Hoppa till innehåll
Anime.se

Jam! En podcast för dig som gillar Japan, anime och manga!


raz
 Share

Rekommenderade inlägg

Superkul med en svensk animepodcast! Jag har själv hållit på med podcasts i flera år och tycker det är svårt att hitta bra svenska podcasts med intressanta ämnen. Lyssnar just nu på avsnitt 0! :)

 

Jag har ett par tankar som jag tänkte dela med mig av:

 

Byt namn på podcasten! Försök googla fram er podcast med ord som "jam" och "japan", "anime", "manga" etc... Ni behöver ett unikt namn för att förenkla för de som försöker hitta er. Bland iTunes podcasts finns just nu åtminstone ett tjugotal med ordet "jam" i sig.

 

Se till att finnas på iTunes, det är oväntat många som förlitar sig enbart på detta för att hantera sina podcasts.

 

Ni har bra ljud på er inspelning! Alla hörs tydligt och det är en jämn ljudnivå. Jag kan räkna upp ett antal podcasts som hållit på länge med s.k. proffs som låter bedrövligt. Mycket bra (och nästan avgörande för mig)!

 

Anime/manga är ett ämne som man kan vara otroligt insatt i, ytligt intresserad av eller total nybörjare på. Se till att ni pratar på en nivå som många kan ta till sig.

 

Var inte rädda för att göra reklam för er och säga att ni är bra! Det är jag livrädd för, och har följdaktligen väldigt få lyssnare... :)

 

Tack så jättemycket för dina råd!

 

Vad gäller namnet så var det väl mer eller mindre ett spur-of-the-moment beslut - vi tänkte inte igenom det allt för mycket utan valde bara favoriten av det som vi kom på. Det är klurigt att komma på ett bra namn som inte är jättegeneriskt, typ "Anime och Manga Podcasten" eller "Animepodden". Vi kanske ska ta och klura på det och se om vi inte kan hitta något lite unikare.

 

ITunes är det bara en fråga om tid - Apple ska bara granska och godkänna vår podcast, sen så är det kirrat! Helst vill vi väl kanske ha kommit på ett ordentligt namn till vår podcast innan dess...

 

Jag var lite orolig för ljudet, om jag ska vara ärlig! Vi har bara en kondensatormikrofon att dela på och de är ju rätt kända för att plocka upp alla möjliga ljud - i avsnitt ett så kan man höra våra stolar knarra hela tiden, t.ex. - och jag tycker mig kunna höra ett svagt surrande i bakgrunden. Sen är inte akustiken i Karjas lägenhet den bästa, men det kan vi nog fixa med ett par skynken eller något för att diffusera ekot.

 

Bra att du nämner "djupet" av snacket vi befinner oss i en liten underlig situation - där en av oss nyligen har plockat upp sitt animetittande igen efter en längre paus och den andra har mer eller mindre inte konsumerat någon annan form av media än just anime och manga (Okej då, jag kollade på Breaking Bad men annars nästan inget.) på runt sex år - så vi finner det lite svårt att balansera det hela. Vi har haft några idéer angående struktureringen och innehållet som vi diskuterat och kommer att testa i avsnitt 2.

 

Och vad gäller att göra reklam för sig så är det en av de grejer vi finner svårast - vart kan man göra reklam för sig, egentligen? Vi finns redan här på vad som ser ut att vara ett av de enda svenska anime- och mangaforumen, vi har en tråd uppe på flashback och testade svenska reddit (och blev nedröstade på direkten). Konvent skulle väl vara något, kanske...

 

Än en gång, tack så jättemycket för feedbacken och vi hoppas att du fortsätter lyssna!

 

 
EDIT:

Gött! Ska premiärlyssna vid nästa joggingtur.  :colonthree:

 

 

Det gör mig glad att höra! Låt oss veta vad du tycker efteråt, skulle vara guld värt!

 

 

Och för övrigt så har gett mig in i det här med twitter nu! Ni hittar mig under namnet @ShitTaste, Skulle vara skitkul att komma i kontakt med lite svenska animefans! (Kom på nu att jag kanske nämnde det i avsnitt 1 också, men det skadar inte att upprepas, haha~)

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det gör mig glad att höra! Låt oss veta vad du tycker efteråt, skulle vara guld värt!

Jag tyckte om det! Jag hade inte hört avsnitt 0 och visste inte vad som väntade, men jag kan säga att ni har det viktigaste kirrat: bra samspel som programvärdar. Är snacket dåligt så spelar det nästan ingen roll vad som sägs. Också bra ljud, som Cactus säger.

 

Vad gäller ämne och "djup" så är min åsikt i frågan att åtminstone någon ska vara intresserad av att prata om vilket ämne det än är. Om man gillar eller ogillar ämnet är irrelevant, så länge man vill prata om det. (Är man ointresserad om ett ämne man "måste" prata om så kanske man kan hitta en gäst som vill prata om det.) Jag vill alltså inte höra er prata om Gundam om ni inte är ärligt intresserade av att prata om Gundam.

 

Anledningen är dels att entusiasm smittar, vilket blir bra underhållning (om det är bra talare), och dels att entusiasm ökar chansen för att någon är mer insatt i ämnet så att man som lyssnare kanske faktiskt lär sig något man inte visste sedan innan. Det måste inte vara fakta som att den personen medverkade i något annat verk, utan kan också vara annorlunda infallsvinklar i olika verk, eller helt enkelt intressanta subjektiva intryck.

