Hoppa till innehåll
Anime.se

Re:Zero kara Hajimeru Isekai Seikatsu (spoilers)


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag hann (när jag funderade på vad han skulle göra sen) glömma bort att Subaru var i huvudstaden för att bli helad av Felix, så han var alltså med Crusch.

 

Öppningsvinjetten och avsnittet visar på en större roll för Rem, kanske som romantiskt alternativ -- de till och med håller om varandra. Jag trodde först att hennes intresse av honom var rent platonskt, fast kanske liiite för besatt, men det verkar som något mer. Hon vet hur fäst han är i Emilia, men önskar lite åt sig själv. (Nån månad(?) tidigare skulle hon ha krossat hans huvud utan att blinka~.) Om hon vill ha honom så hejar jag nog på henne. Emilia klarar sig nog gott utan.

 

Också i öppningsvinjetten så ser vi

nån snubbe som jag först trodde var Roswaal -- lite liknande pga vitt ansikte och manteln osv, men annan struktur i ansiktet -- som Subaru verkar bekämpa, och motståndaren har svarta händer som kommer ut ur manteln (likt händerna som griper Subaru när han försöker berätta om re:zero). Det kanske är han som ligger bakom allt. Fan, jag kan inte utesluta att det är Roswaal, hans utseende skulle ju kunna ändras. Också i OP är händer som griper efter Emilia.

 

 

Subaru är fortfarande dryg och självbelåten. Han tror att allt kretsar runt honom. Förödmjukelsen gjorde honom inte ödmjuk, tyvärr.

 

Det lär vara häxsekten som är i farten igen. (Vi ser dem ju, förstås, men det hade ju kunnat vara några andra med huvor.) Det är ju samma mönster som när de anföll Ram & Rems by. Dödar och bränner människor på hög.

 

De lät honom vara, kanske för att han skulle upptäcka vad som hade hänt, så att han ska bära den motivationen till nästa omstart. Det lutar åt att jag tror att någon använder Subaru för illdåd.

 

Så, vad härnäst. Självmord känns mer rimligt nu. Har han tur så kommer han kanske tillbaka till morgonen innan han börjar göra bort sig. Har vi tur så har han lärt sig något -- men jag tror att han kommer att fortsätta med dumheter. Som Wilhelm sa, han har gett upp om att försöka bli starkare/bättre, för att (förstår vi) istället förlita sig på sin särskilda förmåga.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag glömde också bort att han skulle bli helad av Felix. Subaru lyckas åtminstone ibland med att ta bort fokus från en sak till en annan.

 

Nytt intro och jag gillade den mer än första faktiskt. Ska man spekulera lite så antar jag att Ram och Beatrice inte kommer vara lika delaktiga i den här arken än de tidigare eftersom de inte ens är med i det. Mannen med vitt ansikte får mig att tänka på Roswaal och att det är ledaren över häxans sekt men bara för det behöver det inte vara samma person eller vara ledaren. Om det är så så skulle det förklara varför han vill döda draken och varför han bryr sig om Emilia så mycket.

 

Subaru tycks veta att han är patetisk när han frågar Rem men jag tycker att han misstar sig om vad han gör/gjort som gör honom patetisk. Emilias ord om att han bara hjälpte henne för att må bra själv verkar tära på honom och frågan är om han känner skuld eller om det bara är som så att han känner sig felaktigt behandlad. Hur som helst så har hans vilja att hjälpa Emilia gått från att han bara vill hjälpa till en besatthet, att han är den enda som kan hjälpa henne eftersom han har förmågan att börja om.

 

Jag skulle tro att Rem vet mer om vad som har hänt vid byn och herrgården än vad hon säger till Subaru och det är därför hon söver honom men hon underskattar Subaru som bara rusar vidare. När han möter på sekten så ser det ut som att de bugar för honom innan de sticker iväg, det skulle kunna vara som så att de känner av häxans stank från honom eller vet att han har någon koppling med henne. Först trodde jag att byn var övergiven eftersom Subaru reagerade så lugnt men sen fick man se att så inte var fallet, jag tycker det är starkt av honom att inte spy när han såg allt i byn.

 

Han finner Rem, troligtvis död och sen klipper avsnittet. Rem är säkert död men även om han grips av panik så tycker jag att han ska vidare på herrgården efter de andra ta reda på så mycket som möjligt. Självmord vill jag helst inte att han tar för det vill jag bara se som en sista utväg, skulle han göra det så ser jag det bara som ett tecken på att han börjar lita mer och mer på den och att det kan vara skadligt. Om han dör på något sätt och börjar om så tror jag att han kommer att vakna upp åtminstone efter att han gjorde bort sig på slottet men säkert dagen efter han blev osams med Emilia.

 

När jag såg mannen med vitt ansikte i introt så fick det mig att tänka på att Roswaal kanske är ledaren över sekten och att det var han som beordrade dem att attackera Ram och Rems by. Vi vet inte hur lång tid det tog mellan attacken tills han kom men det känns som att han kommer lite för lägligt. Jag kanske är på ett villospår och vill bara ha ett ansikte på skurken, vad vet jag.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nån privatperson gjorde en ihopklippning av alla scener med både Subaru och nuvarande Emilia, för att visa vad hon vet om honom. Lite intressant.

 

Deras gemensamma historia

Spoiler
(Dag 1) Så vitt Emilia känner honom så träffades de första gången när hon klampade in på jätten Roms ställe. Subaru var redan där, och beter sig konstigt. Hon tror först att han är i deras tjuvgäng, men istället försöker han att få dem att återlämna emblemet. Han hjälper alla från Elsa, och har insiderkunskap om Puck osv. Efteråt ber han bara om hennes namn som tack. Han blir medvetslös av skadorna, och hon tar detta enigma med sig till Roswaals bostad.

 

(Dag 2) Väl där är han fortsatt konstig och hyper. Han ber om att få jobba där, lär sig lite magi, men fasaden börjar spricka lite. Hon ser att han inte gillar att ta det lugnt.

 

(Dag 3) Dagen efter är han ännu mer krystat hyper. När hon ser att han spyr när han är ensam så tvingar hon honom till knäkudde. Hon vet att han inte säger varför, men hon vet att han haft det hårt. Han brister och gråter ut över hur jobbigt och sorgligt det varit, hur desperat och rädd han varit. ("Den här platsen är så viktig för mig, jag ville få tillbaka den." "Jag ville inte att någon skulle titta så på mig igen, och jag hatade mig själv för att jag kände så.")

 

(Dag 4) Dagen verkar han ha repat sig. På kvällen ska han göra något farligt (i byn), och Emilia förstår att hon inte kan stoppa honom eller ens få honom att inte vara vårdslös, men önskar honom säker återvändo.

 

(Dag 5) Nästa dag har hon helat honom allt vad hon kunnat. På kvällen ger hon honom lite skäll för att han alltid utsätter sig för fara, men tackar för vad han gjort (och går med på en dejt).

 

(Dag 6) Efter en dejt i byn (där Subaru är omtyckt) har herrgården besök. Emilia säger snällt åt Subaru att han inte får vara med på mötet med gästen. När han senare hör att hon ska till huvudstaden så ber han om att få följa, med ursäkten att få tacka folk. Roswaal tycker det är okej, och så ska han få vård som Emilia bett Felix om. Emilia är som vanligt noga med att påpeka att hon bara vill återbetala en skuld.

 

(Dag 7) Emilia, Subaru och Rem åker till stan, Subaru faller nästan av vagnen. Emilia och Subaru går runt i staden och håller hand, för att "så fort [hon] vänder blicken så gör [subaru] något galet". De träffar Julius, och Subaru börjar vara dryg (mot Julius) och girig (om Emilia). Efter Priscilla börjar Emilia bli mer orolig, och säger att han som överenskommet ska hålla sig i huset under morgondagen när Emilia är på tronföljdsmötet, för att hon inte vill att han ska pressa sig över sina gränser igen, och för att hon inte vill blanda in honom. Han lovar att inte använda magi. (Hon har tydligen en god aning om att hon kommer att få höra en del hårda ord och förstår att Subaru inte kommer att blanda in sig.)

 

(Dag 8) Subaru kommer inklampande med Priscilla. Emilia säger att de kom överens om att han skulle vänta på henne, "kommer du inte ihåg?" "Du ska förklara dig för mig senare." (Jag tyckte att han såg oförstående ut, som om han inte förstod, men jag kollade mangaversionens motsvarighet, och där gav han vanligare svar.) Emilia får mycket riktigt hårda ord, och Subaru blandar mycket riktigt in sig. Hon släpar ut honom och säger att han inte är hennes tjänare (vet dock inte om det är något hon säger av ilska (tror ej), eller för att få ut honom för att skydda honom (troligt), eller för att han är något mer än en tjänare (förvisso)). Senare hör hon att han är med i en skenstrid och blir orolig. Han använder magi och blir besegrad. Senare har de samtalet.

 

Emilia har känt Subaru i åtta dagar. Hon vet att han vet mer om henne än vad han borde -- men hon vet att han inte är ett hot. Hon vet att han pratar obegripligt ibland, men hon vet att han är tillgiven henne, men hon förstår inte varför. "Du räddade mig" säger han, men hon får inte höra hur. Hon vet att han har varit med om svårigheter, men hon vet inte vad. Hon vet att han inte kan hindra sig från att utsätta sig för risker och skada när det gäller henne, och hon gillar det inte. Jag tycker att hon verkar se honom något som ett barn ("han är en snäll pojke" sa hon till Rem medan han sov i hennes knä) -- vilket inte är orimligt. I ett tidigt avsnitt sa Felt att hon inte trodde att Subaru var mycket äldre än henne (15), så när hon hörde att han var 18 så sa hon att han måste ha levt ett problemfritt liv. Emilia har inte levt ett problemfritt liv, och har mognat tidigare. Subaru må tycka att Emilia är så moé och värd att beskydda, men Emilia ser nog också honom som ett barn som behöver skyddas, om så bara från sig själv.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Maffigt!

 

På ett sätt kändes det lite som "gjort för att vara maffigt" mer än vad det faktiskt var maffigt (ex. over-the-top-galenskapen och den episka dödsscenen), men resultatet blir mer plus än minus. Det är sånt här som gör att jag är animefan.

 

Så alla är döda, och Subaru går in i herrgårdshuset. De hade till och med tagit ut Petras ögon. Blodspår och Emilias brosch leder honom ner i ett hemligt rum som fryser ihjäl honom. Först tänkte jag att detta var Emilias egen magi -- i striden mot Elsa sa hon att hon hade en attack som hon inte kunde använda när andra var i närheten -- men på Pucks uppgivna röst hör vi att det säkert var han. Emilia dog och Puck tog henne dit -- eller så tog hon sig själv dit, imponerande nog -- för att åtminstone skydda hennes lik från skändning.

 

Subaru går sönder, fysiskt (som isskulptur) och mentalt. Rem fortsätter att ta hand om honom och stärker sin roll som ny main heroine, som japanerna säger. Rem x Subaru OTP osv osv.

 

På väg till herrgården blir de överfallna. Jag gillade hur Rem sparkade upp däcket för att fånga knivarna, och sedan sparkade tillbaka det.

 

Subaru blir tagen av den nya konstiga knäppisen från OP som inte är Roswaal, men m.t.p. likheten så kanske vi inte bör utesluta något slags släktskap, vare sig det är vänskapligt eller fientligt. Betelgeuse Romanee-Conti (trivia: Romanée-Conti är ett vin i vår värld). Med ett sånt namn så lär han tillhöra adeln, och då gick konspirationen mot förra kungen högt.

 

Betelgeuse är snäppet för galen för mig, det blir lite parodiskt. Hamdo i Now & Then, Here & There var lite bättre. Men det var lite bra animation där han står där och förvränger sig.

 

Med tanke på att Emilia är död så vet vi nu också att de inte planerar att sätta henne på tronen. De verkar vara väldigt kaosbaserade, och centrerade på häxans "kärlek". Istället planerar de något som de kallar "Prövodagen". Tydligen skulle Emilia på tronen vara ett hot mot dem.

 

Som Klona sa, de lät honom förmodligen vara i avsnitt 14 för att han stank häxa. De visste inte vem Subaru var.

 

Rem kommer till undsättning. Betelgeuse kallar henne för "någon som tror på kärleken". Kanske "oni" och häxan har någon djupare koppling. Men hon kämpar, allt vad hon har. Vid det här laget vill jag nästan se en "Rem's Subaru"-ihopklippning! Men det är förgäves. Betelgeuse råkade påpeka något riktigt: genom att han inte gjorde någonting (denna runda) så har Subarus alla nära och kära kommit till skada.

 

När det är dags att lämna grottan säger Betelgeuse att de ska möta upp med de andra "fingrarna". Gissningsvis är det grupper av häxkulten, och de kan då tillsammans representera häxans hand. De menar sig alltså gå häxans vilja (förstås), som de kanske tänker sig är att sprida kaos och förödelse -- och nu på stor skala, på Prövodagen. Kanske den infaller när man dödar draken så att dess beskydd försvinner och häxan återvänder. Isåfall är nog Roswaal i maskopi med dem. Han verkar förvisso vara lite avvikande ibland, och, ja, som Klona säger, han kom väldigt lägligt till Ram & Rems by. Men varför då rädda dem osv.

