Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime.se julkalender 2010: Serial Experiments Lain


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

Julkalender på Anime.se:
Serial Experiments Lain
Tidigare år: 2007, 2008, 2009.

Självutnämnd diktator som jag är, och med det tydligen stora intresset som serien återfunnit på forumet och i chattkanalen, har jag valt denna serie som julkalender för december 2010. Julkalendern är något av en ny tradition vi har här på forumet, där vi i jultider ser till att ungefär samtidigt se avsnitt och prata om dem. Jultema är inte ett måste, även om det hade varit lämpligt.

Denna valda serie kan förtjäna en förklaring för den som inte känner till den. Serial Experiments Lain är en TV-serie som sändes juli till september 1998 och blev 13 avsnitt lång. Den bygger inte på något tidigare material (så som en manga eller ett spel), utan är ett original som tänktes ut som en del i en simultansatsning av anime, manga och TV-spel. (Det sistnämnda, som släpptes till Playstation, är av vissa fortfarande ihågkommet som en konstig upplevelse.) En ambitiös -- om inte pretentiös -- satsning som även producenterna själva, på grund av seriens originalitet och speciella presentation, uppfattade som ett stort risktagande.

Ryuutarou Nakamura (Kinos resor, Ghost Hound) regisserade manus av Chiaki Konaka (The Big O, Texhnolyze, Ghost Hound) med design av Yoshitoshi Abe (NieA_7, Haibane Renmei, Texhnolyze).

Present day, present time får vi i början av varje avsnitt höra som en påminnelse om att det är en värld inte långt ifrån vår egen. Man talar inte längre om till exempel Internet och telefoni som separata ting, utan alla kommunikationsnätverk samspelar och räknas ihop under namnet "the Wired" ("det uppkopplade"). Serien börjar med att Lain, en försiktig fjortonårig tjej som nästan aldrig använder Wired, får höra att flera skolkamrater har fått mejl av en tjej som nyligt tagit livet av sig -- efter döden... Väl hemma plockar hon i nyfikenhet fram sin PC, och mycket riktigt -- hon har mejl. "Jag är inte död" står det. "Gud är här."

Här finns mycket som vi kan tala om i december. Från den konstiga presentationen (det första avsnittet är knäppt!) till spekulationer om seriens konspirationer och mystiska fenomen, till diskussioner om seriens teman.

Sugen på att köpa? En remaster av serien kom nyligt ut på Blu-ray och DVD i Japan (ingen textning), och finns sedan tidigare på svensktextad DVD.

hur går vi till väga? Tja, rekommenderade tittardagar (ett avsnitt per tittardag) är den 1, 2, 4, 6, 8, 10, 12, 14, 16, 18, 20, 22 och 24 december -- men när ni vill titta är förstås upp till er själva! Spoilermarkering behöver inte användas för avsnitt enligt schemat! (Dvs den 8 december får man "spoila" avsnitt 5, men vill den som sett i förväg eller sett serien förut skriva något om avsnitt 6 så ska det spoilertaggas.) Jag ska för varje avsnitt försöka komma med påminnelser och enklare diskussionsfrågor.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 5 weeks later...

Flyttade ut kringsnacket för lite strömlinjeformning. :V

 

Avsnitt 1: Weird (6 juli 1998/1 december 2010)

Om ni inte riktigt vet var ni vill börja skriva, här är några förslag. Var inte blyga på att diskutera: serien och frågorna nedan är allt annat än helklara även för oss som sett serien förut!

• Hur ser Lains förhållanden till sin familj ut? Till sina skolkamrater? Till samhället?

• Hur skulle ni beskriva drömsekvenserna? Vad är det med hennes fingrar? Vad var varelsen?

• Vad har kraftledningarna för signifikans? Vad droppade? Varför?

• Vad är intertitlarna (texterna som presenteras i fullskärm)? Till vem, från vem?