 

Med det sagt så tycker jag inte att avsnitt måste vara insnöade i specifika ämnen. Att ha ett stort kastnät och avverka flera ämnen känns också som att det fungerar – om det är vad man vill prata om.

 

Det viktigaste nu är bara att se om ni orkar fortsätta. Inte så att jag misstänker specifikt er, men det vanliga är att det blir något enstaka avsnitt släppt och sen rinner det ut i sanden. Deculture gjorde ett (1) avsnitt, hentaipodden Anime Pu$$y gjorde fyra, Anime-Strul gjorde nio...

 

Animéradion är nog de enda aktiva jag känner till. Med deras åtta år och 81 avsnitt under nacken får ni nog se dem som värdiga rivaler – för vi har väl alla sett tillräckligt med shōnenanime för att veta att inget sporrar någon till stordåd mer än en bra rivalitet. :ttgl:

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag vill säga att jag inte är särskilt intresserad av temaprogram överlag. Det blir oftast långtradigt och min ADHD gillar variation. :)

 

Jag lyssnade på hela avsnitt 1 också och jag tycker ni är riktigt bra! Ser fram emot fler avsnitt.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tyckte om det! Jag hade inte hört avsnitt 0 och visste inte vad som väntade, men jag kan säga att ni har det viktigaste kirrat: bra samspel som programvärdar. Är snacket dåligt så spelar det nästan ingen roll vad som sägs. Också bra ljud, som Cactus säger.

 

Vad gäller ämne och "djup" så är min åsikt i frågan att åtminstone någon ska vara intresserad av att prata om vilket ämne det än är. Om man gillar eller ogillar ämnet är irrelevant, så länge man vill prata om det. (Är man ointresserad om ett ämne man "måste" prata om så kanske man kan hitta en gäst som vill prata om det.) Jag vill alltså inte höra er prata om Gundam om ni inte är ärligt intresserade av att prata om Gundam.

 

Anledningen är dels att entusiasm smittar, vilket blir bra underhållning (om det är bra talare), och dels att entusiasm ökar chansen för att någon är mer insatt i ämnet så att man som lyssnare kanske faktiskt lär sig något man inte visste sedan innan. Det måste inte vara fakta som att den personen medverkade i något annat verk, utan kan också vara annorlunda infallsvinklar i olika verk, eller helt enkelt intressanta subjektiva intryck.

 

Med det sagt så tycker jag inte att avsnitt måste vara insnöade i specifika ämnen. Att ha ett stort kastnät och avverka flera ämnen känns också som att det fungerar – om det är vad man vill prata om.

 

Det viktigaste nu är bara att se om ni orkar fortsätta. Inte så att jag misstänker specifikt er, men det vanliga är att det blir något enstaka avsnitt släppt och sen rinner det ut i sanden. Deculture gjorde ett (1) avsnitt, hentaipodden Anime Pu$$y gjorde fyra, Anime-Strul gjorde nio...

 

Animéradion är nog de enda aktiva jag känner till. Med deras åtta år och 81 avsnitt under nacken får ni nog se dem som värdiga rivaler – för vi har väl alla sett tillräckligt med shōnenanime för att veta att inget sporrar någon till stordåd mer än en bra rivalitet. :ttgl:

 

Det du säger om intresse är så jävla sant och sammanfattar perfekt mina känslor om ämnet! Jag kan babbla på alldeles för länge om moekulturen i Japan och hikikomoris, om otakus, waifus och NEETs och relaterade samhällsfrågor (märks vad jag spenderat ett år med att studera, hehe) men om jag skulle vara tvungen att snacka om mecha- och shounenanime skulle det helt plötsligt bli mycket mindre pratglatt (mest för att min erfarenhet av både mecha och shounen kan räknas upp på en hand. Fullmetal Alchemist, Neon Genesis Evangelion och Tengen Toppa Gurren Lagann är de enda serier jag kan komma på på rak arm.) och inte i närheten av samma niva av entusiasm.

 

Vad gäller ihärdigeten så är jag rätt optimistisk - vi har inga jobb som tar upp alldeles för mycket tid, vi kollar på massor av anime och vi tycker att det är skitkul att spela in de här avsnitten! (även om det är något av en känslomässig rollercoaster) Nio avsnitt ska vi allt klara av att slå!

 

Hoppas jag...

 

 

Jag vill säga att jag inte är särskilt intresserad av temaprogram överlag. Det blir oftast långtradigt och min ADHD gillar variation. :)

 

Jag lyssnade på hela avsnitt 1 också och jag tycker ni är riktigt bra! Ser fram emot fler avsnitt.

 

Håller med! I den omfattningen som jag faktiskt lyssnat på podcasts måste jag erkänna att jag föredrar avslappnat "skitsnack" som mynnar ut i intressanta diskussioner mer än uppstakade teman!

 

Vi får se hur det blir - även om vi skulle köra på teman så tvivlar jag på att vi skulle kunna hålla oss till dem, haha~

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tyckte om det! Jag hade inte hört avsnitt 0 och visste inte vad som väntade, men jag kan säga att ni har det viktigaste kirrat: bra samspel som programvärdar. Är snacket dåligt så spelar det nästan ingen roll vad som sägs. Också bra ljud, som Cactus säger.

