Hoppa till innehåll
Anime.se

Ge mig tips om anime att se


flaskis
 Share

Rekommenderade inlägg

Claymore, Basilisk, Sword Art Online, Katanagatari, FMA Brootherhood, Hunter x Hunter.

 

En ganska bred samling av förslag, alla är väll inte direkt "fatasy" men....

 

Tack för tipsen, har sett samtliga och Sword art online och HxH är två favoriter. Tycker de två samt FMA är gedigna tips med tanke på hur bred frågan ändå blir efter jag rensade bort en del begrepp. Många envisas med att tipsa om Claymore men jag som störtälskade fate zero och Berserk "får nada" av att se Claymore, vet inte vad som felas mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tack för tipsen, har sett samtliga och Sword art online och HxH är två favoriter. Tycker de två samt FMA är gedigna tips med tanke på hur bred frågan ändå blir efter jag rensade bort en del begrepp. Många envisas med att tipsa om Claymore men jag som störtälskade fate zero och Berserk "får nada" av att se Claymore, vet inte vad som felas mig.

 

 

Har tipsat om den här serien tidigare, men det är en av mina absoluta favoriter så jag nämner den gärna igen.

 

Noein: Mou Hitori no Kimi e

 

När jag såg den här serien för första gången så hade jag inte sett så värst mycket anime. Jag hade sett en del klassiker och rätt många filmer, men jag var verkligen ingen otaku. Men efter den här serien så förälskade jag mig fullständigt i mediet, Så den har en väldigt speciell plats i mitt :heart:

 

Animeringen är fantastisk, speciellt i actionscenerna. Den liknar verkligen ingenting annat tycker jag. Historien är engagerande och intressant och detsamma gäller för karaktärerna. Sedan har den bra musik, bra röstskådisar och ett riktigt bra slut. Kanske mer åt sci-fi hållet än fantasy, men ge den en chans om du inte har sett den, du kanske älskar den du med :jhappy:

 

http://myanimelist.net/anime/584/Noein:_Mou_Hitori_no_Kimi_e

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har tipsat om den här serien tidigare, men det är en av mina absoluta favoriter så jag nämner den gärna igen.

 

Noein: Mou Hitori no Kimi e

 

När jag såg den här serien för första gången så hade jag inte sett så värst mycket anime. Jag hade sett en del klassiker och rätt många filmer, men jag var verkligen ingen otaku. Men efter den här serien så förälskade jag mig fullständigt i mediet, Så den har en väldigt speciell plats i mitt :heart:

 

Animeringen är fantastisk, speciellt i actionscenerna. Den liknar verkligen ingenting annat tycker jag. Historien är engagerande och intressant och detsamma gäller för karaktärerna. Sedan har den bra musik, bra röstskådisar och ett riktigt bra slut. Kanske mer åt sci-fi hållet än fantasy, men ge den en chans om du inte har sett den, du kanske älskar den du med :jhappy:

 

http://myanimelist.net/anime/584/Noein:_Mou_Hitori_no_Kimi_e

 

Har inte sett :) Ligger med halsfluss i ett ensamt Singapore och var helt desperat av att se något för att få febertimmarna att gå så bestämde mig för att se om Ergo Proxy (kan helt ärligt säga att jag fortf är osäker vad som händer under senare halvan av den serien trots att jag gärna proklamerar dess förträfflighet varje tillfälle som ges :p) men så fort jag tuggat mig igenom en andra titt av den så skall jag se Mou Hitori Kimi e, lovar att hojta till om jag kärar ner mig så smått i den. Tack tack

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tjena!,

 

Ny förälskad i Anime.

 

Har precis börjat att kollat på Sword art Online.

 

Men finns ju tusentals med serier.

Har ingen aning om hur jag ska söka, vad jag ska söka på. För att hitta någon bra.

