Hoppa till innehåll
Anime.se

Ny Berserk-anime på gång


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

Tyckte låten i sig var helt okej. Resten som du nämner är jag helt med på. Vissa saker ser riktigt konstiga ut i CG medans andra ser bättre ut. Såg väldigt stelt ut på sina håll å kanter men hoppas fortfarande på att de här projektet ska bli lyckat. Men allt känns ganska osäkert då det gäller att försöka göra Berserk rättvisa på film.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 months later...
  • 3 weeks later...

Amerikanska Viz har fått licens för de tre (första?) filmerna. Och...

The trilogy has been licensed for release in North America, Canada [sic], Russia, UK, France, Germany, Austria, Italy, Switzerland, Spain, Portugal, Belgium, Netherlands, Sweden, Australia, and South Korea. A release date for any of these regions has yet to be announced, though Viz announced that their edition would be out this fall.

:surprised:

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det lär bli en direkt-till-DVD release skulle jag gissa på. Tror chansen är nästintill obefintlig att man kommer visa dessa på svenska biografer.

Precis vad jag tänkte skriva. Licens för att släppa filmen i (bland annat) Sverige innebär inte nödvändigtvis biosläpp. Det innebär inte ens nödvändigtvis släpp över huvud taget. Viz har ett rykte om sig att vara ganska dåliga med att släppa sin animé på DVD/BD, till den grad att vissa jämrar sig när de utlyser sina licenser.

 

Jag läste dock att de har Warner Brothers i ryggen med denna licens, så då är det faktiskt helt möjligt att vi får ett billigt europeiskt, mångtextat DVD-/BD-släpp.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tydligen har brittiska bolaget Kaze fått rättigheterna i Storbritannien; det bör väl alltså röra sig om en underlicens från Viz. De kanske försöker hitta lokala bolag i alla länderna? I så fall är det väl ännu mindre chans för ett svenskt släpp.

 

Eller så kanske Kaze sköter biffen för alla europeiska länderna, ett släpp med typ åtta språk.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Helt ärligt diggar jag inte riktigt mängden 3D dem använder.

 

Men men, I suppose you gotta get with the times.

De motiverade sig i NHK World, och jag köper argumentet. Studio 4°C är väl inte så stora, de behöver nog ta en del genvägar för att filmerna inte ska ta lika länge på sig att komma ut som mangaoriginalet. :wink:

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Där, nu har jag sett den. Animationen var inledningsvis något störande: det känns nästan mest lämpligt att beskriva den som en 3DCG-film med handtecknade inslag. Själva rörelserna som sådana var inte heller imponerande: "motion capture"-rörelserna ger förvisso rörelse i scener och delar av bilden där figurer skulle stå stilla (minns TV-seriens statiska stridsscener), men det är ofta lite svårt att få en känsla för tyngd. Det är inte riktigt heller någon unik, uttrycksfull handanimation som man kanske skulle vänta sig från

. Jag tycker dock om miljöerna – gråa stenslott i dammiga slätter, lummiga fält av gräs och blomster, höstskogar –, och de har lagt ner möda i att realisera världen med stridstaktiker och legosoldaternas liv mellan striderna på ett sätt som påminner mig lite om Game of Thrones.

 

Filmen är kanske något för kort: med erfarenhet från både manga och TV-animé känner ju jag att jag har bra koll på hur Guts växer som person, från den han är i filmens första halvtimme, till den han är i resten; jag kan dock tänka mig att fräscha tittare inte får lika bra känsla för karaktären. Och medan några regival var av tvivelaktig karaktär, som den fula splitscreen-effekten i slutet, så gör de desto fler bättre val. Guts bakgrund förklaras i en dröm på ett sätt som jag uppskattade, men som kanske inte är tydligt för nykomlingar, och expositionen med adelsmännen funkar ju. De gör även ett bra jobb med att framhäva seriens teman och konflikter, speciellt mot slutet: den påminde mig om att Berserk är mer än en historia om en stor, arg man med ett stort, blodigt svärd.

 

Ganska hyfsat, så länge man inte hänger upp sig på hur det ser ut.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 months later...

Tyvärr. Att Sverige ens var med känns lite som något slags europeiskt licenspaket, och att det inte kommer hända nåt om de inte hittar något svenskt partnerbolag (eller kanske partnerbolaget måste hitta dem?).

 

För den brittiska marknaden samarbetar Kazé dock med Manga Entertainment, och deras Blu-ray kommer ut i december.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...
  • 3 months later...

 

A new international trailer for the ongoing film trilogy has arrived online and includes the first look at new footage from the third and final installment - Berserk Golden Age Arc III: Descent - in advance of the film's January theatrical release in Japan. Källa

OMG! den måste jag kolla in tack för tipset. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...