Hoppa till innehåll
Anime.se

Blood-C


Blå
 Share

Rekommenderade inlägg

blood_c.jpg

Trailer

 

Produktion: Production I.G, Aniplex

Genre: Action, drama, övernaturligt

Avsnitt: TBA

Start: 7:e Juli

 

En helt ny serie i Bloods universum med en helt ny handling skriven av CLAMP och med produktion från Production I.G. Även en film är med i beräkningarna här som ska ha premiär under 2012. Så räkna kanske inte med att få svar på allt under seriens gång. För en annan som verkligen gillade Blood+ blir detta något verkligen att se fram emot. CLAMP räknar jag iskallt med att de kan leverera en bra handling och Production I.G är väl inte kända för att göra speciellt dåligt ifrån sig heller.

 

Vad serien handlar om exakt har jag faktiskt inte den blekaste om och ser med grym spänning fram emot dess premiär den 7:e Juli.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ah, får be om ursäkt då för att jag inte skrev vad CLAMP är, tänkte nog mest att alla här kände till dem. Men de är en mangagrupp bestående av ett par kvinnor som skrivit och tecknat serier som Cardcaptor Sakura, X, Chobits, xxxholic samt deras kanske i dagsläget mest kändaste verk Tsubasa: Reservoir Chronicle. De var även med och gjorde karaktärsdesignen till Code Geass.

 

Handlingen har jag som jag skrev inte den blekast om och har för den delen inte hittat nå mer fakta kring seriens handling heller. Vilket i sig gör det hela lite mer spännande.

 

EDIT: Vad den troligen kommer handla om är väl tjejen som man får se (Saya, en reinkarnation till den förgående?) som troligen kommer behöva kämpa mot övernaturliga krafter. Sedan exakt som sagt vad den handlar om vet jag icke.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tv-serie? Jag trodde att det var en vanlig tecknad serie på papper. Jag har ordnat med bevakning av nya serier av Clamp och fick veta att denna skulle komma ut snart med manus av "Production I.G CLAMP" [sic!] och teckningar av Kotone Ranmaru (琴音らんまる). Är alltså pappersvarianten en serieversion av någon tv-serie? Då kanske jag gjorde ett misstag som beställde den; verk brukar oftast vara bättre i originalversionen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ah, skyller på att de är sent. Men nu ser jag vad han mena. Nåja, det där är väl upp till var och en, själv tycker jag de har visat att de klarar av den biten.

Jo, de har klarat av det exakt 1 gång: Tokyo Babylon, 1993. Och till och med där är handlingen episodisk och fragmentariserad.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tack för den, nu kommer jag inte kunna njuta av serien utan att tänka på den token :/

Haha, förhoppningsvis så skiljer sig Sayas personlighet så pass mycket att du glömmer av den jämförelsen snabbt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Första avsnittet sett här och måste medge att jag är en smula besviken, speciellt på karaktärerna och Saya framförallt. Här hade jag åtminstone hoppats på något "seriöst". Istället får man en klassisk klumpig tjej med glasögon. Detta var inte något jag hade föreställt mig i varje fall och inte förens slutscenen så var det inget som direkt imponerade. Visst nu var det här bara första avsnittet och det vore dumt att döma den för hårt redan nu, men som sagt så lämnar inte första avsnittet mig med några större förhoppningar. Men nu kan det väl bara bli bättre förhoppningsvis.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

:manlytears:

 

Hur lyckades det bli sämre?! Vad exakt vill de att de här ska vara för typ av serie? Två avsnitt av tolv avverkade, detta bådar verkligen inte gott och tror nog inte att den här serien kan ta sig upp från den här starten. Skulle nästan gå så långt och avråda folk från att se den här, speciellt om man sett något tidigare från Blood (filmerna/serien). Känslan känns som helt bortblåst från de andra verken och kvar är bara ett namn. Nu känns det dock som att jag måste fortsätta och kolla, mest bara för att se hur det här ska sluta... känner mig helt klart lurad så här långt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har även jag avverkat två avsnitt, och kan inte annat än hålla med Blå. Den känns inte Blood-relaterad alls, är bara något enstaka man kan relatera till tidigare serien/filmen (utseendet på ett av monstrena). Om den inte blir bättre så kan jag verkligen inte förstå varför de ska göra en film till den. Jag hoppas verkligen de sätter allt i ett sammanhang snart, just nu känns det bara som massa random monster dyker upp. Det verkar inte ens vara någon koppling mellan monstrena eller någon direkt anledning till att de dyker upp (gissningsvis dras dem till Saya).

 

Haha, förhoppningsvis så skiljer sig Sayas personlighet så pass mycket att du glömmer av den jämförelsen snabbt.

Nog skiljer de sig mycket alltid om det är till de bättre eller sämre vet jag inte tyvärr, får nog ge serien några fler avsnitt, men just nu känns Saya som karaktär hopplöst värdelös. Man vill bara att hon ska göra nåt intressant istället för att gå och sjunga egen komponerade ramsor.

