Hoppa till innehåll
Anime.se

Gintama


Meatrose
 Share

Rekommenderade inlägg

Oj? Det var rätt tråkigt att höra. Fast kanske inte direkt förvånande, jag menar.. om sådana serier hade funnits hade man hört talas om manga serierna. Antar att man får hoppas att människor vill fylla dit vakumet - alltså se att det finns behov utav nya shonen serier och följa upp på det.

 

Fairy Tail lyckades rätt bra som nykomling. Den ger lite hopp åt framtiden gällande shonen serier åtminstone. Visst, långtifrån den bästa, men den fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det kanske inte är bristen på bra serier som gör att det inte kommer några nya "hits", utan att tiden för "hits" börjar vara förbi. Ungarna har så mycket att välja på -- som Internet och tevespel -- att kundkretsen kanske börjar spridas ut för mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 5 months later...

Jag hörde på MAL att det skulle komma tillbaka. Längtar! Fast samtidigt känner jag mig ungefär som en politiker när jag säger så, för visst, det är kul när man ser det, men inte direkt så att man inte kan bärga sig.

 

Men nog med gammelmansstojeri, det ska bli kul! Jag hoppas att kvaliteten fortsätter på liknande nivå om inte bättre. Jag tar hellre pauser än dåliga avsnitt som lämnar dålig eftersmak.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 months later...

Jag hör till de som inte gett Gintama en chans. Anledning: Jag såg de första två avsnitten och tyckte det var ganska kasst. Kanske, kanske jag blir lite intresserad av att ge det en ny chans efter att ha läst kommentaren att det blir bättre efter 30 episoder.

 

Detta talar för: Jag råkar tycka att Nichijou är det roligaste jag sett, och den hade jag lite svårt att verkligen fatta grejen med under de första fem avsnitten. Tänk om jag hade gett upp då! Det vore synd att göra ett sådant misstag med Gintama.

 

Detta talar emot: Tyvärr gjorde jag ett försök på Danshi Koukousei no Nichijou (aka Nichibros) alldeles nyligen och blev tvungen att avbryta halvvägs pga uttråkning - och jag kände igen mycket av humorn från de första avsnitten av Gintama. Jag måste erkänna en kraftig aversion mot boke/tsukkomi-humor (tydligen kan jag lura mig själv att gilla det om det involverar söta skolflickor för jag gillade Lucky Star skarpt, allt utom kusinen Yui givetvis). I Nichibros var det en del återkommande sketcher som var riktigt bra (litteraturflickan, historieberättandet), men det var för långt emellan dem. Är jag konstig som kan älska Nichijou men hata Nichibros, trots att de paketerar skämten så likt?

 

Nja, jag lutar ändå åt att ge Gintama en ny chans. Någon gång.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

De två första avsnitten Gintama är ingen höjdare, det är sant. Problemet är att Gintama:s styrka ligger till stor del i ett brett men tydligt definierat karaktärsgalleri: många figurer med sina egna galenskaper. Med etablerade mönster så levererar de skämt som bygger antingen på (1) hur någon agerar oväntat men "in character", (2) hur något bryter mot mönstren, eller (3) hur främlingar reagerar mot knäppisarna. (Seriens andra styrkor ligger i "absurdism" och snuskiga/äckliga skämt.)

 

Som jag minns de första två avsnitten så var det "här är alla figurer, nu gör vi en soppa" – men om man inte känner mönstren så är det inte kul. Man måste nog inte se 30 avsnitt för att kunna göra en rättvis bedömning, men jag tror den börjar bli varm i kläderna kring avsnitt 6-10 nåt sånt. Då börjar de ha kommit igång med att introducera karaktärsgalleriet på riktigt.

 

Gymnasiegrabbars vardagsliv har en annan grund, tycker jag. Lite mer "det här är dumma grejer som tonårskillar faktiskt kan hitta på" i allmänhet, än "absurdism". Och inte lika kopplat till specifika karaktärsroller. Intensiteten är lägre, men den komiska tajmingen och presentationen (mycket tsukkomi, ja) är lik. Och ganska olik Vardagsliv (Nichijō).

