Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime vintern 2023


MathJuice
 Share

Rekommenderade inlägg

Hm… Mycket underhållning. En del uppföljare till hyfsade original, och en del animeversioner med hyfsade mangaversioner. Dock är det inget som slår mig som särskilt spännande, något som tar animetittarna med storm. Men det är också mycket som jag inte har någon blekaste aning om, så det kan ju mycket väl vara en ”sleeper hit” någonstans i listan.

  • Vinland Saga 2: Jag borde se första säsongen. 😔 (Jag har läst flera volymer av mangan.)
  • Misfit of Demon King Academy 2: Eh, kommer väl att se.
  • Nagatoro-san: Jag borde se första säsongen. 😔
  • Tokyo Revengers 2: Eh, kommer väl att se.
  • Bōfuri 2: 😌
  • NieR Automata: Jag är fascinerad av vadhonnuheters karaktärsdesign, men jag hoppar över, för jag tänker mig att jag hellre borde spela spelet.
  • Tomo-chan: Bad-ass pojkflicka 👍, men många bifigurer är också toppen! Som Carol och hennes nypvärda kinder.
  • Danmachi IV del 2: Ja just, fan, jag höll ju på att se ikapp... inför säsong 2 för tre år sen... 😔
  • Spy Classroom: Ingen aning om vad det är, men jag borde se några avsnitt om så bara för att hålla isär den från Assassination Classroom, Classroom of the Elite, etc.
  • By the Grace of the Gods 2: Hur kan den här mediokra serien få en uppföljare! …Eh, kommer väl att se.
  • Kubo-san: Har läst mer än tillräckligt av mangan; det är det gamla vanliga om en oanmärkningsvärd kille som blir vän med en tjej. Puppy love-romcom enligt nötta mönster – vilket inte är dåliga mönster.
  • Ice Guy and His Cool Female Colleague: Jag läste lite av den när den (tror jag) var en ”Twitter-manga”. Jag fick inte intrycket av att det var en sån story som vinner på att utvidgas, men jag kan ju ha fel.
  • Trigun Stampede: Full-3DCG är ju trist, men jag är lite nyfiken ändå.
  • My Life as Inukai-san's Dog: Tanken leder ju osökt till Dog & Scissors. Detta är inte en bra sak!
  • Hero King, Reborn to Master the Blade: Reinkarnation med könsbyte. Som jag förstår det så gör de i princip ingenting med könsbytet här (d.v.s. något slags storyline som berör könsskillnaden), så då känns det som en ganska meningslös ploj. Fast jag vet ju inte om det stämmer.
  • Farming Life in Another World: Åtminstone mangaversionen är en medioker och ”procedurell” berättelse; det bara handlar om en snubbe som bygger grejer och får nya jättestarka waifus.
  • Endo and Kobayashi Live: Två japanska ungdomar spelar otome-spel, men spelandet blir på riktigt, och deras löpande kommentarer om tsundere-”skurkflickan” hörs av otome-spelets prinskaraktär. Inte en Bakatarina, men åtminstone lite egen gimmick.
  • I'm Now Your Sister: Köns- och åldersbyteskomedi med lättsam stil.
  • Adventurers Who Don't Believe in Humanity Will Save the World: Har läst en del av mangaversionen, den är okej. Fyra huvudpersoner som blivit förrådda och avskyr andra, bildar en grupp och får (förstår vi) lära sig tillit igen. Det är inte typ någon supertragisk backstory, men väl tillräcklig psykologi för att hålla igång en berättelse.
  • Reincarnation of the Strongest Exorcist: Ah, vafan, den! Jag har nyligen läst en bunt av mangaversionen, jag visste inte att den skulle komma som animeserie. Den är dock inte särskilt intressant, ganska typisk ”återfödd supermänniska”-story.
  • Buddy Daddies: Haha, ”Themes: Childcare, Organized Crime”, det ska jag kolla in.
  • Chillin' in My 30s After Getting Fired from the Demon King's Army: Jag har läst mer än tillräckligt av mangaversionen. Den är trist.
  • Campfire Cooking in Another World with My Absurd Skill: Isekai + matlagning. Ett förlorande recept. Mangan är meh. (Matlagningsserier är meh. Förutom såna med snyggingar som tappar kläderna för att maten är så god.)
  • Tsurune 2: ”Kyoto Animation's beloved Tsurune”, var den så beloved? (Jag såg den aldrig.)
  • Saving 80,000 Gold in Another World for My Retirement: Cute Girl Doing OP Isekai Things. Mangaversionen är småkul. Mitsuha är ganska go'.
12 timmar sedan sa MathJuice:

Ijiranaide, Nagatoro-san 2nd Attack: Bättre än Komi-san, fite me, waiiii! 

