Hoppa till innehåll
Anime.se

Eran personliga TOP 10 lista "serier"


soujiro
 Share

Rekommenderade inlägg

  • Svar 139
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Oj, här har jag inte skrivit något ännu. Okej, en icke-bergfast topplista är:

 

1A: Neon Genesis Evangelion och 1B: Cowboy Bebop

Delad förstaplats, då de för mig regerar i varsitt kungadöme.

 

1A är så mycket. Underhållande. Tankeväckande. En psykologisk inblick, inte bara i de mänskliga relationer och situationer som framställs, utan även i seriens skapare, som lade hela sin själ i projektet och "lät bränna in sina känslor" i det. Handlingen och symboliken i Evangelion är bara pynt för det underliggande budskapet, men ändå fungerar det så bra, och så mycket.

 

1B är för mig den andra sidan av myntet: I Cowboy Bebop är stil allt. Jag rådiggar handlingsuppbyggnaden med sitt genreflörtande, den diversifierade musiken, dessa myriader av influenser och hyllningar. Men trots sin "ytlighet" påverkar den mig starkt.

 

2: Rurouni Kenshin: Meiji Kenkaku Romantan - Tsuiokuhen

Ett vackert och finstämt historiskt drama, realistiskt och trovärdigt men ändå fantastiskt - och fantastiskt välgjort. Från den kraftfulla handlingen med kontrasten mellan våld och romantik, till den undersköna ackompanjerande musiken, till den vackra animationen, till den starka regin och skådespeleriet, är det, om än kanske inte perfekt, åtminstone jävligt nära.

 

3: Koukaku Kidoutai STAND ALONE COMPLEX

Teknofiler, förenen eder! Scifiaction när den är som bäst. Bra musik och snygg till utseendet. Ganska hög nivå på innehållet, med politik, konspirationer, och en trovärdig teknologisk grund, samt den åtföljande skildring av framtidssamhället som bygger på sagda teknologi. Jag vill bo i Japan år 2030.

 

4: Cardcaptor Sakura

Vad kan jag säga? En härligt munter serie ("som prozac i animéform") med gedigna produktionsvärden, klämmig musik, och söthet som kan ge mindre härdade människor diabetes.

 

5: Ginga Eiyuu Densetsu

Krig och konspirationer avlöser varandra i denna mustiga rymdopera som in i sista stund behöll sin styrka. Fascinerande handling med inbakade diskussioner om två politiska motsättningar och deras respektive främsta ledare, duglig animation och design (härligt åttiotal), klassisk musik som i sammanhanget fungerar perfekt, och väldigt många väl utmejslade huvud- och bifigurer vars rollista praktiskt taget är en "who's-who" för den tiden - alla är med.

 

6: Top wo Nerae!

Börjar som en käck "nå toppen"-historia med genomtänkt pseudofysik, och slutar fantastiskt storslaget, medryckande och vackert.

 

7: Koukaku Kidoutai S.A.C. 2nd GIG

Mer av samma från första serien, fast lite mörkare och med starkare betoning på krig och politiska konflikter. Välbehövd fortsatt karaktärsutveckling.

 

8: Princess Tutu

En underbara saga i underbar stil med underbar musik och underbara karaktärer, samtidigt väldigt söt och rolig. "Ankis" (Ahiru) röst är uppfriskande gnällig. Och Drosselmeyer och magister Katt är ju hårda som sten. Watashi to kekkon shite moraimasu!!!

 

9: Suzumiya Haruhi no Yuuutsu

Hon kom från ingenstans och vann över mitt hjärta allt mer för varje avsnitt. Jag skulle vilja påstå att det är en serie för nördar: Må vara att handlingen rent generellt kan tyckas vara rätt allmän, men det finns så många detaljer inom så många områden att man ibland måste känna att "Fan, det är som att serien är gjord för mig!". Det kan vara referenser och parodier från litteratur, filmer, matematik/fysik, TV- och datorspel, animé/manga, programmering, samt små dolda påskägg på seriens hemsida. Men den är verkligen också välgjord på andra sätt: God karaktärsutveckling, bra musik, fin animation och rolig regi. Och som en perfekt balans till seriens alla knasigheter är berättaren Kyon härlig som "förnuftets röst" i serien.

