Hoppa till innehåll
Anime.se

Ny Berserk-anime på gång


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

Grisar flyger, Helvetet har fryst till is, Avathar har gått i celibat, och man har offentliggjort att Berserk ska få en ny anime.

 

Berserk är tecknaren Kentarou Miuras våldsamma fantasymanga om Guts, en man som vandrar i en mörk och monsterfylld värld beväpnad med armborst, armkanon och ett svärd vars storlek endast överskuggas av hans hat och vrede mot sin fiende: Griffith.

 

Det är en vältecknad, fängslande och brutal saga som låtit sig berättas i de 35 böcker som kommit ut sedan serien började för 20 år sedan. Berserk har animerats förut, i 1997 års version Berserk: Svärdvindskrönikan. Denna tidigare TV-serie kom ut i 25 avsnitt och har blivit en storfavorit för de flesta som gillar blodig anime och fantasyberättelser, men TV-seriens slut har fått desto mer blandad mottagning: många kritiserar den för dess obarmhärtigt skarpa avslutning när det är som mest spännande. Dessa kan nu alltså glädja sig i att det äntligen kommer mer.

 

Denna nya anime (om det blir en film, TV-serie eller köpvideoserie är ännu okänt) har dock vissa problem själv. Att göra en rak uppföljare till den gamla TV-serien går inte, då den tidigare versionen hoppade över vissa delar och rollfigurer med mycket stor betydelse för berättelsens fortsättning. Därtill ses det ofta som kommersiellt tvivelaktigt att göra en uppföljare till ett mycket äldre verk.

 

Vi kan då gissa oss till att det blir en omstart av berättelsen, inte olikt Fullmetal Alchemist: Brotherhood. Denna FMA-omstart hade dock en fördel: originalmangaserien hade sitt slut planerat att ungefärligen sammanfalla med animeversionens slut. Berserk som manga kan däremot ha många, många år kvar innan den går till sitt slut. (En del gissar på att den blir närmare 50 böcker, vilket i denna takt kan kräva 15 år till.) Så då kan vi undra var denna version kommer att klippa berättelsen.

 

Hur denna nya Berserk-anime kommer se ut är förstås också okänt, men vi blir givetvis påminda om de bilder som spreds på Internet för lite mer än ett år sedan:

 

Zh9gD.jpg

 

 

Källa: ANN.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gött, och om det inte blir en Remake som FMA:B, så kanske det blir en OVA av samma typ som Hellsing ultimate?

 

I vilket fall hoppas jag att dom tar med allt blod och whatnot, men dom får gärna hålla kvar lite på 18+ delen (våldtäkt av diverse demoner och liknande är anledningen till att jag inte har rört mangan ^^; ) Blir intressant att se hur det kommer bli, hoppas på ny information snart!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Där kom den; nyheten jag har väntat på sedan de där "läckta bilderna" även fast det nu kanske är helt orelaterade till denna nya animé. För mig spelar det ingen roll vilket format de kör, vill bara ha en trogen animerad version av mangan. Visserligen så skulle det vara grymt om de kunde uppnå OVA-kvalitet både vad det gäller animationerna och våldet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hoppas verkligen på en ordentlig satsning som kan göra mangan rättvisa. Första serien är inte perfekt kanske men innehåller så mycket godis för det. En långkörare skulle inte jag ha något emot men det är väl frågan om det verkligen kan komma att komma. Skulle bli besviken om det bara rörde sig om en OVA eller en film, men skulle nog för det bli lika glad skulle jag tro. Nåja, är jävligt glad för att det kommer mer anime av Berserk.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den gamla tv-serien var sannerligen inget mästerverk, och jag har svårt att tro att det går bättre den här gången. Miura tecknar helt enkelt för jävla bra, och det kan man inte påstå om många animatörer idag. Nya tv-serier saknar typiskt den "smuts" som ger struktur åt teckningarna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Från MAL: "Anime director Kitakubo Hiroyuki heard that Studio 4°C is producing a full CGI anime of Berserk utilizing motion capture technique." :wink:

 

Den gamla tv-serien var sannerligen inget mästerverk, och jag har svårt att tro att det går bättre den här gången. Miura tecknar helt enkelt för jävla bra, och det kan man inte påstå om många animatörer idag. Nya tv-serier saknar typiskt den "smuts" som ger struktur åt teckningarna.

Nej, det är förstås svårt att leva upp till Miuras förlaga, men det är (eller kan vara) ändå goda nyheter för alla som aldrig läser manga, och för alla som inte ännu börjat läsa. Som My säger har ju Berserk varit en inkörsport för många, och en ny version kommer fortsätta dra in fler... kanske, om den inte blir alldeles för "animé" när Puck är med.