 

TL;DR

Jag kan ju lungt påstå att jag hade väldigt mycket högre förväntningar på serien än vad den hittills levererat. Nu får jag gå ner till tvätten, det positiva är att den inte sjunger i alla fall :manlytears:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja... Då fortsätter jag med min monolog, avsnitt fyra avklarat nu. Finns inte så mycket mer att säga än att de kommer med lite pusselbitar om saker och ting, men i ärlighetens namn känns det inte så blood-relaterat mer än tjej i skoluniform slåss mot monster. Monstrena verkar ju inte ens vara svaga mot hennes blod, vilket är en av de sakerna jag alltid kopplat samman med Blood. :(

 

OM Saya verkligen måste sjunga kan hon väl sjunga något som låter åtminstone okej, det finns inte ord för hur irriterande jag tycker hennes sång i den här serien är. Jag hade föredragit tystnad över sången.

 

avsnitt 4 + teorier

Det känns ganska klart nu att den här blood inte har något alls med chiroptera eller vampyrer alls att göra. Även om Saya i flashbacken påminner väldigt mycket till utseende av Saya från Blood-filmen.

 

Men för att dra upp det jag känner var viktigast i avsnittet:

  • "Hunden" verkar på något sätt vara osynlig för andra än Saya, jag fick den uppfattningen i avsnittet i alla fall.
  • Det blir mer och mer uppenbart att pappan gömmer något från henne
  • Lärarinnan verkar sitta inne med en del info om Saya, kommentaren i slutet var lite skum
  • Cafe ägaren är också skum, speciellt med tanke på huvudingridiensen i guimauve är (som jag förstått det) http://en.wikipedia.org/wiki/Althaea_officinalis som ska ha läkande effekter, man undrar lite vad som är i hennes kaffe <_< Men ja det kan ju vara så att han bara är snäll och ger henne hälsosamt godis.
  • Shrovetide = (Christianity / Ecclesiastical Terms) the Sunday, Monday, and Tuesday before Ash Wednesday, formerly a time when confessions were made in preparation for Lent , Så monstrena äter vad de måste/kan i förberedelse inför fastan?
  • The Covenant, vem är det som har slutet avtalet, varför och vad innebär det? Monstrena verkar ju "bara" uppenbara sig inom ett visst område, kan det ha med avtalet att göra?

 

Jag vet inte riktigt vad jag tycker om serien fortfarande, den känns genomtänkt, men inte speciellt underhållande. Jag får lite uppfattningen om att tv-serien bygger upp väldigt mycket inför filmen som ska komma.

 

 

Blev en del att skriva om avsnittet ändå. Jag kommer fortsätta att se den till det bra eller bittra slutet.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Dread fortsätter sin monolog!

(Wall of text i spoiler rutan)

 

Avsnitt 5

Huvudvärken beror troligast på att minnen börjar återkomma, men frågan är om de är hennes? I första avsnittet så pratar hon med sina klasskamrater om att hon minns att hennes Mor gick bort när hon var liten och café-ägaren gav henne "bento" för att muntra upp henne. Det märkliga är att trots att serien inte verkar ha någon relation till blood the last vampire, så verkar hennes minnen komma från filmen, serien kanske inte är så orelaterad som man först fått uppfattningen om? I minnet så är det definitivt en chiroptera som blir kluven i två delar.

 

Det verkar onekligen vara starka saker i hennes kaffe, med tanke på hur hon slocknade efter det att hon druckit det, även det faktum att hon säger att det alltid lugnar ner henne talar för att det är nåt lugnande i kaffet. Och Sayas farsan reaktion när hon hittar Saya hos Fumiko (Café-ägaren) och hur han tvekar att röra henne, jag fick känslan att han var rädd för att hon skulle attackera honom :o Jag funderar på ifall det är blod som är "drogen" i hennes kaffe eller i kakorna, det skulle göra så "vampyr" temat passar in bättre om inte annat (men detta är ren spekulation).

 

Det nämndes inget mer om Shrovetide, men om "The Covenant", avtalet så fick vi reda på att det var mellan monster och människor (om än inte vad avtalet var), det kändes lite som om att monstrena inte fick ha mänsklig form längre pga. att de brytit mot avtalet? Det var den uppfattningen jag fick från det cyklopen sa. En tanke som slog mig är att monster som dödat människor inte får anta mänsklig form

 

Lärarinnan verkar i alla fall ännu mer skum, hennes historia verkade trigga igång Sayas minnen ännu mer så det är definitivt någon form av sanning i den.

 

Sen var det något skumt med historien som klass-ordföranden berättade också, eller ja snarare på hur Saya reagerade på det (Det om varför han tog upp barnen på klippan, det var ju farligt). Jag vet inte ifall det beror på att karaktären Saya är dum, eller ifall hon inte tänker och uppfattar saker på ett mänskligt sätt.

 

Världens cliffhanger mot slutet av avsnittet, monster kommer på dagen, något har hänt som triggat detta. Lärarinnans varning om att folk som hört historien kommer utsättas för den på något sätt ha med saken att göra, eller är det bara ett sammanträffande? Personligen vill jag inte att någon av tvillingarna dör, de är bland de mer intressanta karaktärern i serien imo.