 

10: Fruits Basket eller Kareshi Kanojo no Jijou ?

Jag är inte säker. Den senare är roligare och har ett väldigt intressant upplägg och iscensättning, men den förra är rolig, rörande och håller god produktionskvalitet rakt igenom. Båda är åtminstone väldigt bra.

 

Bonus: Urusei Yatsura

Det är inte en fulländad serie. Animationen är inte den bästa, rösterna låter väldigt "tecknat" emellanåt, och humorn kan vara rätt krass, simpel och regelmässig. Men jag gillar den verkligen, på något sätt får den mig ofta att skratta ut högt. Fånig, men skithärlig. Perfekt för mig. Och så har den kanske åttiotalets bästa soundtrack. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Samurai Champloo:

Serien som bara tog slut och lämnade mig längtandes efter destå mer, man kan inte få nog av att se Mugen, Jin och Fuu's äventyr genom forntida japan med sina nutids tvister. Hanlingen är gedigen rakt igenom och karaktärsutvecklingen märks av genom hela serien. Soundtracket är väll ett hata eller älska tema, själv så älskar jag verkligen soundtracket trots att jag annars lyssnar på metal. Helt enkelt den perfekta serien med en otroligt grym attityd.

 

2. Black Lagoon:

Från den ena attityd drypande serien till den andra, här är det koolhet som gäller. Om det är något som klassas som okoolt så kommer du definitivt inte att hitta det i den här serien. 3 av 4 karaktärer i serien är otroligt starka medans Benny då kanske får lysa lite mer i nästa säsong med lite tur.

Animationerna är defenetivt från toppskiktet inom animevärlden och röstskådespelet slutar inte att imponera. Sedan att de slängar in lite nyskapande svordommar här och var gör inte saken värre.

"Fucking christ Sama-sama".

 

3. Azumanga Daioh:

Den här serien handlar enbart om den otroligt bra karaktärsuppsättningen.

Gillar man inte Chiyo, Osaka, Tomo, Yomi, Sakaki, Yukari, Nyamo, Kagura och Kimura så kommer man antagligen inte att gilla serien.

Men vem i hela världen skulle kunna ogilla dessa personligheter?

Soundtracket gör ett grymt bra jobb att lyfta fram den flummiga känslan i serien.

 

4. Hajime No Ippo:

Återigen en riktigt toppenserie, antagligen den bästa "Se huvudrollen bli starkare" serien jag någonsin har sett och kommer se.

Här slipper man alla dessa omöjliga krafter som de ska slåss med, man får två kämpar och 4 röda handskar.

Man får ren njutning.

 

5. Suzumiya Haruhi No Yuutsu:

Serien som stormade helt oväntat in i våra nördiga små animeliv och försvann lika fort. Otroligt bra serie på alla plan som är möjliga, hade den enbart varit dubbelt så lång så hade den hamnat bra mycket längre upp på min lista.

 

6. Last Exile:

En serie som utspelar sig i en underbar värld där flygplan inte finns utan de är ersatta av s.k. "Vanships".

Man följer Claus och Ravi's liv under ett stort krig som rasar i länderna.

Musiken är bland det bästa jag någonsin hört animeväg, ger verkligen den där extra känslan som man suktar efter.

Animationen är på topp, inte så konstigt då det är Gonzo som ligger bakom serien.

 

7. Great Teacher Onizuka:

Eikiichi Onizuka, 22 år gammal, det säger allt.

Serien är något utav det roligaste jag sett, man tröttnar inte på att se vad Onizuka kan komma på för saker för att hjälpa sina små elever med sina problem.

 

8. Hunter X Hunter:

Killuah och Gon, Gon och Killuah.

Desa två är de som lyfter upp serien helt och hållet, den handlar kort och gott om deras resa för att få Hunter-licensen som alla drömmer om, och sedan så fortsätter serien med att visa vad de gör efter att de fått licenserna.

