Hoppa till innehåll
Anime.se

Den stora otecknade TV-Serier-tråden


Soverejn
 Share

Rekommenderade inlägg

Tycker man om anime är det inte helt otänkbart att man kanske också tycker om otecknade tv-serier. Detta är tråden där vi diskuterar allt möjligt om otecknade tv-serier.

 

ChuckMine02-1.gif

 

  • Vilka är dina favorit tv-serier?
  • Vilka tv-serier ser du på just nu?
  • Vilken tv-serie såg du klart senast?
  • Vilka tv-serier rekommenderar du?
  • Var det någon tv-serie som påminde dig om någon anime du sett?

etc.

 

Battlestar Galactica är en utav mina favorit tv-serier som jag kan rekommendera för er Sci-Fi fans. Den är intressant, spännande och påminner mycket om Knights of Sidonia och Space Battleship Yamato.

 

De serier jag följer just nu är: Game of Thrones, The Walking Dead, Mr.Robot, The Last Kingdom, Marco Polo, Vikings, Black Sails, Doctor Who, Kampen om Tungvattnet.

 

Favoriterna är väl: Game of Thrones, Vikings, Chuck, Doctor Who, Continuum och Battlestar Galactica.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

kollar inte alls mycket på TV serier (otecknat) 

Men dem jag kollade på senast var: 
Supernatural säson 1-5. det var bra många år sedan, men tycker den hamnar på "de senaste" för det är så mycket jag kollar på detta. 

Annars såg jag Breaking Bad, alla säsonger ganska snabbt. 

Började med game of thrones, men slutade följa efter andra säsongen, borde börja med den igen. 

Oh ja, juste får inte glömma bort Fringe, den serien var super bra. 
Walter <3

Tror om det är någon jag super rekommenderar av dessa måste det vara Fringe. 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Vafan, Soverejn, jag missade att du faktiskt postat den här!

 

Innan jag började med anime så tittade jag rätt mycket på komediserier. Sketchserier som Monty Python's Flying Circus, The Kids in the Hall, gamla Saturday Night Live, och Nilecity 105,6, och sitcomserier som Friends och Seinfeld (och Alla älskar Raymond, Drew Carey Show, Fresh Prince i Bel Air, Hanging with Mr Cooper, Just Shoot Me, Spin City, Nanny, That '70s Show, Tredje klotet från solen, ...  :hazukashii: ). Jag började ge upp sitcom ungefär 2004 när How I Met Your Mother kom. Jag började se HIMYM när första avsnittet kom och följde tio avsnitt eller så, men det var inte roligt.

 

Eller, ja, det har kommit några bra serier sedan dess. Arrested Development är en av de roligaste serierna i världen. Community växlade mellan okej till briljant till okej, likaså mysroliga Parks & RecreationIt's Always Sunny in Philadelphia följer jag fortfarande, det är en sådan härlig antites till Friends-stuket: elaka drägg som gör äckliga och omoraliska saker. Också i komedigenren (  :XD: ) så följer jag amerikansk politik genom pratprogrammen Real Time with Bill Maher och Last Week Tonight with John Oliver. Jag såg praktiskt sett varje avsnitt av The Daily Show with Jon Stewart från 2004 tills han lämnade programmet -- då passade jag på att sluta.

 

Jag ser inte så jättemycket nu, någon serie då och då. Nu senast så har jag stannat inför näst sista avsnittet på näst sista säsongen av Mad Men, serien om reklamare i New York på 1960-talet. Den är väldigt välspelad och kan vara både mycket rolig och väldigt dramatisk, men har också känts som att den står och stampar under en stor del av tiden. Jag har stannat för att det känns som att fasaden snart brakar samman, och det lockar mig inte så mycket. Det är lite det som gjorde att jag inte såg klart Breaking Bad, som jag såg några avsnitt av 2010. Det kändes som att det bara var en nedåtspiral. Inte i kvalitet, men i känslor.

