Hoppa till innehåll
Anime.se

OP eller inte OP?


Ebhen
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag satt här och funderade lite över OP (och ED med iofs.) och det slog mig lite att en del verkar inte ha något med själva serien att göra vare sig det gäller stämning, tempo eller innehåll. Musiken passar inte heller särskilt bra in och det enda man känner igen är bilder på huvudkaraktären/erna som sveper förbi eller gör något annat. 
Jag vet att fanservice säljer (eller i alla fall att produktionen tror det) och det har förekommit en hel del sånt i själva OP men inte ens en liten gnutta i själva serien... (Karin dök upp i huvudet här...) Då kan man ju undra lite om de som gjort OP:n ens sett serien innan de gjorde sin "musikvideo"? Ska den bara sälja titellåten eller presentera serien är ju frågan ibland? Ibland är det så skruvat att man undrar om de återanvänt någon OP från någon dissad serie och slängt in i brist på andra bra idéer. Allt ska ju också se så originellt ut så att den inte blandas ihop med någon annan serie såklart, men ibland tycks det krystas ut en del som nog borde tänkts över både en och två gånger. Visst handlar det om pengar i slutänden, men man kan ju åtminstone tota ihop något som man slipper ta fram skämskudden för. 

Naturligtvis finns ju tack och lov motsatsen som i princip är ren fröjd att se där musik, tema och allt flyter ihop till något bra som man inte kan kritisera. Det är ju en fördel att man gillar musiken såklart, men där går ju smaken isär och det jag gillar kanske inte alls någon annan tycker är speciellt bra och sågar den OP:n av just den anledningen. Frågan är ju då vad som gör en bra OP? 
Det jag tycker är riktigt kul är när en OP är genomtänkt och inte bara är samma upprepande i 12-13 avsnitt utan det dyker upp nya små klurigheter i dem allt eftersom serien utvecklar sig. Speciellt om det är subtilt och snyggt så är det riktigt kul och man får en anledning att sitta och titta igenom den med istället för att kolla mobilen, hämta något att dricka osv. ED är ju lite samma sak där, speciellt när det lämnas små ledtrådar till kommande avsnitt eller andra klurigheter. Sånt gillas. Ett kul exempel där är ju Angel Beats där seriens alla karaktärer visas succesivt genom seriens gång alltmedan bilden zoomar ut. Det var rätt snyggt på sitt sätt i sin enkelhet. 

Vad gör som sagt en OP bra eller dålig? 

Är lite nyfiken på om fler har funderat i dessa banor eller har några kul skräckexempel att förevisa där det är helt uppåt väggarna. Även motsatsen vore ju kul att höra om, där det är någon som är exceptionellt bra och snygg. 😊

  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som jag ser det är en bra öppningsvinjett en representativ tonsättare. Den ska förmedla känslor som passar serien, så att man som tittare kommer i rätt stämning, och göra det med tillräcklig finess för att locka intresse. För det behövs egentligen inte klurigheter eller ledtrådar från kommande avsnitt, även det också är trevligt.

Ibland är det väl inte ens möjligt: för Evangelion så färdigställdes OP/ED när halva serien fortfarande var odesignad! 20 veckor innan regissören ens hade beslutat sig för hur serien skulle sluta! I fallet Evangelion fick vi ju ledtrådar ändå, som en skiss av Kaworu, men man får nog se dem mer som ledtrådar till ännu oimplementerade idéer, än till något som varit planerat sedan start. (Jag tror att produktionsschemat från serien i Shirobako visar hur det kan gå även i en modernare produktion.)

Så förseningar i planeringen är väl en möjlig förklaring till ett opassande OP/ED. En annan tror jag är arbetsfördelning: olika personer regisserar ju olika avsnitt och OP/ED. Det kan helt enkelt vara så att personen som ansvarar för OP/ED har en egen vision och tillåts sätta den i verket.

Nu kan man förstås invända och säga att det är fel av serieregissören att godkänna ett OP/ED som blir oförenligt med resten av serien, men vi vet ju heller inte vad de har för interna argument. I deras ögon kanske det passar jättebra, eller så ska det passa illa, eller så var det så imponerande kreativt att serieregissören ville ha det ändå, eller så tänker de att det är mer kommersiellt gångbart. Eller så hade producenterna vissa villkor.

Det skräckexempel på OP/ED som jag lättast kommer på är från Clannad After Story, vars glättiga slutvinjett är ganska ökänd som en ”mood killer”. Jag är överlag okej med den – förutom i ett visst avsnitt där man verkligen borde ha tillåtits hålla kvar avsnittsslutets känslor och sitta med det en stund. Jag har alltid tänkt mig att åtminstone just det avsnittet hade kunnat ha slutlåten från första säsongen, eller instrumental bakgrundsmusik med eftertexterna infogade i själva avsnittet (som t.ex. Re:Zero avsnitt 15), men icke. Vem vet, kanske de hade skrivit ett produktionskontrakt som bestämde att de var tvungna att använda samma låt på samma sätt varje gång, innan de hade bestämt seriens struktur. 🤔

Desto roligare är att diskutera favoriter, men jag måste nog tänka en stund på det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

23 timmar sedan sa Sceleris:

Det skräckexempel på OP/ED som jag lättast kommer på är från Clannad After Story, vars glättiga slutvinjett är ganska ökänd som en ”mood killer”. Jag är överlag okej med den – förutom i ett visst avsnitt där man verkligen borde ha tillåtits hålla kvar avsnittsslutets känslor och sitta med det en stund. Jag har alltid tänkt mig att åtminstone just det avsnittet hade kunnat ha slutlåten från första säsongen, eller instrumental bakgrundsmusik med eftertexterna infogade i själva avsnittet (som t.ex. Re:Zero avsnitt 15), men icke.

