Hoppa till innehåll
Anime.se

Nyttiga/Goda Recept


Herid Fel
 Share

Rekommenderade inlägg

Först, undrar du varför jag gör en sådan här tråd så beror det på att jag inte är Herid 100% tyvärr.

 

 

Denna tråd har enkla regler. Man skriver ett ner och delar med sig av olika recept eller tips på sätt att tillaga något som du ätit som du tyckte var gott eller är nyttigt. Om det finns dåliga bieffekter så skulle de flesta förmodligen uppskatta att du skriver ner dessa i ditt recept med...

 

 

Först ut är:

Herids Pigg'up Sallad

Hemligheten bakom att vara super pigg efter 20h vaken tid!

 

Ingredienser:

En kvarts bit av en normal stor isbergssallad.

Två tomater

En kvarts bit av en normal stor gurka

Två vitlöksklyftor

½dl Vitvinsvinäger

½dl Balsamvinäger

1tsk Italiensk Salladskrydda

2msk Olivolja.

 

Tillagnings metod:

Hacka salladen, gurkan och tomaterna så som det behagar dig och blanda i en skål eller djuptallrik av något slag.

Tag nu och häll upp Vinägern och oljan i en lämplig behållare brevid. Pressa vitlöksklyftorna och tillsätt både vitlöken och kryddan i behållaren. Vispa tills det är en enda salig sörja, häll över salladen och blanda och det är klart!

Jag brukar ibland lägga till salt och kryddor ovanpå detta och hälla i extra vinäger.

 

Effekter:

Du blir piggare rätt så snabbt och orkar utföra mindre uppgifter som inte involverar att röra sig allt för mycket. Vill du orka sitta och se på film en natt, perfekt! Skall du lana över helgen, ta med ordentligt! Orka sova, jag tänker arbeta, utomordentligt!

 

Tänk bara på att du stinker och att om du har problem med starka syror med magen så kan du få någon form av diarré en eller två dagar efteråt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Åh, mat. Bra tråd. :)

Kan börja med en jättegod lasange.

 

 

Vegetarisk lasange

 

1 gul lök

2 1/2 dl krossade tomater

4 förkokta lasagneplattor

125 g keso (1/2 burk)

1 dl riven ost

1 msk parmesanost

 

Sätt ugnen på 225°C. Smörj en ugnssäker form.

 

Skala och hacka löken. Blanda krossade tomater, lök, basilika och salt i en kastrull. Låt koka i ca 10 minuter.

 

Varva tomatsås, lasagneplattor, keso och hälften av den rivna osten. Sås underst och överst. Strö på resten av osten och parmesanosten. Sätt formen i nedre delen av ugnen i ca 30 minuter.

 

 

Kan ju även ta en japansk rätt då..

 

 

Misosoppa med nudla och tofu

 

Miso (ca. 1 tsk miso till 2 1/2 dl vatten per person)

Vatten

Risnudlar, kokta

Tofu, naturell

Purjolök, finstrimlad

 

Koka upp önskad mängd vatten. Lägg i nudlarna och koka till de är mjuka. Ta av kastrullen från värmen. Rör ut mison med en del vatten till en jämn smet. Blanda i resten av vattnet (Obs, mison ska inte koka!)

Tillsätt nudlarna och tofu skuren i små tärningar. Garnera med purjolöken.

 

Bieffekterna av maten är väl inga alls förutom på misosoppan att man inte blir speciellt mätt. Är alltså obra mat om man inte äter mackor till eller något annat.[/b]

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ett recept på kladdkaka.

 

2 ägg

3 dl socker

1,5 dl mjöl

4 msk kakao

2 msk vaniljsocker

175 g smält smör

 

*Vispa ägg och socker poröst

*Blanda resten av de torra ingridiensera och blanda ner det i smeten

*Blanda ner det smälta smör

*Grädda under ca. 30 min i 175*C

 

Möjlig bieffekt: Sockerschock och dåsighet om man äter för mycket av den.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Oj oj.. recept..! Kladdkaka! Bwah! Jag måste kontra med mitt världsberömda kladdkaksrecept! Okej, inte världsberömt, men, välkänt i diverse TV-spelskretsar i alla fall. :P

 

Ingredienser:

2 ägg

3 dl strösocker

1 tsk vaniljsocker

4 msk kakao

1 krm salt

1½ dl vetemjöl

1 dl smält smör (100g)

 

Sätt ugnen på 200°C.