Är det inte Teasing Master Takagi-san som är den naturliga jämförelsen med Nagatoro-san? :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ayakashi Triangle: Den nya storhitten av legendariska mangaka Yabuki Kentarou (To Love-Ru, Black Cat). Exorcister, ninja, och mycket yokai shenanigans.

D4DJ All Mix: Säsong två av D4DJ, första säsongen var riktigt kul och OVA:n som vi fick för några månader sen var också väldigt bra. Ser mycket fram emot!

In/Spectre Season 2: Hörde mycket klagande över hur Steel Lady arcet drog ut allt för mycket, jag hade dock inget problem med det så tänker fortsätta med andra säsongen.

Hirogaru Sky! Precure: Ny precure-serie! Förra årets var hyfsat meh, jag droppade den rätt tidigt. Precure firar dock 20 år i år, och detta blir även det 20:de inlägget i franchisen. Förhoppningsvis slår de till rejält denna gång!

Redigerad av Raccomunk
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hygglig lineup för vintern, men vi får väl se vad som droppas och vad som hissas. :) 

  • Vinland Saga 2: Jag har tänkt att se första säsongen ett tag nu och har hört en del bra om den men det tar lite emot ändå... Vikingasaga på japanska... Kan det funka? 
  • Nagatoro-san: Hell yeah! 😁 Läser mangan och tycker det är riktigt roligt. Rätt vanlig setting som nog hade varit småtråkig om det inte hade varit för hur Nagatoro framställs och ritas. Hehe... 
  • The Angel Next Dor Spoils Me Rotten: Kan ev. vara sevärd. Mangan har ju iaf. börjat lite trevligt... 
  • Tokyo Revengers 2: Jag kom halvvägs igenom första säsongen och var väl inte helt jätteimpad, men man kanske borde ge den en chans till? 
  • Tomo-chan: Oh yes! Tyckte mangan var riktigt underhållande så jag håller tummarna för att de inte sabbar den här.
  • Spy Classroom: Såg en trailer och tyckte det var lite intressant så vi får väl se... 
  • Buddy Daddies: Lät lite smårolig men vi får väl se om de kan leverera också. 
  • Tsurune 2: Serien var bra (svårt att vänta sig annat från KyoAni) men har inte sett filmen än. 
  • Saving 80,000 Gold in Another World for My Retirement: I brist på annat kan jag nog kolla in denna med. Fastnade inte helt i mangan då jag hade för mycket annat kul att läsa så vi får väl se. 
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

8 minuter sedan sa Ebhen:

Buddy daddies? 😎

ChatGPT tycker att det låter som ett bra förslag!

Citat

Det finns många olika aspekter av "Buddy Daddies" som kan vara intressant att diskutera avsnitt för avsnitt. Här är några förslag på sådant som kan vara intressant att prata om:

  1. Karaktärerna: Kazuki och Rei verkar ha väldigt olika personligheter och bakgrund, så det kan vara intressant att prata om hur deras relation utvecklas och hur deras olikheter påverkar dem. Det kan också vara intressant att prata om Miris roll i serien och hur hon påverkar Kazuki och Rei.
  2. Relationerna: Kazuki och Rei är bästa vänner och har en nära relation, men det finns också andra relationer i serien, till exempel mellan Kazuki och hans föräldrar, eller mellan Kazuki och olika kvinnor han träffar. Det kan vara intressant att prata om hur dessa relationer utvecklas och påverkar karaktärerna.
  3. Handlingen: Serien verkar ha en del spänning och action, så det kan vara intressant att prata om vad som händer i olika avsnitt och hur olika händelser påverkar karaktärerna och handlingen i stort.
  4. Teman: Serien verkar handla om vänskap, förbrytelser och moral. Det kan vara intressant att prata om hur dessa teman utforskas i serien och vad man som tittare tycker om hur de behandlas.
  5. Förväntningar: Diskutera vad man förväntade sig av serien och hur den lever upp till eller inte lever upp till förväntningarna.

Det finns säkert många fler saker man kan prata om, det här är bara några förslag. Hoppas det hjälper!

 

  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

De jag har tänkt att se är:

Vinland Saga S2: Första säsongen även om den blev lite utdragen men jag är intresserad av att se hur det artar sig.