 

En vanställd Rem lever fortfarande tillräckligt länge för att fritaga Subaru och bekänna sin kärlek.

 

Subaru går med Rem resten av vägen till byn och till herrgården. Kanske för att han förstår att han kan dö där, kanske för att ta reda på mer, men förmodligen för att återföra Rem. Jag förväntade mig nästan att han skulle lägga henne vid sin syster; att han inte gjorde det kanske beror på att Rem nu är mer "Subarus" än "Rams".

 

Jämfört med början av avsnittet så verkar Subaru ha kommit mycket senare till herrgården. Pucks vintersorg har spridit sig långt utanför huset med stark kraft. Och han har antagit en mycket större form. Och eftersom det är Episk Död på gång så har Puck ändrat sitt sätt att tala. "Nemure, waga musume to tomo ni" är ju mer ålderdomligt, typ motsvarande bibliskt. Typ "soven i, vid vår (= min) dotters sida".

 

Jag gillar när serier ser avvikelser från OP/ED som verktyg, och det nyttjades väl här. Det blev kanske lite lustigt att Monster-Puck stirrar mot honom tills snöyran blir för tjock, men det är rätt stämning. Stillhet förutom snöstormen som växer och lägger mer och mer snö över allting. Om serien hade varit tajtare skriven så hade det kanske kunnat komma i slutet av avsnitt 13; tänk då om serien hade haft 4-månadersuppehåll mitt i, som en del serier har. Det hade varit en cliffhanger, va! (Tills man kommer ihåg att Subaru förmodligen kommer tillbaka.)

 

Vilket han gör efter eftertexterna. Subaru har blivit "återställd". Rem är orolig och talar om att lukten blivit värre, så kanske för re:zero med sig permanent skada också. Han är dock nu inte trasig av trauma, men knappast heller opåverkad. Han har identifierat sin fiende och har en glöd i ögonen.

 

Nu har en ny fas börjat, vilket officiella hemsidan signalerar. Frågor återstår.

 

Vad hände med Roswaal? Såg vi inte hans lik för att han var bortrest, eller för att han var med om det? Och vad hände med Beatrice?

 

Hur kunde Emilia dö när Monster-Puck överlevde? Utan Emilia verkar han vilja förstöra allt. Han dödade ju Subaru. Kanske var det hans egen form av nåd (kanske för att han varit Emilia tillgiven tidigare, kanske för att han ändå skulle ha dött), men kanske beskyllde han Subaru till viss del. Kanske Puck hade någon sorts kunskap om att Subaru kunde ha varit till hjälp. Eller kanske Puck inte hade någon kontroll över kylan som dödade Subaru.

 

Har Subaru någon chans att stävja häxkultens anfall? Subaru är en dagsrytt bort, och de anfaller nästa dag. Känner han ens någon som kan stå emot dem? Kanske Reinhard. Kanske kan han rekrytera fler. Eller kanske han kan få dem att fly -- men en flykt hade nog varit förgäves.

 

Det blir en lång vecka!

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En sak jag missade, som jag blev uppmärksammad på av ANN:s genomgång av avsnittet, var att Betelgeuse nämner något om en "Lord".

 

Crunchyroll översätter repliken, som Betelgeuse uttalar till Subaru, som "Now, as for your position in all this... I honestly have no idea what it is, so I shall judge you as our Lord sees fit". Först tänkte jag att det kunde vara draken, men kanske inte. Det fetstilta är på japanska "判断は御心に沿うこととさせて頂くのデス". 御心 mikokoro har tydligen kristna undertoner ("God's heart or spirit (in Christianity); Lord's will"), men man ska nog inte vara så snabb med att dra slutsatsen att det är ett hankön, så som den kristna guden ofta tillskrivs. Så han menar nog "[vi tror att] vi agerar utifrån Häxans vilja, så om jag gör vad jag vill så är det också vad Hon vill".

 

ANN:s skribent var också osäker på vem rösten i slutet menade med "sin dotter". Givetvis var det Puck -- samma röstskådis --, och givetvis menade han Emilia. Puck har ju lekt Emilias pappa med Subaru förut. (Lite anmärkningsvärt att han tydligen inte bara lekte, utan att de faktiskt hade ett sådant starkt familjeband.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Oj vilket avsnitt och oj vilket inlägg Sceleris, det här blir svårt att toppa.

 

Först och främst vill jag tacka för listan om hur länge Subaru och Emilia har känt varandra. Jag funderade faktiskt på det för några veckor sen men eftersom jag inte var hemma så hade jag svårt att komma ihåg exakt vad som har hänt mellan dem och vad som har hänt men sen försvunnit pga Subaru dött. Jag tycker serien lyckas med att göra oss tittare nästan lika förvirrade som Subaru iom alla "Return by Death" för det känns som att Emilia och Subaru har känt varandra jätte länge men nu när man tittar på den där listan så är det inte mycket mer än en vecka, vilket förklarar varför Emilia tycker att Subaru betar sig lite konstigt ibland.

 

Angående avsnittet så har jag väl inte så mycket mer att tillägga efter det Sceleris skrev förutom ett par saker. Jag kopplade aldrig först att det var Pucks röst som sa att Subaru var för sen, det förklarade en hel del nu och det som händer senare i avsnittet.

 

När de Subaru närmar sig byn skiljer sig en del mellan gångerna, första gången så stannar draken och den vill inte fortsätta och sen dyker sekten upp och bockar åt Subaru och sen försvinner dem. Andra gången så stoppar sekten vagnen och tar med sig Subaru för att de känner häxans kärlek från honom. Vad jag tänker mig är att första gången så är dådet redan gjort för ett tag sen, landdraken känner av Puck på något sätt och vill inte fortsätta. När Subaru sen fortsätter själv kommer sekten och eftersom allt redan är avklarat och att han inte kan göra något åt det så låter de han vara eftersom han ändå bär på något från häxan. Sen dör han. Andra gången är som Sceleris skriver, han kommer en dag tidigare och då måste de hindra alla som kan sätta käppar i hjulen för dem, när de väl känner något från honom om häxan så vill de ta med honom till sin ledare utifall han kan vara till nytta.

 

Betelegeuse är knäpp och den personen vi såg i förra avsnittets OP. Det han dödar Rem med kan ju mycket väl vara de där händerna som vi såg från honom i OP:et, kanske kan Subaru se dem men så vitt jag såg så tittade Subaru på Rems ansikte innan hon blev dödligt sårad. Betelegeuse pratar mycket om lätja och innan han säger namnet på sin magi så säger han "authority of sloth" vilket kan menas att de andra delarna av häxans sekt kan bestå av de andra sju dödssynderna. Jag har för mig att de nämnde något om de sju dödssynderna när de berättade lite mer om häxan men jag kan minnas fel.

 

Roswaal fortsätter vara en joker för mig å ena sida kan han vara god eller så spelar han bara. Han har lika vitt ansikte som Betelegeuse så han kanske är med i sekten eller varit och går sin egen väg. Är han med fortfarande och jag spinner vidare på dödssynderna så jag inte riktigt vad han skulle vara, kanske högmod? Om vi säger att han är med i släkten så varför räddade han Ram och Rem? Han kanske gjorde det för att kände för det just då eller för att få starka allierade, Ram dödade ändå rätt många sektmedlemmar såg det ut som.

 

När jag först såg monstret som reste sig så hade jag ingen aning om vem eller vad det var och jag blev inte klokare av vad den sa men när Sceleris nämnde Puck så blev allt klarare för mig. När Subaru blev dödad och eftertexten rullade fick jag känslan av att spela ett spel och man får "bad ending" eller Game Over och det gjorde på ett snyggt sätt, det tillät mig att smälta allt som hänt i avsnittet samtidigt som jag började fundera hur Subaru ska lösa det här.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ett litet inlägg om Emilias motivation.

 

Mangan består hittills av tre delar av olika tecknare. "Första boken" (serierna heter så, men jag vet inte om de överensstämmer med originallättromanerna) täcker fram till att Subaru kommer till Roswaals hus, "tredje boken" börjar med att Emilia, Rem och Subaru ska till huvudstaden för tronföljdstjafset.

 

Lustigt nog började "tredje boken" (samma tecknare som "första boken") innan "andra boken" (annan tecknare) var färdig. Näst senaste kapitlet av "andra boken" var typ just när Subaru och Rem gått till byn för att ta uti med valpen, och funnit att barnen är borta.

 

Det allra senaste kapitlet av "andra boken" var dock ett fanservicekapitel där Emilia, Rem och Ram badar tillsammans. Och Emilia tänker för sig själv typ "Jag är orolig för att Subaru kommer att dras in i mina problem om han stannar [nära mig]. (När tronföljdsvalet börjar kommer nog folk att försöka störa, som incidenten i huvudstaden. Jag vill inte att Subaru ska bli inblandad i något sådant.)".

 

Om tecknaren här ligger originalet troget, så var hon alltså orolig för att Subaru skulle bli ett offer för andras illdåd, och därför stanna i huset. Det är lite annorlunda mot för vad jag trodde, att hon var orolig för att Subaru skulle välja att göra dumdristiga saker.

 

En liten skillnad, bara. (ツ) Eller, kanske. Är något av en tolkningsfråga.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

På Subaru fronten intet nytt. Nej skämt åsido, vi fick se att Subaru inte har ändrats till det bättre, snarare sämre. Nu är han så arg på sekten att han har slutat se att rädda Emilia är primärmålet, nu vill han bara ha ihjäl alla sektmedlemmar dels för hämnd men också för att rädda alla han bryr sig om. Det båda målen låter snarlika men samtidigt är det en stor skillnad mellan dem och det verkar alla tronkandidater och deras följe se. I sin desperation och hat försöker han förhandla med dem alla och som man kan gissa så går det åt skogen. Jag måste förövrigt ändra min åsikt om dem alla för de är mognare och listigare än vad jag först tyckte att de verkade och de läxar alla upp Subaru utan pardon. När det gick upp för Subaru att Anastasia lurade honom så trodde jag nästan att han skulle ta upp en kniv och skära halsen av sig för att hon inte skulle ha kvar informationen, lyckligtvis gjorde han det inte utan bet ihop än en gång och kanske tog till sig det hon sa. 

 

Likt herrgårds arken så har Subaru testat att gör allt själv och då gick det illa, han testade att inte gör något alls och då gick det också illa. Nu försökte han be om hjälp men i sin naivitet och godtrogenhet trodde han att mäktiga personer skulle hjälpa honom som de träffat en eller par gånger utan att han hade något att köpslå med. Lyckligtvis så fortsätter han tuffa på och kommer på en bra lösning som är en blandning mellan att gör allt själv och ta hjälp av andra men som vanligt går det sällan som Subaru vill och den där valen kommer. Jag skulle tro att han dör snart igen och förhoppningsvis har han lärt sig att inte vara lika naiv och tänka efter en eller två gånger innan han bestämmer sig för att göra något som kan få konsekvenser. 

 

Jag är intresserad av Priscilla och Aldebarans relation. Han gör som han blir tillsagd men han pratar inte till henne som en betjänt, mer som en vän fast ändå inte. Han hugger till och med lite lätt tillbaka mot henne att han inte vill att hon ska kalla honom vid det namnet. Fast det är inte bara till Priscilla som Aldebaran pratar avslappnat till, han pratar till Subaru som en bekant eller storebror, till skillnad från t.ex Wilhelm som pratar som en betjänt.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Attans, Klona hann först. ;-) Bra observation om likheten med tidigare akter förresten, det att inte göra något alls, det hade jag inte tänkt på.

 

Jag tyckte att avsnittet var lite knepigt, jag hängde inte riktigt med vad allas, eh, perspektiv var. Ska se om det blir klarare när jag skriver detta inlägg.

 

Tidslinje: han respawnar tre dagar innan, då var det mindre hopplöst... or is it!?

 

Crusch:

När Subaru säger att Häxsekten kommer att anfalla så hör vi på Crusch och Felix att det var väntat p.g.a. halvalven Emilia. Deras interna, kanske hemliga, motivation är en sak, men jag förstår inte vad allmänheten (eller åtminstone kunniga utomstående som Crusch) har för intryck av vad Häxsekten tycker om någon som Emilia, som påminner om Satella... Tills vidare tänker jag utgå från att folk tror att Häxsekten vill döda silverhåriga halvalver för att de är blasfemiskt lika Satella.

 

Crusch och de andra kandidaterna har olika sätt att förhandla, och olika mål. Crusch verkar ganska tydlig och uttalad: om Crusch skulle hjälpa Subaru att avvärja Häxsekten så måste Emilia lämna tronföljdsvalet. Kanske inte så mycket som ett kontrakt -- ingen kan väl tycka att Subaru har en sådan makt --, utan som en politisk konsekvens: "att sätta sitt väldes överlevnad i en annan herres händer sätter ifråga förmågan att leda landet". Det är rimligt -- fast tekniskt sett är det väl Roswaals herravälde, och det är ju inte han som försöker bli ny kung.

