Hoppa till innehåll
Anime.se

Buddy Daddies


Ebhen
 Share

Rekommenderade inlägg

Ep. 1

Så var det igång... :) Jag kollar på Crunchyroll så det är ju skönt att man inte behöver fixa det på annat sätt och att översättningarna är bra. 

Spoiler

 

Inledningen tyckte jag hade tydliga Matrixvibbar där på motorvägen och tydligt är det också att mycket var datoranimerat. Hoppas inte det ska störa för mycket vilket det gör ibland när det görs dåligt. 
Bara av att lära synopsis till serien så fick jag känslan av "3 Män och en liten Baby" och det kan mycket väl finnas en kul likhet däråt med med en assassin-twist. 

Två helt olika personligheter iaf. så där har vi ju en enkel grund för både missförstånd och gräl skulle jag tro. So far so good i alla fall. Kul första avsnitt. Det osar förvecklingskomedi av det hela men vi får se vart det tar vägen. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker att detta ska vara en spoilertråd, så jag skriver i blockcitat för att det ska filtreras bort från andra vyer, men ändå vara direkt synligt i tråden.

Citat

Kazuki och Rei är alltså yrkesmördare med lyxlägenhet. Kazuki är en kvinnokarl med starka hemmafruförmågor, Rei en stoisk tv-spelande slusk. Kazuki läxar upp Rei om att inte ta hem hemlösa kattungar, för att det är svårt att garantera deras säkerhet – tydligen påverkad av personliga erfarenheter. Detta strax innan de stormar en julfest för att mörda en människosmugglare och träffar och tar med sig hem Miri, en fyraåring på jakt efter sin pappa… som visar sig vara den nu mördade människosmugglaren.

Ja, nej, biljakten i början var inte särskilt rafflande, och jag kan ju inte säga att mördare är särskilt sympatiska – fast lite kul är det ändå att se mördare få samtal från dagis om att hämta sitt barn.

Rei tar hem kattungar, men är ganska öppen för att mörda barn. Kazuki är en sak, men kommer Rei att komma närmare Miri, eller är det kanske tvärtom en punkt där de kan glida ifrån varandra?

Kazuki talar av erfarenhet om att de har ett farligt jobb som kan skada deras närstående. Jag tänkte först att både fru och barn var döda, men eftersom han försöker skicka pengar åt en kvinna så kanske det bara var barnet som dog. Det är förstås därför han är så glad åt barn: han kanske aldrig fick träffa sitt eget. Och det är förstås också relaterat till att han nu är välbekant med kvinnor som jobbar på ställen med tveksam juridisk status.

Fast det får han nog sluta med nu när han adopterar sitt mordoffers barn. Jag antar förresten att likheten mellan Kazuki och människosmugglaren var med flit? Något slags tematisk koppling, tänker jag. Miri hade fotot, men det verkar inte vara så att Miri skulle förväxla dem eller så. Hon verkade nästan vara så pass ovetande att hon skulle fråga vem som helst.

Lustigt förresten att en fyraåring får springa runt på stadens gator och fråga främlingar efter vägen. Ingen som ringer polisen och säger ”öh, det är en ensam flicka här, hon verkar inte vara med någon”.

Också lustigt är alla festgäster som springer rakt mot den beväpnade mannen som stormat lokalen och skjutit ihjäl vakterna. De kan väl typ… springa med lite mellanrum? Ta långa vägen runt?

Också lustigt är Miris mamma, som (1) skickar iväg en fyraåring att springa runt i en stad i flera timmar och leta efter en fest på ett hotell, och (2) som tydligen hade koll på var den här försiktiga, flyktiga folksmugglaren höll hus just denna dag. Han hade ju en fru, så hon hade knappast fått en invit… 🤔

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja det hela lämnar många frågetecken efter sig som sagt. Men några kan vi nog ev. räta ut. 
Ja samtalet från dagis var avsnittets garv! Så oväntat och klockrent och det tog udden av allvaret direkt. 🤣

Vad det gäller fyraåringen springandes runt på stan så är det nog en kulturell grej där japaner tidigt lär sina barn att ta ansvar och göra saker själva. Det finns ju en tv-serie som är väldigt poppis som handlar just om detta. Den går på Netflix btw. "Old enough" heter den. När vi i väst helst kör skyddad verkstad och curlar våra barn till de är myndiga nästan så är de tvärtom "over there". Det har väl till viss del också med att det är ett väldigt säkert land i jämförelse, folk följer regler, det är lite kriminalitet osv. Men i det här fallet kan man ju tycka att det drogs lite för långt... 

