Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime.se julkalender 2010: Serial Experiments Lain


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

Psyche, Religion och Distortion, men fortfarande weird.

 

Hade halkat efter lite. Inte varit på Lainhumör. Så vad är det största som har hänt? Lain har blivit en superhacker. Ibland vet hon om det och ibland inte. Jag la märke till att hennes rum först var nästan helt tomt och nu är fullt med datautrustning. Det har också hänt mer med familjen. Ett tag där verkade storasyrran som mer huvudperson än Lain.

 

Och Knights förstås. Eller är det Knights som skickar meddelanden om profetior, eller är det någon sorts gudlik manifestation i wired som den svävande pappan nämnde?

 

Och de diskreta kostymnissarna med laserögon också. De verkade skrämmas bort någorlunda, men varför var de där från början?

 

Och slutligen har Lain bytt ut sin björnpyjamas mot ett linne.

 

:/

 

Det verkar ju finnas en del olika personligheter av Lain och om man tänker på titeln kan det vara ett slags experiment med flera olika Lains som är olika från varandra men ändå sammankopplade på något sett.

Oo. Den var inte dålig. Men de olika Lains verkar ju vara i samma värld. Det är folk som minns henne med olika personligheter, inte minst klasskompisarna. Alla andra verkar ju vara statiska.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag halkade också efter, men nu jäklar! :d

 

Avsnitt 3: Psyche (20 juli 1998/4 december 2010)

• Var försvann Lains föräldrar mordnatten?

• Vem talar till Lain? Vad är de andra rösterna?

• Vem gav henne Psyche? Varför låtsades inte pappan veta vad det var?

• Vad är det för glasögon som "männen i svart" har?

• Vad var meningen med det avslutande, distade "välkommen hem, syrran"?

 

Avsnitt 4: Religion (27 juli 1998/6 december 2010)

• Familjen menar att Lain är konstig. Vad väntar de sig av henne?

• Hur har datorbesattheten ändrat Lain?

• Lain frågade "JJ", men var hon någonsin där?

• Hur dödade mannen barnet?

• Vad är Knights ute efter?

• Vad innebär pappans varning?

• Varför sprängdes de mystiska männens glasögon?

 

Avsnitt 5: Distortion (3 augusti 1998/8 december 2010)

• Vem är det som menar att människans utveckling avstannat?

• Vad är Lains syster Mikas människosyn?

• Vad är dockorna som Lain pratar med? Vad betyder det att hennes föräldrar behandlades likadant? Vad betyder det att Lain "vet allt"?

• Om inte Lain hackade storbilds-TV:n, vem var det då?

• Vad hände med Mika?!

 

Avsnitt 6: Kids (10 augusti 1998/10 december 2010)

• Vad känner Lains pappa inför hennes förehavanden?

• Vad gör Lain i himmelen?

• Vad var det som hände med KIDS?

• Vad verkar det finnas för olika makter/aktörer i berättelsen?

• Varför exploderade det?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vi och Lain blir påminda om Chisas död och att hon inte var rädd att förlora sin fysiska kropp när hon insåg att hon inte gjorde någon skillnad.

Deprimerande, egentligen: Chise slog mig inte som en fanatiker som ville övergå till ett "högre plan" eller något sådant -- så det handlar mer om att hon inte såg att hon var värd något i livet och att hon hoppades på något mer efter döden, i det digitala paradiset.

 

Vad är en "Rave"?

Jag tolkade det mest som ett helt vanligt rave.

 

Vi fick reda på vad en Psyche är och att den är väldigt kraftig men vad ska man med så mycket kraft till? Vi har ju fått reda på att det är lättare att röra sig i the wired men vad gör man egentligen där?

Tja, vad gör man INTE i Wired? Jisses, alla saker man kan göra...! Ho ho ho! :D

 

Nä, jag vet inte.

 

Och Knights förstås. Eller är det Knights som skickar meddelanden om profetior, eller är det någon sorts gudlik manifestation i wired som den svävande pappan nämnde?

