Hoppa till innehåll
Anime.se

Hur uttalar ni "anime"?


Yrat
 Share

Rekommenderade inlägg

(Snart anklagar han väl mej för att vara 1,58 lång (Oj, vänta, han har redan sagt nåt liknande)).
Jag tycker att det är lustigt att du fortfarande använder ordet "anklagar"... Hänvisar till vad jag och andra har skrivit i denna tråd i Lekparken

 

Sluta förvräng vad du själv och andra säger, det skapar endast förvirring men även så får det andra att sluta ta det du säger på allvar. Det känns helt enkelt att det inte finns så mkt kvar för dig att säga, så du kommer på egna saker som känns bra att säga vid tillfället. Visst, jag kanske har fel, men jag tror nog inte att jag är ensam om att tolka det på det sättet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 121
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

Accenter och h'ån skall inte behövas i det svenska uttalet, tycker jag. Anime. Betonas som det betonas skall. ;)

 

Så du skriver t.ex:

 

cafe

arme

attache

diarre

chiffonje

 

också?

 

Var har jag skrivit att jag gör det?

 

b8q utgick nog från din mening: Accenter och h'ån skall inte behövas i det svenska uttalet, tycker jag. Utifrån den meningen så framgår det som att du inte använder/vill använda accenter.

 

Jag vet. Min poäng är

Accenter och h'ån skall inte behövas i det svenska uttalet [av anime] , tycker jag.

Notera den intelligenta användningen av bestämd form, utifall att någon skulle försöka göra sig lustig (vilket b8q gjorde). ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Accenter och h'ån skall inte behövas i det svenska uttalet, tycker jag. Anime. Betonas som det betonas skall. ;)

 

Så du skriver t.ex:

 

cafe

arme

attache

diarre

chiffonje

 

också?

 

Var har jag skrivit att jag gör det?

 

b8q utgick nog från din mening: Accenter och h'ån skall inte behövas i det svenska uttalet, tycker jag. Utifrån den meningen så framgår det som att du inte använder/vill använda accenter.

 

Jag vet. Min poäng är

Accenter och h'ån skall inte behövas i det svenska uttalet [av anime] , tycker jag.

Notera den intelligenta användningen av bestämd form, utifall att någon skulle försöka göra sig lustig (vilket b8q gjorde). ;)

 

Mitt fel, jag trodde du menade att eftersom du inte vill accentuera (=lägga betoningen på en viss stavelse) ordet "anime" i tal, så ville du antagligen inte göra det i skrift heller. Och då undrade jag om du betraktar t.ex. ordet "arme" på samma sätt?

 

Jag förstår inte riktigt det intelligenta i din användning (förklara gärna vad som är så intelligent med ett obetonat "anime" i bestämd form). Och när du ändå är i farten så får du gärna berätta hur du vill uttala (och skriva) ordet i bestämd form plural; "animerna"? Sorry, men jag föredrar "animéerna", precis som "muséerna" eller "idéerna". Det blir mycket enklare och det passar jättefint in i de naturliga böjningsformer som vi redan har i språket.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Accenter och h'ån skall inte behövas i det svenska uttalet, tycker jag. Anime. Betonas som det betonas skall. ;)

 

Så du skriver t.ex:

 

cafe

arme

attache

diarre

chiffonje

 

också?

 

Var har jag skrivit att jag gör det?

 

b8q utgick nog från din mening: Accenter och h'ån skall inte behövas i det svenska uttalet, tycker jag. Utifrån den meningen så framgår det som att du inte använder/vill använda accenter.

 

Jag vet. Min poäng är

Accenter och h'ån skall inte behövas i det svenska uttalet [av anime] , tycker jag.

Notera den intelligenta användningen av bestämd form, utifall att någon skulle försöka göra sig lustig (vilket b8q gjorde). ;)

 

Mitt fel, jag trodde du menade att eftersom du inte vill accentuera (=lägga betoningen på en viss stavelse) ordet "anime" i tal, så ville du antagligen inte göra det i skrift heller. Och då undrade jag om du betraktar t.ex. ordet "arme" på samma sätt?