 

Det jag är ute efter är: något som är likt,

beyblade, zelda likt

Om det finns något som är likt dom så hör gärna av er

 

Här eller på Robin@willmann.se

 

Tusen tack

 

//

R. Willmann

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

På fullt allvar menar jag att så länge du är nyförälskad, kolla på vad fasen som helst. Det är i början man har chansen att hitta något helt udda och konstigt, men man accepterar det ändå. Sen blir man mer kräsen och väljer sina saker, och då slutar man bli överraskad. Så kolla på vad tusan som helst. Jag skulle kunna rekommendera några klassiker, men än så länge ska du nog bara kolla på vad tusan som trillar i din väg. Gillar du fantasy finns det massor, även fråden här kullen. Typ Demondrottningen och Hjälten (Maoyuu). Eller kolla in något som fått bra betyg den här kullen: Psycho-pass. Eller Robotics;Notes.

 

Men det finns en tråd om det här, så en admin kan säkert löda ihop trådarna.

Redigerad av Sceleris
Sagt och lött.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har ingen aning om hur jag ska söka, vad jag ska söka på. För att hitta någon bra.

Jag vet inte hur Beyblade (aldrig sett) och Zelda (aldrig spelat) är, så jag kan inte säga något om det, men jag kan säga att när jag började se på anime så kollade jag in topplistor: om det är nåt som majoriteten älskar så är chansen stor att det åtminstone ska vara sevärt! Så här är några topplistor:

Om du vill ha något bra att se så här på direkten så kan jag tipsa om Fullmetal Alchemist: Brotherhood, som du kommer se nära toppen i alla listor. Den finns gratis, lagligt och svensktextat på Youtube! (Länken leder direkt till avsnitt 2, men avsnitt 1 är totalt onödig skit som snarare skrämmer bort än lockar folk.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

KHR eller Katekyo hitman reborn (som den egentligen heter) skulle kanske kunna vara något, serien har många likheter med One Piece, Naruto, Bleach och Fairy tail. Alltså mycket superkrafter och humor etc. serien är avslutad och har typ 270 avsnitt och mangan ca 400 kapitel.

 

Annat tips är Full metal alchemist, rekomenderar både Brotherhood (65 avsnitt) och orginalet som bara heter fullmetal alchemist (51 avsnitt). Båda väldigt bra shounen-serier som känns lite mer genomtänkta än t.ex. bleach.

Jag ska kolla in dem, började nyligen kolla på "To love-ru". jag tycker verkligen om humorn och så i den. tyvärr är jag snart klar :/

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tjena!,

 

Ny förälskad i Anime.

 

Har precis börjat att kollat på Sword art Online.

 

Men finns ju tusentals med serier.

Har ingen aning om hur jag ska söka, vad jag ska söka på. För att hitta någon bra.

 

Det jag är ute efter är: något som är likt,

beyblade, zelda likt

Om det finns något som är likt dom så hör gärna av er

 

Här eller på Robin@willmann.se

 

Tusen tack

 

//

R. Willmann

Jag vet inte riktigt hur du tycker om långa serier men ge "Fairy Tail" ett försök. Kanske inte direkt likt men en väldigt bra serie! Jag har själv kollat på SAO, väldigt bra serie! Om du inte verkar intresserad av Fairy tail så testa HunterXHunter (2011) beror på hur du tycker!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker du ska se Hajime no ippo, väldigt bra serie som handlar om boxning. 

 

 

Kan bara hålla med föregående talare. Med tanke på vilken typ av animes du sett hittils kommer du tokälska Hajime no ippo. Skulle vilja påstå att den är aningens skarpare än de du redan sett, undantaget HxH.

 

 

Håller med om Hajime no Ippo, en favorit. Av vad du sett verkar Soul Eater kunna vara nåt för dig, kanske även Kenichi.

Wow så många rekommendationer på samma serie, antar att jag måste spana in den!  :reallyhappy:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Jag har som genom ett ödets nyck fått 500 kronor att spendera och funderar på om det inte är dags för lite anime. Så jag tänkte vända mig till er i hopp om lite bra tips.

 

Jag vill ha en avslutad serie då jag inte är mycket för att samla på sådana som är flera säsonger långa och med min ekonomi så har jag ärligt talat inte heller direkt råd att lägga mina framtida pengar på sådana.

 

Utgåvorna ska vara svenska eller från UK. Dom måste gå att inhandla i en svensk shop då jag inte har möjlighet att handla direkt från UK. Vad jag vet så är väl SF-Bokhandeln i sådant fall dom som har det bästa utbudet utifrån min förutsättningar. Men har ni fler tips på bra svenska försäljningsställen så tar jag tacksamt emot dom.