 

24 -- serien som normaliserade tortyr för en amerikansk post-9/11-publik? -- har jag sett allt av. Det är rolig, absurd action. Jag har alltid gillat smutsig spionaction och liknande (dock inte så mycket James Bond...). Kommer det mer så ser jag det. Om det inte kommer mer så är det också bra.

 

Rymdserier har jag också alltid gillat, tecknat som otecknat. Som barn tittade jag på Star Trek-serierna och -filmerna -- originalserien och Next Generation -- och Babylon 5. Speciellt Babylon 5 måste jag se om och se färdigt nån gång, de första fyra säsongerna har hyllats väldigt mycket för att de väver en lång, genomgående berättelse. Nya Battlestar Galactica följde jag slaviskt när den sändes -- den är fenomenal. På ämnet "påminner om anime" så tänker jag främst på den. BSG är ju typ Macross! Hemplaneten blir anfallen, och ett stort militärt rymdskepp tvingas ta hand om en civilbefolkning, medan fienden följer efter dem. Människorna kämpar för sina liv med jetflygplan som flyger i rymden. Fast det finns en annan koppling också, det att original-BSG från 70-talet har ett avsnitt som påminner om ett avsnitt av Space Battleship Yamato, som kom tre-fyra år tidigare. Också kul är att otecknade Yamato-filmen från 2010 var väldigt inspirerad av nya BSG, så det går liksom tillbaka.

 

Det har kommit lite bra scifi från tevekanalen Syfy på sistone. Childhood's End är en miniserie på sex halvtimmar (räkna bort en fjärdedel eller så för reklamen) baserad på Arthur C. Clarkes roman. Det dröjde 50-60 år, men den blev äntligen filmatiserad -- och jag blev imponerad! I synnerhet av första halvan. Slutet var otroligt häftigt. Och slutet på andra halvan? Tja, jag kan väl säga som så att Childhood's End var en av inspirationskällorna till Evangelion. Handlingen är att utomjordingar kommer till jorden för att "hjälpa" mänskligheten.

 

Syfy gjorde också The Expanse, en annan romanbaserad scifi. Denna påminner mig faktiskt om original-Gundam. I Gundam så har vi ju ett stort krig mellan den militära jordregeringen och en rymdkoloni som utlyst en egen stat som svar på jordens förtryck av rymdborna. I The Expanse är det inte friliggande rymdkolonier (i lagrangepunkterna), utan främst kolonier i asteroidbältet, och militärmakterna är två, de bittra rivalerna jorden och Mars. En tjusig sak med The Expanse är att det är ett ganska smutsigt solsystem. Halva berättelsen handlar om en film noir-deckare! Det känns ganska fräscht. Första säsongen är tio avsnitt och lämnar stora frågor obesvarade, så jag ser starkt fram emot nästa säsong.

 

Sen följer jag självklart Game of Thrones. Jag köpte alla böcker som kommit ut i somras, fast har inte läst så långt. Typ halva första boken. Teveserien har tappat något den senaste säsongen eller två, även om höjderna är höga, och jag ser fram emot att bli chockad igen i april. Men GoT är inte HBO:s enda bra serie. Rome var också riktigt, riktigt bra! Och eftersom jag är vit så måste jag ju hylla The Wire. Och True Detective säsong 1 och Band of Brothers.

 

Serier som jag är nyfiken på: Curb Your Enthusiasm, 30 Rock, amerikanska The Office, den där nya serien Lucifer (baserad på Neil Gaimans figurer!), kanske lite The Walking Dead (jag har mest hört kritik, men den har högt betyg på IMDb, och jag älskade Telltales-spelen), kanske The West Wing och Newsroom för att höra Aaron Sorkin(s figurer) prata politik, The Shield ska vara bra enligt Filmcrithulk, The Sopranos likaså, Silicon Valley, Black Mirror, kanske lite Veep, ...... men vem har tid med det när man har så mycket anime att se! :psyduck:

 

(Nu blev det mest en massa löst babbel, men det var också avsikten.)

