Hoppa till innehåll
Anime.se

Gintama


Meatrose
 Share

Rekommenderade inlägg

Bra skrivet. Gintama spelar som sagt i en liga för sig och gör sig förtjänt av kronan med bravur.

 

Varför många drar sig för att titta på serien beror nog dels på antalet avsnitt, och att det tar ett par avsnitt att komma in i serien. Så var det för mig: jag såg ett par avsnitt och lade den sedan på hyllan. Tiden gick och jag gav den ett försök till. Nu är den något av det bästa jag sett/ser. Någonsin. Likadant för en då oinvigd kompis när jag introducerade honom till den, och han sa att omkring episod 12 gick det inte att sluta titta längre.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kugimiya Rie passar perfekt för den här rollen. Kagura må vara en ung tjej men hon skiljer sig ändå markant från Ries typiska paradroller såsom Shana i Shakugan no Shana, Nagi i Hayate no Gotoku och Taiga i Toradora, vilket känns uppfriskande.

Jag håller med. I det här fallet är jag väldigt glad att hon inte har någon klassisk, pipig röstskådis som man lätt skulle kunna se i rollen. Det här är nog där jag tycker Kugimiya passar bäst av alla roller jag sett (hört) henne göra.

 

Shinpachi är den kritiska rösten, den logiskt tänkande individen som ifrågasätter och belyser idiotin i det som i princip alla i hans omgivning (inklusive manusgrupp och regissör) gör. Detta fenomen som i japanskan kallas "tsukkomi" (funny man/straight man) är relativt vanligt inom japansk humor

Jag har aldrig riktigt förstått det här fenomenet, inte ens innan jag visste vad det var. Att någon pekar ut hur galet allt är är inte roligt. Vi vet redan att det är galet. Det är därför det var roligt från första början. Att Gintama kan göra något nytt med konceptet tror jag säkert, men det har inte hänt än för mig.

 

Som sagt har jag börjat följa Gintama på crunchyroll. Förutom ett väldigt fåtal scener så är den rätt standard än så länge, men jag har hört tillräckligt många säga att det tar ett tag för den att komma igång att jag tror på det, och jag har hört den få tillräckligt mycket beröm för att anta att det är värt väntan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag ser att du bara har sett 12 avsnitt än så länge. Bra att du fortsätter, statistiskt sett kommer du inte att behöva ångra dig men man kan ju naturligtvis inte garantera att någon kommer gilla en viss serie.

 

Sedan kan jag tycka att vissa delar av Gintama passar bäst att se på ett visst sätt samtidigt som andra delar passar bäst att se på ett annat sätt. Med tanke på att serien oftast är ganska "episodiskt" berättad tycker jag att det generellt sett är bäst att se något avsnitt om dagen sådär, såvida man inte befinner sig i ett av seriens sammanhängande "arcs" vill säga. När det är en serie avsnitt (säg 10 till 20 stycken) som hänger ihop och som faktiskt berättar en sammanhängande historia kan det vara skönt att titta lite mer intensivt. Men, det har ju i slutändan med tycke och smak att göra.

 

Angående det du sade om tsukkomi-komik; ja jag har inte varit något större fan av den sortens humor (eller någon sorts humor i anime för den delen). Minst 90% av humorn som uppstår mellan Kagami och Konata i Lucky Star är textboksexempel på "tsukkomi" och jag tyckte ofta att det var underhållande trots att jag inte tyckte att det var aktivt roligt. Inledningsvis tänkte jag inte så mycket på Gintamas tsukkomiskämt men med tiden blir det roligare och roligare, just för att det ibland blir så pass hysteriskt att även Gintoki, som ofta spelar "the funny man" gentemot Shinpachis "straight man", blir tvungen att själv spela "straight man".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

I mina ögon är realistens roll att förankra normaliteten i scenen: man ska bli påmind om att det faktiskt finns ett normalläge som pajasen bryter ifrån. Jämför detta med att skämtets värld uppfattas som helt knäpp -- då är ju pajasen och situationen normal, något som kan förväntas. Genom realisten säkerställer man att detta inte händer. Komik är ju, som jag brukar säga, divergensen mellan det väntade och det inträffade.

 

Och det är sällan man väntar sig att se en gorilla som använder sin penis som svärd, och det är därför som Gintama är så bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

När jag såg på Gintama överskred jag avsnitt hundra, och jag ångrar inte en minut av det, men vad som dödade serien för mig är inte mig var Crunchyrolls ökända textning. Alla skämt ska förklaras, all trivia, nödvändig eller ej, måste berättas. Mer än sällan fylldes halva skärmen med förklaringsnotiser så man omöjligt hålla reda på allt, än mindre försöka ignorera det. Jag har inte rört fansubbarna av Gintama, men enligt rykten ska åtminstone en av de större grupperna köra samma stuk.