 

Och jag skulle uppskatta om ni inte bara radar upp en massa titlar utan jag skulle verkligen uppskatta om ni även berättar för mig varför jag bör köpa just ditt/dina förslag.

 

Exempel på sådant som jag gillar är; Paranoia Agent, Neon Genesis Evangelion, Kino's Journey, School Rumble, Azumanga Daioh, Genshiken, Princess Tutu, Hellsing, The Rose of Versailles (Lady Oscar), The Mysterious Cities of Gold, Fullmetal Alchemist, Gungrave, Ergo Proxy, Black Lagoon, med flera.

 

Men jag är öppen för precis allt, bara det kostar max 500 kronor, är en avslutad serie, har originaltal med svensk eller engelsk text, går att köpa från en svensk shop och framförallt att ni tycker att era förslag är så bra att jag bara inte får missa att köpa och utforska just den.

 

Hoppas att någon har lite bra och intressanta förslag.

 

Tack på förhand!

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har inget att tipsa om (vet inte vad som finns tillgängligt i väst), men när jag läste ovanstående var reaktionen bara en enda stor orz, påmind om hur annorlunda prisbilden är i väst. 500 för en avslutad serie? Varför laddar folk ner ALLS här? o.O

 
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ghost in the Shell: Stand Alone Complex skulle kanske vara något. Cyberpunk där elektroniska implantat eller till och med fullständiga cyborgkroppar inte är ovanliga. Vi följer en polisstyrka som utreder diverse cyberbrott, och över seriens gång försöker de utreda mysteriet bakom det speciella "Skrattande Mannen"-fallet. Välgjort och vuxet. Ett bra val om man vill se något spännande med en del intressanta sci-fi-idéer och häftig teknologi.

Planetes utspelar sig i en rätt nära framtid där rymdfart precis blivit kommersiellt tillgängligt. Den tar upp problemet med allt skräp som flyger runt i omloppsbana, och våra huvudkaraktärer tar formen av helt vanliga arbetare vars jobb är att samla upp skräpet. Inte en så värst fartfylld serie (och det var hundra år sen jag såg den) men jag vill minnas den som tämligen bra sci-fi-drama. Den ställer in fokus på den vanliga människan i en annorlunda men ändå trovärdig miljö.

Death Note [brittisk; svensk] överskridet budgeten lite, men det är väl en av de mest klassiska/omtyckta av moderna serier. En väldigt smart kille, Yagami Light, snubblar över en anteckningsbok som kan döda vilken person som helst bara han skriver ner deras namn i den. Han bestämmer sig för att försöka skapa en perfekt värld genom att döda alla brottslingar som finns. Men det blir inte hur lätt som helst för honom, för FBI lyckas rekrytera hjälp från den slugaste detektiven i världen som de bara känner som L. Det blir en hjärnornas kamp mellan L och Light.

 

En av de få serier som jag både läst mangan och sett animen av. En del små ändringar gör att jag föredrar mangan, men överlag tycker jag att det är en väldigt bra adaption. Författaren lyckas hitta på väldigt smart detektivarbete, och den tar upp en del intressanta, moraliska frågor.

Baccano är en komisk men ändå kallhamrad gangsterserie som utspelar sig på 30-talet. En sak med stor fokus är hemligheten till odödlighet. Det är en väldigt annorlunda upplagd serie i och med att den handlar om hundra karaktärer vid flera olika tidpunkter, och den hoppar konstant fram och tillbaka mellan dem. Det kan göra den lite svår att följa, men det gör den också spännande. Baccano passar om man vill ha kul med något riktigt fartfyllt.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tack för tipsen Volbla, det är mycket uppskattat från min sida. Jag har beslutat mig för att testa Planetes och Death Note. Jag hittade dom svenska volymerna av Death Note för 49 kronor styck hos Ginza så dom tar jag där och Planetes hos SF-Bokhandeln, på så sätt får jag rätt mycket för mina 500 kronor. Jag är även sugen på att testa GitS: SAC samt Baccano vid ett annat tillfälle, både verkar helt klart sevärda.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Jag är ute efter något nytt. Jag vill helst att animén ska finnas i 1080p, men 720p går också bra.