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En sci-fiserie med några år på nacken som alltid legat mig nära hjärtat är Stargate. Det är ett sånt där stycke media som jag tycker om men utan problem kan medge att det inte är bra. Det känns som arketypen av halvbillig sci-fi från 90-talet. Idéerna är sällan intressanta och handlingen är simpel. Jag räknade en gång hur många av avsnitten i säsong 1-8 som faktiskt var viktiga för den övergripande handlingen, och det var 30-40%. Det finns till och med flertalet ursäkter varför de flesta utomjordingar ser ut som människor så att produktionen inte behöver kosta på sig för mycket kostymer. Poängen är ju inte att vara bra sci-fi. Poängen är att vara spännande för folk som inte är intresserade av sci-fi. På 90-talet dessutom.

 

Men om Stargate lyckades ganska bra med något så är det humor. Mitt favoritavsnitt ur hela första serien måste vara 200. Precis som det första jubileumsavsnittet så kretsar det kring serien-i-serien "Wormhole X-Treme!" som handlar om samma sak Stargate gör. Det är en lång förklaring till varför. Det vi får se i 200 är olika humoristiska klipp som gör narr av allting som är dumt i Stargate, och det är skitkul!

 

Spinoffserien Atlantis var ny och ball när den kom, men den behåller samma storykvalitet som orginalserien. Den har sina stunder (precis som orginalserien), men ett stort problemet var att det inte fanns några långvariga skurkar med ansikte och namn. När det till slut introducerades en så var han rätt tråkig.

 

Den sista serien Universe älskade jag första säsongen av. Den var mera fartig än sina föregångare, hade mera intriger, dolde ett cool mysterie i bakgrunden, och det jag nästan uppskattade mest var att flera karaktärer dog. Det kändes som mindre "säker" tv. Efter ett par säsonger blev tyvärr även Universe mindre risktagande, och precis som den mesta amerikanska tv var den inte så väl planerad över längre tid. Lite extra tråkigt är att varken Atlantis eller Universe fick ordentliga slut. Atlantis skulle få en film till avslutning (precis som SG-1) vilket aldrig hände, och Universe bara la av för att den inte hade tillräckligt med tittare.

 

Stargate är för mig inget värst imponerande att gå tillbaks och titta på, men det var en stor del av mitt liv. Må det vila i frid.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Såg färdigt första säsongen av The Expanse nu, väldigt spännande och välgjord serie. Verkar dock som vi får vänta tills 2017 för nästa säsong 。゚(゚´Д`゚)゚。

 

Usch, så pass? D:

 

Men, haha, jag gillade i slutet när

Holden och Miller råkade bli strålningsförgiftade. Det kändes så slumpmässigt. "Oj, jahapp, där fick vi 40 sievert rätt upp i Mumindalen. Welp."

 

 

Och mer allmänt: visst är det ganska kul när

en berättelse följer två skilda huvudpersoner/grupper, och de till slut möts

? Det känns nästan som fanservice.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Whee! Om en vecka kommer andra säsongen av Unbreakable Kimmy Schmidt ut på Netflix! Jag visste inte ens att de skulle göra en.

 

Unbreakable Kimmy Schmidt, från producenterna av 30 Rock (inte för att jag sett den), handlar om en kvinna (Kimmy) levde i en liten sekt i en bunker i 15 år; sektledaren hävdade att utanför var alla andra döda. Till slut fann polisen dem, och hon kom ut -- och bestämde sig för att pröva det fria livet i storstan. Det är en komedi som bygger ganska mycket på Kimmys obrytbara optimism och naivitet, och de absurda personer hon träffar: arbetslösa skådisar, bortskämda rikingar, mentalsjuka... Den är ganska kul. Inte lika kul som Arrested Development, men kul, och mycket lätt att tycka om. (Trailer.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Som en medborgare av internet så har jag hört Parks and Recreation nämnas en eller ett par gånger, så häromdagen såg jag igenom första säsongen. Det var... unikt. För det första alla blickar som kastas mot kameran och antyder vad karaktären tänker. För det andra intervjuscenerna dokusåpastil, men som i motsats till dokusåpor äger rum samtidigt som "den vanliga" scenen snarare än att vara en kommentar i efterhand. Det finns inte ens en faktisk intervjuare, och inte heller pratar karaktären direkt till publiken. Det är som om kameran på något perverst sätt är en egen karaktär men ändå inte.

