Hoppa till innehåll
Anime.se

Manga eller Anime först?


Saten
 Share

Manga eller anime först?  

19 medlemmar har röstat

  1. 1. Om ett verk finns både som anime och manga, vilket föredrar du att ta uti med först?

    • Mangaversionen och sedan animeversionen.
      1
    • Animeversionen och sedan mangaversionen.
      9
    • Endast mangaversionen.
      0
    • Endast animeversionen.
      5
    • Först originalet oavsett vad det är, och sedan adaptionen.
      1
    • Först adaptionen oavsett vad det är, och sedan originalet.
      1
    • Endast originalet.
      1
    • Endast adaptionen.
      1


Rekommenderade inlägg

Hej :)

 

Jag undrar hur ni gör, läser ni mangan eller kollar ni på animen först? Google hade inte svarat direkt på mina frågor, många säger att det beror på vad det är för serie. Fast man får ju inte reda på det så lätt.

 

t'ex så hade jag kollat på animen Elfen Lied, sedan fick jag låna mangan av en kompis och jag fastna för den så mycket mer än vad jag gjorde för animen.

 

Jag hade tänkt försöka mig på Death Note och jag vet inte om jag ska börja med mangan eller animen.

Redigerad av Sceleris
Lade till omröstning.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är egentligen helt fel person att uttala mig i den här frågan för jag läser inte manga över huvud taget. (Jag har faktiskt inte läst en enda manga.)

 

Om jag däremot hade varit en mangaläsare så hade jag nog oftast nosat på animen först. Anime som medium ställer mycket högre krav på skaparen eftersom det är så många fler variabler att ta hänsyn till och som måste bli bra för helhetens skull så ofta kan man nog i slutändan tycka att adaptionen inte gjorde källmaterialet rättvisa. En annan nackdel med att läsa källmaterialet först (i mitt fall böcker) för att sedan ta del av filmatiseringen är att man när man läser skapar sig en egen inre bild för hur karaktärer ser ut, hur de beter sig, hur de låter och så vidare. I fallet manga får du ju förvisso se karaktärerna i stillbilder och du får en uppfattning om deras personligheter genom pratbubblor men jag tror ändå att man ofta blir besviken när man ser filmatiseringen och inser att karaktärerna inte alls stämmer överens med det man hade föreställt sig.

 

Som sagt, detta nog inte var helt relevant eftersom mitt resonemang utgår ifrån böcker och inte manga men vissa paralleller träffar kanske lite halvrätt i varje fall. :)

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är inte många manga serier jag läser men dem få jag gör (Higurashi, Umineko och deadman wonderland) så var det animen jag såg först. Sedan vad jag tyckt vart bäst mellan mangan och animen varierar.

Om du ska läsa death note mangan eller se animen först är svårt för mig att säga då jag bara har sett animen. Dock kan jag säga att många av mina vänner som inte är speciellt anime intresserade har sett death note animen och tyckt att den var bra!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Själv så tycker jag att det är bäst att läsa mangan först då den brukar oftast vara bättre enligt min mening. Men detta är igentligen i grund och botten en smaksak. Om du föredrar att läsa än att se på film så är det självklara valet att du plockar upp mangan innan du börjar se animen.

 

Själv så läste jag Death Note i manga stil innan jag såg animen då jag föredrar att läsa. Vart mycket mer indragen i mangan än vad jag vart i animen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag vet inte riktigt vad jag tycker är bäst att se/läsa först. Däremot tycker jag i regel att mangan/lätt romanen är bättre än animen. Det finns så klart undantag, mangan kan vara dåligt eller jobbigt tecknad, så det beror lite från fall till fall. Ibland kan det förstöra att läsa först också, t.ex. så avskyr jag Deathnote animen, jag älskar mangan. Hade jag sett animen först hade jag nog inte tyckt så illa om den, även om jag fortfarande hade uppskattad mangan mycket mer. 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är sånt här som omröstningar är till för, så jag lade till en i förstainlägget!

 

Men fastän jag lade till den så vet jag inte vad jag ska välja. Det beror helt enkelt på vad det är.

  • Om det är något verk som är helt nytt för mig, så väljer jag per standard helst bara animeversionen. Monster och Cross Game är ett par exempel där jag är helt ointresserad av att läsa originalmangaserierna. Och jag börjar aldrig läsa en manga bara för jag inte kan hålla mig till nästa avsnitt. (One Piece var ett undantag. Där hade jag sett flera hundra avsnitt, men det som hände i mangaversionen var så hajpat att jag kände att jag var tvungen att läsa ikapp om så bara för att slippa bli spolierad.)
  • Om jag börjar läsa en manga som HenNeko och får höra att den ska få en animeversion, så slutar jag ofta läsa den: jag är 9 delar animefan, 1 del mangafan, så jag vill se figurerna i rörelse, höra deras röster och musiken i bakgrunden, och se färger. Jag vill se hur de presenterar berättelsen visuellt. Sen när [en animeserie som] HenNeko slutar som anime så kommer säkert mangaversionen att fortsätta (och lättromanen ännu längre i sin tur), och hur jag vill fortsätta då beror på hur nöjd jag är med animeversionen.
  • Meeen, med en serie som Världen endast Gud känner till så hann jag läsa fler än 100 kapitel innan animeversionen utannonserades. När jag läst så långt så känns det trist att gå tillbaka så långt i berättelsen, och då kanske jag kollar något avsnitt eller följer serien samtidigt som jag fortsätter läsa mangaversionen.
  • Vissa serier har jag bestämt mig för ett speciellt tillvägagångssätt. Jag tänker främst på Claymore: jag tänker se animeversionen, men så som folk har pratat om den så väntar jag mig inget vidare av slutet, så jag räknar redan nu med att vilja läsa mangaversionen för "den riktiga" berättelsen. För om man ska ta uti med både adaption och ett längre original så är det adaptionen man ska ta först: om man tar uti med originalet först, och adaptionen bara repeterar en bit, så finns det sällan något lockande med det. Man är van vid ett visst utseende, en viss takt, en viss känsla. (Likt Dread så läste jag Death Note först och var inte speciellt förtjust i animeversionen.) Så är det alltid, förstås, att det första man tar är det man fäster sig vid, men om man tar den begränsade adaptionen först så har man åtminstone en utökad berättelse att se fram emot!