Några serier som jag gillar:
 

  • Code Geass
  • Toradora!
  • Death Note
  • Another
  • Chūnibyō Demo Koi ga Shitai!
  • Welcome to the N.H.K.
  • AnoHana
  • Eve no Jikan
  • Fullmetal Alchemist

Jag vet inte riktigt vilken typ av serie som jag är sugen på. Romantik kanske? Jag är dock tveksam på om det finns någon serie som håller samma klass som Toradora.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hej gott folk (:

 

Letar efter en romantisk och komisk anime, helst liksom '' high school ''.. gärna animes som;

 

* Baka to test

* Kore wa zombie

* Highschool DxD

* Seitokai no Ichizon

* Angel Beats

 

Det kan vara hur klyschigt som helst, bara att jag får min dagliga dos av '' AW, KAWAIII '' och liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

@Tomonori: Några av de senaste kanske kan passa? Typ Min flickvän och min barndomsvän bråkar för mycket (äks "Oreshura") eller Jag har knappt några vänner ("Haganai") eller kanske Pervoprinsen och surkatten ("Henneko"). Eller varför inte Astalottes Leksak ("Astalotte no omocha") eller Gör som pappa säger ("Papakiki").

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är ute efter något nytt. Jag vill helst att animén ska finnas i 1080p, men 720p går också bra.

 

Några serier som jag gillar:

 

  • Code Geass
  • Toradora!
  • Death Note
  • Another
  • Chūnibyō Demo Koi ga Shitai!
  • Welcome to the N.H.K.
  • AnoHana
  • Eve no Jikan
  • Fullmetal Alchemist

Jag vet inte riktigt vilken typ av serie som jag är sugen på. Romantik kanske? Jag är dock tveksam på om det finns någon serie som håller samma klass som Toradora.

 

Skip Beat är en väldigt bra romantisk serie, finns att se i 720p på crunchyroll. En annan bra romantisk serie är Sukitte Ii na yo, finns i 1080p på crunchyroll. En av mina absoluta favoriter är Ghibblifilmen Whisper Of The Heart, har för mig om att den finns att köpa som blu-ray. Jag rekommenderar alla 2 starkt om du vill se en romantisk serie med hög kvalitet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hej gott folk (:

 

Letar efter en romantisk och komisk anime, helst liksom '' high school ''.. gärna animes som;

 

* Baka to test

* Kore wa zombie

* Highschool DxD

* Seitokai no Ichizon

* Angel Beats

 

Det kan vara hur klyschigt som helst, bara att jag får min dagliga dos av '' AW, KAWAIII '' och liknande.

Toradora

Clannad

Kashimashi

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

@Båtsman: Bra gjorda romanser är det alltid tunt med. Om du inte är rädd för gammalt meck, så står sig Maison Ikkoku (1986) fortfarande som det mest klockrena som gjorts inom genren. Lite lång kanske. Annars, vad sägs om Red Data Girl?

 

 

Skip Beat är en väldigt bra romantisk serie, finns att se i 720p på crunchyroll. En annan bra romantisk serie är Sukitte Ii na yo, finns i 1080p på crunchyroll. En av mina absoluta favoriter är Ghibblifilmen Whisper Of The Heart, har för mig om att den finns att köpa som blu-ray. Jag rekommenderar alla 2 starkt om du vill se en romantisk serie med hög kvalitet.

 

 

Jag tackar så jättemycket för tipsen! 

 

Maison Ikkoku verkar ju ha fått ett väldigt högt betyg, så jag kanske tar och gör ett undantag, även om jag generellt sett brukar hålla mig till högkvalitativa serier/filmer. Jag tänkte ju faktiskt hoppa över Cowboy Bebop, och det är jag glad över att jag inte gjorde.

 

Skip Beat! och Sukitte li na yo verkade inte direkt ha något som intresserade mig, men man ska ju inte döma en bok efter dess omslag, så jag ska definitivt ta och kolla in dem!

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

även om jag generellt sett brukar hålla mig till högkvalitativa serier/filmer. Jag tänkte ju faktiskt hoppa över Cowboy Bebop, och det är jag glad över att jag inte gjorde.

Ska man tolka det där som att du först inte såg Cowboy Bebop som högkvalitativ? :surprised:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...