 

När Subaru accepterar så vänder Crusch och säger att de inte kommer att lyfta ett finger, eftersom det skulle leda till Cruschs fördel oavsett vad. Okej, jag hänger med. Men när Subaru lyfter fram bybornas överlevnad så säger Crusch att det är ett annat ämne, för att "det är Emilia som saknar makten att skydda väldet". Hon nämner ytterligare risken att Subaru själv är sektmedlem och att det är en fälla. Det låter inte rimligt. Vad skulle det vara för fälla? Det är ju bevisligen redan väntat att de skulle göra något som att anfalla Emilias land. Några argument som hon inte yttrade, som jag hade köpt, hade varit dels (1) om hon hjälper dem att slåss mot häxsekten så kommer många av hennes folk att dö i strid, och (2) om hon hjälper dem att slåss mot häxsekten så kommer istället Crusch och hennes välde att hamna i skottlinjen.

 

I slutändan verkar det som att hon avböjer att hjälpa honom för att hon inte gillar hans motivation, att vilja döda häxsekten istället för att vilja hjälpa Emilia. För en sådan kall mästerförhandlare så var det okaraktäristiskt motiverat. Hon låter inte bli att hjälpa honom för att få en fördel i tronföljdsvalet, eller för att skydda sitt eget folk, utan för att hon inte gillar Subarus uppsyn. Isåfall är hon ju bara en usling. Fast, jag vet inte, det kanske är underförstått att hon fundamentalt inte tror på att vad han säger är sant, att det är det enskilt största problemet. Men hon och Felix tyckte ju att det lät rimligt i början...

 

Jag vill dra slutsatsen att hon helt enkelt inte är en bra människa -- utan snarare kall och beräknande, om än inte bedraglig --, men det kanske är ett intryck som hon vill ge. Hon ber Felix hela Subaru när han bitit sin läpp, och innan han går så frågar hon om han har någon annanstans att vända sig. Skulle hon fråga det om hon inte var lite orolig för hans välbefinnande?

 

Roswaal: han var alltså annorstädes i sitt välde. ("That's my excuse and I'm sticking to it!")

 

Priscilla:

"In trying to aid your ally, you corner them, benefit the enemy, and lose all control. You're better off dying." (Crunchyrolls översättning.) Det här var en knepig replik. Nu när jag hunnit tänka på den så antar jag att hon säger att "genom att försöka hjälpa Emilia (genom att be t.ex. Priscilla om hjälp) så kommer Subaru bara att utsätta henne för andra problem, hjälpa hennes fiender, och tappa den kontroll över situationen som han har, och i så fall hade han gjort bättre i att göra ingenting.

 

Det är kanske rimligt från hennes synpunkt, men serien lägger under avsnittet fram kandidaternas kritik mot Subaru som välgrundad, så vad betyder det då? Liksom, vi vet ju att en hel by blir massakrerad om han inte gör något. Så serien vill poängtera att kandidaterna är helt fel lösning -- eller åtminstone att be dem om hjälp så som han gjort. Om de kommer att spela någon roll så måste det vara på något annat sätt. Inte bara att lyckas genom att fråga snällt, antar jag, utan att göra något med situationen så att kandidaterna själva vill hjälpa. Men inte bara genom att tilltala deras egna önskemål (typ en massa pengar åt Anastasia), hoppas jag, det hade varit trist.

 

Priscilla säger att hon uppskattar Subarus tillgivenhet till sin dam Emilia, och ger honom en "chans", snarare ett prov: om han sänker sin värdighet genom att slicka hennes fot ska hon ta hans vädjan i beaktning. När han är till att göra det så blir hon förbannad, eller besviken. Hon tyckte att han skulle behålla sin värdighet. Det känns som att serien håller med om att han borde beakta sin värdighet, men, igen, alltså, fan. (1) Människor kommer att dö om ingenting görs. (2) Han har redan väldigt lite värdighet. (3) Jag vet symboliken, men det är väl inte ens så jäkla ovärdigt att slicka foten på en sexig drottningskandidat? ;-) (Det hade varit en annan sak om hon sa åt honom att slicka Aldebarans fot!)

 

"Vad du visade var inte lojalitet eller tillgivenhet. Det var smutsigare, som en hunds beroende eller ett svins girighet" börjar hon. Alltså, det är ju Priscilla, men jag tror att vi ska förstå hennes perspektiv. Och jag gjorde det inte. Han kommer in och säger att han behöver desperat hjälp för att folk inte ska dö, hon säger att hon gör det om han sänker sig, och när han gör det så avskyr hon det.

 

Men om det är så att hon menar att stolthet är något fundamentalt mänskligt, och att genom att sänka sig så förkastar han sin mänsklighet (och blir ett djur, som en hund eller en gris)? Jag tycker personligen inte att principer som stolthet och värdighet är så mycket att ha när man (eller de man älskar) är död, men Priscilla är förvisso en väldigt stolt person. Hon kanske har varit med om... något.

 

Jag såg ett inlägg på MyAnimeList som jag tyckte om. Hen menar att Priscilla i grund och botten pratar om att Subaru objektifierar alla, att han tar ifrån deras mänsklighet. Det tycker jag är värre än att förkasta sin stolthet, så det hade jag förstått på så sätt, men jag kan inte riktigt se hur hon kan mena det i den scenen, i det sammanhanget. Däremot kan jag se hur serien kan mena det, eftersom det är just det som varit på framkanten sedan han och Emilia grälade, däribland i scenen med Crusch.

 

Subaru:

Ja, han är verkligen en skitstövel nu. Oavsett hur makthavarna vägrar ge honom hjälp för att rädda folk, så har han en väldigt skev självbild. Som det att han räddade Priscilla. Gjorde han det? Hon bad inte om det, och hon verkar vara starkare än honom (hon kastade ju honom som en vante!). Eller när han krävde Emilias tacksamhet. Men han är inte en kronisk skitstövel, som personen i det länkade inlägget verkar tycka. Subarus reflektion efter hundstriden verkade tvivelaktig, ja, men jag köper att han verkligen var förtjust i Rem och Ram, och i byungarna och byborna för den delen, och det är väl motivation nog för att skrida till handling. (Vid det här laget så har han en mer äkta relation till Rem än Emilia! #RemForHeroine2016)

 

Då och då ser jag reaktioner av typen i inlägget, och, diskuterbart i avsnittet, om att hjälpa någon när man drivs av någon form av själviskhet är väldigt värt spott och spe. När man börjar kräva saker, som Subaru nu, då är det illa, men om han ursprungligen -- och fortsättningsvis! -- räddade Emilia för att han ville vara en sådan som räddar söta tjejer och kanske få en romans, var det illa? Jag tycker inte det. Sann altruism är, likt fri vilja, en illusion eller en paradox.

 

Men, ja, när man börjar kräva saker och börjar objektifiera folk för sitt eget uppblåsta egos skull, då är det bara skitstövelfasoner.

 

Mimi: Haha, det är hon som gjorde halvgnälliga rösten till Tetora i Log Horizon 2. Fånigt (väldigt otakumedia) att hon är vice ledare i Anastasias armé, men lite gullig.

 

Anastasia:

Hennes ögon påminner mig om Oreimo. Så då måste hon vara en skurk...!

 

Nä, jag tyckte inte att hon var skurkaktig. "Du lurade mig från början" utbrister Subaru, som om hon gjorde skada. Hon ville ha information, och den informationen som slank ur gjorde honom ingen skada. Han verkar mest ta personligen illa upp över att hon ljög, men det är ju obetydligt i sammanhanget! Dessutom kom han just från Priscilla där han ju höll på att kasta bort sin värdighet.

 

Samtalet efteråt var lite mysko. Jag ska försöka tolka det i klartext:

"Du är en dålig, ohederlig person som luras!"

[A] "Du bör inte tala om heder, för du har då inte själv visat dig vara hedersvärd, varken nu eller tidigare: du har dåligt rykte efter ditt ståhej vid tronföljdsvalet och duellen, och det lär bestå, för du har inte gjort något för att bättra på ryktet, och du kan inte ändra ditt förflutna. Andra kan bättra sitt rykte, men du kan inte, för du är en dålig person."

(Anastasia säger till Mimi att hon inte behöver beskydda henne, för Subaru kan ändå inte göra något, dvs för att han är handlingsförlamad.)

(Subaru blir arg.)

[A] "Julius försökte ge dig en läxa om att bli en mer hyfsad, kontrollerad, respektfull människa, men det lyckades han bevisligen inte med."

 

Låter det ungefär rätt? Jag är ganska osäker. En självklar sak är dock referenserna (knappast avsiktliga från Anastasias sida, men däremot för oss) till Subarus nollställningsförmåga, men jag vet inte hur de ska tolkas. Han kan ju ändra sitt förflutna, och ändra på Anastasias intryck av honom (för att inte tala om att komma mer förberedd till förhandlingsbordet!), men förmodligen bara delvis. Han hoppar inte längre tillbaka till innan han gjorde bort sig på invigningen av tronföljdsvalet, men han kan åtminstone göra om deras förhandling. Eller så är det en ledtråd om att även detta nu är för sent.

 

I vilket fall, Anastasias slutgiltiga läxa är kanske en ledtråd till lösningen: hon säger att förhandlingar ska drivas genom att man känner till sin motparts begär. Subaru är däremot bara full av sina egna begär. Jag ser personligen inget fel med att som utgångspunkt säga "du har X, jag vill ha X; vad är ditt krav?", men det är förvisso inte så lyckat om motparten inte är välvillig och (1) X är oviktig för motparten eller/och (2) X är väldigt viktig för dig, för då kan motparten kräva orimliga kompensationer. (Typ om du är en miljonär som törstar ihjäl i en öken och personen som driver en oas kräver alla dina pengar för ett glas vatten.)

 

Utifrån detta så kanske han får lära sig av detta och dö och göra om det, men jag hade inte blivit överraskad om det inte blev så. Subaru har mycket att lära sig (för att växa som människa, alltså), som respekt för andra, men det känns inte riktigt som en sån serie. Istället kan det mycket väl istället bli mörkare.

 

Otto och köpmännen och valen:

Hm, när Subaru tänkte på att hinna till herrgården så lät det fortsatt objektifierande. Han ska ta Emilia och fly, frågan är bara hur de ska transportera henne. Fast det var mer i Crunchyroll-textningen än i japanskan, för han sa "Emilia-tachi" ("Emilia och de andra") och sa inte uttryckligen "transportera henne"; han undrade hur de skulle kunna flytta många personer, inte bara Emilia.

 

När Subaru tänker köpa Ottos olja så håller han på att säga "jag har [med dig något att] prata [om]" men ändrar "prata" till "rådfråga". Håller han på att lära sig lite respekt? Eller är det bara falskt? Typ jag kan föreställa mig någon se det som att han bara försöker köpa en lösning och att det fortfarande är objektifierande.

 

Kommer Ottos olja att spela en roll? Typ, öh, lura in häxsekten i herrgården och spränga den?

 

Slutscenen är lite mysko. Först visar Subaru sin telefon. Sen pratar de om trädet och den vise mannen Flügel som planterade det. Sen försvinner en köpman, inte bara ur bild utan ur världen. Sen kommer den där jävla valen (som man ser på officiella webbsajten -- observera att den återspeglar Betelgeuse!). Hör de ihop? Är alla vadenuhette-artefakt från vår värld? Var Flügel från vår värld? Var köpmannen som försvann en skurk, eller bara ett offer? Ett offer för vad? Är valen en av Flügels skapelser?

 

Men vet ni vad? Det kanske inte är en val.

 

Det kanske är en drake!(!!!)

 

(Som är inspirerad av en val för att (1) ge lite variation i drakdesign och (2) använda allmän uppfattning av valar som kortform för "det här är en stor varelse", typ.)

 

Frågan är bara vad som händer nu. Om det är draken, är den ond? (Den såg inte så ond ut, särskilt inte på hemsidan -- den har ögonfransar!) Om den är ond, kommer den att äta upp hela sällskapet? Kan den trolla bort folk så att de aldrig har funnits? Om den ligger bakom Subarus förmåga, kommer den att ta den ifrån honom?

 

(Jag hade inte tänkt skriva 2280 ord, men så blev det!)

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Några snabba punkter om senaste avsnittet!

  • Det där trädet verkar viktigt. Det är ju med i öppningsvinjetten. Emilia står vid det och skuggarmarna kommer fram osv.
  • Nu när jag tänker på saken så pratade de väl för några avsnitt sedan, när Subaru ville hem till herrgården, att de inte kunde ta den vanliga vägen för att nånting-nånting dimma? Nämnde de även valen? Jag hoppas det. Det kändes lite för slumpmässigt att ba' oops, vi glömde bort att säga det men det är ett valmonster som brukar dra runt och döda folk, tehepero.
  • Hjälten Rem offrar sig. manlytears.jpg. Subaru springer rädd och ledsen därifrån, notsomanlytears.jpg. Men valen verkar som sagt äta upp sina offer som om de aldrig funnits. Eller, nja, kanske inte så enkelt eftersom Otto faktiskt kunde minnas att en svärdsmästare förlorat, men något händer ju. Den riktigt stora frågan för oss och Subaru är: kommer de tillbaka när Subaru återställs? Risken finns ju att de inte gör det, eftersom effekten verkar vara retroaktiv: minnen skrivs om, fysiska spår (som ägodelar) försvinner.
  • Ottos vagn hade instuckna svärd. De svärden ser man även på officiella webbsajten. Hmm... Är det någon som har sett svärden någon annanstans?
  • Skugghänderna tar Emilia denna gång, för att om Subarus liv inte längre är nog kärt för honom så tar det något som är det.
  • Det är något på gång med Bea. Är hennes beteende bara så enkelt att det var för att hon kommit att tycka om Subaru (som människa) och inte ville se honom lidande, eller menade hon att hon sett nog av sånt i sitt liv?
  • Häxsekten kallar Emilia för halvdjävul. Hennes alvpåbrå? Är fullblodsalver ännu mer avskydda än halvblodsalver? Eller är det något som Emilia har inuti sig? På Häxsekten lät det halvt som att deras anfall var som en prövning för Emilia.