 

Vad gäller ämne och "djup" så är min åsikt i frågan att åtminstone någon ska vara intresserad av att prata om vilket ämne det än är. Om man gillar eller ogillar ämnet är irrelevant, så länge man vill prata om det. (Är man ointresserad om ett ämne man "måste" prata om så kanske man kan hitta en gäst som vill prata om det.) Jag vill alltså inte höra er prata om Gundam om ni inte är ärligt intresserade av att prata om Gundam.

 

Anledningen är dels att entusiasm smittar, vilket blir bra underhållning (om det är bra talare), och dels att entusiasm ökar chansen för att någon är mer insatt i ämnet så att man som lyssnare kanske faktiskt lär sig något man inte visste sedan innan. Det måste inte vara fakta som att den personen medverkade i något annat verk, utan kan också vara annorlunda infallsvinklar i olika verk, eller helt enkelt intressanta subjektiva intryck.

 

Med det sagt så tycker jag inte att avsnitt måste vara insnöade i specifika ämnen. Att ha ett stort kastnät och avverka flera ämnen känns också som att det fungerar – om det är vad man vill prata om.

 

Det viktigaste nu är bara att se om ni orkar fortsätta. Inte så att jag misstänker specifikt er, men det vanliga är att det blir något enstaka avsnitt släppt och sen rinner det ut i sanden. Deculture gjorde ett (1) avsnitt, hentaipodden Anime Pu$$y gjorde fyra, Anime-Strul gjorde nio...

 

Animéradion är nog de enda aktiva jag känner till. Med deras åtta år och 81 avsnitt under nacken får ni nog se dem som värdiga rivaler – för vi har väl alla sett tillräckligt med shōnenanime för att veta att inget sporrar någon till stordåd mer än en bra rivalitet. :ttgl:

 

 

Jag vill säga att jag inte är särskilt intresserad av temaprogram överlag. Det blir oftast långtradigt och min ADHD gillar variation. :)

 

Jag lyssnade på hela avsnitt 1 också och jag tycker ni är riktigt bra! Ser fram emot fler avsnitt.

 

Tack som f*n för feedbacken!

 

Som Raz säger så är det en bergochdalbana i känslorna kring podden, men med den här feedbacken skulle jag kunna hålla på i evigheter känns det som. Man blir väldigt glad och så är det nyttigt och intressant  att höra vad man kan förbättra och vad ni vill höra. 

 

Haha, jag kände bara att jag vill tacka för feedbacken när jag hade läst den. Ni får ursäkta det korta svaret men det var det jag fick fram den här tiden på dygnet.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som ägare och chefredaktör till Deculture vill jag skriva en liten anledning till varför vi bara gjorde ett DecuPod avsnitt.

 

Vi hade planer på att göra avsnitt i samband med att vi som skrev för Deculture kollade på säsongen animeavsnitt varvid vi skulle diskutera vad vi tyckte och tänkte.

 

Vi hade även planer på att diskutera olika teman inom vår sfär av områden. Det blev dock inte så utan idén rann ut i sanden. För egen del så tyckte jag att 1 avsnitt på den längden som vi gjorde i det första avsnittet blev litet för mycket. Så det var en bättre idé att göra fler kortare avsnitt. Något som inte slog väl ut med resterande medlemmar.

 

Därefter så började folk avgå från Deculture av olika anledningar. När man börjar förlora folk till höger och vänster så kändes inte en podcast som något större fokusområde utan det var närmare att kontroller att jag inte skulle bli själv kvar på Deculture.

 

Så det är anledningen. Tyvärr blev det så. Men det är alltid roligt att se hur flera podcaster inom detta ämne dyker upp. Så mitt stöd har ni definitivt.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som ägare och chefredaktör till Deculture vill jag skriva en liten anledning till varför vi bara gjorde ett DecuPod avsnitt.

 

Vi hade planer på att göra avsnitt i samband med att vi som skrev för Deculture kollade på säsongen animeavsnitt varvid vi skulle diskutera vad vi tyckte och tänkte.

 

Vi hade även planer på att diskutera olika teman inom vår sfär av områden. Det blev dock inte så utan idén rann ut i sanden. För egen del så tyckte jag att 1 avsnitt på den längden som vi gjorde i det första avsnittet blev litet för mycket. Så det var en bättre idé att göra fler kortare avsnitt. Något som inte slog väl ut med resterande medlemmar.

 

Därefter så började folk avgå från Deculture av olika anledningar. När man börjar förlora folk till höger och vänster så kändes inte en podcast som något större fokusområde utan det var närmare att kontroller att jag inte skulle bli själv kvar på Deculture.

 

Så det är anledningen. Tyvärr blev det så. Men det är alltid roligt att se hur flera podcaster inom detta ämne dyker upp. Så mitt stöd har ni definitivt.

 

Synd att höra att det rann ut i sanden men vi tackar varmt för stödet och kommer att göra vårt bästa!

 

I övriga nyheter, vi plågas av sommarhettan och laddar upp inför att spela in avsnitt 2 på fredag! Siktar på en kortare längd än förra gången, så om allt går som det ska så kommer avsnittet vara uppe till lunchen på söndag!

 

Om någon har namnförslag så är vi idel öra, förresten - har lite problem med att hitta ett bra namn!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt två är färdiginspelat och klockar in på 1 timme 3 minuter innan post-production! Kommer nog kortas ned till runt en timme när jag klippt bort alla felsägningar och sen tillbaka till över en timme när musiken är inlagd.