Rör ihop allting (ja, allting!) till en smet. Häll smeten i en smord och bröad form, och ställ in hela kalaset i ugnen i ca 10-20 minuter, beroende på hur ny din ugn är. När kakan ser färdig ut, ta ut den och ställ den i kylskåpet tills den har svalnat. Varför ska den stå i kylskåpet? Äh, det är något jag hittat på själv. Har märkt att kakan blir mycket godare om den får stå och stelna till lite. Och ingen har ju framfört direkta klagomål, tvärtom.. :P

 

Voilá! En Skutty-kaka av högsta klass.

 

Effekter:

Inga vad jag vet. Hmm.. tja.. om du äter hela kakan på en gång, så får du ont i magen. Det vet jag.. ;)

 

Och glöm inte, att det här receptet har skapats av kärlek!

(Hmm.. jag var tvungen! Folk som har sett på Varan TV och kommer ihåg Chris de Kök, kanske förstår mig..)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

WAAAAH!! Jaa!! Jaaaaa!! :D Jag har bakat åtta kakor till en TV-spelsträff en gång, så att baka kakor till alla på anime.se ska jag nog klara av.. ;) En kaka = åtta bitar, tror jag att jag räknade det den gången..

 

Och vaddå? En bit per person? Knappast! vi har sallad, varmrätt, dessär och en soppa. Vi behöver en aptitretare och en egen dryck och en massa annat!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

SkuttyWan: Du kontrar alltså med ett annat kladdkaksrecept, med mindre vaniljsocker, lite salt och 75 g mindre smör? Waah. : P

 

Herid Fel: Om Du kommer med ett bra sopprecept blir jag tacksam. : )

(F.ö. låter ditt salladsrecept ruggigt gott. Men vad tror Du om att slänga i lite rödlök? Jag älskar rödlök. ^^)

 

Om jag hittar min receptbok ska jag nog lägga in mitt underbara recept på saffransglass. : )

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nudeljoxx (heter egentligen nudlar a la singapore eller nått skit men jag har moddat receptet, l337 h4xX0r style :P)

 

400-600g Strimlat nöt eller fläskkött

200-300g skalade räkor

300-600g tunna risnudlar

1 burk skivade vattenkastanjer

1 burk bambuskott (strimmlade eller skivade)

1 burk böngroddar

1 burk gröna bönor (hirichoverts eller nått sånt heter det egentligen)

1 eller 2 Morötter

1 eller 2 gula lökar

4 vitlöksklyftor

2 chilifrukter

curry

salt

peppar

socker

soya

matolja/rapsolja (olja det går att woka med)

ev. chili

 

Sätt på en kastrul med vatten på högsta värmen (risnudlarna ska i här senare)

 

Sätt en gryta eller en stor kastrull på svag värme (allt ska ner i den se)

 

Sen så se till att kastrullen är tillräckligt stor)

 

Skala och skär sen den gula löken i ganska tunna klyftor

 

Skala och skär sen morötterna i tändstickstora pinnar

 

Hacka vitlöken.

 

Skär chilin i små bitar.

 

Öppna alla burkar...

 

Sätt en wok på ganska hög värme, häll i lite olja.

 

Woka köttet tillsammans med den hackade vitlöken och chilin. Krydda med soya, curry, salt och peppar när köttet börjar bli klart.

 

Lägg över till grytan (allting ska ner i grytan så fort det blir klart i fortsättningen).

 

Woka räkorna snabbt, ev. krydda med curry om man känner för.

 

Woka den gula löken och morötterna, på lägre värme. Krydda (rejält) med curry, och ev. lite salt och soya. När morötterna börjar bli lagomt mjuka, släng över nån nypa salt och stänk på lite vatten.

 

Woka bambuskotten och vattenskatanjerna så att bambuskotten blir mjuka, krydda med soya och curry.