Rei kommer nog garanterat inte tina i första taget, men han kommer nog göra saker för Miri och hjälpa henne när han tror att inte Kazuki ser. Det är min gissning iaf.

Varför just de här tar på sig att ta hand om ett barn kan man ju också undra... Lättast hade det ju varit att bara lämna in henne till polisen och säga att hon är upphittad och så blir det polisens och samhällets sak att lösa. 

Jag blev lite fundersam även över varför inte livvakterna vid hissen INTE tittade under duken på vagnen med tårtan. Där hade man ju nästan kunnat gömt både vapen och en fet bomb eller som i det här fallet en lönnmördare. Livvakterna överlag var inte särdeles bra på att skjuta heller... Undrar om de gått i Stormtrooperskolan? 🙄

Tillägg:
Btw. jag tyckte att serien är rätt billigt och platt animerad om jag ska vara ärlig. Inget handmålat här inte, allt verkar vara snabbt datoranimerat eller enkelt. Det innebär inte att serien inte kan vara bra nog, men jag gillar ju fylligheten av välgjorda bakgrunder, snygga animeringar och små extrasaker som fyller ut men inte gör något  för handlingen. För att vara PA Works så kändes det väldigt budget. Såg 4 premiärer igår varav den här var nr. 2. Direkt efter såg jag Sugar Apple Fairy Tale och The Angel Next Door Spoils Me Rotten slogs av den stora skillnaden i utseende. 

Redigerad av Ebhen
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

20 timmar sedan sa Ebhen:

Vad det gäller fyraåringen springandes runt på stan så är det nog en kulturell grej där japaner tidigt lär sina barn att ta ansvar och göra saker själva. Det finns ju en tv-serie som är väldigt poppis som handlar just om detta. Den går på Netflix btw. "Old enough" heter den. När vi i väst helst kör skyddad verkstad och curlar våra barn till de är myndiga nästan så är de tvärtom "over there". Det har väl till viss del också med att det är ett väldigt säkert land i jämförelse, folk följer regler, det är lite kriminalitet osv. Men i det här fallet kan man ju tycka att det drogs lite för långt...

Åh, jag hade ingen aning om att den fanns på Netflix! Jag har dock hört talas om den (och sett den parodiseras) som Första ärendet (Hajimete no Otsukai). På dess Wikipedia-sida skriver de också om hur noggranna produktionslaget är: ”The children who participate in the show are chosen after a selection process. Before the filming, the program staff and the parents inspect the errand routes, checking to avoid dangers and suspicious people; the people in the neighborhood are informed beforehand. The camera and safety crew accompany the children from close by.” Så jag undrar hur vanligt det verkligen är att skicka ut sina småbarn så långt.

20 timmar sedan sa Ebhen:

Varför just de här tar på sig att ta hand om ett barn kan man ju också undra... Lättast hade det ju varit att bara lämna in henne till polisen och säga att hon är upphittad och så blir det polisens och samhällets sak att lösa.

Det kanske inte är det första som en mördare tänker på, att förlita sig på polis och samhälle. 🙂 Fast mer tror jag att Kazuki specifikt vill vara pappa. Men kanske han rättfärdigar det med samma resonemang som med kattungen. Han hade redan sagt att han är hennes pappa, så då får han stå sitt kast.

20 timmar sedan sa Ebhen:

Jag blev lite fundersam även över varför inte livvakterna vid hissen INTE tittade under duken på vagnen med tårtan. Där hade man ju nästan kunnat gömt både vapen och en fet bomb eller som i det här fallet en lönnmördare. Livvakterna överlag var inte särdeles bra på att skjuta heller... Undrar om de gått i Stormtrooperskolan? 🙄

Hah, eller hur! Det blir inte säsongens actionserie, detta.

