Hoppa till innehåll
Anime.se

Dungeon ni Deai wo Motomeru no wa Machigatteiru Darou ka (spoilers)


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

Staden Orario har en enorm underjordisk labyrint, allmänt känd som "Monsterhålan" ("Dungeon"). Dess mystiska namn attraherar spänning, drömmar om ära, och förhoppningar om romantik med en vacker tös. I denna drömmarnas och begärens stad, har nya äventyraren Bell Cranel sitt eget ödesmättade möte med den lilla gudinnan Hestia.

 

Således börjar berättelsen om en pojke som strävar att bli den bästa äventyraren, och en enslig gudinna som söker anhängare. Båda hoppas de uppnå sina mål och kanske få lite romantik vid sidan om.

 

(Beskrivning från MyAnimeList.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 1: Äventyrare (Bell Cranel)

 

wRDh.jpg

 

En kvinnoröst (Hestia) berättar för någon (Bell Cranel – och tittaren) att gudarna nedstigit till världen men lämnat sina krafter där uppe, för att åtnjuta ett liv med motgångar. Men en gud kan erbjuda sina krafter åt sina närmaste följare, i sin familia. Äventyraren Bell förklaras vara familia Hestias enda medlem.

 

I monsterhålornas grottor blir Bell jagad in i en återvändsgränd av en minotaur, som av någon anledning slår på väggen ovanför Bell istället för på pojken själv – tills en blond svärdskvinna besegrar den med lätthet och lämnar en imponerad Bell nedstänkt med blod. Minotauren försvinner dataspelsaktigt nog i ett moln av rök (lämnar alltså inget lik), och en lila kristall. Svärdskvinnan frågar hur Bell mår, och han blir kär vid första ögonkastet. Det var deras möte. (Seriens titel: "Är det fel [av mig] att vilja ha ett [romantiskt första] möte i Monsterhålan?")

 

Det är en typisk animefantasystad med ett högt torn och alla typiska vanliga syner. Fullpackade marknader, råbarkade karlar, småflickor med hundöron och -svans, kvinnor med bikinirustningar. Och alla har svärd. Jag skulle vilja kalla denna settei för "post-Dragon Quest", men jag är inte säker på om det var den som var stilbildande för detta. Om inte annat så tror jag åtminstone att den var stilbildande vad gäller klyschan om "hjälten" som måste besegra "demonfursten" (勇者 yūsha, 魔王 maō).

 

På väg hem drar nedblodade Bell till sig hånfulla blickar, där de kallar honom för klant. Bell springer dock glatt och obrytt till en införrättning där en kvinna, Eina, finns, för att höra med henne om svärdsvinnan Aiz Wallenstein. Tydligen hade de mötts i Monsterhålans nivå 5, vilket dataspelsaktigt nog inte var lämpat för någon på hans skicklighetsnivå. Eina visar mycket omtanke för honom, så man kan undra vad deras relation är. Ser hon sig som något slags storasystersfigur?

 

Bell har bara äventyrat i två veckor och är på (erfarenhets)nivå 1. "Svärdprinsessan" Aiz i familia Loki, en av stadens främsta svärdspersoner, är på nivå 5. Bell är inte för blyg att erkänna att han är kär, så han ställer frågor om henne. Har Aiz någon pojkvän? Varför Eina skulle veta det är osagt. Det ser ut att vara något av en bank, men det kan väl också vara en "informationshandel".

 

Eina tror att Bell kommer att ha det svårt, i och med att han och Aiz är med i olika familia, och uppmanar honom att byta in de magiska stenarna (lila kristallerna) mot pengar. För tre små, små kristaller fick han tre mynt, totalt "1200 valis". Innan han går får han tipset att kvinnor gillar starka män som kan skydda dem, och att det kan vara vägen till hennes hjärta. Han ropar i sin tacksamhet att han älskar Eina, vilket väcker lite retsam uppmärksamhet från andra gäster, men hon reagerar inte med genans, så hon verkar trots allt inte "se honom som en man".

 

I Bells minne hör han sin döda farfar prata om hur det bästa med att vara äventyrare är att rädda svaga äventyrstjejer från monster så att hon blir tacksam och lär känna en. Fast för Bell blev det tvärtom, tänker han när han springer till en del av staden som ser tom ut och ligger i ruiner. I en byggnad i stil med en kristen kyrka säger han att han är hemma åt sin gud Hestia, en kort, glad tjej med pippilotter, kroppstät vit miniklänning, kurvig kropp och babyface. Och det beryktade blå bandet som går runt armarna, bakom ryggen, och under brösten.

