Hoppa till innehåll
Anime.se

Ghost in the shell: SAC_2045


Ashaz
 Share

Rekommenderade inlägg

Netflix teasar ny Ghost in the shell serie. Uppenbarligen med CGI mer inispirerad av borderlands och realdolls än Masamune Shirows tidigare verk.

För mig var den estetiska förändringen i Arise onödig men helt ok. Men dethär vete fasen allstå. Jag har sett skyrim moddar med mer levande ansikten.

Vad tror ni?

Från ANN:

Citat

Kodansha and Production I.G announced a new anime based on Masamune Shirow's Ghost in the Shell manga in April 2017. Kenji Kamiyama and Shinji Aramaki are directing the project at Production I.G and Sola Digital Arts. Production I.G. USA president Maki Terashima-Furuta previously stated during an interview that the anime would have two 12-episode seasons, with Kamiyama (Ghost in the Shell: Stand Alone Complex) directing one of the seasons, and Aramaki (Appleseed) directing the other. Russian illustrator Ilya Kushinov (The Wonderland) is the character designer.

 

Redigerad av Ashaz
  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det känns som en Appleseed-makeover. Kanske inte så illa, men inte lika levande och troligtvis inte i samma klass som originalet...originalen.

Har bara sett original (remake?) filmen plus första säsongen av Standalone Complex. Är det här baserat mer på Arise? Och är Arise själv värt att se?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tittade på trailern och blev avskräckt direkt. CGI:n var sämre än den som var op till Ghost in the shell: Stand alone complex (GITS SAC) som kom 2003. Den estetiska ändringen som skedde med Arise störde mig inte så mycket även om jag föredrar den som är i första filmen och SAC. Enda anledningen att jag skulle titta på den där är om den skulle bli hyllad till skyarna men knappt då ens.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kuvshinovs design är helt okej, han är en hyfsad illustratör, men, alltså, nä. Nepp. Nej. Må vara att det är 3DCG, men själva animationen kändes utslätad och oorganisk. (Jag hoppas att de åtminstone inte kör sån där onödigt lågfrekvent 12-FPS-rendering som japanerna har övertygat sig själv i flera år om att de måste köra för att det ska "kännas" som vanlig 2D-anime...)

Fast även det skulle jag klara av om manuset var i Stand Alone Complex-klass, men Kenji Kamiyama har ju inte gjort något som inte varit en besvikelse sedan typ Seirei no Moribito 2007, och Shinji Aramaki har väl aldrig gjort något som sträcker nått över "mediokert".

Om något intressant någonsin ska hända med Ghost in the Shell igen så är det nog Mamoru Oshii som måste göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 6 months later...

Så har börjat se den nu, plot below:

****************************************************************************

Under 2040-talet så kraschade ekonomin där all form av valuta, digital som papper, förstördes. De fyra stora nationerna startade då upp ekonomin genom att kriga. Året är 2045 och världen är inne i ett nytt Kalla kriget kallat "Sustainable War". Det är väldigt förvirrande, men låt säga att det pågår alla olika sorters konflikter på en och samma gång (inbördes, terror, politiska) och detta ska tydligen se till att ekonomin fortfarande tuffar på.

Sektion 9 är splittrat och gänget har blivit legosoldater för en privatmilitär i USA och gör olika raider där. De två undantagen är Togusa som stannade i Japan som privatdeckare Aramaki som fick jobb inom regeringen. Mycket action, mycket politiska spel och även en del deckarjobb.

****************************************************************************

Frågan kvarstår då angående "grafiken". Imponerande faktiskt. Det är rejält med action här och rörelserna känns mjuka och flyter väl. Det var dock ett gif som cirkulerade om någon som gjorde bakåtvolter uppför en trappa som fick några att känna lite bakslag, men har inte kommit till den biten ännu så vet inte vad kontexten bakom den är. Specialeffekterna och Tachikomas känns riktigt bra. Ansiktsanimationerna är helt okej, förvänta dig inte något storslaget men i stil med Appleseed. Det som kan förstöra illusionen är vissa karaktärers utseende. Vi ser en regeringsagent som är en blek kopia av agent Smith från The Matrix och jag kan nog tycka att Aramaki inte är så imponerande på nära håll. Motokos design verkar vara ett mellanting från Arise och Stand Alone Complex. Är inte direkt ett fan av att hon verkar mindre än i SAC, men annars så är hennes ansikte och hår bra animerat (huvudkaraktär och allt det där).

Summa summarum: Fortfarande en spännande story, om än mindre komplicerad än original SAC. Specialeffekterna är toppen och animationen överlag är helt okej, men vissa kommer bli avtända på stilen. Motoko behöver längre hår. Batou är fortfarande boss.

  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har sett de två första avsnitten.

Story mässigt har den potential. Rätt röstskådisar gör mycket för den rätta känslan, men animationen och stilen är fasen inte kul.

När motoko kliver ur bilen i början osh traskar över vägen med höftsvängningar som om hon var dubbelt så stor och hade breda höfter, men istället har en liten tun lolli-kropp kändes bara så fel att all trovärdighet rasade. Det ser verkligen ut som att de plockat en generisk "sexy female walk animation" från nån skyrim mod.

 

Sen andra detaljer som att de i action scenen med bilarna svänger åt FEL håll i sladdarna! Om man ska animera bilar som kör fort kanske man åtminstonde ska ta sig en minut och titta på hur bilar beter sig.

Det kanske verkar nitpicky, men när det störösslas med sånadär småfel utöver den redan trista stiliseringen och den totala avsaknaden av uttryck i ansikten... i en anime? då blir det mycket motvals för min del.

 

Kommer fortfarande se klart den för det är GITS och som sagt; Storyn har potential och röstskådisarn är lika bra som alltid.

  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Första 12 avsnitten avklarade. Resten är delade upp i en andra säsong tror jag. Två tredjedelar in var det lite annorlunda men grym action, sen ett roligt mellanspel med Batou innan fokuset blir mer detektivaktigt likt klassiska SAC. Nu får man dock vänta innan man kan se helheten så jag började se igen 2ND GIG som jag pausade några episoder in. Blivit hungrig nu för mer spöken...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...