 

Vattnet i den stora kastrullen kokar nu förhoppningsvis, häll i lite matolja i vattnet och ta av kastrullen från plattan. Släng sen ner risnudlarna, tryck ner dom i vattnet och låt de vara där tills de blir mjuka (typ 30 sec eller nått sånt). Häll av dom i ett durkslag. Släng ner nudlarna i grytan där alla wokade saker ligger nu.

Höj värmen till medelvärme på plattan där grytan står, släng i de gröna bönorna, böngroddarna, släng på curry och soya efter smak, blanda blanda blanda tills det är välblandat. Låt stå på låg värme/eftervärme 1-2 minuter så att det blir varmt.

 

Servera i skålar eller nån sorts djupare tallrik, det ser lite halvskummt ut på normal tallrik.

 

Fördel: det är gott

 

Nackdel: det ser inte alltid så gott ut, det krävs ganska mycket för att man ska bli mätt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

SkuttyWan: Du kontrar alltså med ett annat kladdkaksrecept, med mindre vaniljsocker, lite salt och 75 g mindre smör? Waah. : P

 

Herid Fel: Om Du kommer med ett bra sopprecept blir jag tacksam. : )

(F.ö. låter ditt salladsrecept ruggigt gott. Men vad tror Du om att slänga i lite rödlök? Jag älskar rödlök. ^^)

 

Om jag hittar min receptbok ska jag nog lägga in mitt underbara recept på saffransglass. : )

 

Rödlök borde nog passa, fast jag ogillar rödlök så själv avstår jag.

Och nog kommer mitt sopprecept skall du se.. Men inte nu. Inte än.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ostmakaroner

 

 

200 g makaroner

2 msk smör

3 msk vetemjöl

5 dl mjölk

1 dl grädde

2 dl riven stark ost

salt

peppar

Persilja

 

 

Koka makaronerna i lättsaltat vatten.

Spola av dom med kallt vatten och låt dom rinna av. Smörj en ugnssäker form.

Smält matfettet till såsen. Rör ner mjölet och tillsätt mjölken och grädden. Låt såsen koka några minuter. Rör ner osten och låt den smälta. Salta och framför allt peppra i mängder.

Häll såsen över makaronerna. Se till att det rinner sås mellan makaronerna. Sätt in formen i 250 graders ugnsvärme tills lådan fått fin färg.

Strö massa persilja över. Ät tillsammans med qourn eller något sådant. Morotsbiffar är jättegott till.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

GRUNT MÅLTID

 

Ingridienser

 

2l cola

Batman (pizzan)

Gangs of new york (dvd)

 

GÖR SÅ HÄR

 

Ring den lokala pizzeran ( den med godast pizzor) och beställ en batman. Ta sedan ich kila ned till vidiobutiken och köp 2l cola och hyr filmen gans of new york. Vid det här laget borde pizzan vara färdig. Ta hem allt och bänka dig framför televisionen med ett stort glas, en stor tallrik och en sax. Klipp upp pizzan i lagom bitar och häll upp cola i ett glas (is är alltid en välkommen liten fix för en kock!). Sätt på filmen, ät och njut.

 

Ger

 

Fett så att det räcker för en vecka, en proppmätt mage och nöjet av filmen (som är bra). Om man vill göra det speciellt exotiskt kan man beställa jordnötter på pizzan också.

 

 

Mvh: Mästerkocken Grunt.

 

Nästa vecka lär vi oss hur man köper mjölk, chips och hyr filmen "Pitch black".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

SkuttyWan: Du kontrar alltså med ett annat kladdkaksrecept, med mindre vaniljsocker, lite salt och 75 g mindre smör? Waah. : P

 

Herid Fel: Om Du kommer med ett bra sopprecept blir jag tacksam. : )

(F.ö. låter ditt salladsrecept ruggigt gott. Men vad tror Du om att slänga i lite rödlök? Jag älskar rödlök. ^^)

 

Om jag hittar min receptbok ska jag nog lägga in mitt underbara recept på saffransglass. : )

 

