Hoppa till innehåll
Anime.se

Shingeki no Kyojin


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

Huvudkaraktärerna är självsäkra och peppade, och så slutar det så plötsligt och så snöpligt. Det var visst inte så lätt som de trodde. Förlust och lidande. Alla dör. Det finns inget hopp. Ge mig mera! drool-3_zpsc4862220.gif.pagespeed.ce.3bk

Right on!:D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag gillade den grejen. Speciellt i avsnitt fem fick vi en massa ny info som inte är förklarad än. Jättarna är jättemystiska, och mystiskt är intressant. Det är ju något riktigt fuffens med jättejätten, och jag gillar att det är något ännu mer speciellt med den än att den bara är stor.

 

Håller med om att det mystiska gör det hela mer intressant. Problemet blir istället ifall de kommer att lyckas förklara det på  ett trovärdigt sätt eller om de kommer att säga att det är magi  och att jättarna kan teleportera sig eller ngt  sånt och att serien tar en vändning och blir mer lik fantasy.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tja, serien är ju redan ganska rejält inne på fantasyspåret, i och med att jättar inte är verkliga. Man får acceptera vissa ologiska premisser då. Men håll för all delen ögonen öppna! Mycket förklaras senare av seriens interna logik, så är tänker man till kan man lista ut mycket i förväg. 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tja, serien är ju redan ganska rejält inne på fantasyspåret, i och med att jättar inte är verkliga. Man får acceptera vissa ologiska premisser då. Men håll för all delen ögonen öppna! Mycket förklaras senare av seriens interna logik, så är tänker man till kan man lista ut mycket i förväg.

 

Visst, det är klart att serien klassas som fantasy då det finns jättar etc. Men det som jag gillar mest med den är att det är logisk fantasy(åtminståne hitills) och inte klassisk fantasy där de blandar in magi eller andra ologiska premisser för att lösa dramaturgiska problem. Det är därför som jag inte klarar av "riktig" fantasy som typ Lord of the rings, när använder man sig av magi etc. kan precis allt hända och det fungerar som deus ex machina i iprincip alla situatoner (t.ex. örnarna i lotr och the hobbit) och man håller sig inte till en premiss för hur världen ska fungera.

 

Hoppas bara att jag inte blir besviken på förklaringarna längre fram i serien, hitills har den ju varit guld.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
Avsnitt 7.
Jag har inte läst mangan något alls men sätter en guldpeng på att den nya jätten på något sätt är Eren.

 

Avsnitt 7.

Jag fick också den känslan när jag såg den. Kanske kan de ha något att göra med det där han blev injicerad av sin pappa i avsnitt 2, om inte det nu bara var en dröm men jag tycker att sekvensen varade för länge för att inte ha någon inverkan på serien. Vi får se helt enkelt.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 7

Mycket bra avsnitt!

Fick samma känsla som Misho och Klona, tänkte dock inte på injiceringen, det är nog något där!

Måste säga att jag inte har någon aning om vad som kommer hända härnäst, efter att folk dött höger o vänster finns det ingen "säker mark". Riktigt bra!
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 7.
Jag har inte läst mangan något alls men sätter en guldpeng på att den nya jätten på något sätt är Eren.

 

[spoiler=Spoler för avsntt 7]Jag tror (precis som alla andra) att den nya jätten är Eren i någon ny form. Hoppas dock att jag har fel, för om Eren kan bli en jätte så borde väl alla männskor kunna bli det genom att bli uppätna? och isåfall borde detta ha hänt tidigare. En armé av jättar mot en annan armé av jättar blir inte lika roligt som seriens nuvarande koncept. Hoppas att de förklarar det på ett bra sätt, det enda som gör Eren=jätte teorin acceptabel är väl pappans exorcism i avsnitt 1 (förutsatt att det inte var en dröm) och då har dom fortfarande samma problem dvs. varför inte utföra exorcism på alla i försvaret?