 

9. Jungle Wa Itsumo Hale Nochi Guu:

Ännu en komedi serie, med ganska sjuk humor.

Guu är en av de bästa karaktärerna som någonsin skapats, hon har allt t.o.m. en helt ny värld i magen.

Serien som är rätt så lång känns kort som tusan p.g.a. att den är så bra som den är.

Att se den är ett måste, att älska den är oundvikligt.

 

10. Fullmetal Alchemist:

Serien är otroligt bra och är helt klart en "bara ett avsnitt till"-serie där det blev allt för många avsnitt till. Som tur vär är jag en av de få lyckliga som inte sett filmen och får leva i min ovetande lycka, jag har inte planer heller på att se den då man har hört mindre bra saker om den.

Den här serien är helt klart en sådan som får folk att börja kolla på anime.

 

Hedersomnämnande - "Saikano":

Enda skälet till att serien hamnar här är slutet på den.

Spoiler:

Vem har inte velat se en serie/film där allt faktiskt slutar med att jorden går under. Man har ju sagt på skoj ett antal gånger om någon frågat hur en film/serie så har man skojat "Världen gick under och alla dog", här händer just det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 4 months later...

Get Backers

Kenshin (ovas framförallt)

Berserk

Chrno Crusade

Elfen Lied

Kimi ga Nozomu Eien

Tsubasa Chronicle

Vision of Escaflowne

Pani Poni Dash!

Sensei No Ojikan

 

Är nog min lista på färdiga serier, ingen ranking på dem.

 

2 Serier som garanterat kommer att slå sig in när de är färdiga är Death Note och Code Geass

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Samurai champloo

(för den har skön humor, snygga fightings scener, grymt tecknad, kändes inte som den blev seg nånstans utan man vill bara se mer och mer hela tiden, och när den tog slut fällde man nästan en tår för att nått så häftigt var över)

 

2. Elfen lied

(en av de första anime jag såg, den och ragnarok animen gjorde mig till den anime nörd jag är idag, elfen är en otroligt häftig anime, massa skön gore och humor)

 

3. Grenadier the senshi of smiles

(En anime som känns som en riktig rip off av trigun, men enligt mig är den bättre än trigun, själv tyckte jag trigun hade alldeles för många dö punkter, den blev seg, medan grenadier rullade på hela tiden med desutom massa ecchi och fanboy servie 0.0 det uppskattas alltid)

 

4. Melancholy of Haruhi Suzumiya

(när jag visade den här för en kompis så sa han direkt "bästa anime jag sett" och jag kan hålla med till en viss del, den är en av de bästa jag sett absolut, otroligt skön humor, otroligt skön handling, även om det inte händer så jätte mycket i mellan åt så gör det inget, för alla karaktärerna i serien underhåller än med sin charm endå)

 

5. Great teacher onizuka

(Otroligt skön anime, men den har väll alla sett? =p så behöver nog inte säga så mycket om den)

 

6. 2x2 Shinubuden

(otroligt galen humor, den här tappade man verkligen anden av)

 

7. Chobits

(riktigt rolig anime, grym handling och fint slut)

 

8. Ebichu

(otroligt skön ecchi humor, handlar om en hamster)

 

9. Desert punk

(lite av en ripp of av trigun men mycket mycket bättre enligt mig, tänk er en självisk trigun typ)

 

10. Ragnarok the animation

(första animen jag såg och den som fick igång mitt anime nördande, riktigt härlig anime även om man inte kört spelet)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Varför ser jag inte mer av RahXephon? :|

 

Cowboy Bebop

NGE

RahXephon

Wolf's Rain

Juuni Kokki

 

Dessa 5 är de serier som jag anser vara bättre än de övriga jag sett (finns fler men, men) :)

 

 

Men anime är så olika, är som att jämföra äpplen och apelsiner.

Även att de serier som fångar mig mest är lite mer seriösa serier, som har ett mera "djup", så kommer jag på mig att gapskratta och det sprutar tårar till serier som dessa.