Jupp :P Notera dock att tillagningssättet är annorlunda med, har stor påverkan på hur kakan blir.. :P Så det är nog större skildnad än vad man kan tro av att titta på recepten ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Italiensk Köttfärsås!(vet inte om det är samma som det vanliga =P)

 

Ingridiesner:

 

Vitlök

Oregano

Basilika

Köttfärs

Tomatsås

Olivolja

Gulök

 

 

Tillagning:

Stek lökarna i grytan med olivoljan, ta i köttfärsen och mala ner den,stek köttfärsen med halvt lock en stund,ta tomatsåsen, låt sedan köttfärsen steka på låg värme.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

SkuttyWan: Du kontrar alltså med ett annat kladdkaksrecept, med mindre vaniljsocker, lite salt och 75 g mindre smör? Waah. : P

 

Jupp :P Notera dock att tillagningssättet är annorlunda med, har stor påverkan på hur kakan blir.. :P Så det är nog större skildnad än vad man kan tro av att titta på recepten ;)

Mjo, i ditt recept verkar man röra ihop allt på en gång. :)

Men ditt tips att ställa in den i kylen direkt vet jag inte om det är så bra, man bör nog vänta lite så att inte kylen skadas av att en nygräddad kaka ställs in där. (Vad jag lärt mig är det inte bra för kylen att man ställer in något som är allt för varmt i den)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Detta är att rekomendera.

 

------------------------------------------------------------------------------------

 

Krämig Pastasallad med Kyckling och Fetaost

25 pers

 

 

Salladen går utmärkt att blanda ihop dagen före. Fetaost, bacon och grillad kyckling ger en härlig smak tillsammans med hemlagad pesto.

 

500 g pasta, penne

2 dl creme fraiche

3 dl gräddfil

1 stor grillad kyckling (500g urbenat kött)

3 pkt bacon (á 140g)

1 liten purjolök

2 st röda paprikor

200 g fetaost

1 tsk salt

2 krm nymald svartpeppar

 

Pesto

3 vitlöksklyftor

1 kruka basilika

50 g pinjenötter

1 dl olivolja

100 g finriven färsk parmesanost

2 krm salt

 

Servering

Färska salladsskott

Oregano

 

Gör såhär

1 koka pastan enligt anvisning på förpackning. Spola i kallt vatten och låt rinna av. Blanda med creme fraiche och gräddfil.

 

2 pesto: skala och pressa vitlöken. Mixa basilikablad och pinjenötter. Häll i olivoljan, blanda ner parmesanost och vitlök. Smaka av med salt. Blanda ner peston i pastan.

 

3 bena ur och skär kycklingen i bitar. Skär bacon i bitar och stek det knaprigt i stekpannan. Låt det sedan rinna av på hushållspapper.

 

4 ansa och strimla purjolöken. Kärna ur och skär paprikan i bitar. Skär osten i små tärningar. Blanda pastan med kyckling, bacon, purjolök, paprika, fetaost. Smaka av med salt och peppar. Garnera med salladsskott och oregano.

------------------------------------------------------------------------------------

Godigt värre^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

Hemmagjord Snickers

 

1 burk jordnötssmör

2 dl sirap

1 dl strösocker

10 dl cornflakes

1 dl kokosflingor

1 tsk vaniljsocker

1½ kaka blockchoklad

 

Jordnötssmör, sirap och strösocker smältes tillsammans i en kastrull.

Cornflakes, kokosflingor och vaniljsocker blandas i sockersmeten.

Slå alltsammans i en liten smord panna.

Häll över smält blockchoklad.

Ställ i kylskåpet att stelna.

 

Effekter:Du kan nog få ont i magen om du äter för mycket, och du kan bli beroende.. Men det är jättegott! >:(

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Chokladsnittar/Knäckkakor

 

100g rumsvarmt margarin

1dl socker

1 1/2 msk kakao/sirap om det e knäckkaor

1/2 msk äggula

1 msk vatten

1/2 tsk bakpulver

2 1/2 dl vetemjöl

 

pensla och garnera med uppvispad äggvita och pärlsocker

 

Det blir ca 35st kakor. gräddas i 175 grader i 10-12 min.

 

Sätt på ugne. Rör rumsvarmt margarin och socker till en porös massa.