 

Var tvungna att spela in första delen två gånger eftersom min mobil låg för nära mikrofonen och producerade ett statiskt surrande - och vi vill ha bättre production value än så. Sen när hela podcasten var färdiginspelad så krashade inspelningsprogrammet och jag var tvungen att rota igenom tempmappar för att hitta .wav-filerna som skapades och lyckades till slut rädda allt.

 

Vi har funderat lite på namnet och vi håller med om att Jam! är lite generiskt och intetsägande - vilket är lite synd med tanke på att vi gillade att det är en akronym av Japan, Anime och Manga. Vi kommer fortsätta att lägga upp avsnitten under Jam! tills dess att vi hittat ett bättre namn, då vi prioriterar att faktiskt producera vår podcast mer än att ha ett fränt namn men vi har några namnförslag som vi skulle vilja höra era åsikter om!

 

Det första, och min personliga favorit, är Min Waifu Är Bättre Än Din. Jag gillar att det anspelar på ett (relativt) vanligt fenomen inom anime- och mangafankulturen samt att det låter lite kaxigt. Däremot så är det ju knappast inkluderande för folk som försöker ta sig in i anime (som inte har en aning om vad en waifu är) och folk som tar det på face value ("De här snubbarna tror alltså att de är gifta med fiktionella karaktärer?"). Kanske skulle funka som en tagline, istället.

 

En annan är, helt enkelt, Animesnack. Det är lite generiskt, men det är ju beskrivande och jag tror inte att det finns någon podcast som heter det. Det anspelar också på vår större grej, Skitsnack, som vi planerar att producera andra saker under. anime.skitsnack.nu skulle vara en rätt bra URL, också. Visserligen kan man ju se det som att vi kopierar NördSnack, vilket inte var tanken men det är inte ett alltför stort leap in logic att anta det.

 

The Good, the Bad and the Waifu. Samma sak här, fånig ordlek med anspelning till fankulturen. Alt. The Good, the Bad and the Moe.

 

Vi Hade Iallafall Tur Med Instrumentaliteten, Waifuligan, Bi-Weekly Waifu Jump, Fyra Tsundere och en Yandere, Män Som Hatar Anime.

 

Sen har vi en hög med andra kandidater - AnimePodden, Raz och Karjas Animepodcast, MangaPodden - men jag tycker de är så intetsägande och ocharmiga.

 

Nu när jag tänker på det så gillar jag Waifuligan och Män Som Hatar Anime...

 

Oavsett, se fram emot söndagen, mina vänner! Avsnittet kommer ligga uppe prick klockan tolv och om ni subscribe:ar till vårt RSS-flöde så kan ni bli först med att lyssna så fort det postas på vår blogg! Kort efteråt kommer jag självfallet länka till bloggposten här i tråden! Om ni följer mig på twitter så får ni även mina helt meningslösa åsikter levererade rakt in i ert twitterflöde! Vilken deal!

 

Och låt oss gärna veta vad ni tycker att vi borde göra namnmässigt!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

jam_avsnitt2_blurb.png

 

Andra avsnittet av vår podcast! Häng med när vi diskuterar smärtan av att vänta på nya mangakapitel, vad som gör söta tjejer som gör söta saker så intressant, det Japanska språket och räksallad!

 

Missa aldrig ett avsnitt genom att subscribe:a till vårt RSS-flöde! Det är det bästa sättet att få direkt tillgång till våra avsnitt så fort vi lägger upp dem! Eller så kan ni följa oss på iTunes!

 

Hör gärna av er med kritik, lovord och feedback! Mig kan ni nå på Twitter och på raz[at]skit-snack-nu! Karja kan ni nå på karja[at]skit-snack.nu! Om ni har några frågor är ni också välkomna att maila oss kollektivt på fragor[at]skit-snack-nu! Vi är alltid glada att höra era åsikter!

 

Här kan ni lyssna på den!

 

Shownotes

 

Rasmus Slice-of-Life Lista

Rasmus Slice-of-Life Lista:
(Om ni känner för det så är ni jättevälkomna att också kolla på några av dessa (eller om ni redan gjort det) och maila in era tankar och åsikter om dem/varför slice-of-life har blivit så populärt! sliceoflife[at]skit-snack.nu)
Aria the Animation
K-On!
Hidamari Sketch
Aiura
Yama no Susume
GJ-BU
Kiniro Mosaic
Non Non Biyori
Sakura Trick
Yuru Yuri
Yuyushiki
Danshi Koukousei no Nichijou
Love Lab
Maria Holic
Nichijou
Sasameki Koto
Servant x Service
Sora no Woto
Ika Musume
Tamako Market

 

Anime som nämns i detta avsnitt

Anime som nämns i detta avsnitt:
Akagi
Kaiji
Kaiji S2
Watashi ga Motenai no wa Dou Kangaetemo Omaera ga Warui!
Welcome to the NHK!
Futsuu no Joshikousei ga [Locodol] Yatte Mita.
Ao Haru Ride
Tatami Galaxy
Glasslip
Kiki's Delivery Service
Tokyo Ghoul
DRAMAtical Murder
Bakumatsu Rock
Hanayamata
Top wo Nerae! Gunbuster
Neon Genesis Evangelion
Zankyou no Terror
Bakemonogatari
Barakamon
Aria: the Animation
K-On!
Hidamari Sketch
Maria Holic
Nisekoi
Zan Sayonara Zetsubou Sensei
Sayonara Zetsubou Sensei
Aiura
Yama no Susume
Yama no Susume S2
Samurai Champloo
Momo Kyun Sword
Queen's Blade
Psycho-Pass New Edit Edition
Psycho-Pass
Jinsei
Yuru Yuri
Yuyushiki
Seitokai Yakuindomo
Hyouka
Sleeping With Hinako (Föredrar den tyska titeln, IM BETT MIT HINAKO)
Kyoukai no Kanata
Chuunibyou demo Koi ga Shitai
Rail Wars