Jag tror att man ska förstå (eller misstänka) det som Knights.

 

Och slutligen har Lain bytt ut sin björnpyjamas mot ett linne.

Det är en del i att hon ska bli mer vuxen, tror jag. En del i hennes utveckling. (Från ett barn till en kvinna?) Hon börjar ha läppstift också.

 

Layer 03: Psyche

I början av avsnittet, på polisstationen, verkar Lain helt jäkla borta när hon ska handskas med sin vän. "A... ri... su." Är det bara att hon inte vet hur hon ska reagera?

 

Föräldrarnas sängar var separerade. Det är kanske inte så ovanligt, men det är ju en viss distans i det.

 

MiB:s glasögon, jag undrar om det inte är något slags AR-visir. (Augmenterad verklighet. Något som visar digital positionsförknippad information över en vy av verkligheten. Typ Dennou Coil.) Alltså, att de kan "se" Wired.

 

Den sista, avslutande bilden på en glad, välkomnande Lain som distar bort, vad var det egentligen? Var det vad Mika hade velat se? Som zimeon skrev, hon är nog den som mest saknar mänsklig kontakt. Hon hade kanske helt enkelt velat ha en rar lillasyster. (Men hade Lain någonsin varit det?)

 

Layer 04: Religion

"Jag behöver inga föräldrar" säger en tjej. "Människor är inte sammankopplade." Det tyckte jag lät som något Mika skulle kunna säga. Men Mikas avsnitt är väl mer avsnitt 5, såatteh...

 

Ju mer datorbesatt Lain blir, desto gladare och uttrycksfullare verkar hon bli. Är det att hon hamnar i sitt rätta element, eller att hon utvecklar sin kommunikationsförmåga i allmänhet?

 

Lain som frågar JJ, var det "vår" Lain? JJ var väl killen som hon aldrig hade sett förut, på klubben i avsnitt 2.

 

Det såg ut som att den där killen på taket hade skjutit ihjäl barnet -- men hur? De snackar om att två spel kopplats ihop, men menar de att spelarna i Phantoma dödar folk på riktigt? Eller hade killen en verklig pistol, och lilltjejen var på taket med honom? (Eller var det bara vad vi/han såg, och att han egentligen dödade henne på något annat sätt?)

 

Layer 05: Distortion

Lain talar med Gud i korsningen. Undrar om det var vid det tillfället som Mika såg henne senare i avsnittet. Det är väl förresten något av en symbolisk epifani-scen: alla människor går förbi, Lain är den enda som stannar upp för kontakten med högre makter.

 

Mika verkar som sagt ha en dyster social verklighet. Världens kallaste föräldrar, ligger med snubbar hon inte verkar bry sig om, bryr sig inte när någon råkar ut för en olycka, blir inte orolig för sin syster mitt i korsningen.

 

Lain har många dockor och nallar i sitt rum. Syrran retade henne och sa att hon kanske hade låtsasvänner, och det känns väl lite som det när man ser Lain prata med dockor och konstiga masker i sitt rum (fast förmodligen är det väl hallucination). Hur ska man då se på hennes föräldrar? Och vad pratade de om? Gud vet allt, och profetior orsakar händelser?

 

Jag gillar snacket om kroppen och medvetandet som olika lager -- det är ju så. Känns det som. Åtminstone för mig. Det som är jag är inte mina ben. Om jag skaffar cyborgben så är jag fortfarande jag. Det är inte mitt skelett -- jag kanske byter ut det mot adamantium? Det är inte allt-under-nacken, för då skulle jag ju inte kunna bli ett huvud i en burk som i Futurama. Det är inte ens hjärnan som är jag. "Jag" är det som lagras i hjärnan, och så länge funktionen är likvärd borde "jag" kunna leva i något annat än en hjärna. T.ex. i ett världsomspännande datornätverk? ( '-')

 

Knights(?) näsduksmeddelande påminner väldigt mycket om en tagline för Dawn of the Dead: "When there's no more room in hell, the dead will walk the earth."