 

Eller varför inte rent allmänt: vad tyckte ni om avsnittet? Vad var bra, och vad var dåligt? Verkar det som en intressant serie? Har ni hamnat i julstämning nu? :blush:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1: Weird

Ja, det var väl en rätt bra beskrivning. Förunderligt, konstigt, bisarrt. Jag kan inte bestämma mig om det finns väldigt mycket att fundera kring eller väldigt lite. Handlingen och metaforerna är så ambiguösa att jag tänkte mer på de tekniska aspekterna. Animationen var väldigt platt. Det var ju också en del förunderliga grafiska val, som de röda prickarna i skuggor, som också befann sig på det som droppade från kraftledningen. Jag undrar om det ska betyda något eller om det bara var för att droppen skulle vara svart men ändå synlig för publiken. Ljuddesignen var rätt mjeh. Gjorde sitt jobba antar jag, men jag önskar att det hade varit bättre.

 

Men när det gäller vad avsnittet innehöll. Ett regibeslut gillade jag starkt, och det var när vi hörde Lains tårar innan vi såg dem efter tågscenen. Rätt mäktigt. Annars verkar mycket bara vara ett pretentiöst hopkok av slumpmässiga bilder/scener. Det har jag inget emot per se, men det känns som att jag skulle slösa min tid genom att försöka tyda något av det.

 

Det som huvudsakligen håller tillbaka spekulationer nu är väl att vi än vet så lite. Speciellt - även om jag känner till the gist - vad Wired är och hur det fungerar. Först då kan man riktigt spekulare i vad som hänt med Chisa.

 

Men jag tycker serien verkar lovande. Åtminstone om det här är det minst weird avsnittet.

 

Har ni hamnat i julstämning nu? :blush:

1279132842835.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1: Weird

Första avsnittet sett och om jag inte missminner mig helt så förstod jag ungefär lika mycket nu som jag gjorde när jag tittade på 1 eller 2 avsnitt när jag var mycket mindre (kan ha blandat ihop det med någon annan serie). Jag tyckte att första avsnittet gick rätt så segt framåt men jag antar att skaparna vill skapa den där mystiska spänningen som hela tiden känns närvarande, vilket de lyckas rätt bra med genom att slänga in lite konstiga saker här och där.

 

Angående det där med kraftledningarna kan jag bara gissa på att det antingen är ett kall till Lain eller om hon på något sett hör all eller en viss del av all kommunikation som går igenom kablarna men än så länge är det bara spekulationer. Förhoppningsvis så får man lite mer saker som man kan greppa i nästa avsnitt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 1: Knas :psyduck:

 

Det hålls verkligen inte inne med det psykedeliska. Som jag mindes serien var det en gradvis upptrappning, men det börjas direkt med blödande kraftledningar och skev cirkusorgelmusik.

 

En av sakerna jag började fundera på är när Lain ber medpassagerarna på pendeltåget att vara tysta. Jag upplever det inte som att hon säger det tillräckligt starkt för att det skulle höras i hela vagnen, men ändå reagerar alla. Är detta ett tecken på att Lain har något övernaturligt sätt att kommunicera med andra människor? Eller är det elektronisk kommunikation hon hör, som flangereffekten på ljudet antyder, och säger åt den att vara tyst?

I så fall reagerar alltså bara passagerarna i vagnen på att hon talar för sig själv.

 

Scenen i klassrummet med Lains spontanrykande fingrar får jag ingen rätsida på. Den är läcker och bidrar till stämningen, men vad händer egentligen? Fan vet.

 

I övrigt slås jag över hur mycket jag gillar teckningsstilen, allt är så fruktansvärt kallt och distanserat. Perfekt matchat med seriens tema.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Lager 01: Weird

Hm, så vad händer i avsnittet? Vi får ett frö till en handling (tjej tar livet av sig, lever kvar på nätet?), och en presentation av huvudpersonen Lain (tyst och tillbakadragen).