Vad händer sen, då. Emilia är till synes död, Puck kommer för att rädda kroppen -- men han såg inte rosenrasande ut. Kanske det finns något hopp för henne trots allt?

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag läste kommentaren från mal och han har en poäng på många punkter men jag vill ändå inte se Subaru som den skitstöveln som han målar upp och det är inte för att jag identifierar mig med honom. Visst han spelar många gånger för att Emilia ska gilla Subaru med men de han har räddat får jag den känslan av att han har räddat dem för att vill. Som i senaste avsnittet så tycker jag att han ser glad ut när han ser ungarna vid liv. Sen tycker jag att han vinklar det lite när han citerar vad tronkandidaterna säger som att det är fakta, de borde inte veta så mycket om honom efter att ha sett honom ett par gånger.

 

Valen nämndes när de skulle till herrgården första gången, jag tänkte nämna det men glömde visst bort det. Jag antog att de visste om att den skulle komma men att de skulle hinna före den men den informationen hade de väl fått om en dag om de hade stannat. Så valen är visst en Mabeast och allt den dödar eller äter försvinner från existens. Svärdsmästaren måste ha gjort ett riktigt stort intryck eftersom han/hon inte riktigt försvunnit från minnena. Undra hur det kommer sig att Subaru kommer ihåg Rem, det kan inte bara vara för att han har ett starkt band till henne för då skulle Ram komma ihåg henne med, jag tror att det har att göra med hans förmåga, kanske i samma stil med att han kommer ihåg allt efter att han har dött och kommit tillbaka.

 

Svärden ser ut som samma design som sektmedlemmarnas dolkar så antar att det är de som är i farten igen men jag undrar varför de i så fall struntar i att komma i kontakt med Subaru och låter honom vara, jag tycker även att det är lite konstigt att landdraken kommer tillbaka.

 

Häxans förbannelse gjorde en 180 graders sväng och ändrade hur jag såg på den, dels att den inte bara är bunden till Subaru men också att den dödade(?) Emilia direkt.

 

Beatrice beteende sig lite konstigt ja, det var som att hon vet mer om Subaru än vad jag först trodde. Kanske har hon själv varit med om samma sak eller stött på någon med samma förbannelse. Hur som helst så verkar hon bry sig om Subaru i alla fall till den grad att hon inte vill döda honom trots att han ber henne med gråt i halsen.

 

Betelegeuses armar såg vi den här gången, om det har skett något med Subaru som gör att han kan se dem eller om han alltid har kunnat se dem vet jag inte.

 

Precis som Sceleris skrev så såg inte Puck rosenrasande, inte så pass att han skulle vilja frysa hela världen men det kanske kom från hans sorg, nu kanske han först och främst bara vill ha tillbaka hennes kropp. Om Emilia är död så behöver Subaru dö för att gör om vissa saker men frågan är om det inte snart kommer bli att någon kommer att offras t.ex Rem för rädda Emilia. Fram tills nu har det gått förvånansvärt bra till slut efter några omstarter.

 

En sista sak, jag blir trött på Subaru ibland, som i det här avsnittet när han träffade Emilia. Han började bra men sen ska han krångla till det hela och istället för att försöka förklara hur det ligger till så säger han saker som "följ med mig nu, du kommer tacka mig sen". Visst hade en kompis sagt det till mig hade jag kunnat lita på dem men de har känt varandra i en vecka och de skiljdes i det på det bästa sättet. 

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det jag gillade mest med MAL-kommentaren är att den var utmanande. Den tvingar till granskning av seriens kvaliteter och av oss själva som tittare. Det är toppen. :3

 

Att Subaru minns Rem kan "helt enkelt" vara för att Subaru är från en annan värld. Om besten raderar någon från världen så kan hans minnen vara opåverkade, för magin gäller inte honom. Ett alternativ är dock att Häxan (eller draken, eller valen, eller någon annan) låter honom minnas. Han har ju faktiskt ett uppdrag -- förmodligen.

 

Absolut medhåll på kritik mot "jag tänker inte berätta någonting men tro på mig!". Re:Zero är inte ensam om sådana dialoger, men det brukar aldrig kännas resonligt. Man kan givetvis alltid klaga på alla berättelser och säga att "om de bara hade pratat ut lite så...", men i många fall hade det ju inneburit slutet på dramat. Men det måste ju kännas rimligt i situationen. Om en rakare förklaring hade varit oacceptabel, skriv om scenen så att karaktären inte kan förklara eller åtminstone har en rimligt motiverad ovilja till att göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag fick mig en ordentlig chock när Emilia dog istället för Subaru, Re:Zero fortsätter att överraska. Och kanske är Beatrice den som överraskar mest O.o

 

Beatrice beteende sig lite konstigt ja, det var som att hon vet mer om Subaru än vad jag först trodde. Kanske har hon själv varit med om samma sak eller stött på någon med samma förbannelse. Hur som helst så verkar hon bry sig om Subaru i alla fall till den grad att hon inte vill döda honom trots att han ber henne med gråt i halsen.

 

 

Nu minns jag inte hur det var och jag är för lat för att kolla igenom de första 5 avsnitten igen så jag kanske svamlar nu... Men fick vi inte en hint i början av serien att Beatrice på något sätt behållit sina minnen från när hon träffat på Subaru i hennes "Room of requirement" efter att han kommit tillbaka i tiden genom "Return by Death"?

 

Kanske gäller det endast för hennes speciella rum eller så vet hon mer om Subaru's omständigheter än vi vet.

Vilket nu inte verkar vara helt omöjligt med tanke på hur hon var relativt obrydd/sansad över Emilias död och nästan visade sympati för Subaru, nästan som hon sett Subaru lida/dö förut kändes det som.

 

Minns ni när Rem dog av attacken i villan eller hur det var och alla direkt antog / riktade misstankar att det var Subaru som var skurken och att han varit någon slags spion. Är det något fel på Beatrice? bryr hon sig endast om Puck och villan eller visste hon att det inte var Subaru's fel och att han inget kunde göra den här gången igenom att hon knappt höjde på ögonbrynen över Emilias död? Tidigare så räddade hon ju Subaru från Ram och skyllde det på kontraktet att skydda han som hon hade men kanske hon visste redan då? 

 

Det som Beatrice sa i slutet av avsnittet känns som det öppnats en pandoras box. T.ex. "Everything is hopeless anyways" och "I've had enough of pain, suffering and fear" är vad som spunnit igång tankarna mina. Om Beatrice vet vad som kommer hända eller vet vad Subaru går igenom varför varnar hon ingen? Bryr hon sig inte? Jag tror Klona är på rätt spår, kanske har hon samma erfarenhet, d.v.s att hon också har möjligheten till "Return by Death". Isåfall skulle det svara på många frågor. T.ex. Beatrice har själv försökt rädda alla och gått igenom hundratals "Return by Death" men misslyckats varje gång och på så vis vet hon att det är hopplöst och på så vis känner hon igen sig själv i Subaru och har sympati för han. --> "Everything is hopeless anyways". Och kanske eftersom hon då också har "Return by Death" så minns hon Subaru's tidigare försök eller känner iallafall igenom dom. "You don't know anything" "I will at least protect this mansion I suppose"- Kan tolkas som att Beatrice vet att alla kommer dö vad dom än gör och att ta livet av sig för "Return by Death" är onödigt eftersom hon redan provat det vem vet hur många gånger. 

 

Beatrice vet någonting, men hur? Kanske har hon också "Return by Death"... Vi vet väl inte så mycket om Beatrice egentligen så förmodligen är hon en viktig karaktär för handlingen som kommer avslöjas mera om i de kommande avsnitten. \o/

Nu har jag varit duktig och skrivit men tappat bort mig i min egen rant så jag lämnar det som det är till er att tolka.

 

*Torkar svett från pannan*

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Nu vill jag också vara med i diskussionen. jag började nyligen se på serien för jag brukar inte börja titta på serier under tiden de sänds och har redan hunnit ikapp serien. Avsnitt 25 (det sista) kom ut medan jag såg på 24!

 

Något som jag tycker inte diskuterats tillräckligt i tråden är till vilken tidpunkt som Subaru kommer tillbaka till när han dör.

Allt verkar kretsa runt att Subaru ska skydda Emilia (åtminstone i hans huvud). Första "Sparplatsen" är på torget framför Äppla-försäljaren strax innan Felt stjäl Emilias smycke. Det är där alt började i första försöket som ledde till att Subaru och Emilia dödades. Att återvända till just den tidpunken ger Subaru flera möjligheter att rädda Emilia, första han kan göra för att ändra på vad som händer är att stoppa Felt från att stjäla smycket. Att börja tidigare skulle inte hatt någon större effekt och att börja senare skulle tvinga dem till slummern igen och ha hög risk att råka ut för samma öde.

 

I början av serien tänkte jag "Så om Subaru dör så får han börja om dagen från från början". Dock så står han inte vid äppla-försäljaren när han först landade i världen utan han gick runt en stund i staden. Detta stämmer inte heller med andra sparplatsen då han får leva om kanske 4 dagar (varken minns exakt eller räknat dagarna).

 

Det är alltså inte en viss tid, eller är första sparpunkten ett undantag eftersom att han då inte varit där mer än en dag och alltså inte kan skickas tillbaka längre?

 

Andra sparplatsen är precis när han kommit till Emilias herrgård så att Subaru får börja om mötet med alla som bor där. Att inte börja om tidigare betyder att han gjort något som gör att den/det som gett honom förmågan att börja om tycker att det som hänt fram tills dess är bra, både han och Emilia lever och hon vill tacka honom. Men varför inte senare? Om sparplatsen skulle vara en dag eller två senare så skulle de ju minnas hans första intryck, var det inte bra nog? Var inget av de första intrycken bra nog för att vara något att behålla? Tittar vi tillbaka på första sparplatsen kunde han gjort något några minuter senare, vad händer under den första dagen som Subaru kunde gjort som kunde hjälpt på denna delen av historien?

 

Tredje punkten är igen framför äppla-försäljaren, först tror man att han är tillbaka från början innan Rem syns och säger hans namn. Det har hänt flera dåliga saker dagarna mellan att de kom till staden och sparplatsen som inte är bra, både mellan Subaru och Emilia men också flera andras bild av honom, de verkar dock inte vara viktiga nog att ändra på. Att ta en senare plats verkar inte bra, tiden är knapp om han ska kunna förbereda sig och ta sig dit hotet som måste stoppas finns.

 

Fjärde sparplatsen är lite speciell. Subaru återvänder till efter de dödat den flygande vita valen, hans nya sparplats är en plats i tiden i han varit i tidigare, dött, och återvänt till en tidigare sparplats än den han är vid nu. Lite som när han tog av förbannelsen av hundbettet skulle återvända till sparplats 1 och sedan när Rem dödar honom i skogen komma till sparplats 2. Han har left efter den punkten, dött och skickats tillbaka längre en gång än nästa. Denna sparplatsen är bra vald för Subaru kan smyga in lite nytt han precis lärt sig innan de drar iväg och ett stort problem, den vita draken, är död fortfarande.

 

Så vad/vem väljer dessa sparplatser? Är det bästa svaret utanför serien? Är det bästa vi kan komma på att det är författaren som valt dessa och inte motivera det med något i historien?

 

Jag har kommit på en egen förklaring.

När Subaru träffar Emilia säger hon att hon heter Satella, häxans namn. Första gången har häxan kort lyckats kontrollera Emilia så att Subaru ska få upp ögonen för henne och vilja skydda henne och därför säger att hon heter Satella, men Satella kan inte hela det försöket styrt Emilia, det verkar inte rimligt att hon är så stark utan bara så pass mycket att hon påverkar händelseförloppet lite grann. Häxan lägger magi på Subaru så att han återupplivas och vaknar vid en punkt hon tidigare bestämt.

 

Detta är en väldigt stark magi Satella är ganska svag just nu, detta begränsar antalet sparplatser i serien. Hon är inte stark nog att kunna uppdatera sparplatsen för varje litet framsteg.

Hur passar det innan att Emilia mördas av att han försöker berätta att han kan dö och återvända till en tidigare plats? Det lättaste svaret på det är nog att säga att om någon vet om det så bryts magin, inget ovanligt villkor för magiska formler.

 

Men hur fungerar detta med slutet? Satella har inte fått in i Subarus huvud att sekten är de han borde samarbeta med, eller sekten kanske har fått något om bakfoten och han måste skydda Emilia även från de som vill att Satella ska komma tillbaka?