 

Och för oss andra får vi tillfälle att se våra favoritscener i rörelse och med ljud. En vinst-vinst-situation!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Från MAL: "Anime director Kitakubo Hiroyuki heard that Studio 4°C is producing a full CGI anime of Berserk utilizing motion capture technique." :wink:

Va? VA?! NOOOOOOO!

 

<insert fågel or darth vader picture here>

 

Vad som helst förutom CGI D: Visste väl att det var för bra för att vara sant.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad som helst förutom CGI D: Visste väl att det var för bra för att vara sant.

Det "Berserk project" som de talar om kanske täcker in mer än bara ett nytt verk, vem vet. Vi får se.

 

De skulle börja med reklamfilmer, men om det var för projektet eller för mangan vet jag inte. Vi får se det också. :d

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det "Berserk project" som de talar om kanske täcker in mer än bara ett nytt verk, vem vet. Vi får se.

 

De skulle börja med reklamfilmer, men om det var för projektet eller för mangan vet jag inte. Vi får se det också. :d

Givetvis och det är det jag hoppas på. Om det skulle visa sig att denna CGI-film/serie/whatever skulle vara det enda att komma ur detta projekt så skulle jag bli väldigt besviken. Visst är 4C skickliga när det kommer till animationer men CGI är i mitt tycke inte något att han jämfört med traditionell animation. Kan fungera som komplement (om man inte heter Gonzo) men är annars inte särskilt imponerande eller är intressant att titta på hela produktioner i CGI, särskilt när de försöker se ut som vanlig anime (som Freedom).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag hoppas att der blir en komplett remake såsom de gjorde med FMA. Hoppas de följer mangan troget och lyckas göra ett snyggt avslut när de börjar komma ikapp det som finns släppt som manga och gör det lätt att fortsätta göra ovs's efter för att till slut få hela storyn animerad... *kanske hoppas på för mycket*

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sortera in mig under "förvånad och misstänksam".

 

Det där videoklippet är ju bara reklam för bok 35? Sånt görs ju titt som tätt och ska nog inte ses som att det är så animén kommer att se ut.

 

Lägg därtill att mangan har tappat sjukt mycket på sistone. Alla som känner mig vet att jag tycker sagan precis efter förmörkelsen (det första TV-serien slutade med) är bäst, men det är i några böcker. Fram till och med striden mot bikternas torn funkade ju. Misstolka mig rätt, jag har inget emot trolldomen och Silke (eller Shierke eller vafan) och Farneze på sistone, men det börjar bli lite väl långdraget. Man får känslan av att han inte vet vart han vill.

 

Men bara Hirasawa gör musiken så kan det nog inte bli _helt_ fel. Låt honom göra OP också, tack.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hoppas det inte blir en kass regissör... (>_<)

 

Mina favoritdelar är alla efter förmörkelsen. Böcker 14-21 ungefär.

 

Det där videoklippet är ju bara reklam för bok 35? Sånt görs ju titt som tätt och ska nog inte ses som att det är så animén kommer att se ut.

Verkligen? Jag har aldrig sett specialanimerad reklam förut. :O Nu blev jag intresserad. Har du några fler du minns?

 

Förresten, om det bara hade varit specialanimerad reklam för bok 35, hade de inte valt något mer aktuellt att animera än något från 25 böcker sedan? Jag tycker att det ser ut som kors- eller 2-i-1-reklam.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Verkligen? Jag har aldrig sett specialanimerad reklam förut. :O Nu blev jag intresserad. Har du några fler du minns?

 

You gotta be kidding. Massa pojkblaskor har länge haft en massa specialanimerat i sin TV-reklam. Det brukar röra sig om en kakafoni av Jump/Sunday/Magazine-figurer som håller på, reklamen är ju bara 15 sekunder lång (ibland 30). Det har ofta varit mycket uppståndelse när någon serie som inte blivit animé än, blir animerad i deras 15-sekundersreklam, framförallt om det är röster till.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

You gotta be kidding.

Nej då, inget skämt. Det är ju inte så att jag brukar titta på japansk reklam. Men även om jag inte skämtar så kan jag ju ha fel -- kanske har jag sett några utan att minnas det. Reklamen av den typ som Negi visade är trots allt mer oanmärkningsvärd, en kakafoni som du säger, än klippet i Berserk-reklamen som var en känd scen ur en gammal mangavolym och som sådant lätt tolkas som, ja, en liten "teaser"-trailer.

