Hoppa till innehåll
Anime.se

Ge mig tips om anime att se


flaskis
 Share

Rekommenderade inlägg

Tjena!

 

Håller på att bevandra mig i animens skräckgenre och letar efter riktigt läskiga skräck animes, någon som har ett bra tips på någon bra skräckanime? Kan var både långfilm och serie.

 

De skräck animes jag hittills har sett:

 

 

  • Higurashi no Naku Koro ni
  • Higurashi no Naku Koro ni Kai
  • Higurashi no Naku Koro ni Special: Nekogoroshi-hen
  • Higurashi no Naku Koro ni Rei
  • Higurashi no Naku Koro ni Kira
  • Shiki
  • Ichi The Killer: Episode 0
  • Death Note
  • Ghost Hunt
  • Hell Girl (Hade dock grymt svårt för den, vet inte riktigt varför :P)
Tack på förhand!
 
 
 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Först vill jag bara påpeka att det redan finns en thread som heter Ge mig tips om anime att se
Sen om jag ska gå vidare och tipsa om något kan kanske Umineko No Naku Koro Ni vara något för dig om du tycker om Higurashi (Och vem tycker inte om Higurashi för den delen;P) då både är skrivna av Ryukishi07. Kanske inte riktigt lika mycket fokuserad på skräck temat utan mer på mysterier och thriller temat. Innehåller minst lika mycket gore iafa! Värt att ge den en titt^^

Redigerad av Sceleris
Sammanfogat trådar.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tjena!

 

Håller på att bevandra mig i animens skräckgenre och letar efter riktigt läskiga skräck animes, någon som har ett bra tips på någon bra skräckanime? Kan var både långfilm och serie.

 

De skräck animes jag hittills har sett:

 

 

  • Higurashi no Naku Koro ni
  • Higurashi no Naku Koro ni Kai
  • Higurashi no Naku Koro ni Special: Nekogoroshi-hen
  • Higurashi no Naku Koro ni Rei
  • Higurashi no Naku Koro ni Kira
  • Shiki
  • Ichi The Killer: Episode 0
  • Death Note
  • Ghost Hunt
  • Hell Girl (Hade dock grymt svårt för den, vet inte riktigt varför :P)
Tack på förhand!
 
Kom även på att Corpse Party Tortured Souls har börjat sändas och den blir nog en riktig gorig skräck anime. Dessvärre är det bara en OVA baserad på spelet men hoppas på att det blir något bra av det ändå^^
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Aoi Bungaku SeriesMera mystik än skräck kanske. Men den skulle du nog tycka om tror jag ändå. Uppdelad i sex berättelser från olika litterära verk. 

 

Ayakashi: Japanese Classic HorrorFöljer lite samma spår som ovan. Uppdelad i tre olika berättelser från tre klassiska japanska spökhistorier. 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kom även på att Corpse Party Tortured Souls har börjat sändas och den blir nog en riktig gorig skräck anime. Dessvärre är det bara en OVA baserad på spelet men hoppas på att det blir något bra av det ändå^^

ahh såg nu att det fanns en tråd :P kollade om det fanns någon specifik tråd för just skräck-anime innan jag gjorde inlägget, men hittade inte, så missade den här tråden. 

 

Corpse Party Tortured Souls som du nämnde där låter ju spännande! Kan man se den nu någonstans eller sänds den bara i Japan för tillfället? 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Jag har inte sett en riktigt bra anime på år och dar, är i desperat behov! jag är öppen för de flesta genrer, mina favoritserier är bland annat Claymore, Fruits Basket, Neon Genesis Evangelion. Det enda måstet är att den inte alltför lättsam (kollade nyss på Ouran host club, fruktansvärd)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har inte sett en riktigt bra anime på år och dar, är i desperat behov! jag är öppen för de flesta genrer, mina favoritserier är bland annat Claymore, Fruits Basket, Neon Genesis Evangelion. Det enda måstet är att den inte alltför lättsam (kollade nyss på Ouran host club, fruktansvärd)

Vad är Ouran Host Club för genre? 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag gillar anime som är "karaktärsdriven". Alltså det viktiga är karaktärerna, framför allt deras inre konflikter och personliga utveckling. Mycket anime är tvärtom bunden till handling. Eller så är den karaktärsdriven fast karaktärerna saknar trovärdighet. De gråter, säger pseudofilosofiska saker under en stjärnhimmel och beter sig som ologiska pappfigurer. Och jag har svårt att köpa det. (Men i brist på bättre köper jag både det ena och det andra! :happydrop:  )

 

Bland anime är min favoritfilm Ookami kodomo no Ame to Yuki där karaktären Ame kämpar med vetskapen om att vara "annorlunda", han söker sin plats och inser att han behöver välja väg i livet.

Min favoritserie är Sakamichi no Apollon där Kaoru använder vänskapen till den strulige Sen som en språngbräda för att frigöra sig själv från sina inre begränsningar.