 

Man kan lägga fram teorin om att draken vi hört om kan ligga bakom detta. Det skulle kunna ge en annan förklaring till att sekten tillåts att dö, men det passar inte in på flera andra punkter som att Subaru luktar häxa och händerna som kramar hans hjärta ser ut som händerna som sektmedlemmarna har. Om nu inte draken och häxan är mycket lika varandra, vad har de gemensamt mer än att de inte direkt verkar finnas i världen utan mest i bakgrunden eller utkanten? Draken nämns mest som en sagofigur tycker jag medan häxan är någon som alla vet funnits och är rädda för.

 

Men häxan igen, hur får hon då kontroll över sin nästa kropp? Sekten finns inte längre, eller åtminstone inte den delen av sekten och jag tänker mig att hennes sekter är det som ger henne kraften att göra något över huvud taget i världen och inte bara vara avskärmad var hon nu är... det kanske bara är en fråga om tid?

 

Draken skulle kunna säga delar av målet uppfyllt, ytterligare några som vill Emilia illa är ur vägen. Varför skyddar draken Emilia då? Är det bara för att inte Satella ska få henne?

 

Verkar allt säga att Emilia måste överleva? vem är hon?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 years later...

Jag såg just nyklippta utgåvan av första säsongen, och jag tror faktiskt att det var en vässad upplevelse jämfört med TV-sändningen, som gav mig lite annorlunda perspektiv. Det var en ny fyraminutersscen i slutet:

Spoiler

I kärran så rivaliserar lilla byflickan Petra mot Emilia över Subaru, och Subaru försöker förklara att Rem bekände sin kärlek till Subaru som Subaru gjort för Emilia — men Emilia vet inte vem Rem är. (Cliffhanger till säsong 2.)

Men alltså… jag kände till den cliffhangern. Fick man inte veta det i TV-sändningen alls, alltså? Har jag bara råkat läsa nån spoiler någonstans? 🤔

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

7 timmar sedan sa Sceleris:

Jag såg just nyklippta utgåvan av första säsongen, och jag tror faktiskt att det var en vässad upplevelse jämfört med TV-sändningen, som gav mig lite annorlunda perspektiv. Det var en ny fyraminutersscen i slutet:

  Dölj innehållet

I kärran så rivaliserar lilla byflickan Petra mot Emilia över Subaru, och Subaru försöker förklara att Rem bekände sin kärlek till Subaru som Subaru gjort för Emilia — men Emilia vet inte vem Rem är. (Cliffhanger till säsong 2.)

Men alltså… jag kände till den cliffhangern. Fick man inte veta det i TV-sändningen alls, alltså? Har jag bara råkat läsa nån spoiler någonstans? 🤔

Nu minns jag inte exakt men tror det var det sista som sades som gjorde att jag hoppades på en säsong 2. Det är inte heller omöjligt att jag har fått för mig det men det kändes bekant när säsong 2 startade.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag kollade upp avsnittet som det sändes, och det var ingen sådan “teaser”.

Jag kollade också upp lättromanen motsvarande animeslutet, och de 4-5 sidor som animerades i den nya fyraminutersepilogen/-cliffhangern kändes bekanta. Jag måste ha läst nåns översättning när det begav sig.

Det var för övrigt volym 9, som släpptes för försäljning några dagar efter animeavsnittet sänts (med drygt en fjärdedel oanimerat). Under de senaste fyra åren så har författaren skrivit ytterligare 15 volymer (fler 21 om man räknar extraberättelserna), så material finns det gott om!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Där ser man. Måste ha fått för mig det eller om jag har lyckats läsa om det någonstans men sedan glömt bort det.

Känns skönt att han har jobbat på så att det finns mer material. Säga vad man vill om serien men jag tycker att den är underhållande och det är lite intressant att sitta och fundera vad som ska hända här näst.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Jag såg ikapp 2nd Season för ett par veckor sedan – och sen såg jag säsongen igen.

Jag är lite kluven.

Just innan så såg jag om första seriens “director's cut”, och jag fick faktiskt ökad respekt för serien jämfört med fyra år sedan – den gör ju faktiskt en hel del rätt. Det viktigaste: utsätter Subaru för prövningar som tvingar svåra val och karaktärsutveckling. Det finns så många serier, i allra synnerhet i isekai-genren, där huvudpersonen mest liksom glider igenom världen utan mer motstånd än vad som orsakar en svettning.

Subaru å sin sida sätts öga mot öga med sina mardrömmar på löpande band, med knappt någon förmåga till andrum eller ens förståelse, och han tvingas konfrontera sina svagheter och undertryckta känslor. Det är engagerande och intressant att titta på. Jag t.o.m. gillade den avsnittslånga terapisessionen mellan Subaru och Rem, där Subaru håller på att spricka sönder av självförakt efter att ha tvingats konfrontera sin maktlöshet, men får en lektion i villkorslös kärlek av Rem: han har räddat någon, och även han förtjänar kärlek. Vad han lär sig är att det är okej att söka stöd hos andra.

2nd Season känns som ett återbesök i Subarus utveckling. Återigen spelar självförakt och mindervärdeskänslor stor tematisk roll, och återigen handlar lärdomarna om att söka stöd och att förtjäna kärlek. Infallsvinklarna är förvisso annorlunda, och man kan förstås ge argumentet att självförakt inte tillintetgörs av bara en diskussion och att det är rimligt att han inte blev “botad” i första serien – men det kändes även som att den beträder gammal mark.

En annan sak jag uppskattade med första Re:Zero var att den känns ärlig, att den tar sig själv på allvar. Inte med en snustorr “LEENDEN FÖRBJUDNA”-inställning – serien har ju gott om uppkäftig dialog och “gags” – men till skillnad från en del verk som tycks misstro sin egen förmåga att ha fångat publikens känslor, så vågar Re:Zero ha riktiga tunga, dramatiska stunder, utan ironi eller punktering av stämningen med komisk lättnad.

Det fortsätter med 2nd Season, men det kändes som att fortsättningen tappade i allvarskänsla, för att det kändes som att den gick in ännu hårdare på “animu”-faktorn; här tänker jag nog främst på Frosseriets syndabiskop som med sina “cartoon”-tänder äter upp Rem, Minerva som är en gråtmild magisk flicka som slår folk så att det flyger hjärtsymboler överallt, och Daphne som är instängd i en järnjungfru som trissar runt på spindelben (samt att hon också har “cartoon”-tänder). Alltså, det är roliga, excentriska designer och karaktärsdrag, och serien har ju aldrig varit “seriös fantasy” typ Berserk, så det känns lite orättvist att säga, men det fick mig att tappa respekt för Re:Zero.

Jag har dock fortfarande respekt för serien när jag tänker på hur mycket karaktärisering Subaru får jämfört med andra isekai-serier!

Och det var faktiskt kul en kul säsong. Jag gillade häxorna! Särskilt Echidna var ju charmant. Säsongen motverkade också en av svagheterna med serien fram till det: att Subaru får “göra om, göra rätt”. Det är rimligt att Subaru blir uppriven av att se när och kära dö fruktansvärt, och jag empatiserar, men idén att han får försöka tills saker går bra har förtagit en del av spänningen.

Nu så har vi däremot en situation där, ja, Subaru har förmodligen oändligt med extraliv, men hans “savepoint” kan flyttas efter oavsett hans önskningar, och göra vissa val och uppoffringar oföränderliga. Jag tvivlar väl på att serien skulle göra något riktigt drastiskt – t.ex. Rem är ju inte död (tack och lov, det! Jag började verkligen tycka om Rem när jag såg om serien – hon är ju så himla rar!) – men det blir en starkare illusion av att saker kan gå permanent illa.

Säsongen i ett nötskal: efter en smärre pyrrhusseger mot Lättjans syndabiskop har ingen återvänt från Helgedomen, som visar sig vara en by invid Girighetens häxa Echidnas dödsplats, inuti en barriär som förhindrar alla halvblod från att ta sig ut – inklusive halvalver som Emilia. Medan Emilia tvingas genomgå svåra rituella prövningar för att avlägsna barriären, anfalls byn och herrgården (Petra, Frederica, och en komatös Rem) av lönnmördarna Elsa och Maylie. Helgedomen har en egen deadline: inom dagar kommer ett av Frosseriets odjur att äta upp alla inuti barriären. Om Subaru lämnar för att rädda folket i herrgården kommer Emilia att mentalt krossas av provet, och alla inuti barriären att ätas levande – men om han stannar så kommer flera av Subarus viktigaste närstående att bli brutalt mördade.

Säsongen har väckt många frågor, som jag tänkte ta upp.

Beatrice

När jag tänker tillbaka på säsongen i helhet finns det några figurer som känns mer centrala än andra: Echidna, Beatrice, och Garfiel. Jag tänkte börja med Beatrice, som av dem har varit med längst, och kanske mest förtjänade karaktärsutveckling.

Den nya säsongen sätter hennes tidigare uppträdande i ett nytt ljus. Fram till nu har hon varit lite svårläslig. Hon har varit en småkul liten brysk sidofigur som Subaru har gått på nerverna, men som har reagerat på ett oväntat sätt på vissa situationer. Varför har det verkat som att hon velat skydda Subaru, men till synes ignorerat de andra?

Efter 2nd Season vet vi att Beatrice är en ande som ingått ett kontrakt att vänta i ett magiskt bibliotek tills “en [utvald] person” kommer och befriar henne – och hon har nu väntat i 400 år, med sin profetiska bok som slutat säga framtiden, och väntan tär på henne och får henne att längta efter ett slut. Det sätter hennes samröre med Subaru i ett nytt ljus. Hennes attityd har varit distanstagande, för att hon antagit att han bara är ännu en i raden av alla personer som kommer och går genom århundradena. Men en del av henne har känt något mer för Subaru, kanske omedvetet hopp att han är den utvalde, men kanske ännu starkare känslor. Så när deras samröre har berört döden har det stuckit dubbelt för henne; när Subaru ber henne döda honom säger hon: “Att be mig döda dig, det är bara för grymt. Du förstår ingenting.” Han ber henne döda sitt eget hopp om befrielse.

Fler observationer och frågor:

  • Skapades Beatrice av Echidna? Beatrice talar om sin “mor” (okāsama), som vi kan anta är Echidna, eftersom Echidna är den som kontrakterade med anden. På ordvalet låter det ju dock som att Echidna gjorde mer än bara kontrakterade henne. Echidna forskade i kroppar och överförande av själar, så kanske hon skapade Beatrices kropp och personlighet med en enklare ande som bas?
  • Vad är kopplingen mellan Beatrice och Petelgeuse? När hon hör att han är död säger hon “så du har också lämnat mig, Geuse” (d.v.s. dött före henne, hon som vill dö). En möjlighet är att hon kände honom enbart genom sin profetiska bok, likt hur man kan fästa sig vid fiktiva karaktärer. En annan möjlighet är att Petelgeuse var frisk för många, många år sedan, och att de kände varandra då. Kanske de båda var vid häxornas sida för 400 år sedan. Petelgeuse hade Lättjans häxfaktor, så kanske han var en följeslagare åt Sekhmet (den som låg på backen och suckade).
  • Varför har häxsekten en “degraderad [version]” av Beatrices bok? Är det Echidna som skrivit Beatrices bok? Var hon så profetisk, eller var det kanske mer att Echidna kunde räkna ut hur vad som skulle ske i framtiden?
  • Vad känner Beatrice för Subaru? Är hon en kandidat till hans harem? Hon säger att om han vill rädda henne (utan att döda henne) ska han “sätta [henne] först”, “dra [henne] till [sig], håll[a] om [henne]”. Är det specifik kärlek för Subaru, för att han lyckats komma henne nära? Eller för att hon längtat romantiskt efter sin “utvalde” i 400 år, vem det må vara? Eller är det något slags desperation för att hon saknat närhet under all den tiden?
  • Hur kan Subaru hjälpa Beatrice? Han kan inte döda henne, men han kan ju inte sätta henne över Emilia.

Puck

Apropå Beatrice – Puck. Betänk att Beatrice (slarvigt) kallar Puck för “bror” ([o]nīcha[n]). Jag vill också minnas att Puck är 400 år gammal, men jag hittar inte att han faktiskt sagt det.

Re:Zero-filmen Frusna band är en del av Emilias backstory: hon väcktes av Puck i en nedfryst alvby (byborna är nu isstatyer), och levde sedan där ensam förutom Puck, och förutom tillfälliga besök för provianter i en skräckslagen människoby. Filmen börjar med en röst, spelad av Maaya Sakamoto (är jag övertygad om; tror inte hon stod i rollistan), som spelar Echidna i 2nd Season. Och Echidna beskriver vad som är Pucks ed till henne:

“Att skydda henne [= Emilia] är skälet till din existens, ditt enda mål. Men du förbjuds påverka hennes liv för mycket; att se över henne från fjärran är kompromissen mellan din existens och din önskan. Skulle du påverka för mycket i hennes liv kommer du att tappa dina minnen, känslor, och mål, allt som gör dig till dig. Du kommer sluta att vara du.”