20 timmar sedan sa Ebhen:

Btw. jag tyckte att serien är rätt billigt och platt animerad om jag ska vara ärlig. Inget handmålat här inte, allt verkar vara snabbt datoranimerat eller enkelt. Det innebär inte att serien inte kan vara bra nog, men jag gillar ju fylligheten av välgjorda bakgrunder, snygga animeringar och små extrasaker som fyller ut men inte gör något  för handlingen. För att vara PA Works så kändes det väldigt budget.

Sant, men samtidigt så tycker jag att den… hm… Den liksom visar allt. Det är fullt med ljus och rörelse och bakgrunder och kameravinklar på minst medelavstånd. Det finns många sätt att försöka dölja ”billighet”, och denna gör inte mycket sånt. Det uppskattar jag, det känns ärligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu har jag titta på första avsnittet. Förhoppningsvis kommer jag hålla bättre tempo de andra veckorna.

Citat

Efter att bara ha sett omslagsbilden från MAL så trodde jag först att de var poliser men den bilden ändrades väldigt fort. Frågan om de är kompisar eller om deras relation är mer att det är praktiskt att de bor tillsammans och ändå tolerera varandra. Båda huvudpersonerna verkar ha något trauma och/eller egenheter.

Jag reagerade också på att Miri promenerade runt i staden själv och att mannen vid hotellentrén bara bugade utan att fråga var t.ex mamma och pappa är, känns inte som att han skulle ha vetat att hon var barn till människosmugglaren.

Jag trodde att Miri först var Kazukis dotter. Att mamman skickade iväg henne till festen kanske var för att förstöra för honom och hans nuvarande tjej. Han verkade ju inte vara en schysst kille så inte helt omöjligt att det hade blivit surt mellan dem. Om det inte hade blivit det så visste han säkert inte om att hon fanns.

Ska bli intressant att se hur det artar sig men misstänker att det kommer att ta något avsnitt innan Rei börjar acceptera att Miri bor med dem.

 

Redigerad av Klona
  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu har jag sett de första tre avsnitten

Citat

"Maten smakar inte lika bra som mammas" kan jag relatera till, har också kallat färdigmat för godare än hemlagat när jag var liten 😀

Kazuki säger sig inte ha något minne av sina föräldrar, Rei blev illa behandlad av sin pappa och tvingades genomgå någon sorts "maffiaträning" eller vad man kan kalla det, Miris mamma berättar att hon flera gånger varit nära att slå sin dotter och var det hennes nuvarande man vi såg i tredje avsnittet så verkar de ha en våldsam relation.

Om Kazuki och Rei adopterar Miri (och fixar en förskoleplats så hon inte följer med på deras uppdrag) så ser de ut att kunna bli en bra familj.

Var det bara jag eller hintade Miri om att hon vet att Kazuki inte är hennes pappa på riktigt? Kanske det bara var en sådan smart replik som barn kan kasta ur sig.

 

  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ep. 2 och 3 
Jag kan ju helt klart konstatera att serien växer allt eftersom jag ser den. Vart inte helt imponerad av första avsnittet, men jag tror ev. att det var ju den uppenbart (och rätt dåliga) datoranimerade biljakten a la Matrix där i början som satte stilen och gjorde att jag surnade till lite. 

 

Spoiler

 

Nu är det ju klart roligt och våra "hjältar" växer på en de med. Introverte Rei kommer nog leverera de bästa komiska poängerna vad det lider gissar jag. Speciellt de som kommer smygandes och ren situationskomik. 
Lite bakgrund fick vi  till livs med vilket ju är bra och fördjupar våra antihjältar. De verkar ju vara totala motsatser så hur de ens kan funka ihop är en smärre gåta, men det är väl lite Yin-Yang feeling antar jag. 

Jag får också tydliga Spy x Family-vibbar av serien och det är väl ingen vild gissning att den serien har inspirerat produktionen. Agentpappa/lönnmördare med hjärta (åtminstone för en liten busig tjej), Anya och Miri har ju tydliga likheter om än inte utseendemässigt. Får se om det är kul i längden med en ylande tjej som springer runt och sabbar våra lönnmördares jobb.

