Hoppa till innehåll
Anime.se

Shingeki no Kyojin


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

Tycker det är lite synd att de pressar fram en anime när mangaserien knappt kommit någon vart än. Serien är sjukt intressant och animeadaptionen gör ju sitt jobb rätt bra för tillfället men brukar alltid bli så kasst när man krystar fram en anime så pass tidigt. Blir sällan bra. Tänker mig fiaskot med juushin enbu, samma skapare som FMA, och hur otroligt kass animen var.

 

Hoppas att SnK håller måttet hela vägen till mål.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Måste erkänna att jag var tveksam till en början, och efter att ha sett första avsnittet tänkte jag "varför såg jag det?" då jag är lite... ja, diggar inte blod och sånt. Men fortsatte att titta och har fastnat - den är så otroligt bra. Jag har inte läst mangan tidigare, men jag funderar på att göra det nu när jag har sett hur bra animen blev, och vill gärna ha något att jämföra med. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Avsnitt 13

Shingeki no Snorlax har äntligen börjat plocka upp fart igen även om det känndes onödigt att ha en 3:05 minuters lång recap i början av avsnitt 13 redan... sen så skulle väl avsnitt 14 vara backstory avsnitt?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Avsnitt 17

Gah! Den här serien är så bra. Den är så spännande och häftig. Det grämer mig att jag har så mycket att klaga på samtidigt :manlytears:

 

Jag kom på att SnK liknar något som jag har velat se länge. En militärberättelse där det finns soldater med någon sorts superkrafter som ingen annan har, men de är ändå vanliga soldater och slåss tillsammans med andra soldater. Det är lite var Eren är. Han är mäktigare än alla andra, men han måste fortfarande lyda under samma militära hierarki. Vad glad jag blir :colonthree:

 

I avsnitt 17 dök det upp en till jättekonstig jätte, och jag antar att jag inte är den enda som tycker att den liknar Mikasa. Det har jag tyckt sen första gången jag såg dess sillhuett i öppningssekvensen. Och så var den på väg att döda flera andra personer, men inte Armin, för de är vänner. Och den är på väg emot Eren och Mikasa hyser agg mot Levi.

 

Problemet är väl att jag inte vet hur det skulle förklaras. Hon har inte fått någon mystisk injektion. Eller det kanske hon har. Hon bodde ju ändå med Erens familj. Ett annat problem är Armins teori att kvinnojätten skulle ha lett dit en massa andra jättar, både nu och vid de tidigare invasionerna. Är hans teori helt enkelt fel? Och om man tänker på varför Mikasa skulle ignorera en massa andra jättar och så lättvindigt döda människor som är i hennes väg så skulle det kunna vara för att hon inte helt har kontroll över jätten, precis som Eren. Hon bara agerar efter en känsloimpuls, vilket är... att klå upp Levi och rädda Eren från hans järngrepp?

 

Spännande, spännande. Jag antar att det mest spännande skulle vara om jag har fullkomligt fel och den här jätten är något helt oväntat.

 

Red:

Avsnitt 18

Tja, jag hade helt fel :konata:
  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Avsnitt 21: Spoiler avs 21

Shingeki n o kyojin har nu i flera avsnitt löpt på riktigt bra och jag tycker till och med att den fick upp samma tempo som de 5-första avsnitten. Så VARFÖR; VARFÖR gör de om samma plottwist!! I avsnitt 21 dör Eren på nytt av jätten med mänskliga egenskaper.Man kan bara inte låta alla viktiga karaktärer dö och låta huvudpersonen klara sig utan en logisk anledning! (och Eren är så garanterat inte död). Blir spännande att se hur de ska klara sig ur det här, kommer nog behövas lite deus ex machina. I övrigt tror jag att Annie är titanen som nu försöker döda dem. De har exakt samma hår.
  • Uppröstad 1
  • Nedröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

upp till avsnitt 22

Har hänt en hel del grejer nu, och vi får fortfarande veta nya, superintressanta saker om jättarna. (varför grät hon när Eren räddades?) Jag tyckte också hela krigsförtvivlan var mycket bättre i avsnitt 22 än avsnitt 1. Folk som säger "Åh, X kommer hem nu. Vad trevligt." men vi vet att de inte gör det. Lite mer subtilt än en gumma som står och skriker i gatan.

 

Nåt mer som är coolt är att Erens jätte går sönder när han slår för hårt i något bastant (som marken). Trevligt att folk tänker på detaljer. Samma sak med frågan hur något så stort inte kollapsar under sin egen vikt. En mindre serie hade nog inte brytt sig om sånt.

 

Men det verkar väl vara människor som ligger bakom hela titanangreppen. Varför det, kan man undra. Är de bara anarkister? Fight the power? Eller så är de någon sorts suprematister. "Bara folk som kan förvandla sig till jättar har rätt att leva i den här världen." De verkar ju se Eren som en av de sina fastän han tydligt är på motståndarnas sida. Försöker kidnappa honom och grejer.