Med andra ord, Puck tycks ha “skapats” på samma sätt som Beatrice, fast med det specifika uppdraget att vakta över Emilia. I filmen ser man när Emilia vaknar ur isen; Puck gråter och ber om förlåtelse: “För att jag lämnade dig ensam. För att jag inte kunde hitta dig under hela den här tiden. […] Mitt namn är… Jag är Puck. Fram till nu och hädanefter är jag en ande bara för dig.” (Observera hur Puck ger sitt namn.) I filmen beskriver Puck sina känslor för Emilia: “Du är kär för mig, och jag vill skydda dig för alltid. Du föddes för att vara lycklig, och jag vill hjälpa dig bli det. […] Jag tror inte att du kommer hitta många som kommer att älska dig för alltid på samma sätt som jag.”

Jag kommer tillbaka till punkterna ovan, men en fråga för säsongen: Var håller Puck hus? Emilia säger att hon känner av honom i sin ädelsten. I filmen hände det att Puck lämnade henne, mest för att hålla henne gömd från andra andar som vill bli av med henne. Antingen är han frånvarande för att han gör något, eller så har han manats till det av någon. Roswaal?

En annan fråga: Puck har kallats för Slutets odjur, och i boken där Subaru först läser om Satella ser häxan ut som ett stort monster – som fick mig att tänka på Pucks stora form. Kan Puck ha orsakat en del av Satellas onda rykte?

En sista Puck-fråga: Hur stark är Puck? Han har i första säsongen talat om att förgöra världen efter Emilias död, men har han verkligen den kraften? När han slåss mot Elsa får han slut mana, han misslyckas ju skydda Emilia när häxsekten anfaller, och senare i Subarus vision ser man att hjälten Reinhard slåss mot honom. Det känns inte som att han kan förgöra världen, ens genom att frysa den.

Emilia och Satella

Apropå Puck – Emilia. Echidna har alltså skapat en ande för att skydda Emilia från fjärran, och hon vaknade ur is i en by där alla bybor blivit isstatyer. Det är något slags koppling till Avundets häxa Satella. Så vad är Emilia? Är hon Satella med minnesförlust? En intressant grej som hennes film visar, är när hon får höra att hon är en halvalv. Då blixtrar det förbi två bilder:

emilia_parents.jpg

Det antyds alltså att det där är Emilias föräldrar. Hon har sin mors hårsmycke (om det inte är Emilia, före minnesförlust). Observera att den gråtande fadern är klädd som en häxsektmedlem. Hans hårfärg är som Petelgeuses och Roswaals, och hårstilen något som Roswaals. Låt oss kalla honom för person P.

Här är en idé: för 400 år sedan fanns en grupp icke-galna undersåtar åt häxorna, där Petelgeuse och Roswaal ingick, samt denna P. Alvkvinnan och P hade ett förhållande, och Emilia blev resultatet – men något hände som fryste ner hela alvbyn. P dog, kanske frånskilt alvbyns öde, men kanske hans själ fick en ny chans av Echidna; ja, precis! Teori: Puck är Emilias verkliga pappa! Av någon anledning kunde han inte finna henne nedfryst på länge, kanske några hundra år, så han kände stor skuld. Det förklarar en hel del, som Pucks pappamotiv (bland det första Emilia frågar Puck är om han är hennes pappa; Subaru kallar honom för “[Emilias] pappa”) och att Puck säger hur mycket han älskar Emilia fast det inte verkar romantiskt. P gråter på bilden, och Puck gråter när han tar Emilias hand för första gången.

Jag har också undrat varför Echidna skapade en ande för att skydda Emilia, men i 2nd Season tycks Echidna inte alls vara särskilt intresserad av Emilia. Den svurna eden som jag citerade där uppe är kanske den motbalans som krävdes; kom ihåg när Echidna “smakade” Petras näsduksönskan som betalning? Echidna kan så att säga arbeta med känslor. Då känns det inte orimligt att trolleriet som förkroppsligade P till Puck bara fungerade om han höll avstånd. Han bröt eden, så kanske minns han inte längre själv att han är hennes far.

Besläktat är en av säsongens återkommande frågor: Vilket är Emilias förflutna som hon inte lyckas bemästra? Hennes reaktion är “det var inte jag, jag säger ju att det inte var jag”; är det skuldkänslor, eller rädsla för att bli övergiven genom att få skulden för något hon inte gjort? Den naturliga kandidaten är att hon orsakade alvbyns nedfrysning. I filmen så har hon dock inget sådant minne, och 2nd Season tycktes antyda att hon kom ihåg sitt prov när hon vaknade (fast det kan betyda att hon numera kommer ihåg det). Alternativa förslag: Emilia minns fördomar hon mött för sitt utseende; eller så är hennes koppling till Satella något starkare än slumpen, och det är Satellas illdåd som hon minns – om Satella verkligen utförde illdåd. Följdfrågan är sedan: Ska Emilia klara provet, och isåfall hur? Hon tycks få styrka av Subarus uppmuntran, och av möjligheten att hjälpa honom, och misslyckas när han inte är där, särskilt när han försvinner utan ens ett brev. (Vad hände med breven Subaru lämnade? Hon fick inget, Roswaal kände inte till det.) Hon saknar också Puck, och Roswaal fick det att snöa så att hon skulle bli ännu mer misstänkliggjord av byborna och isolerad. Vad kan Subaru göra, särskilt om han måste hindra ett massmord?

Vad är det som händer när Emilia misslyckas? Hennes sinne tycks gå sönder, vilket öppnar för… något. Jag hade en teori om att Emilia = Satella med minnesförlust, så jag tänkte att hennes riktiga personlighet kom fram. Men Puck-teorin känns dock mer sannolik (fast de kanske inte säger emot varandra?), och Satellas själ tycks frånskild Emilia. Häxsektens mål med Emilia var ju för övrigt att finna ett kärl för Satellas själ, men de hade inget till övers för henne i sig.

Men om Emilia inte är Satella, varför är då Emilia och Satella så lika? De har samma röstskådis, det brukar betyda något. Jag har en teori. Tänk på Ryuzu, lolitanten i 2nd Season. Echidna sades ha skapat Ryuzu-klonerna som ett kärl att föra över sin själ till, en form av odödlighet, men kärlet kunde inte rymma Echidna. Ryuzu är en klon med alvöron. Kanske är alla alver skapade, kanske inte, men teori: Emilias mor var en klon av Satella, som Echidna skapat för att husera Satella.

Fast det för med sig egna problem, som frågan: Varför är Satella så förtjust i Subaru? “Jag har älskat dig, bara dig, så länge. […] Jag älskar dig, för att du gav mig mitt allt. […] Du är den som räddade mig” säger hon. Satella levde för 400 år sedan, så om det inte gäller att hon tagit fel person, så får vi ta i beaktning att Subarus tillbakaspolningsförmåga är Satellas, d.v.s. att Satella har något slags kontroll över tiden. Teori: Subaru är inblandad i något slags tidsloop. Han har inte räddat Satella… ännu! Det ger en följdteori: Satella är Emilia i en tidsloop. Det är alltså inte Emilia som är Satella, utan Satella som är Emilia. När Emilia misslyckas provet är det inte Satella som kommer fram, utan Emilias inre yandere, orsakad av ensamhet och övergivenhetskänslor. Hon kommer att räddas av Subaru och bli förälskad, och Subaru kommer att dö, och hon kommer att bli galen och resa bakåt i tiden och bli Satella. Observera att Satella är klädd som en änka.

Minifråga (i sammanhanget): Varför beger sig Satella mot Roswaals herrgård? Åtminstone om Subaru har rätt; för att döda sina kärleksrivaler?

Det får nog räcka för inatt, men jag har mer att skriva.

  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Echidna och häxorna

Till säsongens centralaste figur, den flinande vithåriga häxan, och hennes vänner! Vad hände när häxorna dog för 400 år sedan? Varför är de där de är nu? Jag blev förvirrad av vad som hände i avsnittet där Subaru sväljs av Satellas skugga, så jag kollade boken: Subaru höll på att tappa sin form, men Echidna hade förtrollat näsduken så att den lyste i mörkret och blev en kniv. Det var det Echidna menade med att hon skulle “lägga sig i”: jag trodde först att hon menade med Petras förälskelse i Subaru, men det var Echidna som visste att Satella skulle komma, och gav Subaru lite hjälp.

Hur som helst, när kollade upp det så såg jag stället där Subaru träffar andra häxor för första gången. I animeversionen så förklarar Echidna att deras själar också är där, i “drömslottet”. I romanversionen så säger hon lite mer än så: “För att inte förlora dem samlade jag dem i mitt eget kött innan Volcanica förstörde min kropp och förseglade mig”. Varför bevarade Echidna de andra häxorna? För att de var vänner? För att Echidna drivs av vetgirighet, och deras existens ger underhållning? Eller för att få uppbackning mot något annat hot? Kunde de andra häxorna inte ha bevarat sina egna själar? Om Satella är en häxa som kan manipulera tid, är Echidna kanske en häxa som kan manipulera själar. Hon har ju i och med Ryuzu experimenterat med kloning och överföring och skapande av själar.

Det låter alltså som att att Echidna var den sista eller näst sista att dö, eftersom hon hade tillgång till deras själar, så man kan börja fundera på vad som hände. Var det verkligen Satella som dödade de andra häxorna? Echidna beskriver Satella som “Avundets häxa, som dödade de andra häxorna och använde dem som näring medan hon gjorde hela världen till sin fiende” och ger bilden av den superskurk som beskrivs i sagoboken Subaru läste, men när Satella anländer till Echidnas drömvärld så tycks de andra väldigt accepterande: Typhon kallar henne vid smeknamnet “Tella”, Minerva tycker att Subaru är otacksam. Men Echidna såg arg eller frustrerad ut när Satella kom. Varför? En möjlighet är att de andra häxorna dödades men inte minns/vet att det var Satella, medan Echidna vet och är bitter över det. Eller så är det antingen för att hon tänker att det stör hennes planer att lura Subaru, eller att hon är en rival om Subarus uppmärksamhet, vilket leder till frågor i sig.

Den officiella storyn är att Satella dödade de andra häxorna, ställde till med elände, och besegrades av draken. Men, som sagt, de andra häxorna hyser inget agg (om än de blir lite nervösa när Satella kommer), och Echidna säger att “Volcanica” förstörde hennes kropp. Namnet “Volcanica” för namnet till eld, och eld för namnet till drakar, så jag tänker att Volcanica är den berömda draken bortom vattenfallet, som Roswaal vill hämnas på.

Jag tänker att häxorna och deras undersåtar (Petelgeuse, Roswaal, Puck) och andar (som Beatrice) anfölls, möjligtvis för att häxorna orsakade lidande och fick många fiender, men det är möjligt att häxorna var goda (om än obegripliga) men blev förrådda. Kanske draken var en av dem. Kanske draken manipulerade Satella att anfalla de andra häxorna, eller så var de redan döende och Satella “åt upp” dem för att få styrka att kämpa tillbaka. Det kanske är lite problem med ordningen, för Echidna beskriver Lättjans häxa Sekhmet som den som “drev en drake bortom det stora vattenfallet bara för en chans att få vila”, vilket låter svårt för en död häxa – faaast “att få vila” låter kopplat till lättja, men är kanske vilseledning och avser egentligen själslig vila, för att hon redan tappat sin kropp.

Det är möjligt att häxorna var goda. Echidna forskade i odödlighet, Daphne försökte bota hunger, Minerva “beklagade sin krigstärda värld”, Typhon dömde brottslingar, Carmilla gav “känslor till ickemänniskor” och försökte “fylla världen med kärlek”. Kanske var de ungefär som nu, enkelsinnade bortom mänskligt förstånd, så att deras godhet orsakade lidande, men det är också möjligt att de var normala då och att de blivit “galna” i döden. Man fick bilden av att Daphne skapade och släppte ut sin vita val, stora kanin och svarta orm till stort kaos, men kanske de var kontrollerade när hon fortfarande levde, och blev katastrofer efter hennes död. (Viktig fråga: Hur ska stora kaninen stoppas? De måste samlas ihop och förstöras samtidigt.)

Vad är Echidnas planer för Subaru? Vad känner hon för Subaru? Kontraktdiskussionen i avsnitt 12-13 var lite oklar. Hon säger att om hon får använda honom till att tillfredsställa sin nyfikenhet, så kan hon använda sin kunskap till att leda honom till framgång och låta honom rädda de han vill rädda. Men vad är nackdelen? Som jag tolkar det skulle Echidnas hjälp innebära att Subaru skulle behöva dö väldigt många gånger, för att pröva olika saker, för att få fram information. Det gör att Subaru är väldigt lockande för henne: förutom att han är oförutsägbar (säger tack istället för att slå henne på käften) så gör hans förmåga att de verkligen kan pröva allt. Men nu har Subaru börjat vilja sluta använda sina extraliv och sitt eget lidande som ett verktyg, så därför kan han inte acceptera.

Garfiel och Helgedomen

Jag tror att Garfiel är en av de viktigaste figurerna denna säsong, för att jag tror att han är central för lösningen.