 

Jag tror att surrandet och de distade rösterna är för att etablera att Wired är överallt -- rent fysiskt, som radiovågor och annat i luften --, och likaså då människans närvaro. Det är genom "uppkopplingar" mellan människor som samhället fungerar, säger Lains pappa, och jag skulle vilja beskriva Lain som frånkopplad: från sin familj (tomt när hon kommer hem, tystnad/ignorerad vid matbordet, pappan sen och datorbesatt), från sina jämnåriga (förutom de tre tjejerna är alla anonyma; de försvinner framför Lains ögon när hon går till skolan), och från samhället i stort (hon kollar inte ens sin mejl; hon verkar inte bry sig om hur hon verkar). Hennes liv verkar tomt: vad fyller hon egentligen sitt liv med, annat än skola och att sitta på sitt rum i en barnslig/oskyldig björnpyjamas (:psyduck:)?

 

Lain verkar ha problem med sina sinnen: hon verkar höra surrandet från kraftledningarna/Wired i tåget. Hon verkar få svårt att se ibland, och nästan verkar pröva sig själv genom att blända sig med skeden, som hon för övrigt petar i maten med -- hur är det med smaksinnet? Kanske röksekvensen i klassrummet menar att känseln är borta/avdomnad -- fingertopparna är ju extra känsliga.

 

Det kanske är lite långt att komma med att hon tappar balansen i tåget när det stannar, men det blir en liten övergång. Det verkar ju ha varit ett självmord, om man kopplar ihop det med drömsekvensen. Kanske någon påverkad av Chise? För min del är det som om människoblod droppar från en symbol för Wired (kraftledningarna).

 

Hur som helst rådiggar jag verkligen presentationen! Visst känns det en aning pretentiöst, men jag kan verkligen respektera att de gör något "tittarovänligt". Nu för tiden dömer ju alla ut nya serier efter ett avsnitt (eller ett halvt!) och kräver nästan att helt förstå vad serien kommer att gå ut på redan där. (Jag är själv inte helt oskyldig till detta...)

 

Det har också ökat kraven på mer direkt förståeliga figurer, och det finns ju inte mer lättförståeliga figurer än klyschorna. Har man sett en tsundere så har man sett alla, typ. Det kan också gå till så att en berättarröst förklarar grundstoryn, eller att figurer säger saker till varandra i stil med "som du vet är [bla bla]", för att upplysa tittarna.

 

Här i Serial Experiments Lain så är story och karaktärisering mer indirekt. Jag gillar't.

 

 

 

 

 

Spoilers för hela serien.

Spoiler
Det mesta av knasigheterna verkar ju vara att Lains sanna natur vaknar till liv.

 

Efter att ha bett pappan om en ny Navi så ser man när hon åker till skolan morgonen efteråt, och tåget stannar. Det droppar från ledningarna, och hon hallucinerar igen: ett övergångsställe, gångväg under marken (tunnelbana?), sin skola, sitt vardagsrum. Sen verkar hon stå som på väg till, kanske hem från, skolan igen när dimman rullar in.

 

Sekvensen där hon ser olika platser tänker jag att det kanske är att hon faktiskt känner dem, de platser där Wired finns, utan att vara där. "Blodet" som droppar får henne att känna vad den andra självmördaren kände. Hon finner sig ju till och med på tågspåren först. Hon har kommit in i Wired.

 

När det händer är det inte rödfläckiga skuggor, utan mer vita. Så är det också när hon träffar Chisa. Det kanske är någon visuell signal om att hon är mer inne i Wired än i verkligheten.

 

Och Chisa, vad hände med henne? Jag antar att Wired inte kunde hålla hennes "själ" så länge...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Lucka 1!

 

Då var vi äntligen igång. Det kanske är lika bra att säga det redan från början; det här är andra gången jag ser serien vilket säkert kommer påverka mina inlägg. Jag ska dock försöka bedöma serien som om jag såg den för första gången.

