Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime.se Anime Awards 2013: Prisutdelningen


Meatrose
 Share

Rekommenderade inlägg

Så här blev mina röster. (957 ord)

Spoiler

Bästa Komik
  • Gintama': Enchousen – egentligen vill jag inte kröna uppföljare, men det var den mest renodlade komedi som jag gillade på listan. (2p)
  • Jojo no Kimyou na Bouken – Joseph Joestars äventyr är så knäppa!
  • Hataraku Maou-sama! – kul ton i serien, men ingen skrattfest direkt.

Bästa Action

  • Little Witch Academia – det här är förvisso mer äventyr än action, men det var massor med liv och rörelse och väldigt kul att följa.
  • Suisei no Gargantia – superlaser! Det är coolt, men sen var det förvisso inte så mycket mer, egentligen... (1p)
  • Evangelion Shin Gekijouban: Q – inte så mycket action, och jag gillade inte 3DCG-delen av det, men ändå några balla sekvenser. (1p)

Bästa Drama/Romantik

  • Ookami Kodomo no Ame to Yuki – något ofokuserad, men fin. (2p)
  • Haganai Next – vänta, va?! Jo, faktiskt. Den senare delen var ett dramatiskt underhållande sätt att följa upp en och en halv säsongs tom stagnant fanserviceanime.
  • Free! – vänta, va? Jo, faktiskt. Det var en i stort sett funktionellt oklanderlig dramatisk uppbyggnad

Bästa Handling

  • Shinsekai Yori – jag föll inte pladask för serien som den framfördes, men det var en fantasirik och mystisk värld och en berättelse med breda teman om samhälle och mänsklighet. (2p)
  • Evangelion Shin Gekijouban: Q – jag är fortfarande inte säker på om jag faktiskt gillar den, det måste jag nog vänta på sista filmen för att ta reda på, men för ett Evangelion-fan sedan fjorton år tillbaka att inte ha franchisens kanske mest subversiva bidrag i listan, det hade väl varit orimligt?
  • Watamote – kanske en av årets mest kraftfulla berättelser, i ren "det där är jag"-inlevelse.

Bästa OP/ED

  • Evangelion Shin Gekijouban: Q – slutlåten Sakura Nagashi är en av animehistoriens vackraste.
  • Jojo no Kimyou na Bouken – hetblodiga och fabulösa vinjetter, kan man INTE sjunga med?! Sen är ju Roundabout helt lysande. (1p)
  • Shinsekai Yori – öh, jag gillade Wareta Ringo-slutlåten.

Bästa Ljudspår

  • Evangelion Shin Gekijouban: Q – mäktiga toner och körsång. Det är totalt sett inte lika bra som det till Evangelion:2.0, men det är bra, det passar. Trots att det enligt uppgift till viss del består av låtar som skrevs för de datoranimerade Berserk-filmerna. :happydrop:
  • Non Non Biyori – jag blev såld från första minuten, med låten En solig väg och Ren-chon, en super-natsukashii-variation på seriens tema. Soundtracket består av välarrangerade stycken som går hand i hand med denna glesbygdsseries bekväma och lugnande egenskaper.
  • Suisei no Gargantia – ärligt talat minns jag inte vad jag tänkte på när jag röstade.

Bästa Visuella Prestation

  • Little Witch Academia – lekfull och följsam animation, en riktig fröjd för ögat! Det har sagts att de använde mer än fem gånger så många teckningar som vad som är normalt för en produktion av den längden, och de kom till god användning. (1p)
  • Kotonoha no Niwa – så snygg att det nästan är störande. Nästan varje stillbild är värd att beundras som ett konstverk i sig självt. Shinkai bevisar sig vara effektkungen återigen. (1p)
  • Ookami Kodomo no Ame to Yuki – det var några sekvenser som såg riktigt fina ut. (2p)

Bästa Karaktärsdesign

  • Suisei no Gargantia – de ser så välformade och hälsosamma ut!
  • Little Witch Academia – charmigt, lekfullt, karakteristiska för de olika figurerna. Toppen!
  • Chihayafuru 2 – stiligt, som i första säsongen. (1p)