 

Manga som nämns i detta avsnitt

Manga som nämns i detta avsnitt:
Akagi
Kaiji
Legend of the Strongest Man Kurosawa
Gin to Kin
Watashi ga Motenai no wa Dou Kangaetemo Omaera ga Warui!
Denki-gai no Honya-san

 

Övrigt

Mangaförfattare som nämns i detta avsnitt:
Fukumoto Noboyuki

 

På bilden: Akagi Shigeru från Touhai Densetsu Akagi: Yami ni Maiorita Tensai

 

Intro- och Outrolåt: Kagamine Rin & Len - Electric Angel
Music & lyrics by: ヤスオ
Arrange music by: Giga-P
Tuning by: Orebanana-P

 

Pauslåt: Lily & Luka - Ievan Polkka
Vet ej vem som gjorde originalen, men mashup by DuhEmuNation.

 

Och för er som fortfarande tvivlar, här har ni varför Kobayashi Yuu är bäst:
Bevismaterial A.
Bevismaterial B.
Bevismaterial C.
Bevismaterial D

 

 

Gokigenyou, motherfuckers.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Lycka till med japanskastudierna! Du har en lång färd framför dig. Men den goda nyheten är att japanska egentligen inte är svårt. Språket är grammatiskt konsekvent, det finns en enorm uppsjö av studieverktyg och material, men det är också ett mycket, mycket stort språk, så det tar många år att bemästra.

 

Om du pluggar varje dag (gärna med Anki eller liknande) och gör ditt bästa att öva på att läsa japanska texter så kan du dock ta dig till en nivå där du långsamt kan läsa igenom en manga inom 3-6 månader beroende på dina metoder och studietakt (tog mig 6 månader personligen) och därefter blir det mycket roligare. Har du läst igenom en volym manga så blir nästa i samma serie så mycket lättare.

 

En annan fördel med att lära sig japanska, som du inte nämnde i podradion, är att du lär dig förstå var allting kommer ifrån. Det finns många små klipska skämt, vitsar, referenser, med mera som inte överlever genom översättningen eftersom det kräver att man kan språket för att förstå. Du börjar se hur språket påverkar kulturen, likt vårat egna (ord som lagom i svenskan, t.ex.). Ett exempel på det är en fras (glömde bort vilken exakt, lägger till sen när jag kommer på det) som betyder ungefär "att göra något snällt för någon så att de blir förpliktigade att göra dig en tjänst tillbaka senare". Det är ett onekligen japanskt koncept och genom att lära sig språket blir allt sånt väldigt synligt.

 

Bra avsnitt för övrigt. Väntar med spänning på avsnitt 3!

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hade inte tid att lyssna klart på avsnitt 2 förrän idag! Fair enough. Grejen med översättningar från japanska gentemot från t.ex. engelska är att grammatiken är så otroligt olika. Japanska *måste* tolkas. Sen får man förlita sig på att översättaren skriver på ett sätt man gillar. Fair enough. 

Sen är det ju lite taskigt att ni båda fick läxa när Karja redan fått en lista slice-of-life att se! :) Men det ska väl vara lika på den punkten, fair enough. 

Jag undrar lite på skillnaden mellan Psycho-Pass extended och den vanliga. Är det bästa valet att se extended, eller borde man se den vanliga också? Det känns onödigt, men om de går lite olika vägar så.. fair enough.

Men återigen, bra inspelat, bra tempo i snacket även om det ibland blir pauser av typen "öhh... inte vet jag..." men fair enough - ni är ju relativt nya på detta! Jag har egentligen bara ett klagomål och det kanske ni redan räknat ut. ;)

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Lycka till med japanskastudierna! Du har en lång färd framför dig. Men den goda nyheten är att japanska egentligen inte är svårt. Språket är grammatiskt konsekvent, det finns en enorm uppsjö av studieverktyg och material, men det är också ett mycket, mycket stort språk, så det tar många år att bemästra.

 

Om du pluggar varje dag (gärna med Anki eller liknande) och gör ditt bästa att öva på att läsa japanska texter så kan du dock ta dig till en nivå där du långsamt kan läsa igenom en manga inom 3-6 månader beroende på dina metoder och studietakt (tog mig 6 månader personligen) och därefter blir det mycket roligare. Har du läst igenom en volym manga så blir nästa i samma serie så mycket lättare.

 

En annan fördel med att lära sig japanska, som du inte nämnde i podradion, är att du lär dig förstå var allting kommer ifrån. Det finns många små klipska skämt, vitsar, referenser, med mera som inte överlever genom översättningen eftersom det kräver att man kan språket för att förstå. Du börjar se hur språket påverkar kulturen, likt vårat egna (ord som lagom i svenskan, t.ex.). Ett exempel på det är en fras (glömde bort vilken exakt, lägger till sen när jag kommer på det) som betyder ungefär "att göra något snällt för någon så att de blir förpliktigade att göra dig en tjänst tillbaka senare". Det är ett onekligen japanskt koncept och genom att lära sig språket blir allt sånt väldigt synligt.