 

Layer 01: Weird

 

"Weird" är nog ett uttryck som för många Lain-tittare beskrev detta avsnitt rätt bra när de för första gången såg serien. Det första avsnittet är enligt mig bra utan att på något sätt ha ett lysande upplägg. Jag gillar dock att man inte drabbas av prestationsångest och försöker visa upp seriens alla sidor och kvalitéer redan i första avsnittet. Jag utvecklar inte den tanken längre än så då jag helt säkert kommer vilja ta upp det i en eventuell utvärdering av serien.

 

Det jag däremot kan säga om seriens första avsnitt, om jag försöker låtsas som att det är första gången jag ser den och inte vet hur fortsättningen ter sig, är att det som får mig som tittare att fastna är den mystiska känslan som infinner sig samt det extremt tilltalande genomförandet. Det elektriska surrandet från ledningarna bygger upp en stämning som lagom subtilt vittnar om att något, under ytan, inte är som det ska. Det förmedlar en känsla av sjukhet, som om något är på väg att brista. Något jag kan slå fast efter första avsnittet är att både bildspråket, ljudet och regin tycks tilltala mig mer den här gången.

 

Byter man plats på bokstaven "e" i avsnittets titel får man "Wired". Jag undrar jag om det bara är en tillfällighet...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 2: Girls (13 juli 1998/2 december 2010)

Förslag på startpunkter (återigen -- det är inte frågor som har självklara svar):

* Var kommer avsnittstiteln ifrån?

* Vad har Accela för koppling med resten?

* Vem är den tuffa Lain i klubben?

* Vad snackade mördaren om?

 

Och så klart: vad tyckte ni om avsnittet? Vad var bra, vad var dåligt? Verkar det mindre knäppt än första avsnittet?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det kanske är lika bra att säga det redan från början; det här är andra gången jag ser serien vilket säkert kommer påverka mina inlägg. Jag ska dock försöka bedöma serien som om jag såg den för första gången.

Du behöver inte om du inte vill. :psyduck:

 

 

 

Fan vad jag gillar slutvinjetten förresten.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fan vad jag gillar slutvinjetten förresten.

Gillar båda.

 

Avsnitt 2: Töser

 

Mindre konstigt än första antar jag, men inte mer lättförståeligt. Det mesta är fortfarande väldigt oklart samtidigt som vi bemöts av nya koncept, från "en annan" Lain till en mekanisk drog.

 

I skolan när Lain trippar ur lite så flyger den där flickan igenom henne. Precis innan så syns en ansiktsanimation som även var med i första avsnittet. Jag minns inte riktigt när den var med. Var det för hon som (kanske) hoppade framför tåget? Jag undrar varför Lain fortsätter att se henne. Om inte ansiktsanimationen bara är återanvänt för att det är coolt förstås. Fast även då kvarstår frågan varför hon ser en massa folk antar jag.

 

Lains familj är mystisk. Den enda som är vänlig emot henne är pappan. Mamman ignorerar henne helt och syrran ger henne konstiga blickar. Syrran verkar betraktar henne som ett experiment som inte går som hon vill.

 

I början syns nån skäggig typ. Det verkar inte som om han betyder något. Inte än i alla fall. Med tanke på allt annat undrar jag om han ens var där på riktigt.

 

Om inte annat så hjälper det minnet att skriva av sig lite, och det är nog rätt välbehövt för den här serien :)

 

