Hoppa till innehåll
Anime.se

Eget boende


Vivi_mage
 Share

Rekommenderade inlägg

Det kommer en tid då man som ung människa (gör misstaget och) lämnar sitt bo där man vuxit upp med sina föräldrar och söker sig vidare för att bevisa världen att man klarar av att inte ha någon som lagar maten, diskar disken och tvättar kläderna.

 

Eftersom att många här på anime.se inte bor i samma stad utan är väldigt utspridda och det skiljer sig mellan åldrar kan det vara vissa som sitter inne med information som andra kan behöva använda sig av!

 

Vilket är varför jag tänkte denna lilla oskyldiga tråd skulle kunna hjälpa med.

 

Har du något tips om en bostadskö för hyresrätter eller känner en hyfsad mäklare alternativt sida för att hitta en bostadsrätt så knappa lite på ditt tagentbord och släng iväg ett svar hit!

Du tjänar en post count på det om inte ett tack från en behövande ;)

 

Tanken är att skapa en liten lista med olika städers bostadsköer, pris, system och bekvämlighet samt även att kunna ställa frågor om man har något eller är osäker på hur det är att t.ex köpa eller vad man borde titta i när det kommer till eget boende.

 

Hyresrätter:

 

 

Stockholm

 

Stockholms bostadskö - En sida där många hyresvärdar lägger ut ebjudanden på bostäder. Om man inte är sugen på att bo i en förort är det bra ifall man ställer sig tidigt i denna kö för att runt åldern 20-23 ha en lägenhet som är nära till det man vill . kötiden kan variera från 3-15 år beroende på vad det är för bostad man söker. Ibland dyker det även upp lägenheter för uppsala här.

Kostnad: 250:- per år

Kösystem: Tid

 

Förvaltaren - Bostäder i områdena Centrala Sundbyberg, Duvbo, Hallonbergen,Lilla Alby, Rissne, Storskogen, Ursvik och Ör.

Kostnad: 0:-

Kösystem: Poäng. Bor man utanför nämna områden ovan får man en (1) poäng per dag. Bor man i någon av ovan områden får man en och en halv (1½) poäng per dag.

 

 

 

Göteborg

 

Boplats Göteborg - Boplats Göteborg är en sida där man kan söka för både hyres och bostadsrätter i hela göteborgsområdet.

Kostnad: 0:-

Kösystem: Hyresägarna väljer dig beroende på din inkomst och användarinformation. Och baserat på detta erbjuder de dig möjlighet att ansöka om hyresträtt.

 

 

Umeå

 

Bostaden Umeå - En hemsida för hyreslägenheter i området för Uemå. Har tyvärr för lite information för att kunna yttra mig mer än så.

Kostnad: 0:- (krävs att man loggar in minst en gång per år)

Kösystem: Tid(?)

 

 

 

Linköping

 

Stångåstaden - äger majoriteten av Linköpings hyresrätter och har lägenheter över hela stan

Kösystem: Tidsbaserat. Nån poäng per dag. Ställ dig i kö Nuuuu.

 

Studentbostäder- Dotterbolag till Stångåstaden. Har studentbostäder, främst i Ryd (nära uni) men också på lite andra ställen i Lkpg.

Kösystem: Tidsbaserat. Nån poäng per dag. Ställ dig i kö Nuuuu.

 

 

Graflunds:Har också hyresrätter. Lite sämre standard men lättare att få.

Kösystem: Tidsbaserat.

 

 

Uppsala

 

Heimstaden med studentbostäder.

Kösystem: tidsbaserat men de tittar också på ditt behov av bostad innan de betämmer hyrestagare.

 

 

Uppsalahem: Har hyresrätter över hela Uppsala med omnejd. Sjukt stor efterfrågan på de här lägenheterna och ofta 500-1000 sökande / lägenhet.

Kösystem: Tidsbaserat. Ställ dig i kö nuuu (om du vill ha en bostad om 5 år....)

 

 

Graflunds Har också hyresrätter i Uppsala.

Kösystem: Tidsbaserat.

 

 

Lund:

Hyresrätter:

Lunds Kommuns Fastighets AB (LKF)

Hyreslägenheter i Lund med omnejd.

Kostnad: Gratis (krävs att man loggar in en gång per år för att förnya sin köplats)

Kösystem: Tidsbaserat med poäng.