 

Jag förstår inte riktigt det intelligenta i din användning (förklara gärna vad som är så intelligent med ett obetonat "anime" i bestämd form). Och när du ändå är i farten så får du gärna berätta hur du vill uttala (och skriva) ordet i bestämd form plural; "animerna"? Sorry, men jag föredrar "animéerna", precis som "muséerna" eller "idéerna". Det blir mycket enklare och det passar jättefint in i de naturliga böjningsformer som vi redan har i språket.

 

Du har uppenbarligen missat hela poängen med mitt första inlägg samt missförstått det andra, men jag orkar inte ta upp det. Jag sade aldrig att "så här är det, alla andra har fel" så du behöver inte argumentera mot mig bara för sakens skull. Men varför tjafsa om apostrofer? Dra igång med full fonetisk skrift om ni vill ha någonting gjort (OBS: Detta är inte allvarligt menat). Med mitt originalinlägg menar jag att jag skriver animé som jag romaniserar det- alltså, anime. Jag uttalar/betonar som det betonas bör, det vill säga någorlunda nära det japanska uttalet. Nöjd?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nja, jag tjafsar inte om apostrofer (') utan om accenter (´) ;)

Och jag har förstått hur du vill stava "anime"; utan accent. Du vill också uttala det på japanskt vis och inte på svenskt (heh - som om vi svenskar uttalar andra japanska låneord (sushi, samuraj) utan tydlig betoning kanske?)

 

Jag säger inte att man ska eller måste stava "anime" på ett visst sätt. Jag säger bara att det jag tycker är enklast rent böjningsmässigt och som jag tycker passar bäst in i svenska grammatiska regler är att jämföra det med orden "idé" eller "matiné". En idé - en animé. Två idéer - två animéer. Den här idén - den här animén. De här idéerna - de här animéerna.

 

Och stavar man med accenten kan det inte gärna missförstås hur jag tycker det ska uttalas också. Skriver man bara "anime" (men böjer det som min redogörelse ovan) så blir det lätt en massa tjafs om hur det ska uttalas.

Skriftspråket bör UNDERLÄTTA för läsaren att förstå hur ord ska uttalas, inte tvärtom.

Om någon har bättre förslag på böjningar, stavningar och uttal så säg gärna ifrån. Du LordMune berättade aldrig hur DU tycker man bör böja det i bestämd form plural. "Animerna"? "Animesarna"?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du LordMune berättade aldrig hur DU tycker man bör böja det i bestämd form plural. "Animerna"? "Animesarna"?

Skrivet med de förbannade accenterna (ber om ursäkt för det där med apostroferna, jag var tillfälligt sinnesförvirrad);

Animé - Animén

Animéer - Animéerna

Något åt det hållet. Visst trillar något udda plural-s över mina läppar ibland när det gäller just "animé", men det är helt ofrivilligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Blir det problem med böjningen är det bara att lägga till "-serie" på ordet så blir allting lätt ska du se.

Här får vi ju dock det delikata problemet att allt som betraktas som anime inte är serier. Visst går det bra att justera det till exempelvis "animefilmer", men det är inte alltid man vill begränsa sig till endera animeform. Jag har för att ta ett praktiskt exempel en statistiksida där jag med ord skriver hur många filmer och serier av animekaraktär som jag totalt har sett. Här är "animéerna" i mina ögon betydligt mer praktiskt då jag kan skriva "jag har sett x animéer" utan krångliga omformuleringar för att täcka alla former. Nu har jag inte anammat zimeons förslag än, men ur ett rent praktiskt perspektiv är det onekligen betydligt mer lockande än övriga diton.

 

Du får mer än gärna komma med andra förslag på hur man enklast inbegriper alla animeformer med ett enda pluralord, alternativt en formulering som rullar av tungan lite smidigare än mina försök i stycket ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag säger

en anime

flera animer

den animen

dom animerna

Funkar också bra.

