Hoppa till innehåll
Anime.se

Kul band som kombinerar klassisk Japanska instrument med modern rock


Tobayashi
 Share

Rekommenderade inlägg

  • 1 year later...

Det här tycker jag är något som ska lyftas fram lite mer!

Snubblade över Wagakki Band här för ett par månader sen av en slump och jösses vilken Wow-upplevelse det var! De är helt rätt på alla tänkbara vis. Coola instrument som de behärskar mästerligt, snygga scenkläder där klassisk japansk stil har moderniserats och likaså ljudbilden är modernt rockig med klassiska japanska inslag. 
Väldigt underhållande och sevärt. Dyker de här upp på nån turné i europa är det nog något som man kan fundera på att faktiskt åka iväg för att se. Eller om man kan lyckas pricka in en konsert med dem i Japan. De har tydligen allihop egna band och projekt som de roar sig med utöver Wagakki Band. 

 

 

 

  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är ett stort fan av folk metall och jag har snubblat över denna grupp också. Detta är väl inte lika tungt som det jag lyssnar på normalt sett men jag gillar vanlig folkmusik också så det här träffar helt rätt. Sedan så har jag alltid smyg gillat de svängiga gitarrspelet som ofta de Japanska metall och rock grupperna har. Gillar verkligen den melodiska lead-gitarr delen på första videon du länkade!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kan bara hålla med, gitarrslingan i den låten är riktigt bra. Den är nog en av mina favoritlåtar. Deras största hit är nog den i den nedre videon "Senbonzakura", den har snart 80 miljoner views på Youtube, det är inte pjåkigt. 
Det som gör det extra coolt är ju att alla de som spelar traditionella instrument här är erkända musiker på just de instrumenten. Flöjtisten har tydligen en egen skola numera där traditionellt flöjtspel lärs ut. Sångerskan har också ett CV som inte går av för hackor. 

Det här med att mixa in folkmusik i rock och pop är ju en oftast rak väg till succé och popularitet. Kolla bara de "keltiska" inslagen i rockmusiken. Jag är ett stort fan av just modellen "celtic-rock/pop" där flera brittiska (skottska) grupper tex har haft stora framgångar. Skön mix är det oavsett. Tar vi nordisk folkmusik så är ju det även en bra kombo med modern musik där väl "Nordman" satte det på kartan på allvar under 90-talet. 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

 

 

Sådär ja! :D Nu börjar det likna något! Jag tror vi är på väg att spåra ur i den här tråden men det är svårt att inte gilla detta. 

Men innan vi kanske återgår till ämnet så kontrar jag med ett par av mina husgudar: Oysterband, Runrig. Killarna i Oysterband har jag förresten krökat med en kväll efter en konsert här i Gävle. Det var kul. ;) Båda grupperna har rockat loss i 40 år och Runrig lägger av nu i sommar efter en avskedsturné (som jag ska på). 

Det finns nog många bra exempel på annan folkrock men det kanske vi ska lämna för en annan dag. ;)

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

20th of April gillas skarpt där man kan höra sånt där klassiskt "jig" spel. Alltid kul med konserter så du får komma med en liten rapport sen kanske :) Folkmusik är något de flesta kan samlas omkring så gör nog inget om det spårar lite så länge vi håller oss till folkmusik i denna tråd, när vi liks spårar så kan vi lika gärna spåra färdigt... Tror inte det finns någon som bryr sig just nu, haha. Kanske någon ny beundrare av Wagakki band upptäcker sin nya favorit musikgenre. Men med de sagt så får fler får gärna hoppa in när som helst och kommentera fantastiska Wagakki band! Det är svårt att överträffa något så mäktigt som att vara på en konsert med bra musik och bara ta in ljudet och atmosfären bland publikhavet. Och på tal om konserter, här är 2st som jag önskade jag inte missat.

Världskända norska pop-artisten Aurora sjunger med Norska Wardruna i någon slags grottöppning på Traena.

Blir gåshud när bruden med renhorn börjar sjunga, måste varit mäktigt att va där och känna trummornas vibrationer.

Eluveitie om du inte gillar "growl" och distortion har ju akustiska album också och flera låtar på Gäliska vilket borde hitta hem om du är fast någonstans i det Engelska Folkmusiks träsket. Eluveitie fick mig att köpa en Tin Whistle som jag borde öva oftare..

 

Såg förresten nu också att Aurora gjort en cover på Scarborough Fair, calling @MathJuice

 

 

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Härligt. Aurora ska jag helt klart spana in mer. :)

De där growlande hedningarna ledsnade man lite på efter ett tag (har stött på dem förr), men kul att det finns alla sorters musik. :) 

Apropå Hedningarna... De var ju bland de största som fanns på musikscenen inom den genren i början av 90-talet och var riktigt stora. Sen dök det ju upp en del annat såklart och idag finns det massor att välja på vilket ör kul. Ett par ur Hedningarna har jag lärt känna, då de var med oss på lajv för många år sen. Det var lite ös på värdshuset på kvällarna kan jag säga. hehe... Våra egna musiker och de jammade på rätt bra. 

Fler band dök upp där som följde trenden. Garmarna var väl de som blev störst efter Hedningarna gissar jag. 

I och med att medeltidsintresset och lajv har växt de senaste 20 åren rejält så har det ju dykt upp musik från alla håll som passar in där men i mer moderna tider. Gammal medeltids musik har hottats upp och getts modern ljudbild vilket både är kul och spännande. Jag nämde ju Nordman tidigare tex. Det här har växt enormt mycket mer i tyskland där de också gillar sin medeltid men har en lite annan syn på det än vi har här i norden. Där är det mer festivaler än medeltida event och lajven är massevent som drar tusentals och de har soundtrack och allt. Tidstypigheten är inte direkt stark där kan vi ju säga... ;) Men cool musik får de fram iaf. Här är några av mina favoritexempel. In Extremo spelar faktiskt en gammal svensk folkvisa som kanske känns igen. 

De här galningarna i Corvux Corax har jag sett live i en ruin i Visby. Det är något enormt djuriskt och primalt med den här musiken i fackelsken en sommarnatt kan jag säga. Spelas med fördel högt och med bra bas. :D 

Det är något speciellt med tunga trummor, stora säckpipor och ett mördande tempo. Medeltida hårdrockare? :D 

Den här vilda skönheten från Färöarna ska jag se här fram i vår när hon spelar i Sthlm. Ska bli mycket spännande. 

Men för att återgå till det mer japanska ursprungstemat så finns det ju fler än Wagakki Band som förnyar  traditionell musik. Jag tänker väl främst på Yoshida brothers som gör rätt skön musik de med. :) Fram tills jag hittade Wagakki Band så trodde jag att de här två var de enda som kunde rocka loss med en med en Shamisen. Men Beni Ninagawa är ju grym på den och dessutom snygg! :D 

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...