 

Love Hina

FLCL (okej, den kanske inte ses som oseriös men den är väldigt speciell :P)

Shuffle!

Onegai Teacher

 

...osv :)

 

Efter att jag smält RahXephon i några dagar till så ska jag börja titta på Elfen Lied, och sedan Melancholy of Haruhi Suzumiya.

 

 

Ärligt talat, jag förstår inte hur japaner lyckas göra anime, är helt vansinnigt. Jag är absolut inte lättpåverkad av något i det upptäckta universum, men när jag ser en riktigt bra serier finner jag mig snyftandes i fosterställning -- anyone care to explain? :)

 

 

 

...btw, att rangordna anime är hädelse, och borde straffas med minst 10 rapp med en bambustav. Minst!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Oh, en topplistesida. Det var flera år sedan jag postade på en sådan sist. Undrar om jag ens kommer upp i tio serier som är värda att stå på en lista. Jag kanske redan har postat i den här tråden någon gång tidigare, förresten. Jaja.

 

Hmm...

 

1-2 (i någon ordning, de är närapå jämnbra, och spelar i vanvettigt skilda kategorier): Neon Genesis Evangelion och Prinsessan Tutu.

3: Versailles ros.

4: Galaxexpressen 999.

5-7 (också i någon slags ordning, de är i alla fall nästan samma genre): Mobilrustningen Gundam, Stjärnbrigaden Yamato och Superdimensionsfortet Macross.

8-9: Candy Candy och Superfamiljen/Kimagure Orange Road.

10: Delad plats mellan de (öh) extremt likartade serierna Flickrevolution Utena och Pansarriddarna Votoms.

 

Bonusplats för extraordinär manlighet: Den magiska ängeln Creamy Mami.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Oh, en topplistesida. Det var flera år sedan jag postade på en sådan sist. Undrar om jag ens kommer upp i tio serier som är värda att stå på en lista. Jag kanske redan har postat i den här tråden någon gång tidigare, förresten. Jaja.

 

Hmm...

 

1-2 (i någon ordning, de är närapå jämnbra, och spelar i vanvettigt skilda kategorier): Neon Genesis Evangelion och Prinsessan Tutu.

3: Versailles ros.

4: Galaxexpressen 999.

5-7 (också i någon slags ordning, de är i alla fall nästan samma genre): Mobilrustningen Gundam, Stjärnbrigaden Yamato och Superdimensionsfortet Macross.

8-9: Candy Candy och Superfamiljen/Kimagure Orange Road.

10: Delad plats mellan de (öh) extremt likartade serierna Flickrevolution Utena och Pansarriddarna Votoms.

 

Bonusplats för extraordinär manlighet: Den magiska ängeln Creamy Mami.

 

Du kan inte ha sett mycket om du har svårt att komma med en 10 serier som är värda att stå på en topplista. :/ 10 är alldeles för lite för att få med alla riktigt bra serier, topp 50 skulle behövas minst. Och sen att rangordna dom 50 underbara serierna vore halvt omöjligt.

 

Men du kanske är en gammal tittare mest? För det där var ju inte direkt några nya serier.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är rätt ny på anime fronten och har inte sett allt för mycket. Men tillräckligt för att inte kunna göra en defenitiv top 10 lista då jag håller med som några skriver att det är omöjligt att ranka eftersom det finns så mycket. Men iaf har jag skrivit ner 10st som jag tycker är riktigt bra.

 

Blood+

Växte med varje avnsnitt och avslutades på ett skit bra sett.

 

Cowboy Bebop

Tok bra helt enkelt, musiken, karaktärerna. Även bland de första anime serier som jag har sett på så den ligger när hjärtat också.

 

Great Teacher Onizuka

Skrattfest så det står härliga till!

 

Hanbun No Tsuki Ga Noboru Sora

Mysig liten serie på 6 delar.

 

Neon Genesis Evangelion

Håller med allt positivt som skrivits om denna serie. Ruggigt bra helt enkelt.