Bästa Nykomling

  • Kill la Kill – denna kommer att toppa flera listor nästa AAA, sanna mina ord. (2p)
  • Samurai Flamenco – trots många brister är den väldigt underhållande.
  • Hajime no Ippo: Rising – ja, inte fan tänker jag rösta på Golden Time. (1p)

Bästa Regi

  • Evangelion Shin Gekijouban: Q – en röst för Hideaki Annos ambition att ta Evangelion på en helt ny väg, en röst för filmens effektfullhet och "evangelionistiska" visuella dubbelbetydelser... och en röst för att jag är Eva-nörd.
  • Ookami Kodomo no Ame to Yuki – mer en röst för ett gott hantverk än att jag blev imponerad av något. (2p)
  • Non Non Biyori – mest en röst inte för vad serien var, utan för vad den inte var: tråkig. Den var långsam, knappt något hände, premissen ordinär, men den var skön att se. Nog för att det var intressant att se hur de med bra resultat ibland höll bilder längre än vanligt. (Exempel från avsnitt 4.)

Bästa Manliga Karaktär

  • Maou Sadao (Hataraku Maou-sama!) – tänka sig att Satan skulle vara en av årets mest sympatiska huvudpersoner...!
  • Wataya Arata (Chihayafuru 2) – efter mer än en och en halv säsong utan att få se honom spela, så levde han upp till våra förväntningar med råge!
  • Ledo (Suisei no Gargantia) – okej, här har jag nog ingen riktig motivation. Typ... det var okej karaktärsutveckling? Nåt sånt kanske.

Bästa Kvinnliga Karaktär

  • Kuroki Tomoko (Watamote) – hon må göra sig väldigt osympatisk ibland, men hon gav social fobi ett ansikte. (2p)
  • Miyauchi Renge (Non Non Biyori) – det här var faktiskt ganska svårt, för jag bestämde mig för att inte ta mer än en figur från varje serie. Natsumi är ju kul, Koma-chan är ju ett sockerpaket, Hotarun gullig... men seriens och en av årets främsta maskotfigurer är helt klart Ren-chon!
  • Ackerman Mikasa (Shingeki no Kyojin) – jag hade inte tänkt rösta något på Shingeki no Kyojin eftersom jag faktiskt inte sett animeversionen, men jag har ju läst mangan, så jag vet att Mikasa är ball. (1p)

Bästa Anime

  • Evangelion Shin Gekijouban: Q – jag antar att det i grund och botten är min inre Eva-nörd som bestämmer. (´・ω・`) (1p)
  • Little Witch Academia – jag har inte ett endaste ont ord att säga om denna kortfilm.
  • Ookami Kodomo no Ame to Yuki – förutom slutet och vissa andra partier, där luften mest gick ur, så var det en fin, rörande film. (1p)

Poängen jag räknade ihop: 2p för en anime på samma plats som i vinstlistan, 1p för en anime som åtminstone är i listan, 0p för övriga. Jag fick ihop 24p av totalt 78p, så jag antar att jag är 31 % i linje med forumets "vilja". :XD:

 

Men, diskussionen slutar inte bara för att omröstningen är över! Jag har ett par frågor som inte besvarades av resultaten ovan.

 

Vilka tycker ni var årets röstskådisinsatser? Vi tog bort kategorin, men jag är fortfarande nyfiken.

 

Vilka tycker ni var årets bästa avsnitt eller scener? Det har aldrig varit en kategori, men det var en scen/sekvens i Aku no Hana som blev väldigt uppmärksammad och uppskattad, så jag tänker att det finns en merit i att diskutera detta frånkopplat hur bra man tycker att serien eller handlingen eller annat är i övrigt.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som jag väntat på den här listan! Sjukt kul att se hur andra tänker jämfört med en själv. Några kommentarer på kategorierna med denna vinkel och några motiveringar från min sida:

 

Bästa komik

Jag röstade på Jojo och Watamote om jag minns rätt, men detta var en svår kategori med få (om några) renodlade komedier för mig att välja bland. Gintama har jag efter ett par försök inte lyckats ta mig igenom ännu så den kunde jag inte uttala mig om. Senyuu tyckte jag faktiskt inte var speciellt rolig alls!

