Hoppa till innehåll
Anime.se

Projekt Sapparikon 9~11 december i Täby


zimeon
 Share

Rekommenderade inlägg

SAPPARIKON

Ett litet och billigt animékonvent i Täby, Stockholm, med tema "arrangörerna har ingen koll".

 

Beskrivning

Sapparikon är baserat på idén att alla kan bidra med något. Det är ett animékonvent där arrangörerna ordnar med lokal, och entusiastiska besökare ordnar resten. Lata som vi är har vi inte satt upp någon hemsida än, men det kommer ske tids nog om vi orkar (:P)

 

Sapparikon har plats för c:a 200 personer. Det finns två visningssalar, tre mindre rum, en ganska stor hall och ett kök. Lokalen har tidigare använts till mindre animékonvent, stora TV-spelshelger och LAN-fester.

 

Sapparikons lokalarrangemang anordnas av Mangakais styrelse, konventets aktiviteter av respektive aktörer.

 

Program

Än så länge kommer Sapparikon att innehålla (detta kan komma att utökas)

* Visningssal med animé (svensktextat ur Studio Sapparis repertoar), bland annat Skolans Spökhistorier, Tellusflickan Arjuna, någon Ghiblifilm eller två, kanske Creamy Mami, Stellar Buster Mito med mera. Tyck gärna till! [studio Sappari]

* Rum med nördspel (hemmagjorda japanska skjut- och slagsmålsspel för Windows). Även försäljning. [Nördspelsgruppen]

* Bord med J-rock [Raison d'Etre]

* Tekken 5-fest [Light Dash, inte helt bekräftat]

* Karaokerum [Raison d'Etre]

* Cafeteria "Tentakeltomas Hentaihörna" [Jonas Nelson]

* PS2 med Saint Seiya, Naruto, Berserk m.m [Zimeon]

* Shoot'em-up kavalkad med Mushihimesama, Dodonpachi Dao-ou-jou, Espgaluda m.fl (PS2) [sTGfan, inte helt bekräftat]

* Knäppa arkadspel [Pingu]

* Ojisanya (Sveriges största (?) konventsbutik för merchandise, figurer, nyckelringar... allt tänkbart!) [Ojisanya]

* Servering av varm mat till billiga priser [Yuna]

* Försäljningsbord där man kan lämna in sina prylar till försäljning (5% provision) [Night Boy]

 

...vad mer? En cosplayworkshop? En rithörna? Fler TV-spel? Cosplaytävling? Rittävling? Risbollsförsäljning? Mer animévisning i den andra stora salen? Det är upp till dig! Just det, just dig!

 

För de som bidrar med något till Sapparikon kommer inträdet att vara gratis för hela helgen. Vad ni bidrar med är upp till er själva, de enda reglerna är att a) det ska passa på en animéfest och b) lokalarrangörerna ska slippa bry sig. Det innebär att ni tar med allt som behövs själva, inklusive högtalare, skarvsladdar och sånt, och att du även ansvarar för prylarna själv. Det som finns att tillgå på plats är bord (15 st) och hittills en (1) TV, kanske två.. Om aktiviteten kräver fler att personer arbetar gäller gratisinträdet även dessa (till en viss gräns förstås...)

Pengaaktiviteter är helt OK. Det betyder att du får ställa upp bord med saker att sälja hur du vill förutsatt att det är antingen animérelaterat eller matrelaterat (risbollar, någon?). Vill du sätta upp ett försäljningsbord (där folk får sälja sina saker) och ta 10% i provision är det också helt OK. Du behöver inte betala någon procent till Sapparikon.

Om du däremot behöver pengar för din aktivitet som att betala priser till en tävling, eller bensinpengar för att frakta en tung TV eller liknande, hjälper vi gärna till. Eftersom detta är första Sapparikon är det svårt att veta med hur mycket, så kontakta oss på styrelsen(snabela)mangakai(punkt)se. Några hundralappar borde inte vara något problem förutsatt att det är en aktivitet som är värd det.

Anmäl dig helst om det är en större aktivitet. Små saker som TV-spel eller något brädspel kan du ta med dig på plats utan anmälan, men vill du ha eget rum eller bord så hojta till här eller till styrelsen(snabela)mangakai(punkt)se så vi vet att det finns plats.

Det vi som lokalarrangörer skulle tycka var roligast just nu är om någon vill göra något med teatersalen (sal med plats för knappt 100 pers, gradänger etc... kanske visa knäppa animéer? (vi kanske kan hjälpa till med projektor)) och om någon vill göra en cosplayaktivitet/tävling.

 

Inträde, sov, mat och sånt

För alla vanliga deltagare kostar inträdet 100 kronor. Jajamen, 100 kronor för hela helgen. Anledningen till detta låga pris är just att vi slipper stå för dyra arrangemang själva.

Övernattning är möjligt, men i anarki-temats namn kan det bli lite pèle-mele. Ta med sovsäck och liggunderlag. Det finns dusch att tillgå, men ta med tvål och schampo själva.

Täby Centrum har flera restauranger, pizzeria, kaféer och matbutiker. Dessutom serveras enkla varmrätter på konventet till billiga priser. Om man vill hålla konventet igenom är det rekommenderat att äta mycket frukt, och hålla igen på godiset.