 

Borde ta och försöka ta mig in i serien igen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

I mina ögon är realistens roll att förankra normaliteten i scenen: man ska bli påmind om att det faktiskt finns ett normalläge som pajasen bryter ifrån.

Hmm? Mina favorittillfällen har varit när ingen reagerar alls på galenskaperna. Det kanske är nödvändigt till viss grad för att inte galenskapen ska mattas ut, speciellt för en serie som är såhär lång, men inte för varje skämt där realisten är närvarande, och inte med så överdrivna reaktioner.

 

vad som dödade serien för mig är inte mig var Crunchyrolls ökända textning. Alla skämt ska förklaras, all trivia, nödvändig eller ej, måste berättas. Mer än sällan fylldes halva skärmen med förklaringsnotiser så man omöjligt hålla reda på allt, än mindre försöka ignorera det.

Det här har jag inte sett ett spår av. De översatte t o m "moe" till "cute". Kommer det senare eller har crunchy ändrat sig till det bättre?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det här har jag inte sett ett spår av. De översatte t o m "moe" till "cute". Kommer det senare eller har crunchy ändrat sig till det bättre?

Det kommer senare. De första 40 avsnitten eller så är faktiskt relativt notis-fria, men jag misstänker att de bytte översättare mitt i.

 

"Men riktigt såhär illa blir det inte förrän ytterligare 20-30 avsnitt

GintalasubbStor4.jpg
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag såg inte serien med CR-subs så jag har lite svårt att kommentera kvalitén. Nu efter att serien har startat igen (in glorious 16:9) använder jag mig av CRs subs, även om jag inte de facto ser på serien på CR. Nåväl, de måste ha bytt översättare eller bara lagt om stil någon gång under seriens gång för jag har inte sett en enda notis på dessa fem avsnitt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu var det ju ett par år sedan, men jag vill minnas att det blev skapligare. (Och som det är nu har jag inga problem med textningen alls.) De resonabla MX Media tog över efter avsnitt 140, tror jag. Jag kollade upp några avsnitt efter det och såg några små notiser typ "[namn] refererar till SJ:s chefredaktör", men jag tror inte att det är så otroligt löjeväckande dåligt som på Hikari no Hohenheims bild.

 

Hmm? Mina favorittillfällen har varit när ingen reagerar alls på galenskaperna. Det kanske är nödvändigt till viss grad för att inte galenskapen ska mattas ut, speciellt för en serie som är såhär lång, men inte för varje skämt där realisten är närvarande, och inte med så överdrivna reaktioner.

Jag menar inte att realisten faktiskt är nödvändig för att det ska vara roligt, det är bara min analys av hans funktion. En annan stark möjlighet kan vara att det är på grund av tradition, där "straight man" i åtminstone västerländsk tradition var med för att upprepa poänger som en högljudd publik annars kunde missa.

 

Till viss del kanske det också fungerar som skrattspår. Jag minns någon som menade att skrattspår var med för att lätta det psykologiska motståndet mot att skratta när man är ensam. Det kanske blir lättare att skratta när en snubbe står och skriker än när det är tyst.

 

aigUH.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag menar inte att realisten faktiskt är nödvändig för att det ska vara roligt, det är bara min analys av hans funktion.

Ah. Då kan vi väl säga att jag ifrågasatte funktionens värde :konata:

 

Till viss del kanske det också fungerar som skrattspår. Jag minns någon som menade att skrattspår var med för att lätta det psykologiska motståndet mot att skratta när man är ensam. Det kanske blir lättare att skratta när en snubbe står och skriker än när det är tyst.

Själv har jag inga som helst svårigheter att skratta ensam, så jag kanske inte är rätt man att kritisera. Dessutom är det här kanske inte rätt tråd att diskutera det i :)

Personligen skulle jag i varje fall hellre inte ha med honom.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En tråd om animékomedins konung är väl precis rätt plats att diskutera komedins funktionalitet? ;)

 

Jag har personligen inget emot tsukkomi i Gintama; den där relationen till normalnivån är inte nödvändig för mig, men jag tror nog att den gör det bättre. Jag gillar också att rollen skiftar friskt: ingen är helt befriad från vare sig sans eller vansinne.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu var det ju ett par år sedan, men jag vill minnas att det blev skapligare. (Och som det är nu har jag inga problem med textningen alls.) De resonabla MX Media tog över efter avsnitt 140, tror jag.

Du gav mig just en utmärkt anledning att fortsätta se på serien. När jag kollade upp igår var jag slutade sist såg jag att jag senast låg på avsnitt 120, och 20 mer avsnitt med en den textningen ska nog gå ann.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

Gintama 2011 avsnitt 9 (även känt som avsnitt 210).