 

Nåja. Mika. Vad hände, och varför? Hon satt vid matbordet och frågade om Lain hade varit i Shibuya. Var det utlösaren? Är det någon eller något som reagerar mot hennes fråga? Hon verkar bli bortförd till en annan plats och terroriserad om att uppfylla en profetia. När hon tar sig hem så finns hon redan där.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Spoilers för hela serien.

Spoiler
Mika blev väl aldrig sig likadan efter det där i avsnitt fem. Var det att hon höll på att göra Lain uppmärksam på sin delade personlighet? Var det "Gud" eller Knights eller Lain själv som trollade bort henne? Blev hon hjärntvättad eller helt utbytt? Skuggbilden i hallen som tonade bort tycker jag får det att se ut som att hon blev utbytt, men i beteende verkar det mer som hjärntvätt. Liksom, vem skulle ta hennes plats? (Och hur?)

 

Och varför negligerade Lains pappa henne när hon rådfrågade om den? Han verkade ju mycket riktigt veta vad det var av reaktionen att döma.

Är det inte typ att pappan var den av föräldrarna som kom att tycka om sin låtsasfamilj? Nåt i den stilen? Han verkar på det sättet ha velat hålla henne ifrån det som kan få henne att närma sig sin sanna natur...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kan kanske vara lite spoilers, så lägger det i spoiler tags, just in case.

 

Det är inte särskilt logiskt, det är väldigt splittrat och rörigt, det jag skriver, men bara tankar som kommer upp osv. Även en anledning till att jag inte har hoppat in i diskussionen tidigare ^^;

 

Layer 5: Distortion

Det första dom snackar om är ju att människor har stannat, kan det vara så att "nu" när de har The wired, som verkar som att det till och med överstiger verkligen har människor i allmänhet slutat bry sig om att utvecklas? Fast jag tror att jag mest är ute och cyklar på den punkten...

 

Lain som står mitt i en korsning, och snackar med sig själv. Var det sceleris som sa att lain antagligen är kopplad till the wired utan att faktiskt vara vid en dator? Hon kommer fram på tvn på byggnaden, är antagligen(läs: kanske) kopplat till hur dom pratar om profetior och gud.

 

När mika frågar Lain om hon hade varit i shibuya så startades någonting. Eftersom hon börjar hallucinera om olika platser, händelser, osv. Hon satt ju bara vid matbordet innan, så hur funkar det? Jag tror att Lain, som tydligen har olika personligheter, en relaterad till the wired (den mer.. glada, aktiva, och vågade lain) och en som är relaterad till "verkligheten" (den man fick se i början av serien), låt oss kalla wired~lain för Lain2. Så, tillbaka till tråden, jag tror att Lain vid matbordet då Mika frågade som kom Lain2 upp, men ändå inte. Alltså, Lain utåt, men Lain2 inåt (makes no sense jag vet) när frågan kommer upp ser Lain mest oförstårlig ut, Mika säger "äsch, det var inget" och då börjar det.

 

"Antagligen" så skickade Lain2 Mika till the wired, på något vänster. "Alla är kopplade" har dom sagt i tidigare avsnitt, "the wired kanske är mer än bara information som skickas" säger hennes far i lains "fråge hörn" (är det en yngre lain förövrigt? ser nästan ut så) så är det möjligt att skicka en persons medvetande till the wired? Mika får höra talas om profetian som Lain antagligen är nyckeln i (yogen no ko någon?) och förstår precis som oss, inte ett skvatt. Hon kommer tillbaka hem igenom dörren där hennes "riktiga" kommer ut ifrån köket och "ser sig själv". Lain kommer och frågar vad det är varav mika svarar "Inget." och lain ser en efterbild som ser ut att vara i smärta. Kan Mikas medvetande hoppat tillbaka ifrån the wired till sin riktiga kropp, som förnekar det som har hänt och gör så att hon iskallt ger svaret "inget"? Hon var ju aldrig omedveten heller, så om det är möjligt att skicka ens medvetande till wired, är det möjligt att göra så att den delen som styr andning, och liknande stannar kvar i kroppen?