 

Faktum är att jag sagt [ánime] så fasligt länge att det oftast händer att det blir det i obestämd singular ("Tja, jag sitter och kollar på lite anime."). Det är mest i meningar som "de där animéerna som visades på..." som det blir betoning på e:et, för ju längre ordet är desto mer praktiskt med betoningen lite senare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

"Animesar"(absolut ingen betoning på e) är ju bara en helt underbar böjning som dessutom stämmer väl överens med min "hitta på egna ord och böjningar som fortfarande är helt begripliga"-fetisch.

 

Men det är klart, skulle jag skriva om det du (scab) tog upp i ett annat sammanhang (mer officiellt, alltså) så skulle jag nog formulera om det till "jag har sett x serier och filmer inom animegenren."

 

Trevligt att se att mitt "fight the power"-tal påverkade simeon till att inta en mer accepterande attityd också.

 

Korinthian

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Trevligt att se att mitt "fight the power"-tal påverkade simeon till att inta en mer accepterande attityd också.

Kan upplysa dig om att det enda sättet på vilket du påverkade mig var att jag blev förbannad. Om något så sänkte det min acceptans till hälften, så går du och inbillar mig att dina inlägg medförde något positivt så är du lika blind för verkligheten som de som förnekar Förintelsen.

 

Jag har aldrig haft några större problem med hur folk uttalar animé, även om jag har mina preferanser och rekommendationer. Det jag har svårt för är ditt arroganta sätt att förolämpa andra. Var god lägg ner det beteendet, och försök författa ett inlägg som inte hånar andra användare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Simeon, varför all denna aggression? Tar du inte det här lite väl allvarligt? Och så drar du upp förintelsen mitt i alltihop. För vissa är detta en mycket känslig sak som kanske borde hållas till diskutioner där den är väntad att förekomma.

 

Med tanke på din status här på forumet bör du nog tänka tillbaks på alla dom där lektionerna på moderatorskolan, du vet, dom som handlade om acceptabelt beteende och besinning.

 

Men jag håller det inte mot dej, som person, jag kan också tappa fattningen i situationer som när: någon attackerar mej med kniv / någon dödar en av mina familjemedlemmar / jag blir utsatt för rasism.

 

Så du inser säkert att vi är rätt lika.

 

Korinthian.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För att vara helt ärlig ryms det inte i min hjärna att komma ihåg allas namn, och om dom dessutom är japanska eller som i det här fallet: hebreeiska, så får jag extra svårt att minnas.

 

Men du, båttaq(rätt uttal?), skulle du anse att mitt övertramp med stavningen av zimeons namn är likvärdigt med bokbränning eller kanske tortyr?

 

Jag inväntar med hängande huvud din dom.

 

K.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Simeon, varför all denna aggression?

Fullkomligt naturligt att bli lack när folk uppträder som du gör. Du glider undan alla sakfrågor och kommer bara med snorkiga påhopp, bemöter ingen kritik utan viker bara undan från ämnet.

 

Att du sen försöker påskina att ilskan över en sån sak skulle jämställas med ilskan som kommer av när någon hotar en till livet visar bara på hur gärna du vill undvika kärnämnet, nämligen ditt uppträdande. Jag blir sur över att du inte kan uppträda som folk och att du nödvändigtvis måste håna någon vareviga gång du gör ett inlägg. Väx upp.

 

Med tanke på din status här på forumet bör du nog tänka tillbaks på alla dom där lektionerna på moderatorskolan

Med tanke på min status på det här forumet är det snarare min uppgift att påpeka att ditt uppträdande inte är godkänt.

 

Med tanke på ditt uppförande på det här forumet bör du nog ta en titt på etikreglerna, du vet de där som handlar om att man inte ska komma med personangrepp.

 

I det inlägget jag svarade på fanns fyra stycken. Inget i inlägget bemötte det inlägget du svarade på, men samtliga fyra stycken innehöll typiskt hånfulla uttryck.

 

Observera att jag inte ens orkar smasha på ditt upplägg om att din hjärna inte skulle rymma ditten och datten.

 

Ta och lägg ner. Du gör dig bara löjlig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Med tanke på min status på det här forumet är det snarare min uppgift att påpeka att ditt uppträdande inte är godkänt.

 

Så mycket är uppenbart, men vissa skulle säkert anmärka på hur du gjorde det. Inte för att jag ogillar din konfrotationsmetod (den är ganska underhållande, faktiskt) men du borde tänka på ditt rykte som moderator.