 

Bra avsnitt för övrigt. Väntar med spänning på avsnitt 3!

 

Jo, jag har kommit så långt som till ru- och u-verb. Fick hjärnblödning när jag läste reglerna om verb - "ru-verb slutar alltid på ru. U-verb slutar på alla möjliga u-ljud, inklusive ru. Om ru-ljudet föregås av ett a, o eller u-ljud så är det ett u-verb. Om det föregås av ett e- eller i-ljud så är det oftast ett u-verb. Här är en lista på alla undantag..."

 

Men det är ett fascinerande språk. Håller redan på att traggla mig genom Yotsuba med mina begränsade kunskaper - det går sådär, men jag förstår förvånandsvärt mycket!

 

Du har så rätt i det du skriver om Japanskan! Jag är väldigt intresserad av språk och lingvistik överlag och blir speciellt fascinerad av just ordursprung och sådant, så man tycker ju att jag borde ha kommit ihåg att nämna det!

 

Vi får se lite hur det blir med avsnitt 3 - dagen efter vi tänkte spela in det så har vi planerat in en dagsresa till Göteborg för att besöka SF-Bokhandeln och sådant (Karja ska köpa alla ex av WataMote-mangan.) Avsnittet kanske blir en eller två dagar försenat så att vi kan snacka om den lilla utflykten också!

 

EDIT: Disregard that, jag räknade fel - nästa avsnitt kommer att släppas som vanligt, det är näst-nästa avsnitt som kanske kommer att försenas lite av vår Göteborgsresa! Detta kommer även att nämnas i nästa avsnitt!

 

Hade inte tid att lyssna klart på avsnitt 2 förrän idag! Fair enough. Grejen med översättningar från japanska gentemot från t.ex. engelska är att grammatiken är så otroligt olika. Japanska *måste* tolkas. Sen får man förlita sig på att översättaren skriver på ett sätt man gillar. Fair enough. 

Sen är det ju lite taskigt att ni båda fick läxa när Karja redan fått en lista slice-of-life att se! :) Men det ska väl vara lika på den punkten, fair enough. 

Jag undrar lite på skillnaden mellan Psycho-Pass extended och den vanliga. Är det bästa valet att se extended, eller borde man se den vanliga också? Det känns onödigt, men om de går lite olika vägar så.. fair enough.

Men återigen, bra inspelat, bra tempo i snacket även om det ibland blir pauser av typen "öhh... inte vet jag..." men fair enough - ni är ju relativt nya på detta! Jag har egentligen bara ett klagomål och det kanske ni redan räknat ut. ;)

 

Fair enough.

 

(Vad gäller Psycho-Pass så förstår jag det som att det helt enkelt är den första säsongen fast i 40-minutersformat med "extra footage". Fast om man räknar på det - avsnitten är hälften så många men dubbelt så långa - så kan det omöjligen bli så mycket extramaterial. Troligen så animerar de bara om vissa scener. Personligen skulle jag nog kolla på första säsongen.)

 

Vet egentligen inte varför vi säger "fair enough" så mycket - det har väl blivit något av en verbal tic. Vi ska bättra oss till nästa gång!

 

Jo, jag håller med att Karja vart lite bombad med anime att kolla på till nästa avsnitt :D

 

Hur går det för dig Karja? Anime varje dag, 4-5 timmar?

 

Visserligen ska han ju inte kolla på alla serier i slice-of-life-listan - men det blir väl en hel del, ändå!

 

Han har inte svarat i telefonen på 48 timmar, så antar att han däckat av.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Lycka till med japanskastudierna! Du har en lång färd framför dig. Men den goda nyheten är att japanska egentligen inte är svårt. Språket är grammatiskt konsekvent, det finns en enorm uppsjö av studieverktyg och material, men det är också ett mycket, mycket stort språk, så det tar många år att bemästra.

 

Om du pluggar varje dag (gärna med Anki eller liknande) och gör ditt bästa att öva på att läsa japanska texter så kan du dock ta dig till en nivå där du långsamt kan läsa igenom en manga inom 3-6 månader beroende på dina metoder och studietakt (tog mig 6 månader personligen) och därefter blir det mycket roligare. Har du läst igenom en volym manga så blir nästa i samma serie så mycket lättare.

 

En annan fördel med att lära sig japanska, som du inte nämnde i podradion, är att du lär dig förstå var allting kommer ifrån. Det finns många små klipska skämt, vitsar, referenser, med mera som inte överlever genom översättningen eftersom det kräver att man kan språket för att förstå. Du börjar se hur språket påverkar kulturen, likt vårat egna (ord som lagom i svenskan, t.ex.). Ett exempel på det är en fras (glömde bort vilken exakt, lägger till sen när jag kommer på det) som betyder ungefär "att göra något snällt för någon så att de blir förpliktigade att göra dig en tjänst tillbaka senare". Det är ett onekligen japanskt koncept och genom att lära sig språket blir allt sånt väldigt synligt.

 

Bra avsnitt för övrigt. Väntar med spänning på avsnitt 3!

 

Tack för att du lyssnat och för informationen angående språket. Hoppas vi lyckas att göra ett lika bra avsnitt nästa gång.

 

Hade inte tid att lyssna klart på avsnitt 2 förrän idag! Fair enough. Grejen med översättningar från japanska gentemot från t.ex. engelska är att grammatiken är så otroligt olika. Japanska *måste* tolkas. Sen får man förlita sig på att översättaren skriver på ett sätt man gillar. Fair enough. 