 

Shinigami No Ballad

Så som Hanbun no tsuki ga nobori sora, en riktigt liten mysig serie.

 

Saikano

En av få serier där jag vart nära att börja storgråta, klumpen i halsen satt långt inne.

 

The Melancholy Of Haruhi Suzumiya

Första avsnittet måste nog vara de bästa jag sett i någon serie. Sen att resten är nästan lika bra och att handlingen inte är den sedvanliga kanske gör inte saken mycket sämre.

 

Welcome To The NHK!

Känner tyvärr igen mig själv på vissa ställen, kanske inte lika grovt som Satou Tatsuhiro men ändå. Har i alla fall tagit till mig denna.

 

Wolf's Rain

Underbar i min mening. Jag mår gott helt enkelt när jag ser på denna.

 

Det är väl dom som jag just nu tycker mest om och som påminner mig varför just jag tycker om att kolla på anime när den är som bäst. Sen kan jag även nämna att några som jag kunde lagt till för någon annan kanske, för som sagt det finns så många bra serier.

 

 

Shingetsutan Tsukihime

RahXephon

Haibane Renmei

Kanon (2006) (Även fast den inte är klar så är den redan nu en klar favorit för mig)

Azumanga Daioh

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Man kan ju försöka;

 

The Melancholy of Haruhi Suzumiya

Furi Kuri

Ghost in the Shell: Stand Alone Complex (tycker 2:nd gig räknas hit också)

Samurai Champloo

Cowboy Beebop

Samurai X

Last Exile

RahXephon

Elfen Lied

... i ingen speciell ordning (den som kommer närmast är antagligen ordningen jag såg dem i, med nyast överst, men då skulle RahXephon vara i toppen. Man kan nästan tycka att det är skrattighets-skala, men då borde FLCL vara överst och Samurai X vara bra mycket längre ner. Det går inte att rangordna dom)

 

det är alltid den sista som är svårast. Jag får göra tre hedersomnämnanden istället: Neon Genesis Evangelion, Fullmetal Alchemist eller Berserk. Alla tre är bra och platsar egentligen på listan, men Berserk slutar dåligt, NGE är lite för pampig (och början har för många upprepningar) och FMA är lite för lång.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du kan inte ha sett mycket om du har svårt att komma med en 10 serier som är värda att stå på en topplista. :/ 10 är alldeles för lite för att få med alla riktigt bra serier, topp 50 skulle behövas minst. Och sen att rangordna dom 50 underbara serierna vore halvt omöjligt.

Det där var så urbota dumt skrivet att det får stå mer eller mindre oreplikerat för sig själv.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du kan inte ha sett mycket om du har svårt att komma med en 10 serier som är värda att stå på en topplista. :/ 10 är alldeles för lite för att få med alla riktigt bra serier, topp 50 skulle behövas minst. Och sen att rangordna dom 50 underbara serierna vore halvt omöjligt.

Det där var så urbota dumt skrivet att det får stå mer eller mindre oreplikerat för sig själv.

 

Nej tyvärr verkar det bara vara du som sitter och ser gamla 70-90-tals serier. Kom tillbaka när du har sett lite anime som inte finns på VHS. (:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du kan inte ha sett mycket om du har svårt att komma med en 10 serier som är värda att stå på en topplista. :/ 10 är alldeles för lite för att få med alla riktigt bra serier, topp 50 skulle behövas minst. Och sen att rangordna dom 50 underbara serierna vore halvt omöjligt.

Det där var så urbota dumt skrivet att det får stå mer eller mindre oreplikerat för sig själv.

Vad var så dumt med det då? :S

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Varför skulle 2nd gig inte räknas? :P Det är ju samma serie, bara den andra säsongen.

Många (däribland jag) håller isär dem. De är ju ganska olika verk, med distinkta ämnen, och 2nd GIG sändes trekvarts år efter S.A.C..

 

(Men samtidigt hör de samman så pass mycket att jag inte har problem med folk som räknar det som samma serie.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...