Hoppa till innehåll
Anime.se

Katanagatari


Meatrose
 Share

Rekommenderade inlägg

InFfIBcHV.png

Titel: Katanagatari

Genre: Adventure, Historical, Drama, Romance

Sändes: 2010-01-25 till ?

Studio: White Fox

Regissör: Motonaga Keitaro

Längd: 12 avsnitt

 

zNiye.png

 

 

Bakgrund

 

 

Katanagatari är en adaption av Nisio Isins light novel-serie med samma namn. Nisio Isin skrivs ibland som NisiOisiN just för att poängtera att hans pseudonym är ett palindrom. Katanagatari består av 12 böcker och är färdigskriven. Det sistnämnda faktumet är något som åtminstone jag gillar starkt. Jag tillhör säkert en minoritet i det avseendet att jag alltid läser på om en series källmaterial antingen inför det att jag börjar titta eller också under seriens gång, men jag tror att många ändå gör som jag - suckar så snart man inser att det man tittar på är baserat på källmaterial som fortfarande ges ut då man då direkt vet att det man tittar på knappast kommer bjuda på något avgörande slut. Nåväl, i det här fallet slipper vi uppenbarligen ett sådant scenario.

 

Jag kan tänka mig att vissa som läser titeln Katanagatari kommer att tänka på Bakemonogatari, inte minst då den senare är en i dagsläget både populär och aktuell serie som snart avslutas. Att dra paralleller serierna emellan bara på grund av de gemensamma delarna av respektive namn vore av logiska anledningar en omotiverad handling men det råkar trots allt vara som så att Nisio Isin har skrivit både Bakemonogatari och Katanagatari.

 

 

Huvudrollerna

 

 

DdHxlYaKG.png

Namn: Yasuri Shichika

Seiyuu: Hosoya Yoshimasa

 

Shichika är 24 år och är för tillfället den sjunde arvtagaren till hans familjs så kallade "no sword style". Anledningen till att han har blivit familjens överhuvud vid så pass ung ålder är att hans far, Yasuri Kyotouryuu, dog ett år innan det att vi kastas in i handlingen. Shichika är inte direkt den smartaste mannen i världen men det innebär för den sakens skull inte att han är naiv och på så sätt lättlurad. Han visar redan i första avsnittet att han inte utan vidare låter sig övertalas, trots att den som försöker övertala honom besitter en högt utvecklad övertalningsförmåga.

 

Shichika tränades av sin far och är så pass skicklig att han har vidareutvecklat den teknik som gått i arv i sju generationer inom hans familj. Anledningen till denna "no sword style" är att ända sedan familjens första överhuvud har samtliga arvtagare haft en sak gemensamt - de är urusla på att hantera just svärd. Han bryr sig väldigt mycket om sin sjuka syster och försöker därför att ta så mycket som möjligt på sina egna axlar för att undvika att belasta henne vilket skulle kunna sätta hennes hälsa och välmående på spel.

 

Hosoya Yoshimasa gör här sin andra huvudroll och av första avsnittet att döma är han en i allra högsta grad kapabel röstskådespelare. Det ska bli intressant att se hur han utvecklas.

 

 

ELmDOxbvu.png

Namn: Togame

Seiyuu: Tamura Yukari

 

Togame är en tjej med en god portion karisma. Hon tjänstgör som shoguns strateg och det är därmed införstått att hon, till skillnad från Shichika, är både listig och slug. Hon är å andra sidan något klumpig och visar prov på att hon inte direkt kan stoltsera med att inte vara bortskämd. Hon bär ett svärd men kan dock inte hantera det i strid. Anledningen till att hon söker upp Shichika är att hon ämnar använda sig av honom för att leta reda på de 12 legendariska svärd som utgör en av flera centrala delar av handlingen.

 

Tamura Yukari tycks passa bra i rollen som Togame. De flesta känner henne troligtvis för hennes tolkningar av Clannads "Sunohara Mei", Da Capos "Yoshino Sakura", Kanons "Kawasumi Mai" och Higurashis "Furude Rika".