 

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

[spoiler=Spoler för avsntt 7]Jag tror (precis som alla andra) att den nya jätten är Eren i någon ny form. Hoppas dock att jag har fel, för om Eren kan bli en jätte så borde väl alla männskor kunna bli det genom att bli uppätna? och isåfall borde detta ha hänt tidigare. En armé av jättar mot en annan armé av jättar blir inte lika roligt som seriens nuvarande koncept. Hoppas att de förklarar det på ett bra sätt, det enda som gör Eren=jätte teorin acceptabel är väl pappans exorcism i avsnitt 1 (förutsatt att det inte var en dröm) och då har dom fortfarande samma problem dvs. varför inte utföra exorcism på alla i försvaret?

Teori:

Skulle kunna vara så att alla som blivit uppätna på något sätt återföds som titaner bara det att deras personlighet och minne försvinner. Då skulle kanske det som Erens pappa injicerade Eren med ha något att göra med att han fortfarande minns? Kanske är då de där två "super" titanerna (pansar titanen och den där stora) någon slags ursprungstitaner. Bara en liten teori^^ 

 

  • Uppröstad 3
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Håhå, vad kul att läsa era teorier. :colonthree:

 

En kul sak med Shingeki no Kyojin är att det finns ledtrådar från väldigt tidigt. Det var en nylig utveckling (extrem spoiler att ens antyda om vad det var!) som nån snubbe hade förutspått över ett år tidigare genom handling och dialog från tidigt i serien. Det var saker jag inte hade tänkt det minsta på!

 

Poängen är alltså att det är en välplanerad serie, och att det finns mycket att vara uppmärksam på, så knåpa på med teorierna bara. :reallyhappy:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

[spoiler=Spoler för avsntt 7]Jag tror (precis som alla andra) att den nya jätten är Eren i någon ny form. Hoppas dock att jag har fel, för om Eren kan bli en jätte så borde väl alla männskor kunna bli det genom att bli uppätna? och isåfall borde detta ha hänt tidigare. En armé av jättar mot en annan armé av jättar blir inte lika roligt som seriens nuvarande koncept. Hoppas att de förklarar det på ett bra sätt, det enda som gör Eren=jätte teorin acceptabel är väl pappans exorcism i avsnitt 1 (förutsatt att det inte var en dröm) och då har dom fortfarande samma problem dvs. varför inte utföra exorcism på alla i försvaret?

Åh, du är för pessimistisk, Kidaw. Jag tänker ha tro att författaren kan förklara alla konstiga lustigheter på ett bra sätt tills motsatsen bevisats. Det kanske gör att jag kommer bli besviken senare, men jag kan i alla fall njuta av mystiken just nu.

 

Jag fortsätter vara lite ledsen över att den här serien inte är perfekt. Att animationen inte är top notch hela tiden kan jag leva med, för det kommer förhoppningsvis bli bättre till hemvideosläppet, men jag tycker dialogen kunde varit bättre också. Även flera "

"-scener. De spelas inte ut riktigt realistiskt, så dramat faller... inte platt, men det gör lite kullerbyttor.

 

Avsnitt 7

Jo, Eren lär väl ha något att göra med den nya titanen. Jag ville inte säga att han är titanen, för det känns mongo. Det där med pappan är intressant. Jag antog alltid att den drömscenen faktiskt bara var en mardröm. Jag menar, när han vaknar upp var väl typ direkt efter att de evakuerats? Jag hade kanske kunnat se pappan bli galen efter att mamman dog, men det borde han inte haft tid för (tror jag), och han verkade aldrig vara en speciellt galen person innan.

