Hoppa till innehåll
Anime.se

Battle Angel Alita


Ohem
 Share

Rekommenderade inlägg

Om det är nån som missat det: Battle Angel Alita: Last Order slutar den 28 januari.

 

"Vad fan", tänkte jag när jag läste nyheten, "har tecknaren blivit less på sin serie? Det är ju jättemycket obehandlad story! Som att

Alita ska åka till Mars

och grejer! Fan, om han slutar nu så blir det ju ett mer plötsligt slut än första serien!"

 

Senare kom en nyhet om att tecknaren skulle börja med en ny serie istället... :ssad:

 

...En ny Battle Angel Alita-serie! :shappy: Så serien fortsätter, fast under ett annat namn, vilket är rimligt på grund av fokusändring. Med en provisorisk titel som

"Marskrigskrönikan"

så är det sannolikt uppföljare, men det skulle väl kunna vara en prequel också. Vi får se senare i år.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 year later...

Battle Angel Alita: Last Order har kommit till ett slut, och vi har äntligen läst den avslutande volym 19.

 

V 18 & 19

Så de två sista volymerna fokuserade nästan uteslutande på Figure Four och Doc Ido och vad de har gått igenom i stort sett sen början av Last Order. Det kändes lite antiklimaktiskt. Nog för att sidohandlingar och flashbacks kan vara intressanta - Vilmas var det - men det här kändes mer som en slutspurt att knyta ihop lösa handlingstrådar. Handlingen har utvecklats till en punkt där jordborna inte spelar någon stor roll längre, så vi måste hitta på en ursäkt att kunna ignorera dem i framtiden. Vilket jag antar är bättre än att bara ignorera dem utan motivation, men det visar på en stor svaghet hos historier som inte planerats ut fullständigt från början. Slut-slutet var till och med väldigt likt orginalslutat i Battle Angel Alita. Ketheres är räddat (mer eller mindre), och Figure återförenas med en Alita av kött och blod. Och det slutet var ihophastat.

 

Men det kanske är för det bästa. Om Mars Cronicles ska fortsätta huvudstoryn i ett dussin volymer eller nåt till så är det på ett sätt hövligt att avsluta alla sidospår som påbörjats. Att börja på en ny serie är också rätt rimligt då nästan alla karaktärer vi känner till verkar stanna på jorden/omloppsfederationen. Jag ser i alla fall fram emot mera, och hoppas bara på att det blir ett tillfredställande slut den här gången.

 

Serien gör förresten ett title drop två gånger! Cybervilma förklarar för Alita att om hon skulle döma det növdändigt så kan hon... göra något viktigt med fata morgana, och det skulle vara melchizedeks "sista order". Men senare så rekryteras hon av kvantdatorerna som agent "Last Order". Hur ska ni ha det egentligen! (òдó)

 

Och kom ihåg.

 

"Just a great, kick-ass story." -James Cameron

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 5 months later...

Om det är nån som missat det: Battle Angel Alita: Last Order slutar den 28 januari.

 

"Vad fan", tänkte jag när jag läste nyheten, "har tecknaren blivit less på sin serie? Det är ju jättemycket obehandlad story! Som att

Alita ska åka till Mars

och grejer! Fan, om han slutar nu så blir det ju ett mer plötsligt slut än första serien!"

 

Senare kom en nyhet om att tecknaren skulle börja med en ny serie istället... :ssad:

 

...En ny Battle Angel Alita-serie! :shappy: Så serien fortsätter, fast under ett annat namn, vilket är rimligt på grund av fokusändring. Med en provisorisk titel som

"Marskrigskrönikan"

så är det sannolikt uppföljare, men det skulle väl kunna vara en prequel också. Vi får se senare i år.

Vad hände med denhär?

 

Allt jag hittar är att det kom ett spel för ungefär aslänge sedan? https://en.wikipedia.org/wiki/Gunnm:_Martian_Memory

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...