Sen är det ju lite taskigt att ni båda fick läxa när Karja redan fått en lista slice-of-life att se! :) Men det ska väl vara lika på den punkten, fair enough. 

Jag undrar lite på skillnaden mellan Psycho-Pass extended och den vanliga. Är det bästa valet att se extended, eller borde man se den vanliga också? Det känns onödigt, men om de går lite olika vägar så.. fair enough.

Men återigen, bra inspelat, bra tempo i snacket även om det ibland blir pauser av typen "öhh... inte vet jag..." men fair enough - ni är ju relativt nya på detta! Jag har egentligen bara ett klagomål och det kanske ni redan räknat ut. ;)

 

Jag tycker det är fair enough gällande serierna pga att jag inte kommer avsluta alla på en gång utan se 3 avsnitt här och var. Jag kommer att kolla vidare ifall det finns något jag fastnar för i listan. 

 

Psycho-Pass har jag planerat att kolla mer intensivt innan säsong två nu i höst. Kan inte uttala mig om skillnaderna pga att jag inte sett originalet. Men fair enough skillnaderna verkar inte vara allt för stora.

Jo, jag håller med att Karja vart lite bombad med anime att kolla på till nästa avsnitt :D

 

Hur går det för dig Karja? Anime varje dag, 4-5 timmar?

 

Hehe, jag har ju tagit på mig att kolla väldigt mycket själv. Jag in med inställningen att bredda mig vilket jag kommer lyckas med efter sommar säsongens slut. Jag följer 20 serier den här säsongen, på det så ska jag dyka lite i slice of life nu och så kommer vi ju fortsätta med att ge varandra serier att kolla på.

 

Jo, jag har kommit så långt som till ru- och u-verb. Fick hjärnblödning när jag läste reglerna om verb - "ru-verb slutar alltid på ru. U-verb slutar på alla möjliga u-ljud, inklusive ru. Om ru-ljudet föregås av ett a, o eller u-ljud så är det ett u-verb. Om det föregås av ett e- eller i-ljud så är det oftast ett u-verb. Här är en lista på alla undantag..."

 

Men det är ett fascinerande språk. Håller redan på att traggla mig genom Yotsuba med mina begränsade kunskaper - det går sådär, men jag förstår förvånandsvärt mycket!

 

Du har så rätt i det du skriver om Japanskan! Jag är väldigt intresserad av språk och lingvistik överlag och blir speciellt fascinerad av just ordursprung och sådant, så man tycker ju att jag borde ha kommit ihåg att nämna det!

 

Vi får se lite hur det blir med avsnitt 3 - dagen efter vi tänkte spela in det så har vi planerat in en dagsresa till Göteborg för att besöka SF-Bokhandeln och sådant (Karja ska köpa alla ex av WataMote-mangan.) Avsnittet kanske blir en eller två dagar försenat så att vi kan snacka om den lilla utflykten också!

 

EDIT: Disregard that, jag räknade fel - nästa avsnitt kommer att släppas som vanligt, det är näst-nästa avsnitt som kanske kommer att försenas lite av vår Göteborgsresa! Detta kommer även att nämnas i nästa avsnitt!

 

 

Fair enough.

 

(Vad gäller Psycho-Pass så förstår jag det som att det helt enkelt är den första säsongen fast i 40-minutersformat med "extra footage". Fast om man räknar på det - avsnitten är hälften så många men dubbelt så långa - så kan det omöjligen bli så mycket extramaterial. Troligen så animerar de bara om vissa scener. Personligen skulle jag nog kolla på första säsongen.)

 

Vet egentligen inte varför vi säger "fair enough" så mycket - det har väl blivit något av en verbal tic. Vi ska bättra oss till nästa gång!

 

 

Visserligen ska han ju inte kolla på alla serier i slice-of-life-listan - men det blir väl en hel del, ändå!

 

Han har inte svarat i telefonen på 48 timmar, så antar att han däckat av.

 

Jag lever!

 

 

Har lyssnat igenom båda avsnitten nu. Riktig trevlig lyssning och jag ÄLSKAR introt ;)

 

Härligt! Vilket intro? Har vi ens ett intro? 

 

Ni ska ha ett stort tack för feedback och för att ni lyssnat! Jag har kollar som sagt rätt mycket anime just nu och det är därför jag inte tagit mig/haft tid att skriva i tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Du börjar se hur språket påverkar kulturen, likt vårat egna (ord som lagom i svenskan, t.ex.). Ett exempel på det är en fras (glömde bort vilken exakt, lägger till sen när jag kommer på det) som betyder ungefär "att göra något snällt för någon så att de blir förpliktigade att göra dig en tjänst tillbaka senare". Det är ett onekligen japanskt koncept och genom att lära sig språket blir allt sånt väldigt synligt.

 

Nu kom jag äntligen på vilket uttryck exakt det var jag tänkte på i mitt förra inlägg!

 

恩を売る exp,v5r

1. To demand gratitude

2. To do something for someone in order to create an obligation of gratitude from that person

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

jam_avsnittsblurb_3.png

 

Efter en oförlåtlig försening så är avsnitt 3 ute! I dagens avsnitt snackar vi, bland annat, om streckkodsflickvänner, paniken orsakad av Studio Ghibli samt en uppföljning på Karjas slice of life-äventyr!