 

Studentbostäder:

AF Bostäder (AFB)

Kostnad: Gratis, dock måste man bedriva aktiva universitets- eller högskolestudier för att få stå i kö (och även för att få bo i dem såklart)

Kösystem: Tidsbaserat (finns "novish"-bostäder (mest korridorsrum) som man får förtur till om man inte redan är bosatt i Lund)

 

 

 

Bostadsrätter:

 

Hemnet - En sökmotor för hela landet för bostadsrätter, villor, tomtar, radhus, gård samt fritidshus.

Kan inte uttrycka mig mer än att allt i Stockholm är dyrt medans allt norr är billigt.

 

 

Det första inlägget uppdateras ifall någon har mer information att tillägga eller vill rätta det som jag möjligen har skrivit fel.

 

Ett generellt tips som alltid är bra är att ställa sig i kö så tidigt som möjligt för att öka dina chanser till bostad där du vill ha!

 

Tack till:

Grevinnan

SkuttyWan

Redigerad av Vivi_mage
  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om man ska plugga i Linköping ( vilket jag verkligen rekommenderar för Lkgp Uni äger) kan man hitta bostad såhär:

 

Hyresrätter i Linköping:

 

Stångåstaden - äger majoriteten av Linköpings hyresrätter och har lägenheter över hela stan

Kösystem: Tidsbaserat. Nån poäng per dag. Ställ dig i kö Nuuuu.

 

 

Studentbostäder- Dotterbolag till Stångåstaden. Har studentbostäder, främst i Ryd (nära uni) men också på lite andra ställen i Lkpg.

Kösystem: Tidsbaserat. Nån poäng per dag. Ställ dig i kö Nuuuu.

 

Graflunds:Har också hyresrätter. Lite sämre standard men lättare att få.

Kösystem: Tidsbaserat.

 

Sen har vi Uppsala:

 

Heimstaden med studentbostäder.

 

Kösystem: tidsbaserat men de tittar också på ditt behov av bostad innan de betämmer hyrestagare.

 

Uppsalahem: Har hyresrätter över hela Uppsala med omnejd. Sjukt stor efterfrågan på de här lägenheterna och ofta 500-1000 sökande / lägenhet.

Kösystem: Tidsbaserat. Ställ dig i kö nuuu (om du vill ha en bostad om 5 år....)

 

 

Graflunds

:Har också hyresrätter i Uppsala.

 

Kösystem: Tidsbaserat.

 

Hoppas att detta hjälper något iaf. :)

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

denna tråd hör verkligen inte hemma i denna typ av hemsida.

 

den är otroligt välinformerad men den är så "out of place"

 

användbar nevertheless.

 

vill bara säja att flytta inte ut och bo själv! bo med någon annan! jag trodde det skulle va skönt att inte ha folk som klev in i mitt rum as they please, men efter mina föräldrar lämnat lägenheten varade det bara 3 timmar innan jag inte klarade av ensamheten och bjöd över en kompis.

 

och denna personliga comment är lika passanda som denna tråd på denna anime sida

 

don't get me wrong! jag gillar denna tråd!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är ganska uppenbart att den inte tillhör denna typ av hemsida men samtidigt händer det ibland att man ställer en fråga man undrat på ett tag och vart ska man då inte ställa den på ett ställe man känner igen sig själv i? Plus att "Övrigt -> Allmänt" är en plats där alla som har samma intresse kan dela med sig av saker som inte faller i tema med någon av de andra kategorierna. Så varför inte försöka blåsa lite liv i något man ser potential i? :]

 

Jag håller totalt med dig om att inte bo ensam, såvida man inte har husdjur. Det gör livet hemma ensam värt så mycket mer, speciellt när de kommer när man minst anar att de ska ;)

 

Din personliga kommentar är lika passande som denna tråd på denna anime sida, det kan jag hålla med dig om! Därför välkomnar jag den med öppna armar för att du delar med dig av din åsikt och vågar säga den! o/

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Eftersom tråden startades kan det vara så att den behövdes? Även om den bara hjälper en enda person att hitta boende har den fullgjort sitt syfte. Jag ser inte hur det kan vara fel att sprida viktig info. Jag tror också att det är smart att informera om att det är svårt att få bostad i de större städerna och att det är dags att ställa sig i kö Nu även om man inte tänkt flytta hemifrån på några år. Vem vet var vägarna bär i framtiden?