Spoiler
Så nu har första shounenakten börjat: gängkrig i Kabukichou! Jag skrattade så jag grät när Gintoki "bröt armen".

 

Slutvinjetten kan ju nästan bara tolkas som att tanten är dödens. Eller så hamnar hon åtminstone på sjukhus. Vilket tror ni?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 5 months later...

http://www.animenews...ive-action-cast

 

Eh, helt okej bild kanske? ( '-') Förutom att Gin borde se yngre och mindre sliten ut...

 

I övrigt finns det väl inte mycket att säga. Jag kände ju att den första serien började tappa mot slutet, men det känner jag inte av alls nu. Okej, korsningen med den där skräpserien Skit-... förlåt, Sket Dance kändes ganska krystad, men Love Plus-avsnitten var lysande, och helt rätt i tiden. :wink: Upptakten till den nuvarande Elizabeth-akten såg lite trist ut, men blev ändå lysande så här långt. Jag gillar framförallt Atsuko Tanaka som snuskiga Fujiko-ripoffbruden Fumiko.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Fan vad bra senaste avsnittet var. Gintama måste ju vara den serie som har det bästa fjärde-väggen-brytandet -- "Om Hem & Skola får reda på det här så är det slut med oss!" (Tidningsartikel: "Oanständigt beteende klockan 6 på kvällen" (alltså seriens sändningstid)) --, och resten av avsnittet var hysteriskt roligt.

 

"Varför tog han 20 minuter?!" Lysande!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

Vet du, det förstod jag när jag såg senaste avsnittet då de återigen pratade om problemet med att komma för tätt intill källutgivningen. Vad jag inte förstår är varför de inte bara hittar på mer eget material: det är ju inte som Naruto där utfyllnad blir ett avbrott i en längre kontinuerlig berättelse. De skulle gott kunna hitta på, säg, två tredjedelar eget, så länge de har bra manusförfattare med ett sinne för humor. Mästerdetektiven Conan består ju nästan enbart av "utfyllnad", och det fungerar ju utmärkt.

 

Jag kan tänka mig att de kommer tillbaka igen. Tittarsiffrorna har sjunkit under årens lopp (från 4,3 % första halvåret, till runt 3,1-3,8 % resten av serien; sedan ner till 2,5 % vid nya serien), men de är ändå jämförbara med de andra Jump-serierna: lite lägre än Naruto, lite högre än Bleach. Å andra sidan så har ju Bleach-animén blivit nedlagd (Beelzebub också, förvisso, men det är en morgonserie), så det är ju inte säkert.

 

Men man får väl hoppas på Gintama''. :shappy:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skulle vara intressant att höra sifforna om One Piece. Bleach är jag inte alls förvånad över, fast detsamma kan jag inte direkt säga om Beelzebub även om jag inte sett på den på ett väldigt, väldigt långt tag. Tror jag pausade efter sexton episoder eller någonstans där.

 

Hursomhelst.. synd att Gintama' tar pause, men hellre pause än fillers i den mån som Naruto och liknande serier gör. Bleach, Gintama och Beelzebub. Det är en stor del utav shonen serierna ändå. Om de inte kommer tillbaka alls hoppas jag att vi snabbt får en ny shonen action serie som fyller gapet.

 

Det skulle vara en otroligt stor besvikelse om Gintama inte kom tillbaka dock. Det är ju en serie som jag absolut kunde tänka mig att köpa. Det finns väldigt många guldkorn i den här serien. Antar att jag får börja se klart den här säsongen av Gintama snart då jag tog även här en pause efter ett tag.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

One Piece låg kring 12-15 % när den sändes på söndagkvällar, fram till 2004 ungefär, då den började tappa lite. 15 % är i klass med serier som alla japaner känner till, som Chibi Maruko-chan, och strax under superlångköraren Sazae-san som med sina sisådär 20 % är, löst uttryckt, "Japans tittarsiffermässiga motsvarighet till Simpsons". 2004-2006 började One Piece tappa tittare och låg kring 10 %. 2006 flyttade man serien till söndagmorgnar, och den låg ett halvår kring 6-7 % innan den gick upp till 9-11 % vilket den legat på sedan dess.

 

Om de inte kommer tillbaka alls hoppas jag att vi snabbt får en ny shonen action serie som fyller gapet.

Apropå det, det verkar inte finnas någon riktig superhit att ersätta dem med. Tite Kubo har väl låtit meddela att Bleach-mangaserien är inne på sin sista berättelse nu, och Naruto tycker jag borde börja närma sig något slags slut när de faktiskt kämpar mot största bossen och största knipan. One Piece har nog långt kvar, men det är många som är oroliga för att alla ska sluta läsa Shônen Jump när "de tre stora" slutar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...