Nier Automata: Spelet var riktigt bra så hoppas på att animen gör spelet någorlunda rättvist.

Danmachi S4 del 2: Tyckte att tedje säsongen var lite sisso där och samma sak med första delen av säsong 4 men tillräckligt bra för att se uppföljaren. Om den fortsätter i samma stil efter den här så kanske jag inte tittar på nästa säsong (om det blir en till).

Blir säkert någon mer om jag ser att det blir mycket snack om någon av säsongernas anime.

Om vi aktivt försöker göra en anime-diskussion så ska jag försöka vara med. Sneglat lite på de andra serierna men inte hittat någon som är ett klockrent alternativ.

  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu har jag sett på det mesta jag planerade för denna säsong, främst uppföljare som återstår. Så jag tänkte posta lite första intryck.

Ayakashi Triangle: En rätt så "okej" adaptation. Den gör inget dåligt, men går inte heller över förväntningar. Att den är censurerad är på sitt sätt en positiv sak, då mangan ej visat tillräckligt mycket för att behöva censur, men det finns tyvärr inget ocensurerat alternativ förrän blurayen släpps. Kanske bäst att vänta tills dess.

Buddy Daddies: Jag antar att det här var en serie. P.A. Animation har haft en absurt hög frekvens av serier som jag tyckt om nyligen (två i rad!), så det var väl på tiden för en serie som inte klickar för mig.

By the Grace of the Gods S2: Mer smutstvätt!

Campfire Cooking in Another World with My Absurd Skill: Första avsnittet var lite småkul, men annars inte så speciell. Maten såg hyfsat bra ut, vilket är positivt i en sån här serie.

Chillin' in My 30s: Det finns två bra saker med serien, vilket också var anledningen till att huvudkaraktären valde att stanna kvar i byn: 🍈🍈

D4DJ All Mix: Den faller lite grann i samma grop som Bandori's andra säsong gjorde, dvs att man förväntas känna till karaktärer från att ha spelat spelen. Denna hanterar det dock mycket bättre, har man hängt med i första säsongen och sett alla OVAer så klarar man sig hyfsat bra.

Danmachi S4 del 2: Som jag skrivit tidigare så gillar jag vad denna säsong gör, och här så fortsätter den i samma veva.

Disillusioned Adventurers Will Save the World: Mycket DnD vibes från denna. Kan bli kul.

Endo and Kobayashi Live!: Ett rätt intressant koncept för en villainess-serie, frågan är hur väl de använder sig av det. Hittills var relationen mellan Endo och Kobayashi det som var mest intressant för mig.

Farming Life in Another World: Jag har en soft spot för farming simulators. Har läst lite av mangan och tyckte om den. Första avsnittet gjorde ett bra jobb.

Giant B(r)easts of Ars(e): Alltså, jag har helt förträngt allt som hände i detta avsnittet. Har inte den blekaste. Hyfsat säker på att jag inte somnade medan jag tittade på det. Det helt enkelt gick in genom ena ögat och ut genom andra.

Handyman Saitou: Hyfsat segmenterat avsnitt, med många osammanhängande klipp av huvudkaraktärerna i olika situationer, utan någon röd tråd. Det var dock kul!

Ippon again!: Detta var definitivt säsongens största överaskning! Eller, det hade varit det om inte communityt som jag är del av hade tittat på det innan jag hann dit och inte kunnat sluta prata om hur bra den var... Otroligt mycket hjärta i denna serie.

Kubo Won't Let Me Be Invisible: Väldigt sött första avsnitt. Älskar Hanakana som Kubo, hon är perfekt för den typen av roll.

Magical Revolution: Den här var lovande, intressanta karaktärer.

Misfit of Demon School Academy: Mer Anos!

My Life as Inukai-san's Dog: 🐕

Nagatoro-san S2: Mer bulli!

NieR:Automata Ver1.1a: Vi tog oss ungefär 10 sekunder in, sen klarade inte sambon av att se på grafiken längre.

Nijiyon Animation: Tycker man om karaktärerna från Nijigasaki High School så får man några minuter skärmtid extra med dem per vecka.

Onimai: I'm Now Your Sister!: Studio Bind tillbaka för att rädda anime igen 🙏

Reborn to Master the Blade: Priset för roligaste scen från alla första avsnitt denna säsong går till denna serie!

Saving 80,000 Gold in Another World for My Retirement: Det var så länge sen man såg en isekai där karaktärerna kan färdas mellan de olika världarna att det nästan känns som ett nytt genombrott. Trevligt avsnitt.