 

Den var också rätt rolig :colonthree: men jag tycker det är mindre nämnvärt än den udda stilen. Det här är nog den mest egna tv-serie jag sett. Jag tror inte jag sett något lika lekfullt med filmskapande utöver Wet Hot American Summer.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som en medborgare av internet så har jag hört Parks and Recreation nämnas en eller ett par gånger, så häromdagen såg jag igenom första säsongen. Det var... unikt. För det första alla blickar som kastas mot kameran och antyder vad karaktären tänker. För det andra intervjuscenerna dokusåpastil, men som i motsats till dokusåpor äger rum samtidigt som "den vanliga" scenen snarare än att vara en kommentar i efterhand. Det finns inte ens en faktisk intervjuare, och inte heller pratar karaktären direkt till publiken. Det är som om kameran på något perverst sätt är en egen karaktär men ändå inte.

 

Unikt vet jag väl inte, The Office och Trailer Park Boys kom flera år innan.

 

Inte för att jag sett dem. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 9 months later...

Såg allt av Constantine('14) för nån dag sen, ännu en riktigt bra serie som blev canned efter en säsong. 

Min kunskap om DC universumet är väldigt begränsad men jag ville lära mig lite mer om Constantine efter Justice Leauge Dark filmen.

Live action serien kanske förstör allt Constantine är, det vet jag inte. Men bra var den.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 year later...
Den 2/2/2017 vid 15:27 sa Sceleris:
Den 2/13/2016 vid 04:24 sa Soverejn:

Såg färdigt första säsongen av The Expanse nu, väldigt spännande och välgjord serie. Verkar dock som vi får vänta tills 2017 för nästa säsong 。゚(゚´Д`゚)゚。

De första två avsnitten av andra säsongen är ute nu!

Det första avsnittet av tredje säsongen är ute nu!

  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 9 months later...

Nu har jag sett på något som varken är otecknat eller japanskt, men den här tråden får väl duga :konata:

När jag fortfarande hade en Netflix-prenumeration så hände det att jag bläddrade bland serierna i hopp om att stöta på något sevärt, och en trevlig kategori var alltid barnprogrammen. Vem gillar inte lite lättsama och oskyldiga äventyr då och då? En dag hittade jag något som var så trevligt att jag efterhand tog mig igenom rubbet. Det var Miraculous: Tales of Ladybug and Cat Noir. En fransk, 3d-animerad serie med inspirationer från anime, och det är en stor underdrift att säga "inspirationer."

Det här är en magiska flickor-serie komplett med förvandlingssekvenser, söta små varelser, en magisk kraft som räddar dagen, samt moralkakor som förklär sig som Ondskans Undersåtar. Till och med handlingen avsnitt till avsnitt är nästan exakt likadan som en magiska flickor-serie jag sett; Heartcatch Precure. Det börjar med att en sidokaraktär, oftast en vanlig tonåring i samma skola som huvudkaraktärerna, har ett personligt problem som gör dem bittra. Ondkans Krafter utnytjar vreden i deras hjärtan för att förvandla dem till detta avsnittets motståndare, och det är upp till Ladybug och Cat Noir att besegra dem och sätta allt till rätta. Det som Miraculous gör annorlunda är att en av de magiska flickorna är en magisk pojke istället.

Det första som intresserade mig med den här serien var de energiska karaktärerna (speciellt huvudkaraktären Marinette/Ladybug), de kuliga ansiktsuttrycken och den spralliga animationen. Den engelska röstinsatsen är också bra; bättre än tecknade barnprogram på min tid 👴 Något jag gillar bättre här än i Precure är att det faktiskt ingår en hel del action i gott tempo, och våra hjältar använder sig inte av trollspön utan magiska vapen. Jag är speciellt charmerad av Ladybugs vapen som är en jojo hon använder för att knocka till saker, blockera projektiler och Spiderman-svinga sig över Paris hustak.