Låt oss börja med att tänka på halvblod och prövningen. Har Echidna skapat prövningen? Varför kan bara halvblod genomgå prövningen? Varför håller barriären inne halvblod? Det tycks som sagt inte som att Echidna varit specifikt intresserad av Emilia, så det kanske inte har något med halvalver i sig att göra. Betänk att Garfiel beskriver Helgedomen som “bara ett hopkok av [halvhjärtade varelser]” och “ett experiment i dödläge”, och att arterna man ser inuti barriären verkar ovanliga utanför.

Ända sedan första avsnittet har man sett djurfolk: hundar, ödlor, sengångare, flodhästar etc. Möjligtvis är det dessa som avsågs när Echidna sa Carmilla gav “känslor till ickemänniskor”, alltså att (teori:) Carmilla skapade djurfolken! Men dessa djurfolk är djur som går på två ben, de har kvar sin päls och svans och nos och allt. Halvbloden inuti barriären är människor med djuröron eller bockhorn och liknande. Teori: Echidna skapade halvbloden!

Då kan man fråga sig varför Echidna skapade halvbloden, och varför de inte får komma ut utan att genomgå prövningar. Echidna är den som gav Beatrice ett kontrakt att vänta på en “utvald person” bara för att se vad som skulle hända, så kanske Echidna skapat halvbloden i sitt laboratorium för att se hur de reagerar. Typ, oavsett om de är för fega för att bege sig ut, eller inte, så är det intressant för henne att observera. Möjligtvis, men då känns det lite för specifikt att prövningarna ska tvinga deltagaren att bemöta först sitt förflutna, sedan… vad då andra provet är. (Vad går andra prövningen ut på? Det är ju bara Subaru som har extraliv, så det borde bara vara han som ser hur världen skulle fortsätta utan honom. Kanske andra prövningen är att tvingas bemöta konsekvenserna av sina handlingar?)

Det finns väl en möjlighet att prövningarna är till för Garfiel, att Echidna skapat situationen för att se hur Garfiel reagerar (kommer han att leda sitt folk ut?), men Garfiel slår mig som yngre än 400 år, och Garfiel säger att han inte kan (“om jag kunde så skulle jag”). Jag tolkade det som att Garfiel inte har kvalifikationerna, men han kanske menade att han inte är mentalt stark nog? Det skulle förklara empatin med Emilia; när han säger: “Jag såg Emilia-sama genomgå prövningen. Jag såg hur det krossade henne. Och varje gång kommer hon tillbaka alldeles vettskrämd. […] Vill hon verkligen besegra sitt förflutna? När hon gråter över hur rädd hon är, är det inte vad hon verkligen känner?” – talar han då också om sig själv? Han säger att Subaru “vet inte ens vad smärta och lidande är”, så han måste ju tala om något annat än att bara sitta och vänta i en by där inget händer. Han tycks ha försökt genomgå prövningarna.

Men förresten: Vilka är kvalifikationerna? Det är alltså uppenbarligen inte halvblod, eftersom ingen gjort det på 400 år. Det tycks frånkopplat det att vara “Girighetens häxas apostel”; Subaru fick specialtillstånd, Garfiel tycks ha tappat sitt, och Emilia är ju inte en apostel (åtminstone inte Echidnas!).

Jag tror som sagt att Garfiel är central för lösningen. En möjlighet är att Subaru måste smussla ut Garfiel genom barriären på något sätt, för att hjälpa sin syster Frederica slåss mot Elsa och Maylie, medan Subaru hjälper Emilia klara prövningen (och stora kaninen); detta är kanske vad jag föredrar, för att jag tycker att det är lämpligt att Emilia ska besegra sitt förflutna och bli starkare (det är ju praktiskt taget hennes uttalade mål för säsongen, hon säger till Crusch att “nästa gång vi möts ska jag inte vara den som bara behöver räddas, utan en som kan hjälpa andra”!). En annan möjlighet är dock att Garfiel först måste genomföra prövningen och sedan hjälpa värja attacken; det passar med hans empati för Emilia.

Jag tror åtminstone inte att lösningen bara handlar om att kringgå Garfiel. Echidna ger ju sin ledtråd om att Garfiel är rädd för världen utanför barriären, och då låter det ju som något som Subaru ska “bota”. Att Subaru ska göra en fiende till en vän, som han gjort förut. Men vad driver Garfiel? Vad vet vi om honom? Han är som sagt rädd för omvärlden. Han är osams med sin syster som han klandrar för att hon lämnade barriären 10 år tidigare, hon “övergav det här stället”. Han tycks vara bitter över att sitta fast i ett gammalt experiment.

Fler frågor:

  • Finns det verkligen konservativa? Ram varnade Subaru för de konservativa: “Bara [folk som Garfiel och Ryuzu] strävar efter befrielse. Det finns en konservativ falang som inte vill bli fria.” Frederica förstod inte alls vad Subaru menade, så det kanske var en lögn från Roswaal genom Ram.
  • Vad är Fredericas roll? Till vem har hon svurit en ed? Vad är den blå stenen? Hon undanhåller information p.g.a. en “ed” (som hon gärna tvingas bryta!), men till vem? Roswaal? Det känns lite fel; hon agerade enligt ett brev som Roswaal hade lämnat, men jag tror inte att eden var till honom. Kanske någon som hon träffat under tiden hon var ifrån herrgården. Vad gjorde hon under den tiden?

    I säsongens början misstänktes Frederica ha särskilda planer, som när den blå stenen transporterade Subaru. Men hon visste inte vad han menade när han förhörde henne. När Subaru först träffar Echidna i boken så säger hon att hon inte har något med kristallen att göra. Kanske det är Roswaal som hade gillrat en “fälla” enligt sin profetiska bok, och förmått Frederica att ge den åt gänget när de skulle resa till Helgedomen? Man ser aldrig Frederica besegras av Elsa och Maylie, så det är möjligt att hon är med dem eller på annat sätt drar sig undan enligt anvisningar – men hon verkar vara för godhjärtad för att låta Petra m.fl. mördas, och Roswaal var ju inte där för att gillra transportfällan. Så kanske det var någon annan.

    Stenens funktion är väldigt oklar. Varför skickar Garfiel sin sten med Ram? Ram och Subaru kan väl resa in och ut ur barriären utan problem? Varför skickar Frederica sin sten, om det inte var för transportfällan? Kanske den skulle hålla Emilia från att svimma, eftersom hon är halvalv. Stenarna fungerar också som en nyckel till Ryuzus klonrum, men dörren såg ut att ha “nyckelhål” på båda sidorna, så vad skulle hända om man öppnade den med båda stenarna samtidigt?
  • Varför har Garfiel och Frederica stenar som öppnar Ryuzus klonrum?
  • Vilket är det tredje provet? Första handlar om det förflutna, andra handlar om nutiden som hade kunnat vara, tredje handlar om framtiden?
  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Roswaal

Roswaal då, den gamla clownen. Vad vet vi om Roswaal?

  • Hans mål är att döda draken, säger han i första säsongen. För att döda draken vill han vinna tronkampen, alltså göra Emilia till “drakens prästinna”. Kanske vinnande prästinnan får träffa draken, och han vill på något sätt använda den träffen för att anfalla. Men varför just Emilia? Han borde kunna nästla sig in med någon annan av kandidaterna, men i snöfestivalfilmen ser man när slåss mot Puck efter att ha flygit till Emilias skog för att hämta henne. Kanske för att det står i hans profetiska bok att det måste vara hon, eller så är det hennes koppling till Satella som möjliggör en attack, t.ex. att manipulera henne så att hon blir galen när hon möter draken. (I så fall är det ju inte i Subarus intresse att låta henne vinna, åtminstone inte med Roswaal i närheten.)
  • Han “förtrollades” av någons ögon för 400 år sedan. Vems? Min första tanke var på Echidna, för att han är herre över marken där hennes grav ligger, och går till hennes försvar (“Kalla henne inte för Girighetens häxa, det får henne att låta så ond” – fast han säger aldrig “Echidna-sama”, utan kallar henne vid namn direkt). Satella är också en kandidat: han vill döda draken som enligt historien besegrade Satella. Men kanske vill han döda draken Vulcanica som förstörde Echidnas kropp. Om det var Satella som förtrollat honom så tänker jag att han kanske skulle ha velat att Satella tog över Emilias kropp – men kanske det är något med draken som förhindrar det. Kanske det är draken som gör häxorna galna. Draken måste dö, sen kan Satella förkroppsligas igen. Eller Echidna och de andra.
  • Vad är Roswaals ed? “Nå, i enlighet med min ed, ska vi talas vid, Natsuki Subaru?” säger Roswaal efter att ha dödat Garfiel, och “jag kan inte säga [varför jag gör så här], jag har svurit min egen ed”. Till vem har han svurit en ed? Det kan dock vara så att istället för “jag och en annan person har ett kontrakt”, kanske han menar “jag blev förälskad men den jag blev förälskad i råkade illa ut och jag svor en ed för mig själv att hjälpa den personen genom att döda draken”.
  • Roswaal är 400 år gammal, alltså. I snöfestivalfilmen säger Ram att hon hört att Roswaals farmor var förtjust i sprit (de hittade spritflaskor under golvet); kanske det är en täckmantel. Han har låtsats att det är en långlivad ätt, Mathers, men det var bara han hela tiden.
  • Vad är Roswaals plan för Subaru? För att döda draken måste Emilia vinna. För att Emilia ska vinna behövs Subaru. För att Subaru ska kunna leda Emilia till seger anser Roswaal att Subaru måste lära sig att kunna offra allt som inte är Emilia, och därför orsakar han omöjliga val för Subaru. Roswaal vet att Subaru kan “göra om, göra rätt”, men för Roswaal spelar det ingen roll att hans “olika jag”, alltså personligheter i olika möjligheter, inte lever vidare. Roswaal är den sortens person som i det filosofiska teleporteringsdilemmat (teleporteringsmaskin bryter ner dig i atomer på avsändarplatsen, och bygger upp dig på atomnivå på mottagarplatsen – men är det fortfarande “du” som kommer fram?) inte skulle bry sig alls.

Subaru

Det märks egentligen genom 2nd Season att Subaru inte är helad. Han rackar ned på sig själv, säger att han är patetisk, och skräp, och ska vara Emilias “köttsköld”. Men 2nd Season gör en stor poäng av att ändamålet inte helgar medlen.

Subarus mamma säger: “Så länge du kan le efteråt så går allt bra. Det viktiga är inte hur du börjar eller vad som händer i mitten, utan hur det slutar.” “Du menar att så länge allt går väl så spelar inget annat någon roll?” “Det är inte så jag ville att du ta det. Du får det som hemläxa.” Det låter som “ändamålet helgar medlen”, och det är så Subaru fortsätter förstå sin situation – att det är okej att använda sitt eget liv hur som helst – men hon menade (som jag förstår det) att man inte ska haka upp sig på sina felsteg så länge man kan korrigera och komma rätt, men man ska inte korrigera på ett destruktivt sätt.

Subaru börjar delvis internalisera detta. Han lämnar brev åt Emilia (vad hände med breven? Emilia fick dem inte, Roswaal tog dem inte – Garfiel? Varför?), även när han vet att tidslinjen är dömd (“Även om världen kommer att försvinna […] vill jag inte att Emilia ska vara ledsen.”), och vägrar låta Elsa döda Rem (“Även om världen inte kommer hålla, låter jag henne inte skada Rem!”).

Problemet är bara att han fortfarande inte förstår att folk inte vill att han ska lida. Det är vad Subarus andra prövning skulle visa honom, att han lämnade sörjare efter sig, men istället blev han så traumatiserad att Carmilla fick rycka in som Rem. Vad var det som hände? Kanske tog han det som skuld, som att det var hans misstag och att han bara orsakar andras lidande, eller så var han fortfarande så självföraktande att han inte kunde acceptera det. Men sen får han träffa alla häxor: Echidna som vill att han ska fortsätta använda sin död som ett verktyg, Carmilla som vill få honom att förstå att han är älskad, Typhon och Sekhmet som vill respektera Subaru som försöker fly Satellas lektion i självkärlek genom självmord, Minerva som strikt förbjuder självskadebeteende, Daphne som vill se vad Subaru går för (om han klarar besegra odjuren), och Satella som vill få Subaru att vilja rädda sig själv.

Så sju häxor bortom mänskligt förstånd hjälpte en tonårspojke få självförtroende, det är ganska kul.

Observera att Subarus utveckling under 2nd Season, och Roswaals avslöjanden, gör dem till kontrastkaraktärer: Roswaal arbetar strikt efter “ändamålet helgar medlen”, men Subaru arbetar för att gå i motsatt riktning.