 

BÄST AV ALLT, INGET SJUNGANDE!!!

 

Den här serien växer faktiskt på mig och det här avsnittet var det bästa hitills. Det känns dessutom som om jag missade ta upp något i spoiler boxen :o Det är väldigt mycket mystik och teorier som virvlar runt inne i mitt huvud just nu. Men jag har skrivit av mig lite nu ^_^

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har nu sett 3 avsnitt av serien och jag har fastnat för den. Har inte sett Blood+ kan tilläggas.

 

Spoiler aleeeeeert

Det är första gången jag ser en serie med en så knäpp/dum huvudperson, de två första avsnitten var det lite sött men nu i tredje var det bara för mycket.... ARGH .

Serien är inte jätte bra just nu men det känns som om det kommer bli bättre. Det finns massor med saker som behöver förklaras vilket leder till att man vill se nästa avsnitt direkt.

Gillar även musiken i serien mycket!

 

 

Återkommer när jag sett flera =D

 

PS. <3 tvillingarna

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt fem avklarat, kommer helt klart se klart serien.

 

Avsnitt 5 Spoilars

Det har hänt lite saker, även om det bara har varit buildup än så hoppas jag verkligen

att det blir bra när det väl kommer igång.

 

Läraren är som Dread säger helt klart skum... undrar vad hon forskat om innan......

 

Funderar lite mera över hunden nu då den faktiskt gjorde någonting nu.

 

 

Tillsult så får någon annan se vad Saya gör!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Spoiler Avsnitt 6

WTF överdrivar censuren...

Nu händer det mycket här.. fast endå inte. Visst de sötaste karaktärerna dog, och man fick veta hur desperate de är att ge saya specialkaffe. Och hunden pratade lite, men egentligen fick man inte veta någontig det här avsnittet.

That said så var det endå ett bra avsnitt =D

Vilka ska säga saker i unison nu? ;(;(

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har jagat ikapp till avsnitt 6 nu, och jag måste ju tyvärr säga att den har vart ganska tråkig. Visserligen börjar saker hända nu, så vi får se, men just nu får jag bara ett begär att se om Blood+.

 

Grov censur och tidsödslande sång vinner inga poäng hos mig för övrigt.

 

Upp till avsnitt 6

  • Vi vet inte varför hon har fått uppgiften att döda varelserna, och Saya verkar bara acceptera att det är vad en normal tempelmö pysslar med på natten. Vet hon något som vi inte vet? Eller har jag missat något?
  • Jag kan inte skaka av mig känslan att Fumito och den där hunden är sammanlänkade. (Fumito ÄR hunden?)
  • Farsan gömmer något om henne för henne, men samtidigt är han genuint intresserad av varelserna och verkar inte veta så mycket mer avgörande om dem eller avtalet.

Om serien knyter ihop med Blood+ eller filmen som Dread påpekande med huvudvärken och minnena så tycker jag att många bitar faller på plats. Men samtidigt är jag kluven för att det är ganska fult att bara bygga upp alla dessa avsnitt för en sådan slutkläm.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nåja, jag hoppar in lite i diskussionen också då

 

avsnitt 6

Om man nu ska dra paralleller med blood+ så tror jag att man kanske

kan gissa att café-ägaren är saya's "chevalier", om man ska

tolka hans ord då han ger saya kaffet mer "bokstavnligt talat".

 

Och som Dread sa kan ju kaffet vara, i blood+ synvinkel, de regelbundna

blod grejerna (tappat ordet) Saya fick. Jag tror dock inte det är något

spec. med kakorna, då jag tror att det skulle vara omständigt att baka

en satsa med le drugs i och en utan. I kaffe-väg är det ju lätt att bara dumpa i det.

 

Jag tycker det hela med att monsterna helt plötsligt kommer upp på dagen är

mystiskt. Bland annat för att det kändes så felplacerat på något sätt - enligt mig hade det fått mer av en :surprised: effekt om nono hade kommit runt kvällen, fast kanske bara är jag.

 

bara 6 avsnitt kvar, undra om de kommer kunna "knyta ihop" det på ett bra sätt eller om de försöker satsa på en andra säsong.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Vart ett tag sen jag skrev nåt, så here we go!

 

avsnitt 8

Farsan blir i alla fall tappat på blod som Saya får på ena eller andra sättet (antagligen via mat och kaffet). Det verkar också som Saya förlorade och blev ifrån taget sitt minne som straff (för det var viktigare än livet misstänker jag).

Sayas "farsa" är ju ganska uppenbart inte hennes far och hon är definitivt "sin mor". Jag skulle tro att fadern är hennes kärlek innan hennes minne försvann. Men det är fortfarande många frågetecken kvar.

 

 

All denna blodsplatter censur börjar bli riktigt jobbig:(

 

I alla fall serien har verkligen gått från knappt sevärd till väldigt bra nu! Så vida inget väldigt drastiskt händer (som gör serien mycket sämre) i de kvarstående avsnitten så kommer jag väldigt lätt kunna rekommendera serien till andra att se.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...