Hoppa till innehåll
Anime.se

Premiärdatum för Howl's Moving Castle fastställt


docster
 Share

Rekommenderade inlägg

Studio Ghibli och Hayao Miyazaki's senaste film Howl's Moving Castle (Hauru no Ugoku Shiro) kommer att ha premiär i Sverige den 21 Oktober. Triangelfilm skriver följande på deras hemsida:

 

"Filmen som har setts av var tredje japan kommer till Sverige i höst! Spirited Away älskades och rosades världen över och Hayao Miyazakis fans kan se fram emot en ny animationsuppleveelse i Det levande slottet."

 

- Källa

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tycker "Det levande slottet" låter ganska trevligt, bättre än "Ugglans mobila/gående/levande slott" ;). Tycker inte heller att vi ska ha den engelska titeln eller det japanska originaltiteln (för svårt för svensson att komma ihåg?).

 

Ska bli roligt att se den på bio i vilket fall som helst, man har ju velat se den ett bra tag.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo du har nog rätt, ska inte haka upp mig på namnet nu för mycket bara :)

Tror du att Miyazaki har haft lite press på att skapa Howl's Moving Castle efter Spirited Away's framgångar?

Nu vet jag dock inte exakt hur stor framgång Spirited Away hade men av vad jag märkt så var den rätt stor.

Jag vet iaf att jag älskade Spirited Away :3

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag hade föredragit "Trollkarlens slott", särskilt som boken då kunde få lite draghjälp. Men jag tycker ändå att "Det levande slottet" är att föredra framför att behålla det engelska namnet.

 

Håller med dig absolut.

 

Ungefär som om man skulle filma Bibeln, kalla den "The Holy Bible" på engelska (jag har ingen aning vad "Bibeln" heter i original-hebreiskan/arameiskan eller vad den nu är skriven på...)

och sen göra en svensk utgåva av filmen med namnet "Heliga Luntan" eller nåt. Boken är liksom redan känd under namnet "Bibeln" (eller "Den Heliga Skrift") här, men filmbolag gör som de vill...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst joho-kun

kanske man har sett den... men.. "film är alltid bäst på bio".

 

men 21 oktober...den har väl redan haft premiär i USA, då kan dom väll visa den för oss som ÄNDÅ inte tänker titta på filmen DUBBAD till svenska, utan vill HA japanskt tal men engelsk text :(

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

men 21 oktober...den har väl redan haft premiär i USA, då kan dom väll visa den för oss som ÄNDÅ inte tänker titta på filmen DUBBAD till svenska, utan vill HA japanskt tal men engelsk text :(

 

Var har du hört att filmen ska dubbas? Det står inte i citatet, och "Spirited Away" visades med svenskt text på bio - dubbningen var endast i videoversionen såvitt jag vet.

 

Själv föredrar jag svensk text framför engelsk om jag får välja.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...