Oh, yes! Även fast jag gillar musiken skarpt så har du en poäng där. En annan låt som jag är fantastisk är Credens justitiam från Madoka Magica, som är Mami:s theme. Den matchar inte alls det visuella som händer men det är något jag tänkt på efteråt mer än då jag såg serien. Nu var det ju iofs Shaft som var i farten så där vet man ju aldrig vad som väntar en. 
Läste förresten för ett bra tag sen när någon skrev att denne inte tyckte musiken till Elfen Lied passade alls då den var så våldsam men där håller inte jag med alls. Den är tvärtom mycket passande. Just mixen av det söta och ultravåldet och framför allt tragiken i serien fångas rätt bra i den låten.

Redigerad av Ebhen
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

2 timmar sedan sa Ebhen:

Oh, yes! Även fast jag gillar musiken skarpt så har du en poäng där. En annan låt som jag är fantastisk är Credens justitiam från Madoka Magica, som är Mami:s theme. Den matchar inte alls det visuella som händer men det är något jag tänkt på efteråt mer än då jag såg serien. Nu var det ju iofs Shaft som var i farten så där vet man ju aldrig vad som väntar en.

Hur passar den inte, menar du? Låten är upbeat, så med tanke på scenerna (i avsnitt 1, 3 och 10, så vitt jag kunde hitta) skulle jag säga att den ska representera hur Mami är en pålitlig, beundransvärd senpai som kommer till undsättning för de andra, och att den passar utmärkt för innehållet. Tänker du på tempot? Jag tyckte att även det passade skapligt. 🤔 Det är inte animerat till takten, förstås, men de kommer inte värst i olag.

Men Madoka Magica är förresten ett toppexempel på tonsättare, i synnerhet med slutlåten. I första två avsnitten var det nån glad fjantlåt med Madokas röstis, sen boom, Magia, för att slutföra det ”rugpull” de hade siktat på och poängtera att framtiden ser mörk ut!

3 timmar sedan sa Ebhen:

Läste förresten för ett bra tag sen när någon skrev att denne inte tyckte musiken till Elfen Lied passade alls då den var så våldsam men där håller inte jag med alls. Den är tvärtom mycket passande. Just mixen av det söta och ultravåldet och framför allt tragiken i serien fångas rätt bra i den låten.

Ja verkligen, det går väl inte att höra den och inte tänka att det är något slags operaaktig tragedi på gång! Om något är det väl serien som inte passar öppningsvinjetten! (*host* moéflickor som pissar på sig *host* 😅)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För min del så är låten det viktigaste för både OP och ED.  Första anledningen är att man ska komma in i rätt sinnelag när man tittar på serien. Den andra anledningen är att det är min primära del för att komma ihåg serier. Många gånger när jag lyssnar om på en låt som spelades som öppningslåt så kommer jag ihåg de bra (och ibland de dåliga) delarna av serien. Visst, många gånger tittar jag på OP eller ED som är bra men oftast är det att jag lyssnar på dem. Med det sagt så är det ett stort plus om musiken matchar seriens tema och animationer. 

Jag kan inte riktigt komma på om det är något OP eller ED som jag ogillade p.g.a. Att det inte höll till temat, av de jag ogillar så är det oftast att serien inte tilltalar mig, låten är dålig, eller att den har riktigt låg nivå t.ex. Att använda majoriteten av materialet från serien. Det kan göras bra men det är en fin balans tycker jag.

Två stycken OP som jag till en början inte gillade var Attack on Titan och One Punch Man. Båda var riktigt bra animerade men jag var inte helt såld på låtarna som spelades och tyckte att det måste ha funnits bättre alternativ. Detta varade i ungefär 2-3 avsnitt och nu kan jag inte tänka mig några andra låtar till de serierna. Framförallt när jag sedan fick se översättningen av låten The Hero som spelas i One Punch Man där de sjunger om just Saitama (eller åtminstone en som är i samma sits).

Jag kan skriva om många fler OP och ED men tänker att jag begränsar mig så att inlägget faktiskt blir skickat men vill nämna två till OP som jag verkligen gillar och det är andra OP till Ranking of Kings med låten Hadaka no Yuusha  likt One Punch Man så passar låten otroligt bra med seriens tema och den är en fröjd att titta på och det händer då och då att jag får rysningar när jag tittar på den. Den andra är serien kommer också från dess andra OP som är Jujutsu Kaisen med låten VIVID VICE. Inte nog med att låten sätter stämning av vad som komma skall så är animationerna riktigt snygga. Jag tycker även att den gör ett bra jobb att vissa vad som kommer hända utan att säga för mycket.