 

Att bo ensam kan vara urtrist, underbart och totalt meningslöst på samma gång. Dock tror jag att det leder till personlig utveckling och att nya kontakter knyts -> det är inte enbart negativt. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, alltså, jag förstår tanken, att en animésajt inte är det första man tänker på när man tänker på bostadstips, men det är nog fler än jag som helt enkelt inte hänger på några andra forum där det ser mindre out-of-place ut. ;)

 

Så tycker jag faktiskt att Vivi_mage har gjort sig förtjänt av ett och annat :hiss: för det här!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tycker det är ganska skönt att bo själv, men människor är ju olika. Vissa vill ju ha folk omkring sig hela tiden =)

 

Haha, var nog så jag började titta på anime, man bodde själv och pluggade (och hade alltså alldeles för mycket tid =) )

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

jo men det kanse är en annan sak att flytta ut senare i livet då man hadde plugg och annat då man inte riktigt hadde tid och tänka på annat. kanske är en livstils fråga men...

 

förmycke fritid + ensamhet = dålig kombination.

 

hadde helre flyttat ut ensam under min tonårs tid.

 

jag hadde inte ens ett eget rum då jag levde hos mina föräldrar, jag bodde i halva vardags rummet. det var två bokhyllor som definerade mitt rum. fick alltid en kommentar då jag tog på mig deodorant eller förde något ljud (typ pratta i mic, klicka med någonting.) allting va under surveillance!

 

balkong sidan var även på mitt rum och vi hadde två rökare var av en alltid gav en kommentar på vad jag gjorde framför datorn. kort och gott, jag har aldrig varit ensam under hela min tonårstid! 0% privacy!

 

så får man en lägenhet och man jublar, men då är det ingen så ser på tv, bläddrar i en bok, hund som kliar sig. det är dött! och man visste inte hur beroende man blev efter att ha haft en constant närvaro som senare försvinner helt när man sedan flyttat ut!

 

sen finns det ett enormt antal positiva delar jag inte orkar nämna men det gör nästan up för alla negativa delar man stöter på. (man måste ju vara dramatisk :P)

 

det är väl en vänje sak säger dom.... det hoppas jag.

 

det var skönt och få ut litte ord, det blir närmare läggdags så jag kan gå up och arbete med mina härliga kollegor.

 

men har ni där hemma ett eget rum med eran familj och inga direkta anledningar till att flytta ut, gör det inte! men visst stäl er i kö för vänte tiderna kan vara flera år långa!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hjälper till att fylla listan lite!

 

Lund:

Hyresrätter:

Lunds Kommuns Fastighets AB (LKF)

Hyreslägenheter i Lund med omnejd.

Kostnad: Gratis (krävs att man loggar in en gång per år för att förnya sin köplats)

Kösystem: Tidsbaserat med poäng.

 

Studentbostäder:

AF Bostäder (AFB)

Kostnad: Gratis, dock måste man bedriva aktiva universitets- eller högskolestudier för att få stå i kö (och även för att få bo i dem såklart)

Kösystem: Tidsbaserat (finns "novish"-bostäder (mest korridorsrum) som man får förtur till om man inte redan är bosatt i Lund)

 

 

I övrigt så det där med att bo ensam eller dela lägenhet... Jag har aldrig bott själv utan alltid delat bostad med någon, vilket kan vara både trevligt och väldigt irriterande. Ett stort måste om man ska bo med kompisar är i min mening separata rum med dörr, och inte ett måste men stort plus är ett designerat sällskaps-/vardagsrum. Även om det är trevligt att inte bo själv så är det ju även skönt att kunna stänga om sig och faktiskt bara vara själv ibland. Men alla är vi ju olika, vad som passar den ene passar inte den andre. :)

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hahaha, det låter exakt som en kopia av mitt liv just nu. :P Ganska underbart ändå. ^^

 

Mmm saknar studenttiden!! Speciellt att ha sovmorgon nästan varje dag, och det billiga kaffet på universitetet.

 

 

 

Nekotale: hur länge har du bott ensam nu?

 

 

Mmm eget rum är nog ett måste, annars finns det nog risk att driva varandra till vansinne =)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...