 

Bästa action

Också en svår kategori då jag undvikit att se årets stor-shounen Shingeki no Kyojin. Evangelion 3.33 hela vägen för mig.

 

Bästa drama/romantik

Hurra! Ookami Kodomo no Ame to Yuki var min solklara favorit. Man blev riktigt berörd. Men Kotonoha no Niwa var en respektabel tvåa, var tog den vägen? Tror jag röstade på Non Non Biyori som trea, en klassisk slicer som jag maraton-kollade utan möjlighet att sluta, trots att (utmärkande för genren) ingenting faktiskt hände.

 

Bästa handling

Ookami Kodomo, check. Psycho Pass, check. Shin Sekai Yori, check. Eva 3.33 hamnade utanför listan och Sceleris beskrev så fint exakt vad jag känner inför filmen: Jag kan inte säga om jag gillar den innan jag sett den fjärde och sista filmen.

 

Bästa manliga karaktär

Whaaaat, var är Kaiki Deishu!?!

 

Bästa kvinnliga karaktär

Här röstade jag på Rin Natsume från Little Busters, som en kompensation för att jag inte kunde rösta på Tomoe Tamiyasu i år  :tireddrop:

 

Bästa OP/ED

Jojo och Watamote, kommentarer överflödiga. Sedan minns jag inte vilken som fick min tredjeplats, kanske EVA 3.33. Jag hade ju Yamato 2199 som min trea annars, som tyvärr inte gick vidare från nomineringsfasen.

 

Bästa visuella prestation

Här röstade jag på EVA 3.33, Kotonoha no Niwa och Ookami Kodomo så jag godkänner denna kategori. Alla tre var så pass vackra att jag satt och gapade när jag såg dem första gången. Attt köpa dem som DVD istället för BluRay var inte att tänka på (fast EVA 3.33 har jag både och utav, förstås)!

 

Bästa regi

Jag tror jag röstade på Ookami Kodomo återigen, plus Shin Sekai Yori. Den senare öppnade superstarkt, hade ett parti i mitten som var lite ojämnt (berodde väl kanske egentligen mest på handlingen), men den tog sig igen på slutet. Episk.

 

Bästa ljudspår

Little Busters (och Little Busters Refrain), ingen diskussion. Jag har sagt det förr och kommer att fortsätta nöta in det: ingen annan man har en sådan direktlänk till mina tårkanaler med sin musik som Jun Maeda (ja, förutom Tenmon då förstås).

 

Bästa karaktärsdesign

Jag röstade på Psycho Pass och hade röstat på Chihayafuru 2 om jag hunnit se den. Båda fräscha och unika i sina designer. Sedan kan man inte bortse från de bästa karaktärsdesignerna i världshistorien, även om de egentligen designades för nitton år sedan. Ni vet vilka jag menar. Fan, jag skulle kunna titta på Asuka med kattkeps och ögonlapp en hel dag utan att bli trött. Och den dagen jag faller till helvetet och köper en dakimakura så blir det en mestadels vit. Med lite blågrå ton på håret.

 

Bästa nykomling

Kill La Kill. Som Gurren Lagann, fast bättre (stora ord, jag vet).

 

Bästa anime

Håller fullt med lolcatinti, Ookami Kodomo no Ame to Yuki är en mycket värdig vinnare! Den har en mycket hedervärd plats i hyllan, bredvid Ghibli-filmerna där den hör hemma.

 

 

Årets bästa röstskådisar

Ja, jag hade så gärna velat visa min uppskattning för Tomoe Tamiyasu för hennes insatser i Little Busters. Hon gör ju rollen som Rin helt enastående bra, en så bedårande röst som man bara vill krama ihjäl. Men faktum är att hon gör rösterna till både Riki och Sasami i visuellromanen också, och faktiskt gör ett bättre jobb med dem än Yui Horie och Sora Tokui, vilket inte är ett dåligt betyg! Speciellt med tanke på att Riki är en manlig karaktär. Spannet mellan Rin, Sasami och Riki är enormt och hon är förtjänt av större roller än de hon tyvärr nischat sig i (porrspel).