 

Om det finns fler reklamfilmer som den så vill jag gärna se, som någon favoritscen ur Yotsuba to eller någon fräck actionsekvens från Gunnm som aldrig animerats.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

klippet i Berserk-reklamen som var en känd scen ur en gammal mangavolym och som sådant lätt tolkas som, ja, en liten "teaser"-trailer.

Förvisso, förvisso. Men de där 15 sekundrarna kan ibland vara fokuserade på bara en serie. Men… jag ser inte den där Berserk-scenen som ur någon gammal volym… ganska säker på att det där kommer från någon 30+volym; kanske till och med ur 35 (läser ju inte på nätet, så jag är inte uppdaterad på innehållet i den).

 

Hur som helst brukar det mest röra shonen-tidningar, så någon animerad Yotsuba&-reklam vete tusan, men det finns nog.

 

Fräcka actionscener i Gunnm kan inte animeras. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men… jag ser inte den där Berserk-scenen som ur någon gammal volym… ganska säker på att det där kommer från någon 30+volym; kanske till och med ur 35 (läser ju inte på nätet, så jag är inte uppdaterad på innehållet i den).

Spoiler för Berserk, mangavolym... öh, säg 25+ för att vara säker.

Spoiler
Det är i och för sig tre klipp i reklamen: Griffith återfödd(?), Guts som springer mot kameran (påminner mig om striden på svärdkullen, men kan vara lite när som helst), och så den som jag koncentrerade mig på: scenen där Guts lämnar Hökarna genom att åter duellera mot Griffith och vinna. Jag vill minnas att han stannar hugget just över Griffiths axel, och att det blåser av vindtrycket och så, som i klippet.

 

Nåja, det kommer väl mer reklam. Vi får se, vi får se.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En till trailer finns uppe på denna sidan: http://www.younganimal.com/berserk/cm/index.html

 

Nästa trailer postas imorgon.

 

Vi kan nu alltså konstatera att de "gamla" läckta bilderna som postades i huvudinlägget faktiskt är äkta. Väldigt mycket CGI i denna men det var inte lika ögonstickande som om exempelvis Gonzo hade stått bakom den, dessutom så blandar den traditionella 2D bakgrunder med CGIn så jag börjar undra om det kommer något full CGI projekt i huvudtaget (som det lät av de nyheterna) eller om det bara är så att 4C står för CGI inslagen i den nya filmen/OVAn/TV-serien?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det där är ju den officiella hemsidan för mangan. Young Animal (som länken ligger på) är namnet på serieblaskan som Berserk går i. Hade det handlat om en animé hade de nog lagt det någon annanstans, exempelvis på animéstudions internetplats. Sen står det ingenting om att en animering av mangan är på gång, något som brukar pryda tidningsomslag, trailer, hemsida och/eller obi när det är dags.

 

Nej, jag är liksom Zimeon skeptiskt till att det faktiskt handlar om en ny animé. Även om det hade varit dunderkul.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det där är ju den officiella hemsidan för mangan. Young Animal (som länken ligger på) är namnet på serieblaskan som Berserk går i. Hade det handlat om en animé hade de nog lagt det någon annanstans, exempelvis på animéstudions internetplats. Sen står det ingenting om att en animering av mangan är på gång, något som brukar pryda tidningsomslag, trailer, hemsida och/eller obi när det är dags.

Det kanske inte är dags ännu.

 

Det är sant att de inte har utannonserat en heläkta animé, men om det bara handlar om specialanimerade korta TV-reklamfilmer för volym 35 (eller bara om nylanseringen av webbsajten) så är det väldigt udda. De talar om att "nu inleds det nya animéprojektet" och "Berserk reinkarneras", och visar animationer som är ett par år gamla. Samtidigt har vi ord på att de är öppna för att producera mer Berserk-animé. Att nyheterna kretsar kring Young Animals Berserk-sajt kan bero dels på att Hakusensha är största delägarna i det eventuella animéprojektet, och dels på att det i nuläget inte finns någon lämpligare officiell sajt. Därtill sammanfaller (den påstådda) åldern på de läckta bilderna med Kentaro Miuras "semester för att spela Idolmaster" -- det kan ha varit en ursäkt för att hjälpa till med projektet som nu har avslöjats.

 

Eller rättare sagt håller på att avslöjas. De verkar ändra texten för varje reklamfilm, så det kan bygga upp mot en äkta utannonsering. Det är allt annat än säkert, men ungefär halva Internet och dess mamma tror att det blir en ny animé. Om inte det är avsedd effekt så är det en väldigt dum reklamkampanj -- att göra folk besvikna är nog inte det bästa för affärerna.

 

Undrar just vad "Coming soon"-sektionen på sajten kommer att bli... :d

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...