Hoppa till innehåll
Anime.se

Download underlikt


Bushido
 Share

Rekommenderade inlägg

Download har blivit något mer än bara ett ord på svenska, det har blivit mer och mer en term inom internet och datorvärlden, ungefär som "mail", "monitor" osv. Listan är lång och i min mening så funkar Download bra för detta syfte.

 

För att inte nämna att det är svårt att översätta order download på ett bra sätt i ett ord, "ladda ner", nerladdningar är i imperfekt och används på följande sett "Hur många nerladdningar har det varit den här månaden?" osv. "Filer" kan funka men det är en litet kort beskrivelse av den sidans mening och användningsområde.

 

 

//EDIT: Jag drog ut på det hela för att ge docster lite mer ammunition för sin "besservisser" post som snart kommer. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

*suck* men snälla nu, download är inte bara ett engelskt ord längre, det är ngt som används inom alla språk oberoende i vilket land man är i eller språk man talar.

 

Finns inget lätt ord på svenska för det, "nedladdningar" "filer" "ladda ner"

Download är det som bäst beskriver det och då skall det då vara Download. :)

 

 

 

 

Avathar, Knight of Download!!! wooohooo. :) Inget som jag tycker förtjänar en diskussion ens. :P Men men... har man tråkigt så har man. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Svenska datatermgruppen ( http://www.nada.kth.se/dataterm/rek.html ) :

Download: ladda ned, hämta

 

Fråga 83: Vad betyder FAQ och Q&A och vad säger man på svenska?

Svar: FAQ (frequently asked questions) kan översättas med vanliga frågor och Q&A (questions and answers) med frågor och svar (FoS).

 

Kommentar:

Skillnaden mellan de båda begreppen är väldigt liten. FAQ har sitt ursprung i nätnyttsgruppers samlingar av ställda frågor och givna svar, medan Q&A mer syftar på i pedagogiskt syfte konstruerade frågor (och svar), som används i informations- och marknadsföringssammanhang. Dessa nyansskillnader i ursprunget upprätthålls långtifrån alltid.

 

Svenska datatermgruppen, Peter Svanberg

 

Svenska datatermgruppen ( http://www.nada.kth.se/dataterm/rek.html )

 

edit / skriv om på svenska alltså....

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ett bra ord att översätta Download är väl Filarkiv? Betyder inte samma sak men man förstår orden lika.

 

Det tycker jag också, att sedan också ersätta Faq(ska det inte vara stora bokstäver åtminstone?) med "Vanliga frågor" tycker jag också vore bra. Att "mer-kunniga" internet användare är vana med de "engelska" utrycken ska inte gå ut över yngre och nya användare. Som alltså skulle förstå de svenska utrycken på en gång. Det är bara vad jag tycker, sen skulle vi ju vänja oss med dom svenska utrycken istället.(annars kan man ju skriva hela sidan på engelska,).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 6 months later...
  • 2 weeks later...
Och varför skall man klaga på ordet "download" när svenskan ändå har tagit en massa engelska ord?

 

För att download inte är ett av dem?

 

Å andra sidan borde man väl klaga på community också isf...

 

Sen är väl den svenska motsvarigheten till FAQ SPOFF?

 

Edit: SPOFF är alltså en förkortning för 'Svar På Ofta Förekommande Frågor'.

Ändrar man det till ställda går ju inte förkortningen att uttala lika lätt =)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Onödigt att använda en svensk akronym när de flesta av användarna vet vad FAQ står för sammtidigt som väldigt få vet vad SPOFF står för, känns smått onödigt att göra så att färre förstår vad som står bara för att det är mer "rätt"...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...