Spy Classroom: Den kan potentiellt bli spännande, men det är mycket som kan gå fel här.

Sugar Apple Fairy Tale: Denna såg väldigt lovande ut. Hanteras storyn väl så kan denna bli väldigt bra. Jag får för övrig en del Jintai-vibes.

The Angel Next Door Spoils Me Rotten: Jag tycker om tropen med karaktärer som håller en viss persona när de omgås med vänner men träffar en person som de kan bete sig som sitt riktiga jag när de är ensamma med den. Inte den bästa i den boxen, men nog bra.

The Ice Guy and His Cool Female Colleague: Första avsnittet fick en att känna att man snabbt skulle bli less, men avsnitt två gav ett starkare intryck.

The Iceblade Sorcerer Shall Rule the World: Generisk trash, precis vad jag hoppades på!

The Reincarnation of the Strongest Exorcist in Another World: Mer generisk trash!

The tale of outcasts: Skönheten och Odjuret? Lite väl uppenbara twists, men annars rätt bra.

Tomo-chan is a Girl!: Kul första avsnitt! Kompisen påminner om hon från Fruits Basket.

Trigun Stampede: Tycker mycket om Studio Orange's 3DCG, frågan är hur väl det kommer passa denna serie. Kändes lite out of place här, får se hur man känner efter något avsnitt.

Vinland Saga S2: Så otroligt många nivåer ovanför allt annat från denna säsong (och rätt många säsonger bakåt), på nästan alla fronter. Story, visuellt, musik.

 

Ej sett:

Bofuri S2
The Fruit of Evolution S2
In/Spectre S2 
(väntar på att sambon ska se ikapp på första säsongen)
Kaina ofthe Great Snow Sea
Hirogaru Sky! Precure

  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Nu har jag äntligen sett… det mesta. Jag tänker starta trådar för serier jag tänker försöka följa (om inte andra hinner före, wink wink!), men här är några jag inte tänker följa, från mina personliga anteckningar.

Koori Zokusei Danshi to Cool na Douryou Joshi: Kontorsromantik: hon är en tillfrisknande anhedoniker; han är också lågmäld men härstammar från snöyōkai så sprider kyla när känslorna börjar bli starka. Första avsnittet försöker representera känslan av att träffa och lära känna nytt, gott folk; överlag får man säga att temat är ”söt knoppande kärlek” och ”variation i känsloskådespel”… till bekostnad på story. Källan är för tunn. 5/10.

Inu ni Nattara Suki na Hito ni Hirowareta: Öppningslåten har av någon anledning en hel drös sångerskor (typ gamla eroge-temasångerskor?). Creeper-anime som ger ett svepskäl – vaknar upp som hund och adopteras av klassens snygging – för att få observera gymnasieflickor i privatlivet, som detaljerade duschscener, och för att tilltala masochister. Inte för att de plågar hunden, men för att det blir förnedringslek, och att killen luftar den där patetiska ”som människa skulle jag inte ha rätt att röra hennes hand”-attityden. 4/10.

Isekai Nonbiri Nouka: Robinson Kruse-isekai: en man dör och får nytt liv som bonde med superverktyg. Serien följer honom när han utan besvär gör en massa stora och små sysslor och ”motvilligt” bygger ett gigantiskt harem. Serien tar en stark ställning mot trams som ”drama” och ”story” och ”underhållning”. 5/10, vilket här innebär ”ett varken trevligt eller otrevligt slöseri med tid”.

Technoroid: Overmind: Idolbishōnenanime, med vad det innebär: 3DCG-sång-och-dansnummer till generisk manlig seiyūpopmusik (det måste finnas beskrivande termer för det där ”soundet”). Här är huvudpersonerna fyra fattiga androider som behöver tjäna pengar för att ha råd med el. I första avsnittet hjälper de en nyligt föräldralös pojke minnas sin far, och i slutet uppstår ett ”I, Robot”-brottmysterium. Den lilla handlingen sätter den huvud och axlar ovanför många andra idolbishōnenanimeserier. 5/10.

Hyouken no Majutsushi ga Sekai o Suberu: Typisk ”magiskt gymnasium”-lättromanfantasytrams. Stelbenta killen är i hemlighet bäst i världen men börjar magisk skola där alla utom han är adliga. I första avsnittet träffar han i tur och ordning en bunt generiska animebrudar, och börjar hantera mobbaren som avskyr honom för att han inte är adlig. Aggressivt mediokert. Såg vad som såg ut som en Tokimeki Tonight-referens. 4/10?