Slutligen kan man ju helt klart konstatera att livvakterna inte kan träffa en ladugårdsvägg inifrån med tanke på att oavsett hur mycket ammo de slösar så går våra hjältar hem utan en skråma nästan. 

Miris morsa var ju en ragata så det var helt rätt att inte lämna henne där. 

 

 

  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu har jag sett 3 avsnitt av serien och även om den har en del roliga delar så är det en del saker som inte fungerar för mig.

Citat

Asvnitt 2 tycker jag hittills var det svagaste avsnittet i serien än så länge. Det var lite småroligt när Miri sprang runt i lägenheten och gjorde saker som barn gör. Att Kazuki tog med henne i bilden och att hon plingade på hos personen de skulle döda för att hon behövde gå på toa var också roligt. Det som fick mig helt ur stämningen var när skrkarna öppnar eld och det ändå Miri gör är att skratta och säger roliga kommentarer. Visst det hände lite i första avsnittet med men jag tycker inte att den scenen var lika utdragen som den här och det kändes bara overkligt att ett barn inte skulle bli rädd eller åtminstone hålla för öronen när skjutvapen avfyras. Till råga på det så springer Rei mot fienderna utan att ens försöka undvika kulorna, känns inte så logiskt för en lönnmördare. Jag förstår att scenen skulle göras rolig men det klickade inte med mig, då tycker jag att det är roligare och bättre när de delar upp bitarna där det är allvar och de skojiga bitarna. I första avsnittet när dagisfröken ringer och säger att Miri är sjuk tyckte jag var roligt så mer åt det hållet.

Citat

De flesta personerna som vi har stött på än så länge verkar ha sina egna problem. Kazuki som troligtvis förlorade sitt barn pga hans arbete, om hans före detta flickvän också skadades i det som såg ut som en bilexplosion får vi säkert reda på senare men hon vill inte han hans pengar i alla fall. Rei verkade skolas från tidig ålder att döda, om det var för att ta över pappans affärer eller fungera som livvakt vet jag inte, men trevlig uppfostran verkade han inte ha. En lite fråga ja tänkte på var är om Rei har köpt lägenheten själv eller om den är genom sin pappa (är organisationen han arbetar för kanske en del av hans pappas imperie? I brist på bättre ord). Miris mamma var lite som jag hade föreställt mig henne att vara, man kan ju hoppas att hon ändrar sig under serien och kanske vill ta hand om Miri igen.

 

  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ep. 4

Spoiler

Nu börjar kaoset som alla föräldrar känner igen så väl. Släpp lös halvmeterstornadon och du får mer och mer jobb med att städa, torka och laga. Jag förväntade mig nästan att de skulle silvertejpa fast henne på väggen ett tag. Hehe... 
Lite humor med grabbarnas totala brist på vetskap om dagisvärlden av idag. Undrar hur mycket de där kläderna kostade egentligen... Lite oväntat med hennes anpassningsproblem där på dagiset men det fick ju en enkel lösning fort så det var ju najs. 
Undrar vad vi kommer få se framöver egentligen. Jag skulle ju vilja se lite mer av deras jobb hur de  fixar det och hämtning på dagis och annat som kommer i vägen. Att ha henne med på jobb är bara oansvarigt och inte så trovärdigt heller så som Klona var inne på ovan. När det smäller högt så lär inte barn tycka det är så jäkla skoj egentligen. Jag hoppas att det inte enbart blir ytligt trams serien igenom utan att det till och från kan komma lite substans med om vad de eg. ska göra med tjejen i fråga och sitt jobb.



Jag misstänker att det kommer kunna bli något avsnitt där de får ta hand om henne när hon är hemma och sjuk och de får panik på alla klichésätt som finns. Skulle inte förvåna mig om vi får en dag på stranden med och det kan jag nästan se fram emot. Rei vill mest vara hemma och sitter väl och trycker i skuggan under ett parasoll men det kommer inte Miri acceptera. Han blir nedgrävd i sanden, det kladdas glass osv. 

