Hoppa till innehåll
Anime.se

Ah! Megami-sama!


Mellow
 Share

Rekommenderade inlägg

hejsan, fick en länk av en polare här om dagen http://www.animenfo.com/animetitle,1592 ... _sama.html någon som vet något mer om denna?

 

Måste skriva att de 5 ep och filmen var fruktansvärt bra, jag väntar spänt på detta!

 

Det var ju trevliga nyheter. Måste försöka se episod 5 och filmen innan dess...

 

Yes! TV-serien blir på två år med 24-26 episoder. :)

http://anime.mikomi.org/series/Aa!+Megami-sama!+TV

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ser verkligen fram emot TV-serien. OVA:erna och filmen har jag enbart njutit till, men vet inte riktigt varför. Kanske för att det på något sätt är... vackert, till skillnad från så mycket annat i genren.

 

Väntar minst lika ivrigt på den svenska översättningen av mangan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker det är riktigt trevligt att de även har behållt samma röstisar som i OAV'n - jag fann dessa mycket passande. Det är tydligen även samma personer som gjorde OAV'n som slår till igen i TV-serien, vilket är lovande.

 

 

Sokkan: Vet du huruvida det har getts ut något releasedatum för första volymen? Ser också fram emot att få läsa serien på svenska, då AMG var en av de tidigaste mangaserierna jag läste (dock Dark Horse klippta version... :sleep:).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, det var verkligen glada nyheter. Gillade OVAn riktigt mkt. Skön som fan. Jag har dock inte sett filmen än, men har ganska höga förväntningar på den faktiskt efter allt bra jag hört från andra.

 

Yes! TV-serien blir på två år med 24-26 episoder. :)

http://anime.mikomi.org/series/Aa!+Megami-sama!+TV

 

Grymt nice! Vad glad jag blev. Först lite info ang FMP3, sen detta. Riktigt nice.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ser verkligen fram emot TV-serien. OVA:erna och filmen har jag enbart njutit till, men vet inte riktigt varför. Kanske för att det på något sätt är... vackert, till skillnad från så mycket annat i genren.

 

Väntar minst lika ivrigt på den svenska översättningen av mangan.

Samma här, OAV:n är en av mina favoritaniméer. Tyvärr har jag inte sett filmen än, men det ska jag ta och göra så snart jag kan.

 

För de intresserade så har 'min' seriebutik listat att Åh! Min Gudinnas första volym kommer nu i september. (Fast det är bara preliminärt, så den som lever får se.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Yes! TV-serien blir på två år med 24-26 episoder.

 

Två år? Knappast. Den blir två "kullar" -- en kull är ett fjärdedels år, normalt sett 12 eller 13 avsnitt. Två kullar=ett halvår.

 

Detta heter "säsong" på svenska, men jag är lite tveksam till att använda det ordet, eftersom "säsong" egentligen är något annat på animéspråket. En "andra säsong" av en animé är normalt sett att man väljer att "fortsätta där man egentligen tänkt sluta", eller att man återupptar en redan avslutat titel. Cat's Eyes båda "säsonger" är till exempel tre kullar var. Lupin IIIs och City Hunters säsonger var många kullar var. Full Metal Panics första säsong var två kullar (26 avsnitt). "De som jagar alver" var i och för sig två säsonger på en kull var, men ändå. Det ryktades om en andra säsong av Berserk, men den TV-serien som finns är på två kullar. Och så vidare.

 

Det blev lite från ämnet, men jag skulle gärna vilja efterlysa en terminologi där man skiljer på säsong och kull. "Kull" har jag bara direktlånat från japanskans ord.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Yes! TV-serien blir på två år med 24-26 episoder.

 

Två år? Knappast. Den blir två "kullar" -- en kull är ett fjärdedels år, normalt sett 12 eller 13 avsnitt. Två kullar=ett halvår.