Ska försöka komma med fler favoriter och beskriva varför jag tycker om dem.

  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

22 timmar sedan sa Sceleris:

Hur passar den inte, menar du? Låten är upbeat, så med tanke på scenerna (i avsnitt 1, 3 och 10, så vitt jag kunde hitta) skulle jag säga att den ska representera hur Mami är en pålitlig, beundransvärd senpai som kommer till undsättning för de andra, och att den passar utmärkt för innehållet. Tänker du på tempot? Jag tyckte att även det passade skapligt. 🤔 Det är inte animerat till takten, förstås, men de kommer inte värst i olag.

Men Madoka Magica är förresten ett toppexempel på tonsättare, i synnerhet med slutlåten. I första två avsnitten var det nån glad fjantlåt med Madokas röstis, sen boom, Magia, för att slutföra det ”rugpull” de hade siktat på och poängtera att framtiden ser mörk ut!

Ja verkligen, det går väl inte att höra den och inte tänka att det är något slags operaaktig tragedi på gång! Om något är det väl serien som inte passar öppningsvinjetten! (*host* moéflickor som pissar på sig *host* 😅)

Jag kan bara minnas en scen dock, men just den kändes inte som om den passade musiken riktigt, men jag får kika tillbaka lite och se de du hänvisade till. :) Det var några år sen jag såg serien och när jag kollade runt lite på YT så hittade jag bara en scen som sagt. Men jag ska plocka fram den ur hyllan och ta en titt igen. Och jag instämmer helt ang. musiken i serien. Den är bland de bättre jag hört faktiskt för en serie. Yuki Kajiura är en av mina absoluta favoriter och tillsammans med Kalafina blir det ren magi. En annan av favoriterna är Ceui som nästan är i samma kaliber. Köpte ett par av hennes CD när jag var i Japan. Upptäckte henne i serien Sola och har gillat hennes musik sen dess. 

Ja, Elfen Lied lämnar ju lite att önska tyvärr och den har definitivt inte åldrats med värdighet. Såg om den nyligen mest för att kolla och den har stora plot holes och mycket skulle nog kunnat göras bättre, definitivt om den skulle gjorts idag. Musiken är mer minnesvärd än själva innehållet. 


Klona, jag instämmer till fullo, det är ju låten i sig man oftast fastnar för, inte själva videon i en OP/ED, och den är viktig för att sätta dig i stämning inför serien ja. Vissa serier har jag märkt har en grupp/artist som gjort titellåten och sen någon annan som gjort resterande musik i serien och där krockar det ibland lite väl mycket. Som Sceleris var inne på gällande Madoka där det var lite så, titellåten gjordes av en annan grupp och Yuki Kajiura (och Kalafina) gjorde home run med resten. Kan säga att titellåten helt har fallit i glömska. Kajiura har ju gjort en hel del minnesvärt och var nog faktiskt de första jag stötte på när jag blev introducerad till Anime i början på 2000-talet. Mai-HIME var den första serie jag såg och den musiken sitter ff. i huvudet och är något jag gillar än idag. Noir, Hack//Sign, SAO, Fate/Zero och många fler serier har ju backats upp av henne på ett mästerligt sätt och ska jag vara ärlig så är det numera musiken som jag minns mest från några av de serierna. :P Många serier med snärtiga pop- och rocklåtar går helt förbi mig även om jag gillade serien så måste man ju gilla titelspåret för att komma ihåg den och koppla den till serien. Det är nog därför jag failade hårt på det testet nyligen. ;) 

Ska vi prata bra musik OP/ED så ska jag nog också fundera lite. 

Men för att återanknyta till Madoka här då så hittade jag den här orkestervarianten för ett tag sen. Två tummar upp i min bok iaf. Det är något visst när en klassisk orkester ger sig på och tolkar bra musik. 

 

  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den 2022-11-03 vid 22:51 sa Ebhen:

Som Sceleris var inne på gällande Madoka där det var lite så, titellåten gjordes av en annan grupp och Yuki Kajiura (och Kalafina) gjorde home run med resten. Kan säga att titellåten helt har fallit i glömska.

Objection! ClariS äger! 😆

Det påminner mig om en... inte fråga, men iakttagelse: ibland är det svårt att säga om man gillar en öppningsvinjett för vinjetten, eller om man gillar öppningsvinjetten för att man gillar serien. 🤔

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Någonting som jag personligen känt är att bra serier brukar inte betyda bra OP. Dom är okej, men inte sådär så man brukar lyssna nonstop på repeat.

Strike Witches har tematisk musik men är ganska positivt med tanke på att hela världen slåss mot en utomjordisk invasion.

Girls Frontline höll i slutändan inte måttet som serieadaption men hade ett alltför påkostat OP som också var på engelska. Det råkar också vara bland de bästa OP:s jag har hört.

Om man ska ha riktigt bra musik till OP ska man söka efter GARNiDELiA, Sawano Hiroyuki eller dyka in i slice of life-genren.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...