Sugar Apple Fairy Tale: Fantasy där människor förslavat féer; föräldralös flicka köper en bitsk krigsfé – en ikemen större än henne – som skydd inför resa för att bli mästare i konfektyrkonsten uppfunnen av féerna. Med på resan har hon sina ideal om vänskap mellan människor och féer. En konventionell och tunn men inte dålig start för en naiv fantasyromans mellan ungmö och fé. 5/10.

The Legend of Heroes: Sen no Kiseki - Northern War: JRPG-fantasy med militärer som slåss mot monster i kargt land härjat av vinter och politiska revolutioner. Huvudperson är en revolutionär hjältes barnbarn, en tjej som blivit fotsoldat men verkar bli indragen när ny revolution påbörjas för att (säger man) skydda landet mot en extern fiende som har mecha. Medioker produktion och en känsla som JRPG-filmsekvenser med några invävda spelsekvenser. 4/10?

Kaiko Sareta Ankoku Heishi (30-dai) no Slow na Second Life: Menlös töntfantasy: 30-nånting-årig snubbe får sparken från demonernas armé och hamnar i en människoby, omgiven av folk som inte vet att han varit deras fiende. Han upptäcker att han är stark och blir äventyrare. Harmlöst och menlöst, bortsett från bröstfokuset: bystiga dottern åt byhövdingen är förtjust i Dariel. Men trevligt att se Tomokazu Sugita i huvudroll som inte är flashanimation. 5/10?

UniteUp!: Gymnasiegrabb osäker på sin väg i livet blir p.g.a. sin kompis ovetande Youtube-känd, och därefter scoutad av idolfirma. Det börjar svagt: ännu en manlig idolanime med 3DCG-dans satt till sång och musik som är omöjlig att urskilja från all annan anime med manliga idoler... men det visar sig faktiskt vara ganska bra för vad det är. Medan mången manlig idolanime (och kvinnlig för den delen) lägger upp en kavalkad av underutvecklade och plastiga karaktärer och bara känns som en process för att utvinna pengar ur kvinnliga fans, så får man här en mer realiserad värld. Världen består av mer än snygga killar med mjuka röster: ensamstående morsor, gamla gubbar, tjocka kompisar, till och med bakgrundstjejer med röstrepliker. Särskilt huvudpersonens band med sin kompis är förankrande och övertygar att figurerna faktiskt existerar (i sin värld), stärkt av slutvinjetten med barndomsbilder. 5/10.

Mou Ippon!: Högstadietjej älskar judo men lägger av. I gymnasiet blir hon indragen i det igen, av tjejen hon förlorade sin ”sista” match mot, för att hon trots allt älskar judo. Känns som en alldeles funktionell tjejsportanime, kanske med lite mer ”livsbalans” än många. 5/10.

Ayakashi Triangle: Flicka som ser snälla spökmonster har barndomsvän som utrotar onda spökmonster med ninjakonst. Spökmonsterkatt tänker äta henne men blir hindrad och förvandlar killen till tjej. Ointressant trams med medioker presentation. Ser noll potential här. 4/10.

Kubo-san wa Boku o Yurusanai: Onaturligt omärkbar högstadiegrabb har dock en söt klasskamrat som alltid ser honom med idel fascination, och han får förvirrat genomgå hennes konstanta närmanden. Puppylove-romcom med sedvanlig färdkurs: bekantskaperna breddas något, träffar familjerna, går igenom de typiska skolevenemangen med sakta lunk. Redan genom premissen är pojken personlighetslös, och jag antar att allt engagemang för honom hänger på hur mycket man själv känner eller har känt sig osedd i den åldern. Serien lägger istället allt hopp på flickan, den evigt rodnande; Kana Hanazawa är reko som alltid, och det är sött att se den barnsliga förälskelsen från flickans sida, fast i slutändan känns det som att den inte når ända fram i gullegullfaktor. Det blir liksom för ljummet… men det är inte dåligt. 5/10.

Mononogatari: En objektsande (ande som intagit objekt) dräpte hans syskon, så nu är han arg exorcist. För att lära sig diplomati med snälla  objektsandar tvingas han bo med en ”familj” objektsandar som tjänar en vanlig ung kvinna. Känns väldigt torftigt: bleka och gryniga bakgrunder, humorlöst utan att vara seriöst, knappt någon musik, konventionell regi, och en story som uträttar ganska lite på sin speltid. 5/10.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...