 

På tal om det har jag undrat ett tag nu, var tusan är pappan? Han åkte på nån road trip precis innan den första attacken, och sen dess har han knappt blivit omnämnd. Har Eren och Mikasa glömt att det fanns en patriark i huset? Jag menar, det har gått två år. Honom såg vi väl aldrig dö :ambivalent:

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Åh, du är för pessimistisk, Kidaw. Jag tänker ha tro att författaren kan förklara alla konstiga lustigheter på ett bra sätt tills motsatsen bevisats. Det kanske gör att jag kommer bli besviken senare, men jag kan i alla fall njuta av mystiken just nu.

 

Jag fortsätter vara lite ledsen över att den här serien inte är perfekt. Att animationen inte är top notch hela tiden kan jag leva med, för det kommer förhoppningsvis bli bättre till hemvideosläppet, men jag tycker dialogen kunde varit bättre också. Även flera "

"-scener. De spelas inte ut riktigt realistiskt, så dramat faller... inte platt, men det gör lite kullerbyttor.

 

Avsnitt 7

Jo, Eren lär väl ha något att göra med den nya titanen. Jag ville inte säga att han är titanen, för det känns mongo. Det där med pappan är intressant. Jag antog alltid att den drömscenen faktiskt bara var en mardröm. Jag menar, när han vaknar upp var väl typ direkt efter att de evakuerats? Jag hade kanske kunnat se pappan bli galen efter att mamman dog, men det borde han inte haft tid för (tror jag), och han verkade aldrig vara en speciellt galen person innan.

 

På tal om det har jag undrat ett tag nu, var tusan är pappan? Han åkte på nån road trip precis innan den första attacken, och sen dess har han knappt blivit omnämnd. Har Eren och Mikasa glömt att det fanns en patriark i huset? Jag menar, det har gått två år. Honom såg vi väl aldrig dö :ambivalent:

 

Jag är säkert för hård och pessemistisk mot serien men det är samtidigt för att jag har tyckt om den så jäkla mycket de 5 första avsnitten. Nu är jag rädd att de sk sabba allting geom att byta ut seriens logigk mot något som ska vara coolt utan anlednng eller att det inte har motiverats tidigare i serien, [spoiler=teori om shigeki no kyojin]t.ex. att eren skulle vara en ny jätte

. Serien har hitills varit genomtänkt och välskriven och den har fortfarande potential att blir riktigt riktigt bra (att leva upp till de 5 första avsnitten och sin hype) men det finns också en risk att den inte blir det och därför vill jag ifrågasätta vissa saker som kan leda till problem. Jag kan blunda för problem som t.ex. att animationen inte är top noch eller att en del dialoger kunde vait bättre skrivna men det viktigaste för mig är att serien inte får dramaturgiska problem.

 

Det som jag är mest orolig över just nu är hur de ska göra slutet. Mangan är ju inte avslutad vilket betyder att det finns en risk för en filler-ending och det skulle ju vara tråkigt. I bästa fall slutar de serien efter en arc och gör en säsong 2.

 

Men att jag är lite pessimistisk och orolig är väl ett bra tecken? Det betyder bara att serien har lyckats få mig hooked och jag vill veta vad som kommer att hända och hur olika problem t.ex. jätte-titanen kommer att lösas.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är ju just det som gör serien (mangan alltså) lika skoj. Den haltar som tusan och snubblar hela tiden, men släpar sig ändå lika envist framåt som Elen själv. Just imperfektionerna gör den till det den är.

 

Betyder det att Elen/Eren lever?  0_0

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Betyder det att Elen/Eren lever?  0_0

Nej.

 

Jag hade just sett om avsnitt 4 och tänkte på tränarens omdöme, att Elen har (hade) ett syfte starkare än andra. Det är lite så själva mangan känns, som om den vill någonstans. Den snubblar som fasen på vägen, och kommer inte alltid fram stilfullt, men det är som om den banne mig ska framåt hela tiden.

 
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

det va verkligen längesen man såg en riktig bra anime helt besatt av den nu.

men jag bli allt WTF i episode 7.

