Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime med bäst musik


Ragathol
 Share

Rekommenderade inlägg

Vi har trådar med bästa openings och så, men den här gäller bästa kompletta soundtracket... Fin musik från anime, helt enkelt.

 

Mina favoriter:

 

NOIR av Yuki Kajiura - Otroligt vackra melodier med fransk ton; Dragspel, violin, piano och fina ljud. Hög mysfaktor.

 

GHOST IN THE SHELL av Kenji Kawai - Ambient och lågmält, med tunga trummor och mörk atmosfär. Vackra körer backar upp.

 

AZUMANGA DAIOH av Masaki Kurihara - Små poppiga och gulliga melodier backar upp den här fantastiska animen perfekt.

 

GHOST IN THE SHELL: STANDALONE COMPLEX av Yoko Kanno - Som vanligt i Yoko Kannos produktioner, en mängd olika sorters musik, som alla framförs med samma genialitet. Mångsidigt och mycket bra.

 

MACROSS PLUS av Yoko Kanno - Lite tightare än GITS:SAC, men lika bra. Mer åt elektrokör-hållet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

AKIRA har nog mitt favoritsoundtrack. Varje låt känns så perfekt passande att filmen blir så otroligt mycket bättre än vad den egentligen är. När jag läser den överlägsna mangan måste jag ha soundtracket på i bakgrunden för att komma in i rätt stämning >:(

 

Berserk kommer på god andra plats eftersom jag avgudar det mesta som Susumu Hirasawa komponerar ihop. "Forces" är nog en av de mäktigaste låtarna jag har haft nöjet att avnjuta.

 

Kenji Kawaii vet vad han gör, så filmer som Patlabor 1-3 och Ghost in the Shell hamnar även de högt på listan.

 

Sen finns det mer gamla 80-talsserier med underbar musik än vad jag kan komma på...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Beror ju lite på hur man menar med bäst? Bäst låtar att bara lyssna till närsomhelst? Eller bäst soundtrack TILL animen?

 

Cowboy Bebop; Yoko Kanno, "Blue" i slutet... guld. Ett av de bästa OST:en på de flesta punkter; allsidigt, rätt låtar på rätt ställen i animen, ganska orginellt, väldigt bra kvalite på musiken.

 

FLCL, soundtracket gör grymt mycket för FLCL, även om jag inte tycker kvaliten på själva musiken är sådär überbra ("bara" bra).

 

Joe Hisaishi gör alltid trevlig musik till Ghiblis filmer, även om den för det mesta inte är sådär superskoj att lyssna på utan film.

 

Neon Genesis Evangelion får en liten guldstjärna för "Komm süser Tod", minst sagt effektfull användning av den låten.

 

Har säkert glömt nått som jag tycker är jättebra nu, men men...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Beror ju lite på hur man menar med bäst? Bäst låtar att bara lyssna till närsomhelst? Eller bäst soundtrack TILL animen?

 

Um, ja... både och kanske. Kan man specificera utvalda moment är det bra, men mina val var nog mest sånt jag lyssnar på "utanför animen".

I Noir och GITS gör musiken väldigt mycket för stämningen dock.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

"Bäst musik", då menar jag mest bäst musik just i serien, då det mesta faktist inte alls är så bra när man lyssnar på dem för att lyssna på musik, men i animen är de grymt bra(för att bygga upp stämningen tex, det mesta).

Finns förstås flera undantag, då jag hittat flera låtar i många serier som jag avnjuter utanför serien också.

.hack//SIGN har flera otroligt bra låtar

 

Berserk har väldigt bra soundtrack det med, med, precis som Mr Mustachio sa, den mäktiga "forces", vilket troligtvis är den bästa animelåten jag hört :)

 

Rurouni Kenshin - Reminiscence(första OVAn)

Den OVAn har otroligt mäktig musik. Storslagna stycken med fioler, sådan typ av musik som brukar spelas i flera krigsfilmer med stora slag. Enda serien jag sett hitills med sådan typ av musik dock.

 

En enskild låt då, från Cobwoy Bebop. Den serien tycker jag itne har några speciellt bra låtar, men det håller. Men det finns dock en, nämligen den som spelas i slutet när...(BANG!, ni som sett vet nog). Kvinnokörer av den typen ger en otrolig känsla till serien, oförglömligt!

 

 

Tar några andra snabba exempel utan kommentarer, då det finns så många :)

 

Gungrave

Wolf's Rain

Fullmetal Alchemist

Serial Experiments Lain

Shingetsutan Tsukihime

Elfen Lied

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Alla Silver Fang låtarna är bra men dom bästa är opening låten Nagareboshi Gin,sorrow,sad memory,run and fight Gin!,call of the wild är också bra.Lyssnar på den musiken just nu,härligt! :)

 

Håller med fullständigt, finns ingen OST som knäcker nagareboshi

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mina två förslag är

 

Last Exile. Underbart pampig orchestermusik, känns verkligen som de satsat mycket på musiken i den serien.

 

FLCL(Furi Kuri). Större delen av musiken till den här serien är gjord av jpop-gruppen The Pillows. Vet inte om musiken är gjord för att passa serien, eller om det är tvärt om men många av scenerna och låtarna verkar vara anpassade för varandra, låten Blues Drive Monster för att nämna ett exempel.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...