Vi får se som sagt, men än så länge så är det ju rätt skoj. 

  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

Jag sköt upp att se ikapp denna länge. ”Jag ska bara se förstaavsnitten av allt annat”, tänkte jag, men när jag gjort det kände jag mig mest orkeslös. Och det blev inte bättre av att det verkade som att Buddy Daddies inte var en ”hit”.

Men jag gillar den mer än jag trodde att jag skulle göra! Bortsett från dumma actionscener (kulregn som missar allt) så var det som ni sagt lustigt i avsnitt två när Miri får komma in och kissa hos mordoffret. I avsnitt tre var det att Rei vill vara bättre för Miri än vad hans egen far var mot honom. Dagisletandet i avsnitt fyra var kul, med byråkrati, hacking, Miris rättframhet i opassande stunder, och de andra barnens skvallermorsor. (”Han skulle få döda mig! ❤️”) Och i avsnitt fem springer hon bort sig och hamnar hos morduppdragsgivaren som är barnvakt en stund och tutar i henne att pappor Kazuki och Rei är ståuppkomiker och oljebaroner, till skvallermorsornas uppspelthet.

Det är också intressant hur Kazuki och Rei är helt platonska men ändå framstår som ett väldigt modernt par ur allmänhetens ögon. Och ser inte den här inramningen ut som ett par som står inför en präst i en kyrka?

BuddyDaddies-05.jpg

Samtidigt känns det inte som fujoshibete heller.

Den lömska konkurrerande lönnmördaren kommer nog in snart – jag har bara sett till avsnitt 5 ännu –, han som Miri sprang in i, och det känns inte så värst intressant, men vi får se.

  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Jag har varit sjukt dålig på att kolla ikapp här men jag ska göra ett ryck inför sista episoderna. :) Det har varit mycket annat i livet som stört fokuset men så är det ju. 

 

Kommentar till bilden ovan: " Två dubbla Espresso, en chokladboll och en syndernas förlåtelse tack. Amen!"

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Tappade bollen efter ca 4-5 avsnitt men har nu sett klart den och jag tyckte den blev bättre efter några avsnitt. En av sakerna som gjorde att den föll mig bättre i smaken var att de valde att dela upp det allvarliga bättre. T.ex så hände det inte något liknande igen som den där sekvensen som jag klagade på tidigare i serien där Miri tjuter av skratt medan livvakterna skjuter mot dem. Den valde även att ta upp lite tunga ämnen (både gällande Kazuki och Rei men också genom Mirir) men det som jag gillade mest var i de tre senaste avsnitten.

Citat

Att Miris mamma skulle komma tillbaka kände jag på mig men jag hade mer trott på att hon ville ha tillbaka henne eftersom det minsann var henne dotter, så lite mer av princip själ. Därför blev jag lite chockade att hon genuint ville ta hand om henne och försöka gottgöra för de tidigare åren med den tiden hon hade kvar. Stora förändringar i livet kan få en att vilja ändra sig så jag köper ändå den förändringen. Sen gillade jag att hon ändå var saklig med att det var bättre att hon tog hand om Miri då både Kazuki och Rei inte har de bästa jobben för att ta hand om en 5-åring.

När allt såg ut att lösa sig (förutom för våra huvudrollsinnehavare) så blir såklart mamman mördad. Detta kändes inte heller helt krystat och detta leder sen till crescendot för serien. Att säga att jag blev ledsen när mamman dör är att ta i men jag sörjde med henne att hon blev bestulen av den tiden hon hade tänkt att spendera med Miri gjorde mig nedstämd. Jag fick även känslan att hon inte brydde sig lika mycket att hennes liv kommit till ända utan mer av att lämna sin dotter.

Slutstriden kändes som att den löste sig lite för enkelt efter att de hade lyckats ha ihjäl Ogino, men, men. Skönt att få ett avslut i alla fall med att de alla tre verkar ha det bra och att Kazuki och Rei har lämnat det kriminella livet bakom sig. 

Allt som allt, trevlig serie och jag gav den 7/10. Jag var inne på att ge den 6/10 men tyckte att de tre sista avsnitten knöt ihop säcken på ett bra sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...