Hoppa till innehåll
Anime.se

Vilken anime ska fånga nästa generation?


Filmcell
 Share

Rekommenderade inlägg

När jag läste inläggen under ämnet UppCon lägger hatten på hyllan så hittade jag ett inlägg där han tog upp den så kladd goldåldern för anime i sverige som tex när Cardcaptor Sakura gick på Barnkanalen eller när Naruto gick på ZTV(något som jag inte såg), Men något som jag "såg" var hack//sign på TV400.Sen har vi salior moon och transforms armada på kanal 5, Men om ni vill se inlägget insperade mig att göra detta änme så kan ni ser det på inlägg 5 på http://www.anime.se/...tten-pa-hyllan/

 

Men tillbaka till den här tråden, Nu i USA så har fått tillbaka Toonami med två nya serier

Deadman Wonderland och Casshern Sins. Det kanche dags att sverige får lite tillbaka ifrån den tiden som Sceleris prattade. Så nu frågar jag vilken/vilka serier skulle ni se skulle vara det första som nästa genaraion ska. Man kan säga om TV´s roll i dagens samhälle, men jag tror att TV har fortfarade en viktigt den i ett barns uppväxt som det var för det flesta av så som är på det här forumet. Så Vilken eller vilka serier skulle ni vilja se som nästa genaration ser på?

 

Mina val är Inzumma eleven och Digimon Xros Wars. Digimon Xros Wars är serier som är som det flesta digimon tar upp ämnen som brukar inte finnas med i serier som tex Pokemon. Men det låter inte det stoppa dem till att göra serien så kul att se på.

Inzuma eleven är en serie som man ska inte tänka så mycket över. Men fotboll är ju en populär sport i allefall i den ålden som jag ritar med på och att ser lite dragon ball z vibbar är ju alltid kul.

 

Men vad tycker ni att nästa genaration ska se på?

 

PS om detta ämnet är på fel ställe på forumet så säg till.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Båda alternativen låter bra. Digimon Xros wars är gedigen och Inazuma 11 är omåttligt populär i Japan.

 

Det som talar till deras nackdel är att sportserier nästan aldrig har nått svensk tv och att Digimon bygger på leksaker och spel som inte ser ut att lanseras här.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vet inte om det kommer att finnas en generation som kommer i kontakt med anime och manga via TV, som det ser ut nu kommer allting att styras av internet och playkanaler i framtiden och TV kommer inte att vara en naturlig ingång till annan anime och manga. När de gäller de kommersiella kanalerna tror jag inte att de kommer kunna käna pengar på anime då publiken är så pass liten.

 

Om det skulle visas mer anime på svensk tv beror det väl lite på vilken ålder man siktar in sig på, har inte så bra koll på barnanimé och inte heller någon rekomendation.

 

Det som fångar de flesta unga/barn i början både när det gäller killar och tjejer är nog shounen serier som t.ex. one piece, naruto etc. En bra shounen som är avslutad är just Full metal alchemist, vet inte hur den skulle motas men fma har äventyrskänslan, dramatik och humor, kanske skulle funka.

 

Btw, har inte Diggimon redan gått på Tv4 och laggts ner, har för mig att jag sett den dubbad till svenska när jag var runt 7 år.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det har jag sagt förut, men jag tycker att Mästerdetektiven Conan skulle vara bra för TV: förutom att den är jättebra och har tryckts i svenska mangapocket så är den episodisk med fler än 600 avsnitt, vilket passar utmärkt för kanaler som vill både visa nya avsnitt och reprisvisa gamla avsnitt flera gånger varje dag. Det knepiga är väl att den är superjapansk (många japanska sevärdheter) och handlar om sjuåringar som löser mord...

 

 

One Piece kommer väl fortfarande ut i mangapocket, så det kanske skulle funka, fast den är inte alls lika episodisk. Undrar om det är för sent för Dragonball och Dragonball Z?

 

Hade också varit intressant med något mer "vuxet", typ Cowboy Bebop på torsdagar klockan 22:00 på SVT...

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är rädd att One Piece skulle ta för lång tid att älska, många säger ju att det tar lite tid.. själv blev jag nog fast efter tre till sex avsnitt. Men annars är det ju något att rekommendera. Hunter x Hunter är ju ett annat intressant val?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det har jag sagt förut, men jag tycker att Mästerdetektiven Conan skulle vara bra för TV: förutom att den är jättebra och har tryckts i svenska mangapocket så är den episodisk med fler än 600 avsnitt

Conan är väl bra, men jag tror att längden ligger den lite i fatet. Det räcker med ett fåtal trogna tittare för att tv-bolagets tittarservice ska översvämmas av brev om när de ska sända de återstående 500 avsnitten efter att serien floppat.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är rädd att One Piece skulle ta för lång tid att älska, många säger ju att det tar lite tid.. själv blev jag nog fast efter tre till sex avsnitt. Men annars är det ju något att rekommendera. Hunter x Hunter är ju ett annat intressant val?

 

One Piece har dock en stadig manga-fanbase här i Sverige och är så löjligt populär borta i Japan att jag nog skulle gissa på att det blir den. Kan bli svårt att nå rätt publik med tanke på tecknigstilen... Tog mig nästan hundra avsnitt innan jag var helt fast!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det viktigaste är att det är något som oss i väst kan relatera till - en blanding av väst och öst. Då är inte en t.ex moe TV-serie eller t.ex "Sayonara, Zetsubou Sensei!" något att rekommendera - det måste vara som fångar människors hjärtan och intresse rätt snabbt.

 

Precis som jag skrev tidigare, så är One Piece och liknande ett bra val. Ett mer intressant val skulle väl kanske vara t.ex "Darker than Black", men då är problemet att de flesta förknippar anime som något för barn - och det är en rätt vuxen serie. Men om man får vara lite egoistisk skulle jag gärna se "Yakitate!! Japan" på TV. Det är ju en störtskön serie, men tyvärr tror inte inte att den skulle vara tillräckligt "bra" enligt TV-tittare för att de ska lockas till mer anime.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...