Btw, vad tusan är den där galna rösten i början som säger "Present day. Present time. Mwahahaha!"? På engelska dessutom. Först trodde jag att jag var på ett dubbspår. Det är föresten rätt överflödigt. "Present" bemärker tid oavsett vad man sätter efter det. :psyduck:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Btw, vad tusan är den där galna rösten i början som säger "Present day. Present time. Mwahahaha!"? På engelska dessutom. Först trodde jag att jag var på ett dubbspår. Det är föresten rätt överflödigt. "Present" bemärker tid oavsett vad man sätter efter det. :psyduck:
"Present day" och "present time" kan betyda minst två olika saker. Det kan dels syfta på nutid (d.v.s. dag och tid som infaller nu), dels på en gåva (t.ex. om någon skulle ha slagit in dagen och tiden i små lådor med fint papper och snöre och klätt ut sig till en skäggig gubbe med röda kläder). Kan det ligga något i den andra tolkningen av uttrycken?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bara anledning att kolla på Lain igen. Jag har mitt egna förhållande till Lain (vi är gifta!). Nej men jag var faktiskt i Japan när den sändes, och minns att det var skitkonstigt att de sände animé mitt i natten – Lain var en av de första. Det var också precis då som DVD började komma, och det var också den första animén jag köpte på DVD. Och… skiva nummer 5 är fortfarande oöppnad. Skiva 3 och 4 öppnade jag för typ ett år sedan.

 

Jag har sett avsnitt 1 en miljard gången, och sen trappas det ner. De sista två har jag alltså bara sett en enda gång, så det ska bli kul att se dem igen.

 

Klassisk sak som jag inte får någon rätsida på är hennes rykande fingrar i avsnitt 1. Har aldrig greppat vad de skulle betyda. Att spökflickan som stormar emot henne i avsnitt två är hon som tar livet av sig framför tåget känns som en ganska klar kopping, då det där skräck-ansiktsbytningen var exakt densamma.

 

Och jag älskar Lains familj. Den är så störtskönt värdelös, iskall och jätteusel, förutom farsan. Storasyrran tycker jag är lysande; jag tycker det verkar som om hon är den i familjen som mest saknar mänsklig kontakt. Hon försöker i alla fall säga något (vid maten i avsnitt 1: "Jag tog så sen lunch") Visst, det är iskallt, men det är ett försök – morsan säger ju ingenting annat än "Ta bort kartongerna, de är i vägen".

 

En sak jag stör mig lite på är galningen i avsnitt 2, precis när han sett Lain. Det går seriöst inte att höra vad han säger, och jag undrar om det är meningen att man ska göra det. Först frågar han vem Lain är, vilken rätt hon har att göra det här, varför hon ("ni") får honom att göra det här, och sen kommer det ohörliga; att han "bara ville klara…" något. Exakt vad är lögn att höra. Även om det står i manus, frågan är om det är meningen att man ska det. Jag vet ju lite om vad som kommer i framtida avsnitt, och det kan ju ha med det att göra, men jag vet inte.

 

Och nu har Jean Reno kommit med också. Ja, han med skägg ser FAN UT SOM JEAN RENO!

 

(En fullkomligt idiotisk anekdot; Lain sändes klockan kvart i ett har jag för mig, och kvart över ett var det en kort väderlekspaus, som hette "Weather Break" – jag kommer ihåg att jag var jätteledsen på DVD:erna för att de inte körde Ending, och sen nästa avsnittsreklam (?) och sen den där avslutsbilden, för det hörde liksom till. Det är den där obligatoriska bilden som japansk TV måste ha med för att markera det definitiva slutet på ett program (för reklam- och sponsorhänseende) och var en oftast mycket slarvig bild på Lain där det typ stod "vi ses nästa vecka". Och direkt efter det kom en truddelutt och så en kvinnlig röst som sa "Weather Break!" Efter ett par veckor började Lain leka med det här, det stod "Let's Weather Break!" och annat idioti på den där slutbilden, och min favorit var när hon stod och såg halvledsen ut och texten löd "Kommer vädret... att gå sönder?" Snacka om metaskämt.)

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

(En fullkomligt idiotisk anekdot; Lain sändes klockan kvart i ett har jag för mig, och kvart över ett var det en kort väderlekspaus, som hette "Weather Break" – jag kommer ihåg att jag var jätteledsen på DVD:erna för att de inte körde Ending, och sen nästa avsnittsreklam (?) och sen den där avslutsbilden, för det hörde liksom till.