Tillsätt övriga ingredienser, mjölet blandat med bakpulvret, och arbeta ihop det till en deg. Använd gärna matberedare.

Rulla ut degen till 3 drygt fingertjucka längder. Lägg dem på en plåt, smord eller med bakplåtspapper och platta till dem lite.

Grädda mitt i ugnen i ca 10-12 min. Skär längderna i sneda bitar medan de är varma.

 

Bon Apetit(stavning?)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Gaaahh!-skinksås

__________________________

Ingredienser:

Onaka(Japansk fil, går lika bra med vanlig)

Mald Piri-Piri(MYCKET!)

Små skinkbitar

Tabasco

Tilllaga:

Häll upp filen i en skål eller dylikt.

Häll i den malda Piri-Pirin,

Ta skinkbitarna och häll i dom med.

Ta en massa tabasco och häll på.

Ta i micron 30 sek och Tadaaa.

Du kan hälla skinksåsen på kött

av olika slag.

Viktigt!Om du har magsår

ät inte detta!!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 5 weeks later...

Detta kan knappast klassas som ett recept, mer ett tips ;).

 

Ingredienser: Rostebröd, Oboy och smör

 

 

 

Man rostar en macka i en brödrost till mackan blir varm och krispig. När den är klar brer man smör på och häller Oboy på den och brer ut. Klart att äta!

 

 

Det blir super gott(så gott att jag ska göra det nu).

 

 

BIEFEKT: Man kan sätta i halsen, om man ska kalla det bieffekt.

 

OBS! Man bör hålla sig minst 10cm från brödrosten. Man KAN fatta eld.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Pastarecept ala Zaphod

 

- Lagomt med makaroner, helst snurrade, de är godast. Vill mat ha lite mer mat, ta tortellini istället. Med ost. Kött är mord.

- Lite krossade tomater med basilika

- Lite Cream Fraeche, eller hur det nu stavas, sådant där vitt

- Lite djupfrysta majskorn, de på burk är inte så goda

- Kryddor efter behag, jag använder inga

 

Tillagning

- Koka pastan, gärna lite längre än vad man borde för godare smak och konsistens

- Koka de krossade tomaterna och Cream Freachen tills de blir varma ocjh lite vatten har kokat bort

- Blanda i majsen och låt sjuda på svag värme tills de har värmts

- Krydda om du vill

- Servera i en djuptallrik och ät med sked. Njut.

 

 

Bieffekter:

Du blir beroende av denna snabba mat som tar max en kvart att göra ordning. I och med att den inte är så näringsrik är det inte så bra. Men näring, vem behöver det egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Fruktsallad

______________________________

Ingredienser:

1 dl apelsinsaft eller fruktlag(citron, likör)

ca 1 l skuren frukt.

Väl 3-4 eller flera av följande sorter:

Äpplen, päron, apelsiner, bananer, vindruvor,

melon, papaya, mango, konserverade mandariner,

persikor eller fruktcocktail.

(Detta räcker till 4-6 portioner)

 

Tilllagning:Häll outspädd apelsinsaft eller fruktlag

i en skål. Smaksätt ev. mde pressad citron eller likör. Skölj

eller skala färsk frukt. Skär den i små klyftor, skivor eller

tärningar. Klyv druvorna och tag bort kärnorna. Lägg frukten i skålen vartefter den skärs och blanda den med lagen.

Russin, strimlade dadlar, fikon eler hackade nötter

kan ev. också blandas i salladen.

Servera fruktsalladen väl kyld som efterrätt eller

förfriskning.

 

Fruktsallad på annat sätt

_____________________________________

 

Ingredienser:

2-3 kiwifrukter

2 bananer

1 burk(ca 500 g) skivad ananas

1 paket(ca 275 g)skivade jordgubbar

pressad citron.

 

Tilllagning:Skala och skär kiwifrukterna och

bananerna i skivor. Skär ananasen i bitar. Lägg frukten

i en skål tillsammans med nätt och jämnt tinade jordgubbar.

Droppa lite pressad citron och blanda försiktigt.

Servera salladen som ovan.

 

_________________________________________

 

Hmm, långt inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...