Hoppa till innehåll
Anime.se

Hjälp Forum ?


Rekommenderade inlägg

Jag verkar inte hitta något eller är jag blind? Eftersom anime.se blir större och större skulle det nog passa om det skulle ha ett hjälp forum?. Man skulle ju kunna fråga om allt möjligt, dator problem, divx/xvid problem, ljud problem med fansubs. Allt möjligt! Såg att det var en som frågade i anime forumet, jag tycker att det blev lite rörigt just i den posten. Fast jag var även med och svarade. Vad tycker ni andra ?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker det låter som en bra idé. Vet inte hur många gånger jag själv slitit mitt hår över subbningen i .ogm och diverse andra problem.

 

Men om det bara skulle innefatta "codec-hjälp", så skulle det ändå räcka med några enstaka postningar för att lösa alla problem. Om man kanske kunde utöka det till att omfatta lite mer?

 

Kommer inte på vad det skulle kunna utökas med just nu däremot. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Afaik så är varken fansubbar eller fandubbar "lagliga", dock så finns det en förståelse mellan fandubbers/fansubbers och företagen som har uphovsrätten att sålänge dom inte är licensierade för översättning så är det fritt fram, men som sagt, det är inte "lagligt".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jaja, men nu menar jag ju inte riktigt så. Men tex Fandubbar på serier som inte är lecienserade är ju laglig tex.

 

Ungefär lika lagliga som en kopia av Lord of the Rings eller Matrix Revolutions. Mao inte lagliga alls.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ungefär lika lagliga som en kopia av Lord of the Rings eller Matrix Revolutions. Mao inte lagliga alls.

 

Njaa, nu överdriver du en del.

 

Nej, juridiskt sett är det exakt samma sak. Båda är brott mot upphovsrättslagen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ungefär lika lagliga som en kopia av Lord of the Rings eller Matrix Revolutions. Mao inte lagliga alls.

 

Njaa, nu överdriver du en del.

 

Nej, juridiskt sett är det exakt samma sak. Båda är brott mot upphovsrättslagen.

 

Precis som att inte du laddar hem en massa! Hur ska du annars ha kunnat blivit intresserad av anime? Eftersom det tyvärr inte visas så mycket i Sverige... Köper du all din anime eller?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Shizuku: De diskuterande kring det inte om vem som laddar ner eller inte. Sen är det så också att man måste inte ladda ner för att komma i kontakt med anime.

 

ex1. jag har en polare i USA som har cartoon network där de visar anime, han spelar in det och skickar det till mig under jämna mellanrum.

 

ex.2 jag köper newtype, kollar på deras trailers och läser deras artiklar för att senare köpa det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ungefär lika lagliga som en kopia av Lord of the Rings eller Matrix Revolutions. Mao inte lagliga alls.

 

Njaa, nu överdriver du en del.

 

Nej, juridiskt sett är det exakt samma sak. Båda är brott mot upphovsrättslagen.

 

Precis som att inte du laddar hem en massa! Hur ska du annars ha kunnat blivit intresserad av anime? Eftersom det tyvärr inte visas så mycket i Sverige... Köper du all din anime eller?

 

Nu har i och för sig anji givit ett fullt tillräckligt svar redan, men jag ska ändå svara på din fråga. Jag kom i kontakt med anime (på senare tid dvs, såg det när jag var liten också men det hade jag sen länge glömt) när jag var i USA och råkade se Cardcaptors på WB! Kids.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Juridiskt sett är det mesta olagligt. Men men lika bra att ta bort denna forum tråd för ett hjälp forum lär knappast komma upp verkar det som.

 

Det verkar lite inaktuellt i dagsläget då det inte fyller någon specifik funktion. Det enda jag kan tänka mig idag som skulle hamna där vore regionsfrågor och frågor om var man ska handla anime typ.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Shizuku: De diskuterande kring det inte om vem som laddar ner eller inte. Sen är det så också att man måste inte ladda ner för att komma i kontakt med anime.

 

ex1. jag har en polare i USA som har cartoon network där de visar anime, han spelar in det och skickar det till mig under jämna mellanrum.

 

ex.2 jag köper newtype, kollar på deras trailers och läser deras artiklar för att senare köpa det.

 

Få se... tycker det där är ganska orealistiskt. Tänk om man inte har någon hygglig kompis i USA som nu kan spela in den till en? Och vad ska vi fattiga barn handla med för pengar, när man försöker leva på studiebidraget så gott det går, och inte har råd att köpa anime för? Ska vi vackert få vara utan anime, bara för att vi inte har råd?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Få se... tycker det där är ganska orealistiskt. Tänk om man inte har någon hygglig kompis i USA som nu kan spela in den till en? Och vad ska vi fattiga barn handla med för pengar, när man försöker leva på studiebidraget så gott det går, och inte har råd att köpa anime för? Ska vi vackert få vara utan anime, bara för att vi inte har råd?

 

Kort sagt, ja, det ska ni. Jag räknar mig inte till er då jag inte har något större problem att få mitt studiebidrag att räcka till. Antagligen prioriterar du något annat högre. Även om många i den s.k. divx-generationen inte vill höra det så är det på det sättet kapitalism fungerar, vill du ha något så betalar du, annars får du vara utan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Ja, det jag prioriterar en aning mer är faktiskt mat, kläder och hyra. Tyvärr är jag inte något rikemansbarn som har det så bra att man faktiskt har råd med allt som man tråner efter, utan tyvärr måste tänka på andra saker som är viktigare.

 

Och nej, jag räknar dig inte till oss då du uppenbarligen inte har en aning om hur det är att leva med lite pengar.

 

Tyvärr tänker jag inte leva efter dessa kapitalisters oerhört korkade idéer om vad som är rätt eller fel. Sedan om du vill göra det, är helt upp till dig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och vad ska vi fattiga barn handla med för pengar, när man försöker leva på studiebidraget så gott det går, och inte har råd att köpa anime för?

 

Det är väl knappast någon annans än ditt eget problem hur du gör för att få pengarna att räcka till. Men ett tips som brukar fungera, är att när det inte går att sänka utgifterna så är det dags att höja inkomsterna. Extrajobb i någon form brukar inte vara speciellt svårt att få tag i. Att du sedan väljer den lätta vägen att tillförskansa dig saker utan att betala för dem är en annan sak.

 

Ska vi vackert få vara utan anime, bara för att vi inte har råd?

Om du verkligen vill ha något men saknar pengar att köpa det för så har du tre alternativ.

 

1. Skaffa pengar.

2. Övertala någon att ge det till dig gratis.

3. Ta det utan att betala.

 

Jag misstänker att du inte blir glad om någon stjäl din cykel även om killen inte hade några pengar att köpa en egen för?

 

Tyvärr tänker jag inte leva efter dessa kapitalisters oerhört korkade idéer om vad som är rätt eller fel. Sedan om du vill göra det, är helt upp till dig.

Att ställa sig utanför samhällets lagar och regler brukar sällan vara en bra lösning på ekonomiska problem. Det brukar sluta med att man får fler.

 

Eftersom tråden mycker riktigt "ballat ur" så stänger jag den.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
 Share

×
×
  • Skapa nytt...