 

Från Wikipedia:

Hestia är i grekisk mytologi härdens och arkitekturens gudinna, och står för den rätta ordningen för hemliv och familj. Hon motsvaras i den romerska mytologin av Vesta. [..] Hestia är hemmets främsta gudinna och beskydderska. [..] Hon satt på en alldaglig trätron med en vit ullkudde, och brydde sig aldrig om att välja ett emblem åt sig själv. [..] Hestia är den mest förandligade av de antika gudsväsendena. Hon representerar de mest högstående moraliska kvaliteterna, som mänskligt liv kan ådagalägga. [..] För att inte bråk skulle utbryta, gav Hestia sin plats [på gudarnas berg] till eldens gud, eftersom hon själv hatade dispyter.

 

Anime-Hestia har en del att leva upp till. Hon kastar sig i Bells famn, och hör om hans farliga dag. Men han försäkrar henne att inte lämna henne ensam och hjälplös. Varför hon, en gudinna, skulle vara "hjälplös" utan honom får man fundera på. Hestia berättar att hon gjort bra ifrån sig på sitt gatuköksjobb och får Bells beröm, innan hon pratar om hur svårt det är att utöka sin familia som okänd gudinna. Men hon råkar med lätt rodnad försäga sig om att hon gärna är ensam med Bell ett tag till – så hon är alltså romantiskt förtjust i sin skyddsling. Hestia vill göra mer för Bell, men Bell säger att de bara har börjat.

 

Så för deras framtid ska de "uppgradera" Bells "status", vilket görs med en bloddroppe från gudinnan och ett magiskt emblem på Bells rygg. Under tiden menar Hestia att Bell underskattar hur mycket han kommer att få jobba med Monsterhålan och Aiz – hon har säkert redan en man eller två säger hon, lätt svartsjukt, och följer upp med att han kanske redan har träffat en underbar flicka som kan älska honom. (Hon menar förstås sig själv.) Aiz kan han inte gifta sig med, för att de är i olika familia.

 

Bells status har gått upp mycket. Hestia tänker vemodigt att människor växer upp fort medan gudarna är konstanta – hon hemlighåller för Bell att han har fått en färdighet, "Realis Phrase", som kommer att hjälpa honom med vad han vill allra mest, att bli stark fort. Den kommer att gälla så länge hans känslor gäller. Känslor för Aiz, får man anta.

 

En sak jag gillar med Hestia är att hon inte är så småsint. Hon gillar Bell och blir lite svartsjuk, men hon är mer fokuserad på att hjälpa honom än något annat. Hade hon varit tsundere hade hon slagit honom utan att förklara varför.

 

Bell vaknar upp i soffan – sängen är nog gudinnans –, men Hestia (som sover) är med honom och gör honom generad med sina stora bröst. Bell skyndar sig upp och går ut på stan den tidiga morgonen. "Det var nära ögat" (att det skulle bli sexuellt? Att han skulle börja kladda på henne?) tänker Bell, och antar att hon varit halvvaken. Han tror inte att hon skulle visa sånt intresse för honom annars. För ett ögonblick känner sig Bell övervakad av någon (vi ser lila ögon), innan en värdshusflicka kallar på honom för att ge honom en magisk sten han tappat; tydligen hade han inte bytt in alla dagen innan. När magen kurrar ger hon honom, en främling, en lunchlåda (i japansk obentō-stil). Han försöker ödmjukt neka, men hon får honom att lova att äta middag där istället. (Samtidigt, i värdshuset, syns i skuggorna en kattflicka få en "åhå"-upplevelse vid åsynen av kollegan som pratar med en söt pojke.)

 

I Monsterhålan slåss Bell mot varulvar och samlar på sig små magistenar och ett kvarlämnat föremål (en klo?). Plötsligt kommer ett gäng monster ur väggen, och Bell föreställer sig Aiz heja på honom. Efter arbetsdagens slut, i kyrkan, har Bells statuspoäng ökat mer än 160 poäng totalt, vilket tydligen är mycket. Bell undrar varför han ökat så mycket, medan Hestia surar med tårar i ögonen – för det är ju kärleken till Aiz. Så hon stormar därifrån för att gå till en "jobbfest", och säger åt Bell att äta middag och fira själv. Egentligen går hon ut för att sitta själv och sura lite.