 

 

TALheJHKg.png

Namn: Yasuri Nanami

Seiyuu: Nakahara Mai

 

Nanami är Shichikas syster och den viktigaste personen i hans liv. Hon är en vänlig tjej som tyvärr är sjuklig och därför svag. På grund av dessa förutsättningar värnar Shichika om henne och försöker göra sitt bästa för att inte förvärra hennes tillstånd. Nanami är både intelligent och skarpsinnig.

 

Nakahara Mai tycks göra bra ifrån sig i rollen som Nanami och de flesta känner troligtvis igen henne från någon av hennes större roller, däribland Clannads "Furukawa Nagisa", Higurashis "Ryuuguu Rena" och Mai-HiMEs "Tokiha Mai".

 

 

Katanagatari som anime

 

 

Adaptionen kommer sträcka sig över 12 avsnitt vilket innebär ett avsnitt per light novel. Det kan tyckas vara svårt att täcka en hel light novel med ett enda avsnitt, det är väl tur då att avsnitten är 50 minuter långa (motsvarande en timme i TV-tablån). Att göra en TV-serie med såhär långa avsnitt är extremt ovanligt och produktionen sticker ut lite på så sätt. Något som också är lite annorlunda är faktumet att den inte kommer sändas en gång i veckan som TV-serierna vanligtvis gör. Vi kommer att få nöja oss med ett avsnitt i månaden vilket innebär att projektet kommer kunna följas under det närmaste året.

 

Första avsnittet hade premiär den 25:e januari men det andra avsnittet visas redan den 8:e februari. Därefter tycks dock utgivningen hålla sig till det som i förhand utlovats - det vill säga ett avsnitt per månad. Avsnitt nummer tre visas mycket riktigt den 8:e mars.

 

 

Den här introduktionen är väl på sätt och vis provisorisk. Det finns inte så mycket att skriva om än så länge och jag kommer därför med största sannolikhet editera den här posten vid ett senare tillfälle. Ni får dock hålla tillgodo med detta i dagsläget. Avslutningsvis kan jag väl säga att Katanagatari är den första 2010-serien som har fångat mitt intresse. Hoppas att den faktiskt lyckas leverera också. Avsnitt ett finns ute vid det här laget så ta er en titt för all del. Något säger mig att handlingen i kombination med den visuella stilen och regin skulle kunna göra det till en av årets bästa serier. Det får dock framtiden utvisa.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

NisiOisiN skriver bra noveller, av de jag läst översatt i alla fall. Med tanke på hur otroligt lockande designen i serien ser ut och manusets ursprung så verkar det som en mycket mycket lovande anime, som jag inte bara säger att jag ska göra, men den här ska jag verkligen kolla in!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

verkar mycket lovande tänkte ta en titt på denna serie , det som lockade var den no sword stylen tycker det är så fascinerande xD även om det kanske inte skulle gå så bra i verkligheten.

 

en liknande serie är också Shura no Toki , där huvud personen också är en person som använder no sword style. inte riktigt färdig med den än , men mycket bra serie det också.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dread, det var ju trist det som hände. Jag hade ingen aning om att du hade postat en tråd med samma namn under tiden jag satt och skrev min tråd. Jag trodde faktiskt inte att man kunde posta två trådar med exakt samma namn så när själva postningen gick igenom varpå jag såg posten i befintligt skick så gick jag direkt till en annan sida och sedan åkte jag bort. :/

 

Nåja, jag håller med dig om att serien förtjänar en tråd. Den verkar väldigt lovande enligt mig. Jag har dock inte bestämt mig för om jag ska följa den aktivt eller om jag ska lägga avsnitten på hög för att se allt i ett svep. På sistone har jag gjort så med allt jag har tittat på, förutom diverse "long runners" som man ändå har följt sedan Dackefejden. ^^

 

Jag tycker att det är skönare att titta på det sättet, men nackdelen i det hela är ju att man på så sätt går miste om att snacka om serien under tiden den går. Aja, vi får se hur jag gör. Jag har inte sett första avsnittet än då jag väntar på en version som uppfyller de krav jag ställer på textning.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...
Någon som sett något av denna anime som har lust att dela sin åsikt, är det något att kolla på?