 

Har ni tips på mer anime jag bör se?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har ni tips på mer anime jag bör se?

Evangelion: animeserien som personifierade "inre konflikter". Visst, ramhandlingen är ju postapokalyps och monster och robotar, men det är i grund och botten en berättelse om att tampas med självförakt, depression och apati.

Welcome to the NHK: jag har förvisso inte sett animeversionen, men som jag minns det (läste mangan kring 2008) handlar det om en universitetsstuderande som flippar ur och blir hikikomori (typ enstöring) i några år, och hans väg tillbaka till ett riktigt liv.

Planetes: vi följer gänget på den oälskade rymdskräpsamlaravdelningen i ett företag år 2075. En god portion karaktärsbygge, om drömmar, karriär, kärlek, dödsångest och sånt.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Haha, nej! För klaustrofobiskt för mig. Men om det är sci-fi är det ok. Som i Evangelion där man kan vara naken på månen.

 

EDIT: Har sett lite Planetes nu och det är bra. Alla scener utspelas inte i trånga utrymmen, och det finns kvinnliga karaktärer. Spännande mellanväg mellan realistisk astronautfiktion och sci-fi.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Daxter_SSJ4, att se två rymdserier samtidigt blir för mkt, men när jag är klar med Planetes ska jag absolut kolla in serien du rekommenderat. Och kommer du på något annat bra som är karaktärsdrivet och kanske inte handlar om just astronauter så hör jag gärna på din rekommendation!

 

Ps. SSJ4 och din avatar är en and, inte en apa? Hm... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...
Har ni tips på mer anime jag bör se?

Bartender: Episodisk serie med nya personliga problem i varje avsnitt. Alkohol visar sig vara lösningen på alla. Animen har seriösa budgetproblem, så jag skulle rekommendera mangan istället. Mangan råkar även ha mer material.

Bokurano: Än en gång är mangan bättre. Jag har själv inte sett animen, men regissören avskydde serien och alla som läst och sett säger att mangan är bättre.

Bungaku Shoujo: Har du någonsin undrat över vilken den sämsta huvudkaraktären genom tiderna är? Han är här iaf. Sidokaraktärerna är lyckligtvis starka nog för att hålla den uppe. Bungaku Shoujon själv är maximum söt. Vill inte riktigt berätta om handlingen då den går ut på att börja mitt i och gradvis förklara backstoryn och sedan lösa den. Alla karaktärer ser mysko ut förresten. Kan inte sätta fingret på vad som är fel.

Casshern Sins: Efter att krig förstört världen vandrar Casshern ödemarken. Han minns inget om hans förflutna, men alla han finner vill ha honom död. Inte bara för de grymheter han tydligen utfört, men även för att den som dödar Casshern kommer uppnå evigt liv. Första halvan är episodisk där den handlar om de Casshern möter, där de följer seriens huvudtema om hur ena död kan vara ens räddning. Även om det inte är karaktärsrelaterat så är det värt att nämna att den har bland de bästa actionsekvenserna och soundtracket som finns.

Denpa Teki na Kanojo: Ame Ochibana börjar tala med Juu Juuzawa, en ensam gymnasieelev som inte vill ha något med resten av världen att göra. Hon säger att hon kände honom i sitt tidigare liv och vill att han ska agera riddare åt henne. Självklart nekar han, men efter att en klasskamrat blir mördad slår de sig samman för att hitta mördaren. Det var ett tag sen jag såg den här, men lita på mig. Den är riktigt bra, även om sammanfattningen inte låter så.

Golden Boy: Oe Kintaro har gett ut sig på en färd över Japan för att lära sig om livet. Även denna är episodisk med nya problem varje avsnitt. En av de roligaste serierna som finns.

Great Teacher Onizuka: Efter att ha sett den sämsta huvudkaraktären någonsin i Bungaku shoujo, vad sägs om den bästa huvudkaraktären någonsin? Eikichi Onizuka har tröttnat på sitt liv som gängledare. Han flummar runt, arbetslös tills han en dag inser vad hans livsåkallning är. Att bli en lärare och se unga flickor i korta kjolar! Trots att han inte har någon sorts utbildning lyckas han mirakulöst få jobbet, men det är inte alls vad han hade tänkt sig. Hans klass består enbart av bråkstakar. Så serien handlar om hur han rättar till ungarna. Även denna är riktigt rolig.

Gundam 0080: Side 6 är en neutral rymdkoloni. Vill inte ha något att göra med varken Zeon eller EFSF. Al, en ung gosse drömmer med sina kamrater i skolan om hur tufft det skulle vara om de kunde kriga lite där. Men så en dag på väg hem hittar han en krashad Zaku (Zeons robot). Piloten kliver ut och Al ber entuiastiskt om att få kolla in hans grejer. Piloten, Bernie ser detta som en möjlighet och hjälper Al i utbyte mot information och att han agerar spion. Stor fokus på relationen mellan Bernie och Al och har bland det bästa drama jag sett.