Ah, det finns med i BR-boxens extramaterial - End of Lain: Weather Break

Jag undrade varför det var för nått :psyduck:

 

(Skicka ett PM om någon vill ha filen)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Lucka 2!

 

Med tanke på vilken serie vi tittar på och med tanke på hur dess första avsnitt ofta får den som tittar att känna sig som ett frågetecken passade det bra med bara en dags uppehåll mellan dessa två avsnitt.

 

Layer 02: Girls

 

Andra avsnittet var enligt mig klart mindre abstrakt, vilket visserligen inte betyder att inte en massa konstiga saker kan hända för det. Accela-delen gillar jag skarpt. Jag undrar förresten varför den inte klassas som en drog. Effekten är minst sagt påtaglig. Kanske är det bara ett i raden av alla fall där lagstiftningen ligger steget efter brottet? Visserligen antyder han att man för att få tag på "Accela" måste gå igenom mer eller mindre samma process som för att få tag på droger.

 

Lains familj är, som andra också har varit inne på, allt bra lustig. Jag tycker inte att någon av dem verkar riktigt riktig, vare sig den apatiska mamman, den avskärmade pappan eller den isolerade äldre systern. Mamman känns för mig som den största eller åtminstone mest uppenbara katastrofen. Pappan kan kanske tyckas vara hyfsad men jag får i varje fall känslan av att han är en sådan där pappa som bara kan engagera sig helhjärtat i något som hans barn vill syssla med om det råkar vara något han själv finner intressant. Jag tror även att Lains äldre syster är produkten av föräldrarnas tillkortakommanden. Lain framstår också som något dyster och definitivt tillbakadragen men min tanke är att hon på grund av sin ringa ålder inte har hunnit präglas fullt så mycket som hennes äldre syster.

 

Jag är glad över att det ändå är så pass mycket som jag inte riktigt minns. Det blir betydligt mer intressant att se om serien då. Viktigare delar av handlingen minns jag naturligtvis och därför låter jag bli att "reflektera" över somliga händelser i avsnitten. Nästa avsnitt inväntas med spänning. Såhär i skrivande stund minns jag inte vilken del av serien som kommer härnäst.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Layer 02: Girls

Jag undrar om "Girls" heter så för att den har specifikt med Lains tjejkompisar att göra (typ "nu ska vi inkludera tjejtrion, därför 'Girls'"), eller om de tänker på något mer allmänt.

 

Spökscenen var avsnittets WTF för mig. Lain sitter i klassrummet och mejlar med Arisu, intertiteln "alla är sammankopplade", och så går Lain ensam i skolan och ser spöklika gestalter. Nästa scen går hon hem från skolan. Det såg inte ut som tjejen på tågrälsen i avsnitt 1, hon hade längre hår och en helt annan skoluniform. Det kanske är en annan tjej, och animéproducenterna vill helt enkelt vill spela på den där gamla idén om skolungdomar som spökar på sina skolor? Men att motivera den ur berättelsens logik är svårt. :x

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag undrar om "Girls" heter så för att den har specifikt med Lains tjejkompisar att göra (typ "nu ska vi inkludera tjejtrion, därför 'Girls'"), eller om de tänker på något mer allmänt.

 

I det här fallet är jag också inne på att avsnittet heter som det heter just för att tjejtrion både introducerades och fick stå i centrum under en ganska stor del av avsnittet, utan att det ligger något specifikt dolt budskap bakom. I min enfald tror jag dock fortfarande hårt på att första avsnittets titel är ett anagram. :3

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

"Present day" och "present time" kan betyda minst två olika saker. Det kan dels syfta på nutid (d.v.s. dag och tid som infaller nu), dels på en gåva (t.ex. om någon skulle ha slagit in dagen och tiden i små lådor med fint papper och snöre och klätt ut sig till en skäggig gubbe med röda kläder). Kan det ligga något i den andra tolkningen av uttrycken?