 

Kull-terminologin fungerar ju dock inte på allt. Vissa serier ska ju envisas med att köra 2 avsnitt per månad istället för ett i veckan som de flesta serier kör. Halverar vi detta så vi får 1 avsnitt i månaden blir det ju ca 2 år ^^

 

Jag föredrar dock, precis som du, att man talar om hur många "fjärdedelsår" en serie ska gå, vad man ska kalla dem spelar för mig mindre roll.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kull-terminologin fungerar ju dock inte på allt. Vissa serier ska ju envisas med att köra 2 avsnitt per månad istället för ett i veckan som de flesta serier kör.

 

Va? Det har jag aldrig hört talas om. Jag har hört om avsnitt som uteblivit, men att regelbundet köra varannan vecka... Vilka serier är det?

 

Att kalla en TV-serie för si och så många kullar lång är både en temporär och en mängdmätning, så vitt jag vet. Men jag tror nog det är mer en mängdmätning än en temporärmätning. Det vore intressant att veta hur andra halvan av Prinsessan Tutu klassificerades. Den sändes ju i tjugosex stycken halvavsnitt. Det borde ju räknats som två kullar halvavsnitt.

Och hur Azumanga Daioh räknades vågar jag inte tänka på. Så komplicerat.

 

Att det alltid kommer finnas några undantag som ställer till det får man nog stå ut med, men huvudsaken tror jag är att man skiljer på säsong (ett "race" med serien, antal avsnitt är varierande) och kull (tretton avsnitt).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Va? Det har jag aldrig hört talas om. Jag har hört om avsnitt som uteblivit, men att regelbundet köra varannan vecka... Vilka serier är det?

Det kanske är en nyare företeelse. Ghost in the Shell Stand Alone Complex sändes två avsnitt åt gången, en gång i månaden om jag inte minns fel (vilket jag mycket väl kan göra). Likaså R.O.D the TV förra året/i år, men i kortare intervall.

 

Om jag inte missförstått alltsamman.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om jag bortgår från det faktum att serien bara var på 5 avsnitt så är det utan tvekan en avde bästa romantik animer(KGNE tar 1a platsen)) jag sett. Ganska seriös också, dock så var den som sagt för kort.

 

Jag längtar ganska starkt på den där uppföljaren, vi får hoppas den blir lite längre också :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kull-terminologin fungerar ju dock inte på allt. Vissa serier ska ju envisas med att köra 2 avsnitt per månad istället för ett i veckan som de flesta serier kör.

 

Va? Det har jag aldrig hört talas om. Jag har hört om avsnitt som uteblivit, men att regelbundet köra varannan vecka... Vilka serier är det?

 

Om jag inte minns fel går (och har alltid gått) Ghost in the shell: Stand alone Complex med två avsnitt efter varandra den första måndagen varje månad. Även om det inte är ett varannan vecka så är det ju fortfarande "halvtakt".

 

Edit: Oj, det verkar vara den enda serien jag kan komma på som faktiskt gick i det här tempot. Hade för mig att RoD the TV gjorde det också men verkar inte som om så var fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Yes! TV-serien blir på två år med 24-26 episoder.

 

Två år? Knappast. Den blir två "kullar" -- en kull är ett fjärdedels år, normalt sett 12 eller 13 avsnitt. Två kullar=ett halvår.

 

Jag gillar heller inte att använda ordet "säsong" angående anime och undvek därför det. "Två år" tog jag direkt från sidan jag hade länk till (det stog väldigt otydligt där vad som menades). Jag misstänkte att det skulle bli just 12-13 vardera...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 months later...
Det verkar som om de visar från början nu. Jag skulle hellre sett att de fortsatte direkt efter OVAn, inte gör om den. Men vi får väl se hur det artar sig.

 

De nya karaktärsdesignerna är sämre än förr tycker jag. Belldandy är inte längre vad hon var :D

 

Asså? Det låter ju ytterst störande. Hmmm...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Verdandi ser ju ut precis som hon ska. Förvisso att Fujishima justerar sin tecknarstil hela tiden och att hon hade det lite mer moderna utseendet i TV-serien, men några frånsteg hade de ju knappast gjort. Jag tyckte de hade gjort ett suveränt jobb. Det märks verkligen att det här är en semi-OVA. Framförallt gillar jag utvikningarna. Det är så mossigt när en animé bara följer mangan slaviskt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...