 

Jag har nu inte sett på andra avsnittet men av första att döma så tycker jag den har sin speciella stil i sitt berättande likt Bakemonogatari med många och långa dialoger. Så har du svårt för serier där det kanske inte händer saker hela tiden utan är tvungen att lyssna en hel del så kanske inte det här är något för dig. Nu har jag som sagt var inte sett på andra avsnittet och de långa och många dialogerna kanske enbart fanns med i första för att man skulle få en slags introduktion till serien.

 

Kvalitén på serien är det dock inga tvivel om att det är av hög standard och man bör nog kunna hålla denna standard då endast ett avsnitt i månaden kommer att komma. Själva handlingen är jag dock lite kluven till efter första avsnittet och den känns inte speciellt intressant, dock är karaktärerna intressanta om något och ska bli skoj att sedan se hur Shichika anpassar sig till omvärlden då han levt isolerat på ön med sin syster i hela sitt liv.

 

Jag rekommenderar att du åtminstone ser på första avsnittet då den har potential till att kunna bli något riktigt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 2

Efter att ha postat här så kände jag mig illa tvungen att se andra avsnittet för att se utvecklingen av serien. Handlingen är jag fortfarande inte direkt positiv till men som jag nämnde innan är karaktärerna intressanta och antagonisten i andra avsnittet var minst lika intressant som den i första. De många och långa dialogerna håller i sig och jag tror inte det heller kommer att ändra sig där till fortsättningen.

 

Diskussionerna i det här avsnittet var mer underhållande och intressanta då det var lite mer blandat och med kanske lite mer humor inblandat. Shichika syn på omvärlden kommer nog att fortsätta spela en stor roll hela serien ut, eller åtminstone en bra bit av den skulle jag kunna tänka mig och scenen där han försökte lära sig att karaktärisera Togame var bitvis underhållande, på ett mer humoristiskt sätt.

 

Det som jag skulle dock vilja se mer utav är Shichika's svärdsteknik och då samtidigt mer och längre fightingscener. Nåja, andra avsnittet gav åtminstone mersmak för egen del, kan konversationerna hålla en minst lika varierad variation som i detta avsnitt så kommer man inte att tycka att de upprepar sig för mycket även om vi kommer få den obligatoriska antagonist- och svärdshistorien varje avsnitt säkerligen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Någon som sett något av denna anime som har lust att dela sin åsikt, är det något att kolla på?

 

det är en anime om bloggare, om du gillar att läsa halvtaskigt skrivna bloggar om saker som ingen bryr sig om så kommer du nog att gilla den här animen

Varför besöker du detta forum?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Båda avsnitten har varit riktigt bra tycker jag, dialogen är jävligt bra och tecknarstilen är inte lik den "vanliga" man får se från flera animéer som sänds nu.

Jag tycker det var överaskande att det var så pass mycket dialog i den när jag vid första anblick trodde det skulle vara en fighting-anime, men jag föredrar den såhär tror jag.

 

Det är kul att dom driver med att Shichika är ganska beige i ep2, för jag hade själv tänkt på det.

Togame däremot väger upp det eftersom hon är färgstark karaktär.

Jag kommer se fram emot att följa den här månadsvis!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 5 months later...

7 avsnitt in och jag bara måste ta och skriva ett par rader. Är det någon som följer serien månadsvis eller väntar de flesta på att den skall gå klart? Till er som väntar och inte har sett något ännu, ni kommer få så mycket gott att se på sen.

 

Jag älskar verkligen den här serien och dess struktur med massor av dialoger, som inte alls är tråkiga, blandat med mycket bra action och en liten portion humor.

 

Lite spoilers från avsnitt 3-7

Avsnitt 6 där Nanami har huvudrollen och visar sin hemliga sida var schockande, avsnitt 7 där hon tillslut där var än mer. Det gick nästan lite för fort där och även fast avsnitten är på ca 50 min var så hade jag gärna sett mer av henne. Men jag måste samtidigt säga att jag gillar det här med att man inte daltar allt för mycket med karaktärerna.