 

Missa aldrig ett avsnitt genom att subscribe:a till vårt RSS-flöde! Det är det bästa sättet att få direkt tillgång till våra avsnitt så fort vi lägger upp dem! Ni kan också följa oss på iTunes!

 

Hör gärna av er med kritik, lovord och feedback! Mig kan ni nå på Twitter och på raz[at]skit-snack-nu! Karja kan ni nå på karja[at]skit-snack.nu! Om ni har några frågor är ni också välkomna att maila oss på fragor[at]skit-snack-nu! Vi är alltid glada att höra era åsikter!

 

Lyssna på avsnittet här!

 

I intresset av att få ut avsnittet så fort som möjligt så valde jag att inte lyssna igenom det en extra gång för att skriva ned varenda serie vi nämner, som jag brukar göra! Ber om ursäkt för det!

 

Introlåt: Someone Else (Working!! OP)
Av: Kana Asumi, Saki Fujita, and Eri Kitamura

 

Pauslåt: Coolish Walk (Working'!! OP)
Av: Kana Asumi, Saki Fujita, and Eri Kitamura

 

Rasmus Tvångsanime: Zettai Junpaku Mahou Shoujo
Karjas Tvångsanime: Butt Attack Punisher Girl Gotaman

 

Gokigenyou, motherfuckers.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Oacceptabelt. Nu blir jag förbannad! Ellerjagmenar, okej :)

 

UNACCEPTABLE!

 

Nu kom jag äntligen på vilket uttryck exakt det var jag tänkte på i mitt förra inlägg!

 

恩を売る exp,v5r

1. To demand gratitude

2. To do something for someone in order to create an obligation of gratitude from that person

 

Sånt där är så jävla coolt! Märks verkligen hur kultur påverkar språk!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu har jag lyssnat på avsnitt #3!

 

Skön hysterisk musik! Passar mig utmärkt.

 

Det gick snabbt att lyssna på programmet, det var bra snack och tiden flöt på. Mycket behagligt.

 

Tankar:

Jag tycker vi kan ha lärt oss vid det här laget att kategorier (som ni menar, inte taggar som ni säger) på [...] är något att ta med ett par nypor salt.... Vissa kategorier sitter på nästan allting, slice-of-life, harem, ecchi... 

Att få handlingen i ett avsnitt berättat för sig, inklusive slutet, är inte så där jättespännande.

Butt Attack Punisher Girl Gotaman låter hur bra som helst.

En 5 minuter lång anime känns inte så jättejobbigt att tvingas se på. :)

 

Endast 4 "fair enough", en kraftig förbättring. ;)

 

(Borde inte den här tråden vara sticky?)

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu har jag lyssnat på avsnitt #3!

 

Skön hysterisk musik! Passar mig utmärkt.

 

Det gick snabbt att lyssna på programmet, det var bra snack och tiden flöt på. Mycket behagligt.

 

Tankar:

Jag tycker vi kan ha lärt oss vid det här laget att kategorier (som ni menar, inte taggar som ni säger) på [...] är något att ta med ett par nypor salt.... Vissa kategorier sitter på nästan allting, slice-of-life, harem, ecchi... 

Att få handlingen i ett avsnitt berättat för sig, inklusive slutet, är inte så där jättespännande.

Butt Attack Punisher Girl Gotaman låter hur bra som helst.

En 5 minuter lång anime känns inte så jättejobbigt att tvingas se på. :)

 

Endast 4 "fair enough", en kraftig förbättring. ;)

 

(Borde inte den här tråden vara sticky?)

 

Lika kul som alltid att höra dina åsikter!

 

Det var en mardröm att klippa ihop vår diskussion om slice of life anime för det spårade hela tiden ur och slutade med att vi snackade om hur bra Aria är.

 

Vad gäller taggar vs. kategorier så tycker jag det är viktigt att skilja på de två - taggar denoterar vad en serie innehåller. Saker så som "Zettai Ryouiki", "butchered foreign languages" eller "great soundtrack" (alla tagna från en viss animedatabas-sidan om Aldnoah.Zero) är inte breda nog i sig själv för att utgöra en kategori av anime men pekar fortfarande på saker som förekommer i serien. Vilket kan vara användbart om man vet med sig att man, till exempel, vill kolla på en anime som innehåller lasersvärd, tjejer som gillar tjejer eller fillers och vill hitta serier som stämmer överrens på de beskrivningarna.

 

Men jag kan erkänna att vi blandade ihop termerna i detta avsnitt - när vi snackade om "taggen" slice of life snackade vi självfallet om genren slice of life! Och ja, den är lite av en övning i meningslöshet att diskutera sådant, med tanke på hur felanvänt tag/genre-systemet är idag.

 

Är osäker på vad du menar med "att få handlingen i ett avsnitt berättat för sig" - handlar det om Karjas lilla tirad om hur Rail Wars spårat ut och blivit harem? Jag lämnar det till honom att skriva om det, vill inte få det att verka som om jag talar åt honom.

 

Överväger själv att kolla på Butt Attack Punisher Girl Gotaman, faktiskt! Tror det kan vara en rätt legit serie.

 

 

(Borde inte den här tråden vara sticky?)

 

Det kan man ju kanske tycka~ ;)

 

 

I övriga nyheter så finns vi nu på iTunes! Grymt, eller hur! Vi är till och med taggade "Explicit" och har en Parental Advisory varning!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...