Hoppa till innehåll
Anime.se

Koe no Katachi


Jiicoos
 Share

Rekommenderade inlägg

Koe no Katachi , Var precis på bio och såg den här filmen, så tänkte jag skulle dela med mig lite om vad jag tyckte.

 

A-Silent-Voice-1.jpg

Kan börja med att den påminnde lite om true tears och h20 footprints in the sand.

 

 

Som många kanske har sett så ligger den väldigt högt uppe på MAL med en 9a i betyg.

För att göra det lite enkelt ,

 

Handlingen.

Ska vara ärlig i början tyckte jag det lät väldigt sjukt att man skulle ge sig på en döv tjej och mobba henne. De har faktist lagt upp det på ett bra sätt som gör det trovärdigt att hon skulle kunna bli mobbad och utstött, vilket på något sätt la en bra grund för hela filmen.

Det går relativt långsamt och är verkligen en drama film , I detta fallet så är det bra för det hela blir så mycket mer verklighetstroget, De har tagit den tiden som behövs för att visa hur olika former av depressioner och mobbning utvecklas.

 

Min flickvänn följde med som inte ser på anime annars, hon gillade filmen också , just för att den kändes äkta. Vidare i filmen så har de tagit med en hel del karaktärer som börjar i elementary school, där alla har en roll, aktiv och passiv som alla är inblandade i mobbningen. Det intressanta här är att det tar inte slut , utan man får se hur det utvecklas för alla.

Allramest huvud personerna givetvis, Nishimiya och Ishida. Här tar de filmen till nästa nivå , hur de har utvecklats och får nya perspektiv gällande förlåta,skuld och även försöka komma till en självinsikt, Jag kommer inte skriva så mycket mer om handlingen för vill inte spoila för er, men förhoppningsvis så låter det här intressant.

 

Art/Audio. Den var väldigt bra ritad , mycket färger och var väldigt njutbar för ögonen kändes inte ansträngda alls av att se på en film som är så lång. Ljudet var också väldigt bra gjort speciellt när fyrverkiret kommer och samt har de gjort ett bra jobb när Nishimoya pratar. Det låter verklighets troget att det är en döv som pratar.

 

 

Kan säga att jag gav den en 8 i betyg, Den var ritad bra och bra ljud. Handlingen var intressant i fallet om mobbning och depression , men inte jätte intressant i själva utvecklingen egentligen. De har gjort ett väldigt bra jobb på att visa depressioner och mobbning, men det i sig gör inte en extraodinär film. Det var samtidigt inget jätte överraskande, de tar en del billiga knep på en när man ser filmen också som plockar plus poäng.  Höga betyget får den ändå för att de gör ett väldigt bra jobb att visa två problem som finns i samhället.

 

 

Rent slump mässigt sådär så påminnde stilen som den var ritad med lite om true tears och handlingen påminnde lite om h20 footprints in the sand.

 

Till sist , vet att det förmodligen är en del meningsbyggnadds fel i texten och kanske tillochmed stavfel, hoppas det är läsbart ändå, ville bara dela med mig lite om filmen.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

2 timmar 20 minuteter , Så var relativt lång.

 

Ja man märker de har lagt ner tid på filmen, De ger sig även på lite symboliska animationer, tex om en person tittar någon i ögonen så blir det en klar bild av ansiktet, tittar personen ner i marken så blir det X på resten av ansikterna.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

Jag har väntat länge på att få se den här. Läste pilot-mangan för länge sen känns det som och gillade den och trodde då i min okunskap att det var det hela. Kort men bra... Döm om min förvåning när fullängdsmangan damp ned och man fick den fullständiga och utvecklade storyn. Helt fantastisk i mina ögon! En av de bästa jag läst får jag nog påstå. Så ni kan ju tänka er förväntningarna på filmen... ;)
 

Får instämma i det Jiicoos säger, de har lagt ned lite tid och engagemang i filmen, det ska de ha all cred för och jag tyckte verkligen om den. Den tog upp det viktiga och höll sig till den röda men ack så viktiga tråden vilket inte alltid är fallet har jag märkt. Men jag tyckte ändå den kändes lite tunn. Storyn kändes lite snabbspolad, plötsligt hände detta, och detta direkt på det osv, men jag kan tänka mig att det nog är svårt att lyckas få med allt viktigt om man bara har 2 timmar på sig. Man skulle nog behöva få lite tid på sig att smälta det som händer. Och det hade nog karaktärerna också behövt. Nu kändes det som om det gick lite väl fort ibland.
Hade de gjort en serie-säsong så hade det nog funkat bättre rent tidsmässigt, men då hade de nog både tappat i kvalitet och känsla, för du behöver nog hela storyn i ett svep. Men svårt att säga.

 

På det stora hela så är jag nöjd och lär nog ge den ett bra betyg. 8 av 10 är nog en bra placering tror jag med.
En vän som jag tittade på filmen med en andra gång tyckte om den och hon hade inte läst mangan vilket hon nu skulle göra. Så den funkar nog väldigt bra för de som inte läst mangan innan. :)

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

För mig var detta en av de större filmöverraskningarna på senare år. Jag reagerar kanske allra främst på hur briljant filmen är i att berätta ur huvudkaraktärernas perspektiv. Animeringen, kamerajobbet, soundtracket och allt är som i en mästerlig symbios. Hamnar tveklöst bland de 10 bästa animerade filmerna jag sett.

Skrev en längre recension här.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 months later...

Den bästa anime jag har sett i år. Tack Sceleris som tipsade om att jag borde se den!

 

Jag skulle säga att det här är en film som handlar om att komma till freds med vem man själv är, att acceptera sina dåliga sidor, försöka förlåta sig själv och därmed bättre kunna se på världen om människorna omkring en. "Hjälp mig att leva" säger huvudpersonen i filmen. En modig, ärlig och smart replik som väl representerar vad jag gillar med den här filmen.

Hade velat skriva längre, men min liebling har kommit hem och jag vill pussa på den. Se filmen!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Kan inte se länken Sceleris, men det verkar som sista visningen i Hufvudstaden är nu på söndag, på Zita. Om det var någon som, liksom jag, insåg att de kanske inte var helt tillfreds med att missa den på bio.

Och för övrigt är ju engelsk text det bästa (möjliga) - det betyder ju att de kör ljudspåret i original. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...