 

Vardagsliv är ganska konstig, egentligen. Den är mycket mer absurd än Gymnasiegrabbar, med mer non sequitur än i Gintama, men den känns ändå lugn, som att det bygger mest på att man ska tycka om de söta figurerna mer än vad det bygger på skämten i sig – så jag sorterar den närmast Lucky Star. Även i hur rolig jag tycker den är: Lucky Star fick väl ett skratt av mig i var tredje avsnitt eller så... :happydrop:

 

Så näe, det känns inte så konstigt att du tycker om Nichijō men inte Nichibros.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

Vad är det egentligen för version av Gintama som sänds i någon form nu? Jag har sedan tidigare fått för mig att det bara är en massa random repriser men är det något nyproducerat material invävt mellan repriserna eller hur ligger det till?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

De visar best of gintama i ett par veckor mellan de olika arken. Det har bara varit två nya ark sen gintama började igen. Jag hade föredragit att Gintama hade tagit en längre period ledigt istället för upplägget de har nu, det är inte ens några av de vanliga "vardagsavsnitten" längre verkar det som. Jag tycker det senaste arket blev lite väl mycket shounenaction och lite då och då kändes det lite som en annan anime. Det är svårt att få en känsla av hur gintama är just nu eftersom det är avbrott mellan varje ark i flera veckor.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
Oj, men då finns det nytt material att ta del av ändå med andra ord. Men jag får hålla med om att upplägget känns lite... konstigt.

Inte så konstigt egentligen. Jag vill minnas att under uppehållet mellan Gintama och Gintama' så sände de också repriser, typ "tittarnas favoriter" och sånt. Det är ett sätt att inte bli bortglömda, vilket är bra om man har för avsikt att fortsätta. Och det har Gintama, inte minst för att de har sin andra biofilm på gång.

 

Varför inte bara repriser denna gång? Kanske för att de vill göra nya avsnitt, kanske för att nya avsnitt ibland håller kvar gamla tittare bättre. Varför inte bara nya avsnitt? De kanske har tänkt fortsätta senare och inte vill få slut källmaterial lika fort.

 

I vilket fall så slutar väl serien -- igen -- nu i mars?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

Ja, Gintama slutade som sagt, men de kommer med sin andra film i sommar. Och Crunchyroll visar några reklambilder som antyder något... speciellt. Tror ni det är på riktigt, eller är det gammal god Gintama-"trolling"? :happydrop:

 

I vilket fall så ser

framtids-Kinpachi och framtids-Kagura rätt balla ut. Observera att Shinpachi har Gintokis svärd medan Kagura har hans kimono(tryck). Är Gintoki död

?!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Finns det någon lista över vilka avsnitt från "nytt material/repris-hybriden" som faktiskt är nytt material? Jag hängde inte med under utgivningen där och känner såhär i efterhand inget behov av att se repriserna men nytt material är alltid intressant. Speciellt inför en avslutande(?) långfilm.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
  • 4 months later...
  • 1 year later...

Mja, mjä, jag vill inte minnas att det är "sista någonsin" över filmen, men bra är den!

Hå. Min sinnesförklaring till filmens överraskande superhöga betyg var att den fungerade som avtoppning på en 250 avsnitt lång teveserie, så att betyget till stor del var av rent "meta-sentimentala" skäl. "Det är superbäst på grund av att det är slutet på något jag gillar", typ. Alltså att toppbetyget till, säg, 50 % var sentimentalt och 50 % för att det var en bra film.

 

Jag antar väl fortfarande att "det är superbäst på grund av att det är ett inslag i en franchise jag gillar" gäller, fast kanske inte lika kraftigt, så att det är bara 20 % sentimentalt och 80 % för att det var en bra film. Vilket betyder att filmen verkligen kan misstänkas vara bra!

 

Inte för att jag misstrott den -- det är ju Gintama.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...