Hashire Melos: Melos har rest från Messina till Syrakusa för att handla och råkar möta och bli vän med den deprimerade skulptören Serinentius. Plötsligt blir Melos fångad av kungen och oskyldigt anklagad för att ha försökt mörda honom. Han får dödsstraff, men ber om att få leva i tre dagar till för att kunna få vara med på sin systers bröllop. Kungen nekar i tron att Melos kommer fly under de tre dagarna, men plötsligt kliver Serinentius in. Han säger att han litar på Melos och att han tänker ta Melos plats ifall han inte återvänder. Melos förvånas över hur någon han mött så nyligen är villig att offra sitt liv för honom, men tackar och går ut på sin LONELY WAY kono boku no~ LONELY WAY omou mama~ Hashire Melos no youni~ En av de bästa animefilmerna som finns.

Infinite Ryvius:  Flugornas herre. I rymden! Den kanske har astronauter, men det är framtidsastronauter! När Kouji Aiba framtidspraoar som framtidsastronaut i skeppet Ryvius blir det kapat av elakingar. Stöket efter det leder till att skeppet krashar i ett plasmafält och alla vuxna och mågna andra ombord skeppet dör. De överlevande ungdomarna behöver nu hitta ett sätt att ta sig hem. Serien är otroligt långsam, men gör också ett otroligt bra jobb med att bygga upp stressen och kaoset ombord Ryvius. Lyckas storslaget med att uppvisa hemskheterna karaktärerna utsätts för.

 

Kanske tar fler sen~

 

 

kan någon tipsa mig om en bra skräckanime

När du ska ha skräck är det manga som gäller~ Kazuo Umezu och Junji Itoh är författare alla bör känna till.

Jag kommer inte direkt på någon älskig anime. Det finns de som är blodiga såsom Genocyber eller Angel Cop.

Elfen Lied kanske? Mononoke och SoulTaker har några skräckelement. Deviman OVAn skulle nog också räknas även om mangan är bättre. Om du bara vill känna dig obekväm och förvirrad skulle jag rekommendera Kizuoibito och Uchiyama Aki.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är oktober alltså är det halloween... kan någon tipsa mig om en bra skräckanime, något i stil med higurashi kanske.

 

Du kanske har hört talas om Umineko no naku koro ni förut, om inte så är det en till serie av Ryuukishi07 och Studio Deen. Det hör man på namnet. Den är mer eller mindre en stämningsmässig fortsättning till Higurashi, så det stämmer exakt in på dina önskemål.  :happy:

 

Vidare kan jag starkt rekommendera Alien 9 för dess likhet med Higurashi: en munter yta döljer mörker inuti. Serierna Narutaru och Bokurano är inte särskilt glada, men passar på grund av deras tryckande stämning av ondska. Inga direkta skräckögonblick ändå, men ändå värda att titta på.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är oktober alltså är det halloween... kan någon tipsa mig om en bra skräckanime, något i stil med higurashi kanske.

Skräck funkar rätt dåligt i tecknad form, åtminstone för mig, men Ghost Hunt lyckades faktiskt ge mig några få rysningar under seriens gång.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Gud vilken bra tråd, då måste jag passa på att fråga er om en riktig fantasy!

 

Och då menar jag fantasy.

De enda jag har lyckats få tag på är Densetsu no Yuusha no Densetsu, Kyo Kara Maou! och Record of Lodoss war. Missförstå mig inte nu, jag älskar de här serierna, det är bara det att jag vill ha mer.

 

Kungariken, magi, riddare, prisessor och drakar, men inte för Harry Potter-igt som Zero no Tsukaima. Åt Sagan om Ringen eller Narnia-hållet! ^-^

 

Btw, ge mig något jag inte redan har hört! Stryk alla trapped-in-a-game-serier, för dem har jag redan koll på. Spelar ingen roll om serien är ny eller gammal.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gud vilken bra tråd, då måste jag passa på att fråga er om en riktig fantasy!

 

Och då menar jag fantasy.

De enda jag har lyckats få tag på är Densetsu no Yuusha no Densetsu, Kyo Kara Maou! och Record of Lodoss war. Missförstå mig inte nu, jag älskar de här serierna, det är bara det att jag vill ha mer.

 

Kungariken, magi, riddare, prisessor och drakar, men inte för Harry Potter-igt som Zero no Tsukaima. Åt Sagan om Ringen eller Narnia-hållet! ^-^

 

Btw, ge mig något jag inte redan har hört! Stryk alla trapped-in-a-game-serier, för dem har jag redan koll på. Spelar ingen roll om serien är ny eller gammal.

 

Min första tanke var Scrapped Princess i såfall. Den är solid och kanske det du söker utan allt för djupa och tragiska undertoner och plotter. Lagom underhållning de dagar du inte kräver top-notch och brillianta saker. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...