Jag väljer "[först] Animeversionen och sedan mangaversionen", för det svarar närmast mot min inställning, tror jag, om utgångspunkten är att jag vill se och läsa. "Endast animeversionen" hade också passat, men det tänkte jag mig var mer för den som under inga omständigheter läser mangaversionen (eller vice versa).

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag älskar verkligen animeformatet, röstskådepslare, musik, animation, ljudeffekter och allt det andra, så jag väljer alltid animeversionen eftersom det är det som tilltalar mig mest. Den enda gången jag läser mangan är om animen inte får ett ordentligt slut och jag verkligen måste få veta hur den slutar men det är ganska sällan det händer och oftast är jag alltför lat för att göra det, te x med Berserk som jag inte har läst ännu fast jag verkligen tyckte om animen. När Gintama tog slut tänkte jag läsa mangan men jag var alltför förälskad i röstskådespelarna så jag kunde verkligen inte nöja mig med att bara läsa. 

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Själv är jag en sån som i så gott som alla tillfällen föredrar förlagan, vare sig det handlar om anime eller manga. Oftast handlar det då om manga; alltför många serier hugger av innan serien hinner få ett ordentligt slut, eller helt enkelt drar iväg åt ett helt annat håll. Med detta inte sagt att jag inte gillar animeversioner, då många trots detta lyckas berätta en bra historia trots begränsningarna, men jag känner att mangan oftast går lite djupare, ger lite mer. Anime är bra för att man får musik, animation och färg, men det betyder också fler variabler som kan gå fel; kanske handlar det om musik som inte riktigt "passar" stämningen (FMA Brotherhood) eller animation som känns så lat att det gör ont att titta på (Fairy Tail). Med ett mangaoriginal kan man alltid vara säker på att man får det som originalförfattaren tänkte, utan eventuell censur och fritolkningar.

 

Å andra sidan är dessa fritolkningar av animebolagen oftast en riktigt välkommen bonus om man gillar serien i fråga. Det ger ett alternativt berättande som kan hålla entusiasmen vid liv lite längre.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Något som jag tycker skulle vara intressant att höra är om det finns några som uteslutande håller sig till antingen anime eller manga (oberoende av vad som är original och vad som är adaption) och i så fall vad det är som de ogillar med det medium de väljer att utesluta.

 

Jag har alltid känt mig lite udda eftersom jag är ett så pass stort fan av anime och samtidigt totalt ointresserad av manga. Det kanske finns fler som jag? Eller som tänker likadant fast tvärt om (gillar manga men ogillar anime).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag ser nästan uteslutande på anime. Läser mycket böcker men av någon anledning så tycker jag det är svårt att komma in i manga. Håller med om det som Amarda skrev att man förälskar sig i röstskådespelarna, musiken etc. Det blir inte riktigt samma njutning för mig med manga. Jag har dock tänkt att läsa lite mer framöver. Har varit sugen på att läsa Mirai Nikki mangan ganska länge.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om en animé stoltserar med att vara en adaption av en manga så brukar mangan vara bättre. Det finns undantag, till exempel när originalet är en tråkig 4-rutorsstripp (typ Working!), men är det en dramatisk manga som animén är baserad på så är mangan nästan alltid bättre. Detta gäller framförallt för längre serier som One Piece, Dragon Ball, Naruto, etc. Animén måste sakta in, fylla upp med fyllnadsavsnitt som inte originalskaparen skrivit och det blir generellt kasst (ofta).

 

Samma sak med mangor som är baserade på någon animé… det brukar bara bli blaha.

 

Så kort sagt: jag föredrar alltid originalet, om jag inte hör att det är ett undantagsfall. Är originalet bra nog så räcker det; det finns sällan någon anledning att därför kolla på adaptionen.

 

När det kommer till lättromaner/spel så är situationen annorlunda. En animéring av en lättroman har ofta större friheter än en manga, där saker som bildupplägg och sådant är förutbestämt. Därför kan regissörerna leva ut lite. Till det kommer att det tar sån #€%!"#€ tid för mig att läsa lättromaner, så där kollar jag gärna in animén om den verkar OK.

Fast jag hade roligare med romanerna till "Jag har knappt några vänner" ("haganai") än med animén. Fast jag älskar Yuka Inoguchi.

 
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...