Hoppa till innehåll
Anime.se

Battle Angel Alita


Ohem
 Share

Rekommenderade inlägg

  • 1 year later...

Nu ska vi utöva lite Thread-necromancy.

 

jag har suttit och funderat ett bra tag på att införskaffa denna serie. dock har jag inte riktigt blivit förstådd på hur last order och orginalet går ihop. jag kanske verkar lite dum men har tyvär inte fattat det på dom tidigare inläggen.

 

så kan nån förklara i klartext för mig om last order en fortsättning på orginalet eller är det en remake? vilken av dom ska man köpa först? eller spelar det egentligen nån roll? //mvh

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu ska vi utöva lite Thread-necromancy.

 

jag har suttit och funderat ett bra tag på att införskaffa denna serie. dock har jag inte riktigt blivit förstådd på hur last order och orginalet går ihop. jag kanske verkar lite dum men har tyvär inte fattat det på dom tidigare inläggen.

 

så kan nån förklara i klartext för mig om last order en fortsättning på orginalet eller är det en remake? vilken av dom ska man köpa först? eller spelar det egentligen nån roll? //mvh

 

Som jag fått det förklarat för mig: last order kastar sista boken & fortsätter på en alternativ utveckling från den näst sista istället.

Jag läste ptrecis ut 3e boken idag och måste säga att jag är helnöjd! har haft ögonen på denhär mangan ända sedan 90-talet så mina förväntningar var mycket höga. Detta till trotts är jag som sagt mycket nöjd.

Enkelt uttryckt. Alita rockar!

Köp den ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 5 months later...
  • 9 months later...

Kort Last Order fråga

Last Order tar ju vid i mitten av volym 9 när Alita blir sprängd i bitar av en docka, men det är ett kort segment efter det som jag grublar över. Det som visar Alita i en stor rymdstrid ovanför jorden och som förklarar hur hon hamnade här till att börja med. That's all good, men det jag tänker på är hur hon hänsysnlöst mördar sårade kamrater. Med tanke på flashabckse till hennes barndom nu så verkar det inte riktigt som hennes karaktär. Nog för att hon alltid njutit av striden, men att avrätta sina vänner är inte riktigt samma sak.

 

Alltså... räknas det med i Last Order tidslinjen? Det kanske inte går att svara på, men ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kort Last Order fråga
Spoiler
Last Order tar ju vid i mitten av volym 9 när Alita blir sprängd i bitar av en docka, men det är ett kort segment efter det som jag grublar över. Det som visar Alita i en stor rymdstrid ovanför jorden och som förklarar hur hon hamnade här till att börja med. That's all good, men det jag tänker på är hur hon hänsysnlöst mördar sårade kamrater. Med tanke på flashabckse till hennes barndom nu så verkar det inte riktigt som hennes karaktär. Nog för att hon alltid njutit av striden, men att avrätta sina vänner är inte riktigt samma sak.

 

Alltså... räknas det med i Last Order tidslinjen? Det kanske inte går att svara på, men ändå.

Kort Last Order-svar.

Spoiler
Nej, det där räknas inte med, tror jag. Det är inte så hon hamnade i skräphögen i Last Order. Dock är hon fortfarande Yoko, ett barn gjort föräldralöst i krig på Mars och hjärntvättat till att bli hänsynslös soldat/terrorist.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kort Last Order fråga
Last Order tar ju vid i mitten av volym 9 när Alita blir sprängd i bitar av en docka, men det är ett kort segment efter det som jag grublar över. Det som visar Alita i en stor rymdstrid ovanför jorden och som förklarar hur hon hamnade här till att börja med. That's all good, men det jag tänker på är hur hon hänsysnlöst mördar sårade kamrater. Med tanke på flashabckse till hennes barndom nu så verkar det inte riktigt som hennes karaktär. Nog för att hon alltid njutit av striden, men att avrätta sina vänner är inte riktigt samma sak.

 

Alltså... räknas det med i Last Order tidslinjen? Det kanske inte går att svara på, men ändå.

Kort Last Order-svar.

Nej, det där räknas inte med, tror jag. Det är inte så hon hamnade i skräphögen i Last Order. Dock är hon fortfarande Yoko, ett barn gjort föräldralöst i krig på Mars och hjärntvättat till att bli hänsynslös soldat/terrorist.

Håå?

Jag som fick känslan av att Gelda var rätt hyvens. Blir väl till att läsa vidare helt enkelt~

Tack för svar :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kort Last Order fråga
Last Order tar ju vid i mitten av volym 9 när Alita blir sprängd i bitar av en docka, men det är ett kort segment efter det som jag grublar över. Det som visar Alita i en stor rymdstrid ovanför jorden och som förklarar hur hon hamnade här till att börja med. That's all good, men det jag tänker på är hur hon hänsysnlöst mördar sårade kamrater. Med tanke på flashabckse till hennes barndom nu så verkar det inte riktigt som hennes karaktär. Nog för att hon alltid njutit av striden, men att avrätta sina vänner är inte riktigt samma sak.

 

Alltså... räknas det med i Last Order tidslinjen? Det kanske inte går att svara på, men ändå.

Offtopic, men det där måste vara den längsta korta frågan jag någonsin sett :O

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...
  • 8 months later...

