Hoppa till innehåll
Anime.se

Hur uttalar ni "anime"?


Yrat
 Share

Rekommenderade inlägg

  • Svar 121
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

Hmm... det MÅSTE finnas en tråd om det här redan, så någon lär tipsa om den och sen stänga den här.

 

Men OK, jag kan ta ett snabbt svar: Det beror på din kultur.

I japanskan består ju ordet av tre stavelser som alla har i princip samma betoning och ska uttalas med lika styrka.

 

I svenska rekommenderas väl att man ansluter sig till uttalssättet vi har använt med alla andra låneord som slutar på -e. "diarre" t.ex. Betoning på -e alltså.

Men många är så indoktrinerade av engelskans uttal ("annie-may") med betoning på första stavelsen, att de säger "ANni-meh"

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ikkari, du är inte ensam ;)

 

Jag uttalar det som "A-ni-mi", så att det låter ungefär som en början på "Animation" fast utan "ation" då. Alltså, med ett engelskt utal kan man säga? Jag vet dock att "A-ni-mÉ" bör vara det korrekta, men har inte kunnat lära om mig. Det går helt enkelt inte :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ikkari, du är inte ensam ;)

 

Jag uttalar det som "A-ni-mi", så att det låter ungefär som en början på "Animation" fast utan "ation" då. Alltså, med ett engelskt utal kan man säga? Jag vet dock att "A-ni-mÉ" bör vara det korrekta, men har inte kunnat lära om mig. Det går helt enkelt inte :P

 

ah...det va gött...=)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

jag känner några stycken som jag anser är helt ute och cyklar - "än-ajm", de har någon speciellt amerikanskt uttal på anime, det kommer ju från animation, då borde det ju uttalas "annie-may" (annie-maychen) eller jag vet inte.... allt är svårt :D.

 

ànime - animé

 

Men vart tar e:et vägen för de som säger "a-nimm". Själv började jag säga animé då jag läste någon text där é var med, men nu säger jag a-ni-meh. Men allt är ju en smaksak - dialekt, men några uttal tycker jag borde plockas bort...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...