 

bra jobbat till den som orkade läsa igenom mitt wall of text ^^ (om någon)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har varit på Lain-humör men inte på anime.se-humör, så jag tog några anteckningar. Egentligen blir det bara en kopia av Sceleris frågor som han ställde upp, men jag kan ju bygga på med det han inte tog upp.

 

Avsnitt 3: Som sagt, var tusan var familjen. Lain ville inte fråga det; undviker hon dem?

 

Avsnitt 4: En kommentar jag hakade upp mig på är när Juri kommentera att Lain "väljer maskinerna före vännerna", och att den där tredje tjejen som jag aldrig minns vad hon heter säger att "Äh, vad gammalmodig du är" – som om att det skulle vara helt normalt att man väljer datorn framför kompisar. Mamman i avsnitt 7 sa ju samma sak till sin son. Och har Lain superkrafter in i Real World, när hon spränger Karls brillor?

 

Avsnitt 5 var mest ballt för att Jinsaku Ajoh var med (Gud). Bilen som dundrade in i folkmassan var uppenbarligen Knights verk. En speciell sak jag hängde upp mig på här är de som Lain snackar med i sitt rum, och som är docka, sen hennes pappa och hennes mamma. De bara pratar, men när Lain frågar svarar de aldrig. Och hon frågar dem om de är hennes SANNA föräldrar. En av dockorna sa att kroppen bara finns till för att bekräfta jaget.

 

Avsnitt 6, här har Mika ballat ur helt och blivit en lallande zombie. Och här undrar jag, Lain pratar med den gamle professorn som menade att de gjorde experiment på barn för att få fram någon form av superkraft, men jag uppfattade inte vilken.

 

Avsnitt 7: "Jag i Wired slutar att vara jag" säger Lain. Hon växlar allt häftigare mellan sitt Real World-jag och Wired-jag, och Karl & co fick bevittna det hända live, när de i stort sett avslöjar hennes Real World-jag för att vara en konstruktion och ett påhitt. Uppenbarligen är Lain mest ett fenomen som Knights tycker är spännande.

 

Det jag inte riktigt fick någon rätsida på är dels den där VR-killen som springer runt och vill vara med i Knights. Han är en wannabe av höga mått men verkar inte åstadkomma något direkt, och slutar bara i ett dike. Den andra saken jag inte hängde med på var den där mamman, som i början av avsnittet får någon ball processor, som har samma märke som det där som halva avsnittet fokuserat på. Sen slänger hon den i komposten (!), bränd som tusan. Vad var det för något? Har hon bränt ut processorn, vad använde hon den till? Var hon själv en i Knights och hade sprängt något? Jag minns inte om det hände före eller efter att Lain blev till Wired-Lain hemma hos Karl. Kanske var det mamman som drog igång Wired-Lain genom den där processorn, eller vad?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det jag inte riktigt fick någon rätsida på är dels den där VR-killen som springer runt och vill vara med i Knights. Han är en wannabe av höga mått men verkar inte åstadkomma något direkt, och slutar bara i ett dike. Den andra saken jag inte hängde med på var den där mamman, som i början av avsnittet får någon ball processor, som har samma märke som det där som halva avsnittet fokuserat på. Sen slänger hon den i komposten (!), bränd som tusan. Vad var det för något? Har hon bränt ut processorn, vad använde hon den till? Var hon själv en i Knights och hade sprängt något? Jag minns inte om det hände före eller efter att Lain blev till Wired-Lain hemma hos Karl. Kanske var det mamman som drog igång Wired-Lain genom den där processorn, eller vad?

 

Jag tolkar det som att det var mamman som stekte VR-gubben

Hennes ansikte dök ju upp i hans visir på slutet av den sekvensen när man såg genom hans blick.