 

Årets bästa avsnitt eller scener

Jag minns klart när jag förälskade mig i Non Non Biyori och det var just den sekunden när Ren-chan börjar gråta i avsnitt fyra. Det var så levande och fint, ett praktexempel på en verklighetstrogen skildring av ett lillgammalt barn som man i den sekunden påminns om att hon just är ett barn. Och ja, jag började faktiskt gråta jag med, vilka här kan påstå att de inte gjorde det?

 

I Ookami Kodomo var det ingen specifik scen jag kan sätta fingret på - det var scen på scen hela filmen igenom: utväxlingarna mellan karaktärerna, de kändes så äkta och levande. Man såg, hörde, kände exakt hur de kände och tänkte i deras uttryck.

 

De första tio minuterna i EVA 3.33 är ju också en modern klassiker. Jag hade ingen aning om att jag kunde hålla andan så länge.

 

EDIT: Jo förresten, den där scenen, ni vet den när hela jäkla världen rasar i Ookami Kodomo... Den stod ut lite extra. Det gjorde riktigt ont.

Redigerad av hillster
  • Uppröstad 3
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Heja for Gintama! Dock en stor besvikelse att filmen inte fick något ^-^;


Kul att se att Koyomi fick en placering med tanke på att jag själv röstat på honom (fast jag röstade ju på Levi också iofs), men tycker ändå att Gin borde ha fått en liten chokladpeng.


OCH KAIKI?


 


Kotonoha no Niwa förtjänade första plats för visuella prestation, men jag tycker definitivt att LB borde ha knipit första platsen för ljudspåret. Det är ju Jun Maeda!


 


SnK fick lite fler utmärkelser än den förtjänade, men jag kan hålla med om att det är bra action (eller så är det animationen som lurar ögat).


Dock så förstår jag inte hur HITAGI INTE BLEV BÄSTA KVINNLIGA KARAKTÄREN?


 


Chiwa Saitou och Tomokazu Sugita är mina favoritröster från 2013 (de är alltid mina favoritröster dock). Saitou gör såklart en enastående Hitagi och gav mig dessutom en ny favorit i IS (Tatenashi), och Sugita behöver jag nog inte säga något om för ni förstår nog redan.


 


När vi kommer till scener så älskar jag när Eren ser Thomas-eller-vem-det-nu-var bli uppäten och vill ha hämnd. Varför? Jo, för att animationen i just den scenen när han hoppar fram som en förbannad Spiderman är så… *mållös*


 


Meeeeeeeeeeeeeen slutscenen i Gintama-filmen tar nog priset. Mina ögon började svettas.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har nog inga konkreta scener jag vill lyfta. Däremot två karaktärer som borde ha fått plats i topplistan! 

 

eva_20130429130144.png

 

Shinji. I EVA Q är han ännu mer borttappad i världen. Han fattar ingenting om omgivningen. Han vet inte vad han vill, eller vad som är fel och vad som är rätt. Han är ständigt pressad och hunsad, nu när han har ett explosivt halsband om halsen.

Shinji är den karaktär i animevärlden som bäst skildrar känslan av att vara lost och utan agens. Att efter en tv-serie och flera långfilmer lyckas ytterligare förstärka hans svaghet är en bedrift!

 

1108187-560x308.jpg
 

Asuka. Den vandrande dynamitgubben i Evangelion har blivit tio år äldre men är fast i en tonårskropp. Hon är j-ä-v-l-i-g-t trött på Shinjis velighet vid det här laget och van vid att leva i en värld utan honom. Och så kommer Shinji tillbaka utan att haja nånting och riskerar att ställa världen över ända. Klart hon blir förbannad. Asuka är argare, drygare och mer dominant än nånsin, och hennes nya karaktärsdesign är så tuff! Hatten av för att de klarat att återuppfinna Asuka. Helt klart förtjänade hon en plats bland årets bästa karaktärer!
  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Till att börja med så har jag lyckats än en gång med att glömma bort en serie/film i AAA som förtjänar en plats men när jag väl röstar glömmer jag bort den. I det här fallet var det Little Witch Academia som lyckades hamna mellan stolarna men som tur var så kom andra ihåg den så den fick åtminstone en värdig plats. Skärpning till nästa gång!