 

Vad jag gillar så här långt i serien är hur man får lära känna fienderna någorlunda för att tro att de ska ha en stor roll i serien för att sedan rätt upp och ner avrättas rätt så brutalt. Visst, det kan även kännas som en tråkig upprepning men alla som har blivit introducerade av fiende skaran har ännu inte bitit i det sura äpplet så det är inte alls bara en massa upprepningar.

 

Dialogerna är också dom bra, och eftersom stor tyngd läggs på just dom är det nog tur att de inte tråkar ut en utan verkligen är varierade. Och sist men inte minst, animationen. Den är verkligen underbar och jag älskar den klara stila med de ljusa och starka tonerna.

Ska bli riktigt intressant att se hur den här serien kommer att sluta. Men det dröjer ju som sagt var ett tag så det är bara att njuta de sista fem avsnitten och hoppas de blir lika bra som första hälften.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

7 avsnitt in och jag bara måste ta och skriva ett par rader. Är det någon som följer serien månadsvis eller väntar de flesta på att den skall gå klart? Till er som väntar och inte har sett något ännu, ni kommer få så mycket gott att se på sen.

 

Jag älskar verkligen den här serien och dess struktur med massor av dialoger, som inte alls är tråkiga, blandat med mycket bra action och en liten portion humor.

 

Lite spoilers från avsnitt 3-7

Avsnitt 6 där Nanami har huvudrollen och visar sin hemliga sida var schockande, avsnitt 7 där hon tillslut där var än mer. Det gick nästan lite för fort där och även fast avsnitten är på ca 50 min var så hade jag gärna sett mer av henne. Men jag måste samtidigt säga att jag gillar det här med att man inte daltar allt för mycket med karaktärerna.

 

Vad jag gillar så här långt i serien är hur man får lära känna fienderna någorlunda för att tro att de ska ha en stor roll i serien för att sedan rätt upp och ner avrättas rätt så brutalt. Visst, det kan även kännas som en tråkig upprepning men alla som har blivit introducerade av fiende skaran har ännu inte bitit i det sura äpplet så det är inte alls bara en massa upprepningar.

 

Dialogerna är också dom bra, och eftersom stor tyngd läggs på just dom är det nog tur att de inte tråkar ut en utan verkligen är varierade. Och sist men inte minst, animationen. Den är verkligen underbar och jag älskar den klara stila med de ljusa och starka tonerna.

Ska bli riktigt intressant att se hur den här serien kommer att sluta. Men det dröjer ju som sagt var ett tag så det är bara att njuta de sista fem avsnitten och hoppas de blir lika bra som första hälften.

 

Jag har sett de tre första avsnitten och tycker, precis som du, att serien håller en mycket hög standard. För mig var det litet för lång tid mellan avsnitten dock, kände inför avsnitt 4 att jag nästan ville se om avsnitt 3 för att "komma in i känslan" igen, vilket för mig kändes snudd på overkill så avvaktar med denna tills samtliga avsnitt finns ute.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Såg fram till 7:e avsnittet häromdagen och gillar starkt, dock ångrar jag att jag inte väntade med att se det innan den är slutsänd, 1 månad emellan är för lång tid att vänta så jag tar nog och väntar till December och ser om den då.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Riktigt underhållande så här nio avsnitt in i serien. Varje avsnitt har verkligen varit underhållande och inget känns upprepande i dialoger eller fajter. Det är kul att se att de inte håller tillbaka heller på något.

Vare sig det gäller att döda av karaktärer som man tror ska vara viktiga eller kyssen som kommer från ingenstans i senaste avsnittet.
Det är skönt också att varje avsnitt är på ca 50 min då man inte glömmer av sig så lätt då efter en månad utan man kommer ihåg hela tiden vad som hänt. Jag tror, som många kommer att göra i det här fallet, att se serien i ett svep inte kommer att ha lika stor effekt som att se den månadsvis. Charmen ligger lite där tycker jag. Bara tre avsnitt kvar nu och det kommer bli riktigt spännande att få se upplösningen av den här serien tillslut.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...