 

Att du sen försöker påskina att ilskan över en sån sak skulle jämställas med ilskan som kommer av när någon hotar en till livet visar bara på hur gärna du vill undvika kärnämnet, nämligen ditt uppträdande

 

Faktiskt försökte jag visa på din överreaktion. Det verkar inte som om det gick hem.

Jag får vara tydligare nästa gång.

 

Observera att jag inte ens orkar smasha på ditt upplägg om att din hjärna inte skulle rymma ditten och datten.

 

Vad jag observerar är någonting helt annat: du verkar tro att du är hemlig när du insinuerar istället för att säga rakt ut det du vill ha sagt om min hjärnkapacitet.

 

Förresten, av ren nyfikenhet, finns det några förhållningsregler för moderatorer eller är det upp till var och en att klura ut hur det ska göras? (Den här frågan går ut till alla moderatorer).

 

Man lär sej nåt varje dag, och zimeon har visat, som föredöme, vad som är tillåtet.

 

Korinthian.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Med tanke på min status på det här forumet är det snarare min uppgift att påpeka att ditt uppträdande inte är godkänt.

 

Så mycket är uppenbart, men vissa skulle säkert anmärka på hur du gjorde det. Inte för att jag ogillar din konfrotationsmetod (den är ganska underhållande, faktiskt) men du borde tänka på ditt rykte som moderator.

Sant. En RIKTIG moderator hade hållit bråkstakarna på mattan; slängt ut dem, bannat deras IP-nummer och rensat tråden från ovidkommande inlägg. >:D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så mycket är uppenbart, men vissa skulle säkert anmärka på hur du gjorde det.

Ingen har, hittills. Däremot vet jag flera som anmärkt på ditt uppträdande.

 

För mitt rykte som moderator är jag inte det minsta rädd. Det känns inte direkt som om "moderator på anime.se" är min huvudsakliga sysselsättning och det var de andra moderatorerna som bjöd in mig. Vill de sparka mig kan de göra det precis när de vill.

 

Faktiskt försökte jag visa på din överreaktion. Det verkar inte som om det gick hem.

Nej, för det var ingen överreaktion. Man kan bli förbannad utan att bli storrasande. Måhända trodde du att jag blev topp tunnor rasande över dina påhopp men det var inte det jag skrev och det var inte det jag blev heller. Jag blev bara förbannad. Numer tycker jag påhoppen är smått roande.

 

Förresten, av ren nyfikenhet, finns det några förhållningsregler för moderatorer eller är det upp till var och en att klura ut hur det ska göras?

Moderatorer följer normalt sunt förnuft för vad som är ett vettigt uppförande på ett internetforum. Vi förväntar oss detsamma från samtliga användare, och vi påpekar när de går över gränsen.

 

En RIKTIG moderator, va? Är det din åsikt eller står det någonstans att läsa?
B) Visa respekt!

Behandla dina med- och motmänniskor med respekt. Alla har självklart rätt till sin egen åsikt. Men personangrepp, hets mot folkgrupp, provokationer och påhopp är ej accepterat och kan leda till att personen i fråga blir temporärt- eller permanent avstängd. [...]

Personer som skriver inlägg bara för att provocera eller på annat sätt förstöra och jävlas med folk, brukar man kalla för "troll". [...] Vi uppmanar er att ta kontakt med någon utav moderatorerna då det är deras uppgift att ta i tu med trollen.

Nu kan man förvisso fritt tolka vad "ta itu med" betyder, men det innebär bland annat att påpeka, varna och avstänga användare, i vissa fall att radera ovidkommande inlägg.

 

Vidare inlägg som inte har med ämnet att göra hänvisas till dev/null eller förpassas till papperskorgen. Klart slut.

 

-----

 

anime [ánime] - animeserien/filmen - animeserier/filmer - animeserierna/filmerna

 

animé - animén - animéer - animéerna

 

anime [ánime] - animen - animer - animerna

 

De flesta är väl anhängare till någon av dessa alternativ. Fortsätt gärna diskussionen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...