Hoppa till innehåll
Anime.se

Hatar MOBBARE!!!!


MickeMaul
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag hatar mobbare för att dom försöker gå på mig ibland.

Jag brukar skratta och gå därifrån och inget händer.

 

Men nu har det oförlåtliga hänt... min kompis blev MISSHANDLAD av dom idioterna.

 

Behöver tipps att få dom sluta , har försökt allt , säga till en lärare på skolan, bara struntat i dom, till och med polisanmält dom men dom slutar inte....

 

Ber bara om en sak... hjälp...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 72
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Har din skola eller kommun något program mot mobbning? Du kan prata med BRIS också, de kan hjälpa dig och din kompis. Organisationen Friends ska också jobba mot mobbning de kanske har någon lokalgrupp.

 

Om polis och lärare inte lyssnar, se om du kan prata med någon annan. Har din kompis gått till en sköterska eller läkare? Borde han/hon göra, då kan man få på papper att något har hänt också

 

Skolan ska hjälpa till, annars kan man anmäla dem också.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag löste problemet när jag blev extremt retad (kanske inte mobbad) genom att försöka slå killen, fick en smäll på käften, emn sen dess har han låtit bli mig. Och om du vill ha en icke våldsam lösning... Vet ej, men borde funka med att polisanmäla han nu, om han slått dig medvetslös..

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det har jag provat på en eller 2 gånger men ja.... det blir så att alla känner alla här i Tidaholm (en småstad) och då går en hel del på mig samtidigt!! :blush:

Men om jag ger dom spö är problemet löst.

Men då börjar ett annat problem.... jag betraktas som mobbare och åker dit för att jag fick nog av allt mobbing.

 

Men jag ska nog ge dom personerna som gick på min kompis en läxa eller fler. >:D

Eller är någon emot????

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En lösning är att ge dem en så hård vedergällning att de varken vågar fortsätta mobba dig eller någon annan och inte heller vågar berätta om vad du har gjort för någon.

 

Ifall det funkar beror mest på vad du vill, vågar och kan göra.

Ett tips är att inte dra det för långt dock, helst skall man hitta en balans där det f¨år så lite konsekvenser som möjligt för än själv efteråt.

En hämnd blir ganska meningslös om man själv får skit utav den senare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Polisanmäl händelsen, gör skolan ingenting åt saken före/efter polisanmälan så kan man faktiskt gå till en advokat och säga "såhär är det...." ställa till ett helvete för dem, det är faktiskt ngt som heter nolltolerans just nu som tvingar polis/skola att göra något åt saken. Dock så är det så illa att de flesta skolor skiter i detta och låter det gå så långt att dom skickar iväg den mobbade istället för mobbarna, där kommer en advokat in. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det här beror lite på hur gamla mobbarna är men...

 

Mobbning och hierarkislagmål är ett uråldrigt överlevnadsverktyg som alla flockdjur har. Punkt.

 

Man stöter ut de som är annorlunda för att det har visat sig vara bra för överlevnaden. Och vissa pojkar slår andra för att markera att de står högre upp i rang. De slår bara på de de är osäkra på, till exempel de som har bättre skolbetyg, för det är också en sorts status.

 

Man vill markera vem som är boss. Så gör alla flockdjur.

 

Det finns ett mycket enkelt, mycket primitivt och mycket självklart sätt att lösa detta. Det backar ingen organisation upp, för att det är osamhälleligt, men det är lika gammalt som gatan och lika gammalt som mobbing: Man möter det med samma språk, nämligen våld. De som står lägre i rang kommer alltid försöka flera gånger, så man måste vara beredd på det. Eller så besegras man själv och då finner man sig i sin plats, eller så bemöter man den med ytterligare våld, eller politisk makt i form av starka vänner.

Tyvärr är det så. Detta gäller även mobbing, men då är det svårare. För att bli accepterad i en grupp kräver längre arbete.

 

Jag menar inte att sanktionera våld, jag vill bara poängtera att hur oförlåtligt än mobbares uppträdande är, är det bara en urgammal instinkt som talar, och då får man möta den för vad det är.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Av någon anledning hamnar jag ofta i bråk utan någon egentlig anledning.

Jag har ett ganska kaxigt utseende och de kan jag inte göra något åt.

de jag lärt mig av allt detta är följande:

 

det ända man kan göra är gå därifrån eller slå tillbaka... kan man inte gå och dom är 4 mot 1 kan man lika gärna göra så gott man kan, även om man bara tar 1 så är det 1 mindre att få stryk av.

dessutom brukar de skärmma folk om man ensam hoppar på 4 pers

(funkar juh förståss inte alltid, men ofta)

 

allt detta är förståss efter man vidtagit alla andra åtgärder.

Om inget annat hjälper så, Fight fire with fire

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är det som är problemet , dom går på en i grupp och om dom inte gör det använder dom vapen >:)

 

Det tycker jag är skitfegt att bara gå på utan anledning.

 

Men om jag ser dom som gjorde detta mot min kompis ska jag och mina jävligt sura kompisar ge honom lite att bita i. >:D >:D >:D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Våld som bara föder vidare våld brukar sakna mening. Det är en bedömningsfråga om det rör sig om hierarkivåld eller inte. Är det en farlig grupp som går runt med vapen rör det sig snarare om gängbråk och i det läget är situationen mycket farligare. Ger man sig in i sånt får man nog vara beredd på att offra en hel del, men det går nog att möta det också.

 

Som sagt, jag vill inte sanktionera våld, men faktum är att det som rör sig i sådana människors sinnen är ofta respekt genom våld. De vill få respekt genom att visa sig starka och överlägsna, och sådana människor visar även respekt för den som är ännu starkare än de själva.

 

Så, tyvärr, ja, det kan hjälpa ganska gott att möta dem på deras marker och ta till våld. Om det nu är så man vill ha det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Zimeon: Du tycker inte att du drar det lite för "svart och vitt" när du helt generaliserar mobbning? Visst, man kan få respekt och makt igenom att trycka ned andra, det är ganska uppenbart, men kan man verkligen påstå att en gammal instinkt just för detta ligger bakom all mobbning?

Det känns verkligen som om du drar allt över en kam.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Zimeon: Du tycker inte att du drar det lite för "svart och vitt" när du helt generaliserar mobbning?

Jo. Gissa varför.

 

Visst, man kan få respekt och makt igenom att trycka ned andra, det är ganska uppenbart, men kan man verkligen påstå att en gammal instinkt just för detta ligger bakom all mobbning?

Ja. Att vara misstänksam mot och trycka ut den annorlunda är en urgammal överlevnadsinstinkt som finns hos alla flockdjur.

Att gadda ihop sig och bilda "lag" är också en gammal överlevnadsinstinkt. Inget underligt alls i det. Mobbing är inget modernt fenomen, om det nu fanns någon vettvilling som trodde det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...