 

Men apropå min felaktiga Misaka-teori. Kvinnojätten var beredd att döda alla i hennes väg för att få tag på Eren. Förutom Armin. Varför det? Är han också på något sätt viktig för dem? För hon kidnappade ju inte honom. Eller... kollade hon bara utifall det var Eren och beslöt att han inte var något hot efter det? Hum, hum, hum.

 

Tre avsnitt kvar nu. Om vi inte kommit ikapp källmaterialet så förväntar jag mig en andra säsong inom ett år.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Blev förvånad över att där inte var någon 15 minuters recap detta avsnittet :)

 

Ang, avsnittet i sig så var det rätt så ointressant, man förstod direkt vad det handlade om och om det nu var meningen att hålla det en hemlighet till slutet av avsnittet så var det misslyckat för

det syntes i hennes ögon från början(vilket i och för sig är rätt så skillat att visa i en anime)

, jag tycket bara det är så synd att alla avsnitten är så utdragna för att sedan ha en två minuters drama/action och sedan sluta med en cliffhanger, säsongen kommer ju sluta med en enorm cliffhanger verkar det som i denna takt...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

[spoiler=Avsnitt 23]Det känns som att jag har haft det på tungan hela tiden vem tjejtitanen var men aldrig riktigt satt mig ner och funderat på det men så fort Kidaw skrev att han trodde att det var Annie så förstod jag att det såklart måste vara så. Hårfärgen, frisyren, ögonen och sen att hon inte är med i Recon crops som alla de andra i gänget så ingen av dem kunde hålla koll på henne sen att hon skonade Armin och det där Armin och Jean pratade om att det måste varit någon i gänget som såg när Eren transformerade sig första gången. Jag blir lite sur på mig själv att jag inte kunde koppla ihop det tidigare men starkt jobbat Kidaw att komma på det. Sceleris kan det möjligtvis vara det här du menade om en super spoiler som du nämnde tidigare i tråden?

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

23

När avsnittet började med att visa Annie så hoppades jag verkligen att det inte skulle vara hon som var jätten. Det skulle vara för enkelt och uppenbart. Men vi vill visst inte ha någon spänning inför det avslöjandet, så vi löser hela mysteriet på direkten. Nåväl, det funkar väl, för nu lär det hända saker. Bara det att hon kommer springa runt mitt i en stad är rätt läskigt, men de kanske faktiskt kan fånga henne den här gången och det skulle vara väldigt intressant. Det finns inga andra jättar som kan hjälpa henne nu om inte den gigantiska dyker upp.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sceleris kan det möjligtvis vara det här du menade om en super spoiler som du nämnde tidigare i tråden?

Nej, det var något annat och, tycker jag, större: detta avslöjande i avsnitt 23 kan man säga gällde avsnitt 17-23. Spoilern som jag snackade om tidigare, den gäller snarare hela serien fram till avsnitt 31. (Motsvarande avsnitt 31 alltså, i denna animeseriens takt.) Och det var en snubbe som förutsåg utvecklingen i "avsnitt 31" ungefär "när avsnitt 23 sändes".

 

Med andra ord, han förutsåg det som avslöjades i kapitel 42 ungefär när kapitel 31 kom ut, vilket var 11 månader tidigare. Det är rätt vasst! Exempelvis jag själv hade ingen aning om att [spoiler=(avsn 23)]Annie var Kvinnojätten

nästan förrän det sades rakt ut.

 

Men å andra sidan, originalserien kommer ut en gång i månaden. Den information ni fick på 1½ månad fick vi mangaläsare utströdd under åtta månader. Sen har förstås mangan inte heller några färger, och är... inte så vasst tecknad, så visuella ledtrådar blir lite knepigare då.

 

Poängen är i alla fall att ni skulle kunna göra som den där snubben och titta noga på avsnitt 1-23 och förutsäga framtida avsnitt 31 redan nu. ('_') Även om jag undrar vilka ledtrådar till obesvarade mysterier som jag fortfarande har missat, så är jag personligen glad över att jag inte ens hade hört teorierna innan. Jag gillar överraskningar.

 

Tre avsnitt kvar nu. Om vi inte kommit ikapp källmaterialet så förväntar jag mig en andra säsong inom ett år.

Jag trodde efter åttonde avsnittet att animeserien skulle sluta där de senare lät avsnitt 21 sluta, vilket är där kapitel 29 slutar. Nu tror jag snarare att de gör till och med kapitel 34. Det kan bli ett passande slut. I den takten skulle en andra säsong avverka kapitel 35-68. Men eftersom det bara kommit ut 49 kapitel, och det kommer ett kapitel i månaden, så fattas det 19 månaders utgivning.

 

Tecknaren skulle väl kunna dela med sig av sina planer, men han vill knappast göra det för långt i förväg (han har nog inte allt helt spikat heller), och produktionsarbete till en anime går ju inte heller på nolltid, så inom ett år... njaa. Visst vill de säkert smida medan järnet är varmt, men jag är skeptisk till att det går.

 

De kan väl förvisso göra en 13-avsnittsserie, det har de material till.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

yabai, mitt innehåll sparades inte och jag råkade backspaca bak en sida ;___; Skriver en kortfattad version istället.

