Hoppa till innehåll
Anime.se

Fruits Basket


Kamira-chan
 Share

Rekommenderade inlägg

Så du hänger här du... vad skulle jag ha väntat mig?

I vilket fall som helst har jag sett tio episoder av denna serie. Kan inte hålla med er. Men jag har ingen humor så ja.. Det kan kanske vara underhållande om man inte har något för sig. Eller bara för att se på Anime. Den är i samma nivå som Naruto enligt mig....

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

hm... Jag kan ju inte säga något annat än denna tillhör mina favoriter. Även ifall den lämnar en massa frågetecken som jag vet att mangan svarar på och att slutet va otroligt skumt. Men den är bra, så otroligt bra. Mina favoriter är utan tvekan the blossom trio (ayame, hatori och shigure) ^^ Fina pojkar det där _drools_ ...aja inte nog med att man är fanboy man är även fangirl _yosh_

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 months later...
Är det fler än jag här som älskar Fruits Basket?

 

Ja, det är det. Och det är inte konstigt, för den är onekligen helt fantastisk. Det är inte bara grundsagan som är välgjord, utan överföringen till animé är näst intill felfri. Klart en av de absolut bästa animéerna under 00-talet hittills. En av de där som pausade världen när en ny skiva damp ner i brevlådan. Jobb, upphör! Mat, upphör! Telefon, lägg på! Nu ska jag se på Fruits Basket!

 

Och varenda en av de kraftigt animéintresserade jag känner säger precis samma sak. Vår gamla kassör sa något i stil med "jag skall personligen helgonförklara den som visar Fruits Basket på en filmvisning". Det är nästan så att man inte ens pratar om Fruits Basket bara för att den är så förbannat bra att man inte vill besudla den med otillräckliga ord.

 

Den där regissörn Akitaro Daichi verkar ju inte kunna göra annat än bra saker. Allt han har petar på blir ju tokbra.

 

Det är sant att animén slutar lite mitt i, men spela roll! Den där animén är ändå inte gjord för att ha ett definitivt slut. Den är ju så asbra ändå, varför ska den nödvändigtvis stänga dörrarna?

 

Visst har jag också mina favoriter bland figurerna, men det känns inte som läge att orera om det här. Det känns lite som att diskutera varför man tycker Jesus är coolare än Jungfru Maria. Men jag har min favoritscen: När Yuki och Kyo kommer för att hämta Tooru hemma hos hennes farfars (morfars?) familj, och storebrorsan frågar "Jaså är det ni som Tooru-chan bodde hos?", och Yuki går fram MED DEN DÄR MINEN och leende nästan väser mot honom: "Du ska inte komma här och kalla henne Tooru-chan. Äckel". Jävlarimig vad det sitter!

 

Fy farao och Babylon vad den är bra. Ojojoj... jag måste verkligen se om den. Får börja idag.

 

För den intresserade finns (fanns?) Fruits Basket bok 14 att köpa på Sun Ai i Stockholm.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo jag gillar definitivt fruits basket, även om det var ett tag sen jag såg den nu... Jag tror ni kan gissa vem min favvo karaktär är, med tanke på min avatar ;) (Förövrigt den karraktär jag identifierade mig mest med (om det nu är något positivt :S ) )

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Volym 14 fanns på Sunai innan jag kom och köpte den. ;) Fantastisk serie, men jag tyckte inte att animen var helt klockren när jag väl läste mangan. Den är dock så bra som den kan bli med tanke på att mangan var långt ifrån klar.

 

Favoritscen: Första gången Tohru får en glimt av Akito och man hör den där musikslingan i bakgrunden, och klockan som plingar av vinden. Fruitsbasket är en mycket bra komedi men när den växlar utan förvarning eller skyddsnät mitt i luften till tragedi och andra obehagligheter så blir jag som mest imponerad.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

måste tyvärr säga att jag tycker att fruits basket är sjukt överskattad... Att jag har den åsikten kan bero på att jag stör mig väldigt mycket på toru (tjejen det handlar om). hon är den absolut töntigsaste och mest påfrestande karaktären jag nånsin stött på i en anime. dock inte sagt att serien suger helt, är väl "alldaglig" lr va man ska säga. finns bättre love serie om man säger så, men det finns även sämre.. jaja, nu ere väl bara o luta sig tillbaka o vänta på kapningen av min åsikt :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

måste tyvärr säga att jag tycker att fruits basket är sjukt överskattad...

 

Då måste jag tyvärr säga att jag tror du inte riktigt förstått vad Fruits Basket går ut på, för det är i stort sett omöjligt att överskatta den. Om Fruits Basket så haussades som en Bibel är det fortfarande ingen överskattning. Den är inte som andra animéer. Den går inte ut på att man skall få en favoritfigur som man hejar på i topplistor; det är ett levnadsförslag för den grubblande. Huvudpersonens syfte är inte att vara en trovärdig karaktär, utan att vara öververklig. Men likt Evangelion är risken att all symbolik springer förbi en om man inte har sinnet öppet för att ta emot det som något annat än bara en äventyrsfilm.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag gillar inte heller Fruits Basket speciellt mycket. Folk har olika smak och jag tycker inte att man kan framföra argument som att man missar symbolik eller att man inte förstått vad serien går ut på om man inte ser den som det bästa som gjorts på år och dag. För mig räcker det inte om serier är annorlunda eller innehåller symbolik till förbannelse, jag måste gilla karaktärerna och storyn också. Nu säger jag inte att den är överskattad. Eftersom de allra flesta gillar den så är den uppenbarligen en grymt bra upplevelse för dem och det är väl det som räknas.

 

Men efter att ha läst den här tråden så har jag bestämt mig för att ge den en chans till. Var ett tag sedan jag såg den nu så jag har glömt en del av den. Vet bara att jag tyckte då att Tooru var en grymt irriterande karaktär och då uppfattade jag ändå lite av seriens symbolik och hennes "öververkliga jag". Säger kanske en del om min livsåskådning. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kanske är så att jag missade symboliken i serien, såg den i ungdomens dar då jag just börjat kika på anime så jag minns väl kanske inte till 100% heller. Men då tyckte jag iaf som jag skrev i mitt förra inlägg. Kanske får se om den nån gång då. Sen är ju smaken som baken också.. E ju inte alls säkert att jag kommer tycka nå annorlunda efter jag sett den 2:a gången. Jag är inte heller en sån som bara är ute efter action och pang pang om du trodde det, brukar gilla djupa serier så tro inget annat :/

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
 Share

×
×
  • Skapa nytt...