Resten

  • Kommer Rem att kunna återställas? Kommer Crusch? Möjligtvis genom att dräpa Frosseriets syndabiskop, då kanske deras existenser kommer tillbaka. Möjligtvis på något annat sätt, för de tycks ju inte helt borta. Ram hade ju ekon av minnen av att ha blivit kastad (av Subaru mot Rem). Lite lustigt, förresten, att ingen tycks undra varför Subaru är den enda som kommer ihåg Rem.
  • Vad är grejen med Lättjans häxfaktor? Beatrice förstår inte varför de bemödade sig döda Petelgeuse (som hade Lättjans häxfaktor) när de inte ens visste vad en häxfaktor är. Varför förstår hon inte? Han var ju ett hot som skulle döda alla, det är som att fråga “varför sköt du tigern som sprang mot dig för att anfalla? Du fick ju inte ens tigerns styrka!”. Echidna säger att häxfaktorn valde Subaru, så vi får se om det ger någon förändring. Kanske han börjar använda osynliga händer!
  • Ååh! Förresten! Echidna säger att det är häxfaktorn som lät Subaru komma in i gravplatsen (templet) oskadd – är det kvalifikationen? Har Garfiel en häxfaktor? Har Emilia?
  • Vad är Elsas överlevnadstrick? Hon blev ju helt förstenad och söndertrasad av Beatrice.
  • Var Subarus föräldrar verkliga? Jag hoppas det. Jag tyckte att de var alldeles hyvens, så jag tycker synd om dem om de lever i en värld där deras son bara försvunnit spårlöst, utan att ha kunnat ta farväl. Prövningen hade kunnat vara det avsked som behövdes. (Jag börjar tänka på en isekaiserie där huvudpersonen dör, men Gud låter henne ta farväl till sina föräldrar och vänner i deras drömmar. (“Förlåt att jag dog, men jag ska till en annan värld och hitta mig en make! Ha det bra!”))
  • “[Subaru] och Ram är de enda som ger mig hopp” säger Roswaal, men vad är Rams roll i Roswaals plan?
  • Varför ber Ryuzu Subaru fråga varför hon valde sitt namn Bilma “efter imorgon”?
  • Var är Satella förseglad? Hon är inte med de andra häxorna, men på något sätt kunde hon ta sig till Echidnas drömvärld. genom “flera barriärer”. Var barriären runt Helgedomen till för att hålla Satella borta?
  • Varför vill Satella att Subaru ska döda henne?

Ja få se, det var nog allt.

  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

Andra halvan av säsong 2 har börjat

Avsnitt 40

Spoiler

Avsnittet börjar med att vi får reda på mer om Otto, hans uppväxt och hur han blev en handelsman.

Otto föddes med förmågan att kunna prata med och förstå alla sorters djur vilket gjorde det svårt för honom för att han hade svårt att hålla isär alla ljudintryck. Först när han var tio hade han lärt sig hantera det. Textningen kallar denna och andra förmågor för "gudomligt skydd", visst kan det vara en fantastisk förmåga att kunna prata med djur (när man lärt sig hantera den) men den inte ett skydd. Ottos storebror råder honom att hålla förmågan hemlig för att inte bli en måltavla för elakingar som vill försöka utnyttja honom. Användningen av denna förmågan är en del av vad som leder till att han tvingas lämna staden och för att kunna försörja sig blir han en handelsman.

Tillbaka till nutiden så hamnar Otto i en fight med Garfiel (det var till och med Otto som började!) Vi får se att det finns ett pris på förmågan att tala med djuren om Otto använder den förmycket. Lika så fick Ram en likande reaktion efter hon hoppade in i fighten på Ottos sida. En av bieffekterna med att vara en tvilling? För mig såg det inte ut som att det på grund av att ett av Garfiels slag träffade. Var det bara en häftig detalj eller kan det följa mer från det? Otto och Ram som pratar om sina förmågor eller ett tillfälle att prata mer om Rem? Bara gissningar.

Subaru hittar Emilia efter att letat länge och de har ett samtal. Kort fattat täcker det tre områden, att vara arg (för att Emilia försvann), att vara kär (Subaru försöker förklara hur mycket han älskar Emilia) och att hålla löften. Vi vet sedan tidigare hur viktigt det är för Emilia att man håller det man lovar, det borde Subaru också veta men ÄNDÅ så lovade han att stanna vid Emilias sida i förra avsnittet för att sedan lämna henne så fort hon somnat. Han har mycket att göra för att ingen han bryr sig om ska dö, men det skicket Emilia är i skulle han verkligen ha behövt vara kvar där bredvid henne när hon vaknade. Subaru, behöver du göra om den loopen en gång till, se till att du håller det löftet nästa gång!

Deras bråk får dock ett fint slut med att de kysser varandra, jag tror Subaru lyckades reparera delar av skadan från att bryta löftet men har svårt att tro att inte Emilia fortfarande har svårt att lita på honom på grund av det. Avsnittet slutar inte lika fint med att Garfiel står blodig utanför och väntar på Subaru. Det betyder att Ram och Otto antagligen förlorade, men det kan lika gärna vara en tvist att de övertalade honom att göra något och möta upp Subaru. Det får vi se i nästa avsnitt.

 

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Säsong 2½, avsnitt 1-2:

  • Vad har Subaru berättat om sitt tillstånd för Otto? Han börjar med ett "du kommer inte att tro mig, men", och då tänker man ju lätt att "när jag dör spolas tiden tillbaka" följer. Repliken som översattes "Unlike Garfiel, I don't have to worry about dying" tycks stödja det. Men kanske Subaru har pratat med Otto omkring sin förmåga, och repliken betyder "jag som ska ta uti med Emilia behöver inte oroa mig för att dö, till skillnad från du som måste hantera Garfiel". Och det är väl kanske rimligare, för vad skulle det annars betyda? Att Garfiel går omkring och är rädd för döden? Det känns inte igen.
  • Jag vill påpeka att Roswaal inte i ord accepterar Subarus utmaning, utan bara ler som svar, så om det är en föraning om senare förräderi kan vi lämna som en öppen möjlighet.
  • Ryuze Bilma gav Subaru en liten ledtråd: "fråga mig om mitt efternamn imorgon". Det var alltså för att det var nästa Ryuzes tur då.
  • Emilia och Fortuna: Emilia säger att hennes familj inte var i skogen, men att en där var som en mamma, sen börjar hon komma ihåg något. "Va? Varför? Mamma?" Fortuna är alltså namnet på kvinnan på bilden jag postade förut, och hon verkar inte vara Emilias biologiska mor. Men jag tycker att hennes röstskådis påminde väldigt mycket om Yumi Uchiyama som spelar Puck, så kanske Puck är Fortuna? Jag tyckte ju annars att Puck hade ett pappamotiv, men det kan ha varit ett villospår.

    Min provisoriska teori just nu: Emilia är Satellas klon eller reinkarnation eller släkting (fienden i Frusna band-filmen säger "du, häxa, ättling") eller något sådant, och har därför Satellas potential i någon form, av Häxdyrkarna att döma kan hennes kropp husera Satellas själ. Kroppen är dock ett oskyldigt barn, som fick uppfostras av Fortuna. Men Fortuna dog (kanske mannen på bilden jag postade förut håller en döende Fortunas hand?) och chocken fick Emilia att frysa hela byn. Echidna skapade efter sin egen död(!) Puck och Beatrice för att ta hand om lösa trådar. Basen för Puck var Fortunas själ, och Puck skapades för att hålla Emilia säker på avstånd utan att påverka: det är Pucks ed till Echidna, och bryter han eden så tappar han sin existens. Men i filmen så ingår han ett kontrakt med Emilia; "jag vill skydda dig för evigt" och "jag ska alltid vara med dig" kan tolkas som villkor.

    Det väcker dock ett par frågor. Echidna måste alltså kunna skapa andar efter sin död. Och det är lustigt att Puck skulle ha varit känd som "Slutets odjur" om han bara skapades som en skyddsande bara för Emilia. Och han visste inte var Emilia var, utan kom hundratals år för sent (Fortuna borde väl ha vetat var byn låg, om Puck är Fortuna). Hm, det skulle kunna förklaras av att Emilia är född/skapad medan Echidna och Satella fortfarande var vid liv och aktiva.
  • vad är det som händer med Puck? Först är han frånvarande, sen återställer han Emilias minnen och försvinner. Jag tänkte först att det var på grund av kontraktet med Emilia, men det kanske snarare kom i andra hand. Alltså, det är den långa eden om att inte hjälpa Emilia för direkt som har luckrats upp och gör att han försvinner, och då bryts också hans kontrakt med Emilia om att alltid vara med henne. Så kanske han bara höll sig undan under säsong 2 för att han var rädd att om han hjälpte för mycket så skulle han försvinna – vilket alltså var korrekt.
  • Vad är Subarus och Ottos plan, och varför? Otto skulle hålla Garfiel borta från Emilia? Varför det? Vad skulle annars hända? Jag tycker inte att Garfiel verkar ha gjort så mycket för att förhindra att någon skulle klara av prövningarna förut, så det var förvirrande. Jag trodde ju också att Garfiel strävade efter befrielse. 🤔
Den 2021-01-16 vid 10:21 sa Stekeblad:

Lika så fick Ram en likande reaktion efter hon hoppade in i fighten på Ottos sida. En av bieffekterna med att vara en tvilling? För mig såg det inte ut som att det på grund av att ett av Garfiels slag träffade. Var det bara en häftig detalj eller kan det följa mer från det?

Jag tänkte att det hade med hennes horn att göra, eftersom hon blödde ur mitten av pannan. Att ha tappat sitt oni-horn har väl begränsat väl hennes förmågor, så kanske det var en överansträngningssymbol: det är inte att Garfiel faktiskt gav henne ett sår i pannan direkt, utan att hon tvingades använda så mycket magi att platsen där det magiska hornet skulle ha kommit ut började blöda. Kanske.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Säsong 2½, avsnitt 3:

  • Garfiel är något av en spegelkaraktär för Subaru: “Jag kan skydda alla! Bara jag kan! Ingen annan behöver veta något!” Och han tvingades lära sig samma läxa: det finns styrka i antal.
  • Jag förstår inte hur Garfiel är skriven. I början snackade han skit om Helgedomen och folket där, hans offentliga inställning verkar vara att han vill ut (åtminstone verkade Ram tro det), och han sa själv att om han kunde [genomgå prövningarna och befria sitt folk] så skulle han. Men nu så ville han alltså förhindra upplösandet av barriären (genom att förstöra ingången). Han verkade väl aldrig ha försökt hindra Emilia från att klara prövningarna förut, eller?
  • De blå stenarna är fortsatt mystiska. Garfiel och Fredrica fick dem av sin mor, men i avsnittet så verkade Puck ha börjat husera i Fredricas sten (och avbrutit Garfiels förvandling – eftersom Subaru kallade Puck för en “hungrig katt” så tänker jag att Puck absorberade något slags magisk energi hos Garfiel som drev förvandlingen). Kom också ihåg att stenarna öppnar Ryuzus klonrum, så Garfiels och Fredricas mamma kan ju i så fall ha varit högt uppsatt i driften av Echidnas gamla klonexperiment.
  • Subaru har äntligen en (till) förmåga! Lättjans häxfaktors osynliga händer! Man får väl hoppas att det inte gör honom galen, som Petelgeuse. 😁
  • Emilias prövning: det är väl fortfarande första prövningen för henne? Det att möta sitt förflutna. Tidigare har de varit som mardrömmar för henne (“nej, det var inte jag!”), men nu träffar hon Echidna istället? Det gjorde Subaru också, men först vid första prövningens slut. Kanske Emilia redan har accepterat sitt förflutna utanför Helgedomen, så hon warpar direkt till slutbossen?
  • Echidna: “Skamlösa dåre som gång på gång besudlar den värld som är bara för mig” – antar att hon menar prövningens drömvärld. Och hon är ganska hård med Emilia, men på något sätt måste hon ju värna om henne, med tanke på att hon verkar ha skapat Puck för att hålla henne säker.
  • Echidna kallar Emilia för en “majo no musume”, vilket översattes till “witch's daughter”. Den första tanken… tar vi sist. Först vill jag bara påminna om att orden kan tolkas som “[inte någon särskild] häxas dotter” så väl som “dotter som är en häxa” så väl som bara “flicka som är en häxa”. Men med tanke på hennes utseende så är förstås den naturliga slutledningen att Emilia är Satellas biologiska dotter! “Dotter” kan också vara symboliskt, så det är inte helt uteslutet att Emilia är i någon mån tillverkad. Men idén om att Satella skulle ha haft en man har ju stöd i Satellas utseende: hon är ju en änka. Hon kan ha blivit galen genom att ha förlorat sin käresta. Men detta väcker ju en ny fråga: varför är Satella då så förtjust i Subaru? Jag tänkte mig ju att det kanske var en tidsloopgrej på gång, men jag kom på en annan möjlighet: kanske Subaru är lik någon? Kanske Subaru har en anfader som kommer från den andra världen? Subarus pappa verkade ju ha hjälteblod, så att säga, så kanske de har det i släkten. Det skulle till och med kunna vara Subarus pappa själv, som t.ex. dött i den andra världen och återfötts i Japan (fast då borde väl Satella ha hämtat honom, inte Subaru).
  • Det är ett genomgående föräldratema i 2nd Season! Subarus föräldrar, Garfiel och Fredricas föräldrar, Emilias föräldrar (riktiga(?) och adoptiv-). Så det är något att hålla i åtanke.
  • Och då frågan om hur kommer allt att lösa sig? Garfiel har blivit en frände. Kanske Garfiel måste till herrgården och hjälpa sin storasyster bekämpa mördarna, medan Subaru kan använda sina osynliga händer för att stoppa kaninerna – eller så kanske Emilia kan vara till nytta, för en gångs skull!
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...