A jo :psyduck:

 

Jag skulle aldrig tolka det så med betoningen han använder, men kan man vara riktig säker när det gäller Lain?

 

Lains familj är

Jag har tänkt mig att det är något mycket mer stört som pågår med familjen än bara psykologi. Typ som att de är manifestationer av Lains undermedvetna eller nåt annat funky. Men det kanske är att vara för öppen för idéer.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sådär ja, tre av tre avsnitt sedda. Jag har faktiskt vart i takt med avsnitten och de angivna datumen, dock inte tagit mig tid att skriva.

 

Det var år sedan jag senast såg Lain, och tankegången vid tilfället var mer "titta!" än att ifrågasätta och analysera. Det var en "jag-vet-inte-vad-jag-ser-på-men-jag-gillar-det-starkt"-känsla och jag fick en viss uppfattning, men greppade inte allt. Jag kommer ihåg de inledande första avsnitten, men efter det börjar minnet bli disigt. Så i princip ser jag serien för första gången "på riktigt". Jag har velat se om den sedan länge och det här är en utmärkt ursäkt/motivation.

 

Layer 03: Psyche

Avsnitten börjar bli mer förklarliga, men ändå obegripliga. Titeln förklaras i avsnittet och verkar vara en sorts apparat (typ, en processor?) till Navin som tillåter en fri tillgång till "The Wired". Frågan är ju vem eller vilka som skickade den till Lain. Kostymnissarna med deras balla scouters? Mycket möjligt, men varför? Och varför negligerade Lains pappa henne när hon rådfrågade om den? Han verkade ju mycket riktigt veta vad det var av reaktionen att döma.

 

Också oklart vems röst det är hon hör på tåget och varför han kallar på henne. Från vad man kan utskilja har Lain två (möjligen fler?) personligheter -- polära motsatser. Och den "andra Lain" verkar existera främst i "The Wired" med någon sorts plan. Att integrera "The Wired" med verkligheten som galningen-med-pistolen inte ville ha något att göra med?

 

Lain kollar sina mejl frekvent numera efter nya meddelanden. Från Chisa? Vad är det hon förväntar sig? Vi och Lain blir påminda om Chisas död och att hon inte var rädd att förlora sin fysiska kropp när hon insåg att hon inte gjorde någon skillnad. Hur detta spelar in i handlingen får vi vänta och se.

 

Vad är en "Rave"?

 

För övrigt bra avsnitt. Frågorna minskade inte i närheten så mycket som de ökade. Lain är minst lika bra som när jag såg den sist. Det är visserligen tidiga avsnitt, men jag älskar stämningen och är grymt frestad att se fortsättningen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Måste bara skriva att jag gillar serien mer och mer, kanske är det för att jag har slutat att försöka förstå avsnitten och bara tittar på dem. Att försöka analysera dem får man helt enkelt göra när sluttexten rullar.

 

Layer 03: Psyche

Vi fick reda på vad en Psyche är och att den är väldigt kraftig men vad ska man med så mycket kraft till? Vi har ju fått reda på att det är lättare att röra sig i the wired men vad gör man egentligen där?

 

Det verkar ju finnas en del olika personligheter av Lain och om man tänker på titeln kan det vara ett slags experiment med flera olika Lains som är olika från varandra men ändå sammankopplade på något sett.

 

Angående pappas reaktion när hon visar honom Psyche, kan det vara så att han är avundsjuk? Eller är han rädd att Lain kanske ska få reda på något som hon inte borde med hjälp av den? Teorierna känns oändliga och det känns nästan lite som ett dött lopp att försöka lista ut vad som händer.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och varför negligerade Lains pappa henne när hon rådfrågade om den? Han verkade ju mycket riktigt veta vad det var av reaktionen att döma.

Jag tror att Lains pappa avstod från av besvara frågan för att han vet vad det lilla chipet innebär och därmed försökte motverka att Lain skulle bli ännu mer uppslukad och beroende av The Wired.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...