Men min favoritsak i hela serien är kärleken! En till liten-fast-ändå-stor skillnad från anime är att våra superhjältar inte vet vem som är bakom deras partners mask, och när de är vanliga tonåringar så är flickan kär i pojken men när de är sina superhjälte-alter egon är pojken kär i flickan. Genialiskt! Det är så otroligt sött när egentligen båda två uttrycker sin kärlek men deras jobb som superhjältar är ivägen för att det ska nå fram. Om de bara visste!

Nackdelen, åtminstone med den första säsongen, är att det är fruktansvärt episodiskt. Första avsnittet är en gnutta uppfriskande eftersom det börjar när våra hjältar redan varit igång ett tag istället för att köra en ursprungshandling, men genom hela säsongen så kommer de nästan inte alls närmre sitt mål. Det finns en ärkeskurk bakom allting men det är bara ett par avsnitt där vi som publik får veta lite mer om honom. Hjältarna får inte veta ett dyft. Inte ens romansen kommer någon vidare stans. Visst är den söt och så, men till slut vill man att karaktärerna ska... vinna spelet.

En andra säsong blev visst nyligen färdig och en tredje är planerad. Jag kommer definitivt att fortsätta titta med hopp om att handlingen kommer gå mera bestämt framåt, men även om den inte gör det litar jag på att det kommer vara kul och trevligt :konata:

Redigerad av Volbla
imgur är dum med video
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Vad har vi sett på sistone i otecknad väg?

Black Mirror, Man in the Highcastle och Westworld var tre väldigt trevliga överraskningar och The Expanse går i en väldigt tillfredsställande riktning.

Narcos Mexico var rätt okej.

Ett udda val blev kinesiska "Lang ya bang, eller Nirvana in Fire" som var rätt uppfriskande faktiskt med bra skådespelare om man tål Crouching Tiger Hidden Dragon actionscenerna, man får nästan tänka att det är en anime om man ska kunna hålla sig för skratt.

Vikings blev rätt så tråkig faktiskt då jag måste säga att en viss scen med Floki i senaste säsongen var väldigt rolig.

Nu hypar vi inför sista säsongen av Game of Thrones och sedan en början på The Witcher serien.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

 

Den 2019-03-21 vid 22:23 sa Soverejn:

Vikings

Har inte sett Vikings än, har tänkt börja kolla på serien flera gånger. Kanske ska ta och börja kika ikapp😊

Har nyss kollat första säsongen av nya Charmed. Hade rätt låga förväntningar då första serien (1998) för mig är 11/10. Och hade svårt att tänka mig att dem skulle nå samma nivå. Trots att mycket av det ”datagjorda” hade dålig kvalite, så vart jag väldigt överraskad. Väldigt bra story och jag hoppas dem kan fortsätta göra fler säsonger 👏🏻🙏🏻

Väntar också på sista säsongen av Game of Thrones och även på att The Perfectionists ska börja sändas. Älskar även Vem bor här på SVT (inredningstokig). Som precis börjat sända igen.

Nya filmer som jag ser fram emot är: Lejonkungen, Detective Piachu, Hustle, 

Alladin och Fast and Furious 😊

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 year later...
Den 2018-04-13 vid 00:07 sa Sceleris:
Den 2017-02-02 vid 15:27 sa Sceleris:
Den 2016-02-13 vid 04:24 sa Soverejn:

Såg färdigt första säsongen av The Expanse nu, väldigt spännande och välgjord serie. Verkar dock som vi får vänta tills 2017 för nästa säsong 。゚(゚´Д`゚)゚。

De första två avsnitten av andra säsongen är ute nu!

Det första avsnittet av tredje säsongen är ute nu!

De första avsnitten av femte säsongen är ute nu!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...