De goda nyheterna: Kishiro (tecknaren) har färdigställt det hundrade kapitlet av Last Order, vilket är bra eftersom det nittionionde slutade med en liten klipphängare.

 

De dåliga nyheterna: Det kanske aldrig blir ett kapitel 101. Kishiro blev sur när hans redaktörer tvingade honom att ändra dialog i sina gamla böcker, så han har uppgett sin avsikt att lägga serien på is på obestämd tid -- kanske för alltid -- till synes som protest. :(

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

De goda nyheterna: Kishiro har gått till förlaget Kodansha för att höra om de vill trycka hans verk i fortsättningen istället för Shueisha, i publikationen Evening istället för Ultra Jump. Han ger dock Shueisha en sista chans: om de ber om ursäkt och drar tillbaka den redigerade upplagan så fortsätter han hos dem.

 

De dåliga nyheterna: Inga! o/

 

Källa: Internet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 5 months later...
  • 2 months later...

Ett halvår tog det, men nu har vår allas favoritstridsrobotängelserie börjat om.

 

Last Order: kapitel 99-101.

Spoiler
I kapitel 99 kämpade Alita mot Toji, och Toji slog, trots sitt underläge, henne i bitar i en plasmavirvel. "Va? Alita besegrades? Dog hon?!" undrar läsaren.

 

I kapitel 100 ser man det från hennes perspektiv: på en bråkdel av en bråkdel av en sekund tar Alita fram sin klinga och klyver Toji i vad som kan liknas med att stoppa en gevärskula innan det tagit sig ur gevärspipan. Men rumstiden börjar spela upp, och Alita ser sig själv bli krossad totalt. Hennes medvetande sugs iväg till Jupiter, där det visar sig att de onda jovianerna har teknik för att manipulera rumstiden på kvantnivå och påverka utfallet av händelser: Alita vann, men jovianerna "spolade tillbaka" och framtvingade alltså en annan verklighet. Hon blir skitsur och nanomaskin-anfaller allt genom deras egna system. Basen förstörs, och Alita träffar på jovianernas kvantmekaniska observatör (typ en okroppslig AI), Zeus.

 

I kapitel 101 verkar hon ha fått ett par tips av Zeus: i mitten av slagfältet går en process igång som bygger upp en enorm pelare. På toppen -- kling! Ka-ching! -- en varelse skär sin väg ut med damaskusbladvassa vingar. "Vackrare och starkare än någonsin" -- Rymdänglarnas Alita är tillbaka!

 

Det är lätt att läsa kapitlet som något av en symbol för serien i sig självt... (^_~)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Igår damp det ner en viss volym 13 och 14 i mitt brevinkast.

 

Det vill säga kapitel 75-87

Det hände väl inte så mycket. Jag har aldrig direkt brytt mig om karatefolket. Actionen är visserligen bra, men jag tycker Last Order borde ha kunnat ha en mer fartfylld handling och utforskat sina mysterier mycket bättre. Jag är mer intresserad av terroristen på Mars (som jag antar är Erika) och vad Supernova skulle där å göra än den sista turneringsmatchen mellan änglarna och karatemästarna.

 

Hur länge tror vi att serien kommer fortsätta? Wikipedia verkar inte vara uppdaterat om vilka kapitel som finns, och viz har ingen info om volymer över 14. Har en 16e volym släppts i japan än?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sextonde boken släpps om ett par veckor, sisådär 11 månader efter bok 15. (Under ett annat förlag.)

 

Hur lång den kan bli finns det så vitt jag vet inget sagt om. 150-200 kapitel kanske? Vem vet. Återstår att se om Kishiro någonsin återgår till den ursprungliga seriens trådar...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Last Order: kapitel 102.

Spoiler
Äntligen utlovas det att det är den sista striden! På något sätt kändes det lite som ett försök till en återgång till lite mer gamla GUNNM-ideal: vi återser några figurer vi inte sett på länge, och Nova snackar om nebulösa scifi-grejer om att frigöra sinnet från köttet.

 

Även om jag uppskattar den småfåniga actiondelen av Last Order så har jag saknat just det där (väääldigt) spekulativa om teknologisk utveckling.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 months later...
  • 10 months later...

Läste just kapitel 111, med några mycket positiva händelser för seriens framtida utveckling!

 

Spoiler
Den av vissa så kritiserade turneringen, som började i volym 5 (d.v.s. för 12 volymer sedan), är över! Mbadi är död (Caerula är cool). Gally/Alita har accepterat att hon inte upptar sin originalhjärna, och har börjat jobba för Jupiters och jordens respektive kvantdator-AI som hemlig agent. Och i slutet: Ido och Figure Four, Alitas fadersgestalt respektive kärlek, gör comeback!

 

Vad är nästa utveckling, tro? Aktivera Alitas hjärna, så det blir två av dem? Och aktivera Lous hjärna, fastän den Lou som Alita var vän med var ett hjärnchip som varit aktivt i flera år? Kanske något nytt hot? Något nytt galet påhitt av professor Nova?

 

Det är klart... Det antyddes att Alita hamnade på jorden (där Ido och Four är), men vi vet ju alla att hon tillsammans med Zazie måste vidare till Mars, där hennes barndomsvän Erika håller hus och dödar Zazies armépolare med pansarkonst.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...