 

Bell går till värdshuset "Godhjärtade värdinnan" och hälsar på den tidigare värdshusflickan, Syr Flover. De prackar på honom mat medan han försöker tänka på utgifterna. En (mycket, mycket stor) portion spaghetti/nudlar kostar 300 valis, dryck 200 valis. Syr gillar sitt jobb för att hon får se allt konstigt folk, vilket är hennes utforskning. Så annonserar värdshuskattflickan att de reserverade gästerna anlänt: Familia Loki, med Aiz i tåget.

 

Familia Loki ställer till med festmåltid för att fira en god arbetsdag. Loki (efter nordiska "trickster"-guden Loke) är en rödhårig, energisk kvinna som försöker kleta på Aiz. Senare på kvällen vill hundmannen (hundöron, svans) Bete i deras sällskap berätta för de andra om en tönt som Aiz räddade från en minotaur som undflytt dem. Men alla spelar inte med. Plötsligt gör Bete det till en "skulle du (Aiz) välja honom över mig"-grej... så han verkar ju vara efter henne också. "En fjant som är svagare än dig har ingen rätt att stå vid din sida" etc etc. Bete klankar ner på Bell nästan överdrivet (ur manussynpunkt) mycket. Till slut får Bell, som hört allt, nog, och springer ut. Aiz springer efter ut på gatan tänker att det kan ha varit han, medan Bete får ett straff.

 

En tårfylld och förtvivlad Bell springer till Monsterhålan och slåss mot monster och klandrar sig själv för att ha varit passiv och velat ha en enkel väg. Först på morgonen, när Hestia fortfarande väntar på honom, hasar han sig blodig och skadad hem och säger att han vill bli starkare, och Hestia godtar hans önskan.

 


 

Okej, detta var mitt bidrag till en ny grej jag ska försöka med: att skriva mycket om varje avsnitt. Handling, tolkningar, tankar, kommentarer om produktionen och allt som avsnittet får mig att komma på (och som jag känner för att skriva), i förhoppningar om att jag då och då skriver något som någon kommer att vilja svara på. Medhåll, kritik, alternativa tolkningar – allt är bra.

 

Jag ska göra detta med många serier, och det blev denna först av ren bokstavsordning. Fast 1500 ord är för mycket, så jag ska försöka hålla mig mer kortfattat i fortsättningen. Kanske 500 ord eller så. Avsnitt 2-3 imorgon.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har ännu bara kikat på första avsnittet, då det är enbart så långt jag har kommit i volym ett utav light novel:n.

 

Och jag vet inte, jag är lite besviken. Första avsnittet täcker 3 kapitel (så långt som jag läst *host*) och det känns som att dom skippade en del som hade varit roligt att se, och som kan ge bättre förklaring till vissa saker, så som hur flickan ifrån värdhuset indirekt "lurar" Bell med sin matlåda och får honom att käka middag där på kvällen som tack till det. Dom skärde även bort delen där han, i boken, slåss mer i detalj emot det där gänget monster som han träffar på nere i grottan, vilket gör att det känns som att tjejerna har mer fokus i anime verisonen. Att dom dock hoppade hela Loki-gropar-Aiz och hela Lokis "uppträdande" förvånande mig.

 

I och för sig kanske dom baserar animen på mangan och inte novellen, vilket det då kanske blir en annan femma (beroende på hur mycket mangan skär bort osv).

 

Jag lär nog kika vidare på serien så fort jag hunnit/orkat läsa mer ur boken, men det återstår att se... 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har ännu bara kikat på första avsnittet, då det är enbart så långt jag har kommit i volym ett utav light novel:n.

 

Och jag vet inte, jag är lite besviken. Första avsnittet täcker 3 kapitel (så långt som jag läst *host*) och det känns som att dom skippade en del som hade varit roligt att se, och som kan ge bättre förklaring till vissa saker, så som hur flickan ifrån värdhuset indirekt "lurar" Bell med sin matlåda och får honom att käka middag där på kvällen som tack till det. 

Det förstår man ju iallafall :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...