 

blev sugen på läsa mangan fast jag undrar om mangan bara ha runt 40 chapter bara (stog så i manga appen som jag läser manga på min ipad6) eller om jag ska köpa mangan istället fast då få jag allt vänta ett tag ha för mycket skulder.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, det är bara runt 40 kapitel än så länge. Ungefär, alltså, det borde vara lite mer: 4 kapitel i första boken, och jag tror det är 5 kapitel per bok efter det, och det är 10 böcker, så det borde vara 49 kapitel, men tja, plus minus 10% eller så.

 

Mangan är ganska fult tecknad, så du kanske blir besviken. Animén är klart stiligare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag fick en riktig adrenalinkick av att se anvsnitt 8. Nu har serien tagit fart igen och den är barnsligt spännande.

 

Spoilers nu:

 

Spoiler för Shingeki no kyojin avsnitt 8

Så nu är det bevisat. Den nya jätten är Eren... Jag vet faktiskt inte hur jag känner över det här, jag tycker att avsnitt 8 var så jäkla spännande och jag va inte särskillt brydd när han kom tillbaks på slutet. Samtidigt hoppas jag att de förklarar detta på ett jäkla bra sätt, Eren blev ju ändå uppäten och förlorade arm och ben! i previewen för avsnitt 9 förklarar Armin att Eren blev en titan av sin "determenation" I CALL BULLSHIT!! Hoppas verkligen på en bättre förklaring. Det som ser lite intressant ut i previewen är att Eren ändå verkar bli ersatt som huvudkaktär av killen i grön cape då Eren kommer att få nån typ av exil?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Spekulationer efter avsnitt 8

Ja minsann, det där att alla människor som blir uppätna blir till jättar låter som en ännu bättre idé nu. Om man tänker på var jättarnas enda svaghet sitter, och så tittar man var nånstans i jätten Eren låg. Det skulle betyda att varje jätte drivs av en människas livskraft eller nåt, och enda sättet att stoppa dem är att döda människan inuti. Fast det väcker ju två väldigt stora frågor. Varför var Eren annorlunda och varför vill jättarna utrota mänskligheten. Och i så fall är ju Eren speciell på två sätt. Först för att han hade kontroll över jätten, men också att han överlevde när den dog och smälte bort. Det senare kanske kan vara för att hans jätte dog av att bli uppäten av andra jättar. Det kanske är en extra svaghet utöver nacken.

 

En tredjedel av serien har gått, och det känns inte som den kommit jättelångt än egentligen. Det har hänt mycket saker, men under ett ganska kort tidsspann. Vi hade en prolog/introduktion med militärövningar och grejer, och nu hade vi den här striden i staden. Jag undrar hur långt in i mangan det här motsvarar.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Volbla: Nio kapitel. De avverkar ungefär ett kapitel per avsnitt. I denna takt kommer de alltså upp i sisådär 25-27 kapitel, nåt sånt. Lite knepigt, det där. Det finns inget speciellt bra ställe att sluta där. Om de vill ha en riktigt spännande säsongsavslutning så täcker de upp till kapitel 29 (vilket är i mitten av sjunde volymen).

 

Serien har f.ö. 45 kapitel utgivna hittills.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

avsnitt 9

Mer coola grejer som händer, mer halvkass dialog. Speciellt när officeren svettades och behövde påminna för sig själv att "Jag har inte fel!" var svårt att inte rynka pannan åt. Jag har också lite svårt att tro att inget ser på Eren som ledtråden till att besegra jättarna som de letat efter hela den här tiden.

 

Så vi fick veta var Erens jätte kom ifrån. Så jag antar att jag hade fel då. Kanske... Pappans trollbrygd minsann, även om Erens tidigare minne av händelsen var förvrängd. Nu undrar jag två saker: när skedde den där injektionen och var tusan håller pappan hus nu? Fortfarande spännande handling alltså. Och fortfarande cool. När han frammanade jätten igen i slutet. Bomber och krevader!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...