 

Sen lyckades jag med att inte se Evangelion 3.0: You Can (Not) Redo eftersom jag lovat en kompis att vi skulle se den tillsammans så om jag hade sett den hade min lista troligtvis sett lite anurlunda ut.

 

Bästa komik

För min del så såg jag inte så många renodlade komedier så den här var rätt svår att rösta på men tog Hataraku Maou-sama!, Watamote och Oreshura. Ingen av dem var någon direkt skrattfest men de fick mig åtminstone att le eller fnissa, även om Watamote inte alltid var i lycka utan mer i pinsamhet eller sympati för Tomoko.

 

Bästa action

Här var det lättare med första platsen som blev Shingeki no Kyojin som jag tycxkte gjorde ett utmärkt jobb med actionscenerna. Andra platsen kommer jag inte riktigt ihåg men tror jag tog Psycho-Pass för den hade en del coola scener men nu såhär i efterhand hade nog Little Witch Academia varit ett bättre val. Mitt tredjeval blev Mondaiji-tachi ga Isekai kara Kuru Sou Desu yo? för även den tyckte jag hade en del cool action.
 

Bästa drama/romantik

Resultatet skillde inte så mycket från min lista men jag tog Chihayafuru 2 som första plats, sen Ookami Kodomo no Ame to Yuki och som trea Steins;Gate: Fuka Ryouiki no Déjà vu. Jag stod länge och velade vem som skulle få första- och andraplatsen men sen tillslut bestämde jag mig för den ordningen men de var så lika så jag har inget att invända här. 

 

Bästa handling

Jag röstade på Shingeki no Kyojin, Psycho-Pass och Shinsekai Yori men jag kommer inte ihåg i vilken ordning jag tog dem men så länge de var med så är jag nöjd.

 

Bästa manliga karaktär

Levi (Shingeki no Kyojin) gav jag förstaplatsen åt eftersom han är en cool kille som också är stark så hans attityd känns rätt. Okabe Rintarou (Steins;Gate: Fuka Ryouiki no Déjà vu) fick andra platsen för han är en galen vetenskapsman med hjärtat på rätt ställe. Tredjeplatsen gav jag till Kengo Miyazawa (Little Busters) för han var en karaktär jag alltid gillade att se i rutan, en bra vän som man vill ha men ändå hjälper dig på sitt sätt.

 

Bästa kvinnliga karaktär

Även här är jag inte helt säker på vilken ordning jag tog men jag tror jag tog Makise Kurisu (Steins;Gate: Fuka Ryouiki no Déjà vu) för jag tycker hon är intressant men hon fick även en större roll i filmen som gjorde att jag gillade henne ännu mer, Mikasa Ackerman (Shingeki no Kyojin) för hon är bara för cool och stark, finns ingenting jag inte gillar med henne. Hana (Ookami Kodomo no Ame to Yuki) en riktig mamma som ställer upp i vått och torrt, att se henne kämpa och ta hand om två barn i vått och torrt gjorde mig glad.

 

Bästa OP/ED

Första platsen i bäst OP/ED var den lättaste att sätta i hela AAA för jag såg ingen konkurent som ens var i närheten av Shingeki no Kyojin, aldrig för har jag blivit så uppumpad av att se ett intro och slutlåtarna var inte så pjåkiga heller. Watamote la jag som andra plats för jag gillade både öppningslåten och slutlåten som också stämmer in på seriens tema. Tredjeplatsen kommer jag inte riktigt ihåg men tror jag tog Psycho-Pass där men det stod och vägde mellan den och Shinsekai Yori som hade en harmonisk slutlåt.

 

Bästa visuella prestation

Ännu en gång kommer jag inte riktigt ihåg vilken ordning jag tog(jag borde verkligen skrivit upp det) men jag håller med om resultatet även om jag inte röstade på alla som kom med. Här kom nog mitt största fel i AAA för klar att Little Witch Academia ska vara med här, sällan har jag sett en film röra sig så mjukt och med så mycket liv. Kotonoha no Niwa han inte lika mjuka animationer men väger upp det med råge med sina fina bakgrundsbilder med så mycket detaljer att du skulle bli fast i flera timmar om du letade efter allt. Ookami Kodomo no Ame to Yuki hade också många fina sekvenser men får helt se sig slagen av de andra två som helt enkelt spelar i en annan liga.