ILdJZZv.jpg

Väldigt ojämn serie. Gick från riktigt intressant berättande med säregna actionsekvenser, ett par välskrivna repliker och fantastiskt soundtrack till tråkigaste serien sen Ryvius. Det som fångade mig först var hur nästan komiskt överdramatiska de första avsnitten var. Förstärktes av de palumboistiska (nytt ord, finns nu) designerna på jättarna.

CG är bra, fullsärmsanimation skulle vart dyrt. Action såg bra ut, ep24 såg helt otrolig ut. Så bra att sista avsnittet blev underväldigande. Första halvan höll ganska bra takt med saker som händer (dock inte i alla avsnitt). Hade bra atmosfär som påminde om Demon's Souls, men den försvann snabbt.

Var lite besviken när Eren inte dog. Skulle vart tufft om huvudkaraktären dog så tidigt och Armin tog över rollen.

Andra halvan gick den nedför. Allt utanför murarna var inte alls lika bra som resten av serien. Hemskt långsamt också. De tre sista avsnitten återväldigade dock nästan de dåliga. De var bland det bästa jag sett i år. Jean var tuff, alla gillar Jean. Jag tror mina subs översatte fel. Tror att Jean egentligen hette Jan och Jan egentligen hette Ian. Jag gillar inte riktigt Sasha :/ Även om serien hade väldigt bra mysterium som började som väldigt involverande så förstörde takten det. Det är svårt att bry sig när det tar längre tid för Eren att rida ut ur skogen än för Guts att kliva av båten. Folk som kommer in i SnKtrådar och säger typ "SNK ÄR SOUTEN NO KEN, KOLLA HUR HARDOCRE JAG ÄR! JAG KÄNNER TILL EN ENTRY-LEVER HARAMANGA VARFÖR LÄSER NI SMÅBARNSSKIT SOM SHINGEKI?" är dumma och störiga. Ser fram emot S2~ Nyfiken på vad seriens överväldigande framgång kan leda till inom industrin. Med både SnK och Madoka i åtanke är det inte för orimligt att förvänta sig fler grimdarkserier. På tal om det, Tomino har ju en ny anime på gång~

OPn var den bästa delen. Oavsett hur bra den är så får den inte tillräcklig uppskattning.


Edit: Glömde nämna ganska självklar grejer. Spel när? Vill ha en blandning mellan Spider-Man 2 och Ninja Gaiden.

Även om Yuki Kaji verkar vara muppig och hans tidigare roller inte vart något vidare så var jag imponerad över hans framförande som Eren.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hugaligen. Det var en ordentlig berg-och-dalbana. Som jag redan sagt för många gånger så är det bara en sak jag ogillar med serien, och det är att den hade en god andel simpel, överdriven drama, där den inte försökte få mig att empatisera med karaktärerna utan bara använde starka ord och mycket tårar för att jag skulle bry mig. Men det (återigen) tycker jag det blev mindre av längre fram i serien. Den tog sig i kragen och lyckades klämma fram lite djupare dramatiska scener.

 

Jag tror det är två saker som jag riktigt gillar med serien. Det första är världen. Allt nytt vi får lära oss om jättarna och mänskligheten och militären. Det är alltid någon ny idé som förklaras eller lite ny intressant info i ett ämne som uppenbaras. På det sättet tycker jag aldrig att serien blev långsam eller tråkig. Handlingen och världsbyggandet flödade längsmed varandra i en väldigt behaglig takt.

 

Det andra jag gillar är att den har så jävla mycket stake! Jag vet inte senast jag såg en stor film eller serie som kom undan med att vara så brutal och ha så dyster världssyn och där så många människor dör. Dör på ett sätt som känns viktigt, så inte som Man of Steel. Handlingen är ju till stor del deras hopp om att kunna lära sig om jättarna och till slut besegra dem, men än så länge har vi inte riktigt sett det hända. Än så länge så försöker mänskligheten bara skjuta upp sin nedgång.

 

Och så är jättarna läskiga. Inte bara de vanliga jättarna - hjärndöda monster som inte beter sig väldigt annorlunda från lekande barn - men mer intressant är att Eren är läskig när han går bärserk och bankar skiten ur saker. Mer dyster världssyn; man måste bli ett monster för att kunna vinna över monster.

 

Det finns mycket jag skulle vilja ändra med Kyojin, speciellt vad gäller billigt drama. Trots det så har den varit mycket bättre än vad jag alls kunde hoppas på efter att jag hade sett trailern. Vi får väl se vad som kommer hända med uppföljare i framtiden. Inget förhastat hoppas jag.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 6 months later...

Bra gjord. Oftast när jag ser på videos när folk dansar så brukar jag tappa intresset rätt så fort, inte för att jag tycker att det är dåligt det blir bara för repetitivt för min smak men nu satt jag och tittade igenom hela klippet. Det kändes inte heller som att de bara slängde in saker från serien för sakens skull utan mer som att de tog de delarna de tyckte om och byggde ut efter det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...