 

Fortsatt projekt Sapparikon

Lyckas detta koncept och arrangörerna finner det lätt och smidigt kommer det vara två Sapparikon om året i fortsättningen.

 

FAKTARUTA

Datum: Den 9~11 december

Plats: Föreningsgården precis vid Täby Centrum i Täby, Stockholm.

Medlemskrav: Troligtvis inga just den här gången, men eventuellt nästa, så passa på att bli medlemmar i Mangakai.

Vägbeskrivning till Täby: Tåg: Från Stockholms Central, ta tunnelbanan mot Mörby Centrum till Tekniska högskolan (restid 5 minuter). Gå uppgång Östra Station. Därifrån, ta Roslagsbanan mot Österskär/Viggbyholm (stig av i Täby Centrum) eller Lindholmen/Kårsta (stig av i Tibble). Restid c:a 15 minuter. Bil: Täby ligger utmed E18 en bit norr om Stockholm. Parkering i centrumområdet är gratis i tre timmar; med lite klur hittar man andra.

Vägbeskrivning till Föreningsgården: Ligger i den bit av centrat som kallas "Arkaden", en utomhusgång under tak utanför utgången vid Coop Extra, i anslutning till det södra parkeringsområdet. Arkaden innehåller bland annat möbelaffär, musikaffär, sportaffär, kebabhak och videobutik. Tag utgången vid Coop Extra och följ utomhusgången nästan längst bort.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 84
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

  • 1 month later...

Tjenare!

monkeygames snackade om att ni kanske ville ha upp oss dit ?, dvs comiccave, manga/anime butik från karlstad ?. hursomhelst skulle vara kul med ett nummer så man kan prata med nån om det hela =). vi kanske kan arrangera nån manga tecknar tävling eller nåt sånt.

 

 

// Martin Svenneryd

ComicCave

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag kommer som sagt gärna och kan ta med en del mysiga dreamcastshooters och en dc (gigawing, gigawing 2, zerogunner 2, ikaruga, mars matrix, gunbird 2, kanske nåt annat).

 

Kan som sagt plocka med lite ps2shooters också (espgaluda, mushihime, dodonpachidaijoh) fast vill nästan inte kånka med en ps2 fast kanske finns nån jap-konsoll som skräpar nånstans.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag kan bistå med turneringar i Naruto: Gekitou Ninja Taisen 3 (Gekitou Ninja Taisen 4 om jag får tag på det innan dess) och Super Smash Bros. Melee (två långkörare som alltid är populära på animekonvent) om det går bra för er.

 

Tar med mig spel och Gamecube (har dock bara 1 kontroll, så det vore bra om snälla människor kunde ta med sig kontroller. Helst åtta så att vi har 4 på varje spel). Kul om nån annan kunde ta med sin också så kan båda vara på samtidigt.

 

Som den fattiga student jag är kan jag inte bistå med några priser, men Sapparikon kanske kan bistå med nåt? T.o.m. nåt symboliskt skulle vara kul, tror jag, som typ "bulle bakad av Zimeon" XD.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag kanske kommer :D Får väl släpa med mig brorsan också ^^ Ska se efter om det är några prylar jag kan bidra med..

 

Om jag kommer så kan jag ta med mig en GameCube och två handkontroller (har tre men jag tror att en är paj, inte blåbärspaj då utan jordgubbspaj såklart).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som den fattiga student jag är kan jag inte bistå med några priser, men Sapparikon kanske kan bistå med nåt? T.o.m. nåt symboliskt skulle vara kul, tror jag, som typ "bulle bakad av Zimeon" XD.
Jag kan bidra med en sockerkaka med korv i! ;P

 

alltså... då vill iallafall jag INTE vinna... :S

 

men jag kan säkerligen dra med mig några vänner och handkontroller :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

OK, två handkontroller från Shaman King och en GC och två handkontroller från joho. Då har vi iaf säkrat så att man kan spela 1 vs 1 på båda spelen på plats (om vi nu tillåts :D).

 

Nu behöver vi bara 4 kontroller till så blir det perfekt (helst vill jag inte låta andra spela på min eftersom det är en turneringskontroll som jag använder i turneringar).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Måhända bor jag nästan längst ner i Sverige och måhända har jag precis rest en längre sträcka för att delta i UppCons festligheter....

 

Men det kanske blir så att jag dyker upp Stockholms trakterna redan nästa månad igen, och om så är fallet kan jag bidra med ytterligare två GC handkontroller. Kanske även Soul Calibur II om intresse finns.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kan bidra med fansubs om ni vill ha nått att se på... :rolleyes:

 

Så har jag lite shoot em ups jag tar med bland annat

 

Gigawing Generations

Mushihimesama

Psyvariar 2

 

Kan ta med Musikspel om det efterfrågas och även TV

 

(Jag bor i sollentuna så transporten är inte allt för lång)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jao... det verkar så.

Dissade uppcon för att jag var upptagen men det här ska jag kanske ha tid med.

 

edit: Eller kanske inte alls det. Kom på att det ju är en släktmiddag i december som jag föväntas gå på :/

Vet inte om det är den helgen eller helgen efter.

Får ringa till föräldrarna och kolla det sen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...