 

Bästa regi

De jag röstade på men kommer inte ihåg vilken ordning.

 

Bästa ljudspår

Den här kategorin brukar jag alltid ha svårt för och det var inget undantag det här året heller men om jag inte missminner mig så tog jag Little Busters, Shingeki no Kyojin och Ookami Kodomo no Ame to Yuki. Oftast brukar någon eller några toner fastna men när jag väl är klar med serien så brukar minnet om musiken försvinna först för mig tyvärr.

 

Bästa karaktärsdesign

Psycho-Pass och Chihayafuru 2 tycker jag förtjänar sin plats men Free! har jag inte sett så den kan jag inte uttala mig om men jag tog Shingeki no Kyojin istället.

 

Bästa nykomling

Kill la kill tog min första plats utan större problem men det är nu efter halva serien som den faktiskt har börjat tagit fart så om den fortsätter såhär kommer den nog få många priser nästa år. Två kom Hajime no Ippo för det är alltid underhållande att se Ippo utöva sin favoritsport och se han utvecklas. Trea fick bli Samurai Flamenco som ibland spårar ur men det är inte många av de serier jag följer just nu som är mer underhållande än den.

 

Bästa anime

Jag röstade inte på Ookami Kodomo no Ame to Yuki eftersom jag tycker att serier får mer djup än filmer men jag funderade om jag skulle ta med den. Det som troligtvis gjorde att den vann är för att den är bra rakt igenom, alla kanske inte älskar den men jag kan å andra sidan inte se någon som hatar den. Det kanske kan se ut som att folk ogillar den för att de inte är helt lyriska över den som vissa andra är men den förtjänar faktiskt årets anime. Min lista blev i ordningen Shingeki no Kyojin, Psycho-Pass och Shinsekai Yori. Andra- och tredjeplatsen funderade jag på men tycker att Psycho-Pass hade ett lite bättre mittparti än Shinsekai Yori men annars var det jämnt där.

 

Årets bästa röstskådisar

Kitta Izumi som gjorde rösten till Tomoko i Watamote tycker jag gjorde en bra insats att rösta en blyg tjej som har noll socialkompetens.

 

Miyano Mamoru som Okabe Rintarou i Steins;Gate: Fuka Ryouiki no Déjà vu fortsätter att göra rösten till min favorit av galna vetenskapsmän. Jag skulle vilja se hur han ser ut i studion när han ska göra en riktigt Hououin Kyouma skratt.

 

Årets bästa avsnitt eller scener

Jag tycker att det är svårt att komma på en riktigt minnesvärd som inte spoilar så mycket av serien men jag gillade scenen i Kodomo no Ame to Yuki när Hana, Ame och Yuki springer i snön, då blev jag glad.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 year later...

När ska det ske en ny omröstning av 2014 anime AA? Det är hög tid

Meatrose som var en stor del till att vi hade det förut är väl inte allt för aktiv här längre och Sceleris är rätt ensam om att driva detta forum nu. Så jag skulle tro att det kanske inte sker alls då det nog tar lite tid att sammanställa allt själv. 

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är mycket riktigt som Blå skriver. Jag citerar mig själv från ett PM från någon som undrade samma sak som sumi:
 

Hm, svårt! Det är Meatrose som har hållit i det tidigare, och han har inte varit inne sedan april förra året. Sättet som vi anordnat det på är genom att använda animedatabasen Genshiken.se, men eftersom databasen inte är så välbefolkad så har vi (eller snarare han, Meatrose) varit tvungna att mata in all data själva. Och det tar mycket lång tid. Jag har inte tid, och Meatrose är inte här.

Ett alternativ för ett AAA201[4] är att du och vilka du kan få med dig matar in allt relevant på Genshiken.se. Då är det fort fixat.

Ett andra alternativ är att vi gör forumbaserad omröstning, som vi hade i början.

Ett tredje alternativ är att jag kodar om AAA så att det går att använda någon annan databas. Jag kan kolla upp vilka möjligheter som finns nu i helgen.

Oavsett vilket så vill jag att någon annan än jag håller i det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

 Share

×
×
  • Skapa nytt...