 

och den där passare-symbolen tillhör knights, så hon är med i gruppen

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Okej, så nu har Lains familj direkt tagit avstånd. Eller i alla fall ser de på henne med en blick som "tänker du bryta vår tysta överenskommelse" när Lsin frågar om de är hennes föräldrar. Jag var nästan beredd på att de skulle sitta där och ha luckor i ryggen eller bakhuvudet och man bara skulle se kugghjul. Syrran är trasig och har varit det ända sen hon hade illusionsattacken.

 

Och Lain får superkrafter så fort hon accessar Wired (eller varför sprängde hon gymnastiklagret?). Det tisslas och tasslas om vad Lain ser och att hon skvallrar och Alice har – eller i alla fall vill ha – en affär med en lärare (lite otydligt om det bara var en fantasi). Var det den hemlisen som Lain hade spritt ut, eftersom de andra två tjejerna redan kände till det samma morgon?

 

Och Tachibana håller på och ska ta över nästa generations protokoll. Lite coolt att det var just sjunde; gav paralleller till Sjunde Inseglet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hela Jorden håller på att bli en hjärna!

 

jaghar ingen aning om hur mycket av de riktiga personerna och datumen som de hasplade fram är sant, men troligtvis är det väl de ryktena som härskade runt Area 51. Masami Eiri är förstås påhittad. Och han fick hela jordklotet att koppla upp sig per automatik på Wired, sen dog han och levde vidare som… en samling nervkretsar eller?

 

Nu är alltså Lain verkligen dubbel, och trots sin dubbla personlighet har hon alltså en till som figurerar på Cyberia. Alternativt är det någon som fipplar med minnena för de som har varit på Cyberia. Och Knights försöker göra sig av med Lain? Det gick inte att uppfatta vad det var Taro sa med kretskortet i munnen, så jag vet inte vad det var för effekt som det var tänkt att ha.

 

Familjen hävdar att "det är snart slut". Någon illusion som håller på att komma till ända? Chika är fortfarande trasig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ett skepp kommer lastat med kollektivt medvetande och mer frågetecken.

 

Så Masami Eiri var den första som översatte sin existens helt in i The Wired? Är det då han som kallar sig gud i nätverket? Det sägs att Lain har funnits i The Wired sedan dess uppkomst också. Vi får se en scen där hon blir _introducerad_ till sin nya familj och frågar sig själv vilka de är, men utan svar. Lains ursprung är okänt.

 

Det börjar bli svårt att få rätsida på vad som är upp och ner nu. Det senaste avsnittet (9) påminde mer om en dokumentär, och riktigt vad syftet med det var är bortom mig.

 

Och utomjordingar? What is this, I don't even...

40uxs.png?2584

Förmodligen är det Knights som lämnat kretskortet åt henne för att radera hennes... hela eller en del av hennes minne. Det var oklart. Möjligt att JJ är en av dem? Men skulle då minnet av henne i The Wired raderas, eller hennes minne (eller existens?) från den verkliga världen? Liknande grej att hon kunde radera minnena från pöbeln att hon skvallrat om Arisu med The Wired som medium. Alltså är The Wired och verkligheten mer integrerat, om inte en och samma, än förut? När hemmafrun snackade med hennes unge sade hon också att de är en och samma. Men hur mycket som ska tolkas ur det påståendet går att diskutera.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ett avsnitt kvar då, vi har ju fått svar på en del frågor som har kommit upp under seriens gång men långt ifrån alla och jag misstänker att vi inte heller kommer få reda på allt i sista avsnittet heller.

 

När vi väl fick reda på vem som var gud kommer Lain med frågan om det verkligen var hans idé från början vilket han inte verkar kunna svara på och idén om att en riktig gud finns i the wired kommer fram. Frågan är ju om det verkligen behövs en gud? Måste man alltid ha något som kom först och skapade allt och är allsmäktig?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...