Mr Mustachio Skrivet maj 6, 2004 Anmäl Share Skrivet maj 6, 2004 Kollade häromdan på FF: Unlimited, men blev tvungen att gömma mig bakom huvudkudden både en och två gånger när mina stackars hornhinnor bombarderades av fula dataeffekter. Idag är ju var och varannan anime fullsmäckad med liknande skrutt. CG-effekter kan användas effektivt så länge skaparna inte försöker kasta dem i ansiktet på en. I Ghiblifilmerna används de på ett smakfullt sätt, speciellt då i Spirited Away. De smälter ihop med resten av filmen. Däremot i tex FF:U som när det här datagjorda tåget kommer in på stationen i första avsnittet så verkar det som om skaparna känner att de MÅSTE visa det från hundra vinklar bara för att visa upp att "vi, fan, vi har coola dataeffekter i vår serie. Se! Titta!" Tyvärr har de glömt bort både design och bildteknik i processen. :( Fast det värsta exemplet finns inte i anime, utan i Masamune Shirows konstböcker. Den första, Intron Depot, är en av mina favorit-artbooks, man de två sista skär i mitt hjärta när jag öppnar dem. Allting känns plastigt, perfekt (fast på fel sätt) och oinspirerat. Han fläskar på med ljuseffekter, toningar och CG-bakgrunder som ett barn i en godisaffär. Hans egna tecknade bild göms bort någonstans mellan lagren. Fast det verkar som jag är den ende som tycker så här... suck. Jag börjar nog bli gammal, men jag saknar den gamla goda tiden på 70- och 80talet då anime nästan mer kändes som manga i rörelse, typ Saint Seiya. Då visste man knappt vad en dator var. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Teron Skrivet maj 6, 2004 Anmäl Share Skrivet maj 6, 2004 Nej, jag tycker det är rätt välkänt att japaner älskar ful CG, titta bara på Gonzos produktioner på senare tid =( Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
yidaki Skrivet maj 6, 2004 Anmäl Share Skrivet maj 6, 2004 Nej, jag tycker det är rätt välkänt att japaner älskar ful CG, titta bara på Gonzos produktioner på senare tid =(Du menar "Breasts in space" och "Breasts in space strikes back" ;) Ibland gör ful CG inte så mycket tycker jag, så länge den håller sig i bakgrunden och inte som någon karaktär eller liknande. I Shura no Toki (Syuratoki) funkar det. Och även i Nazca. Ger liksom lite extra känsla på det. Sen spelar det ingen roll om det är cel-shade (2d) eller om det är vanlig 3d. oftast förstör den kassa animationen (hur CG objektet rör sig) alltihop. som i Platonic Chain, det gick ju inte att se på det (sen fanns ingen handling heller, men det är irrelevant just nu) ser ut som mannekängdockor... snygg CG är ju riktigt bra. som i "blood: the last vampire" eller "Gatekeepers" (serien och OVAn) eller "ghost in the shell" (serierna och filmerna) Production IG överhuvudtaget gör bara bra CG i sina animer :D Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
ElgeN Skrivet maj 6, 2004 Anmäl Share Skrivet maj 6, 2004 Ibland går det lite över styr när det gäller Datoranimationerna, men jag haf oftast sett de som riktigt snyggt. Ser inget fel i det iaf... Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Krunaldo Skrivet maj 6, 2004 Anmäl Share Skrivet maj 6, 2004 Okej bara för att påpeka en sak. CG = Computer Generated Men hur kan ni översätta till dataeffekter? Data = information Dator = Computer Altså Dator generad grafik eller Datorgjorda special effekter Datoreffekter, etc. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mr Mustachio Skrivet maj 6, 2004 Författare Anmäl Share Skrivet maj 6, 2004 Okej bara för att påpeka en sak. CG = Computer Generated Men hur kan ni översätta till dataeffekter? Data = information Dator = Computer Altså Dator generad grafik eller Datorgjorda special effekter Datoreffekter, etc. ja ja ja :D Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
ElgeN Skrivet maj 6, 2004 Anmäl Share Skrivet maj 6, 2004 Faktiskt ingen pettitess. Det blir ju helt feltokat annars :D Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Wilcon Skrivet maj 6, 2004 Anmäl Share Skrivet maj 6, 2004 CG effekter och scener fungerar fin fint för mig, fast det ska vara precis som en vanlig film/anime, dvs inte "visa" upp alla vinklar och allt sådant som Mr Mustachio skrev, det blir löjligt på ett sätt... i alla fall om det används i en film(det är OK för att visa upp en spelmotor och liknande). Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
MackanRoyan Skrivet maj 6, 2004 Anmäl Share Skrivet maj 6, 2004 Första avsnittet i FF är komiskt, han håller på att ladda sitt demon vapen i 5 minuter känns det som. Han berättar vilka häftiga skott han laddar på det spelas tvspels musik. Finns bättre CG, i FF är den riktigt hemsk. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Herid Fel Skrivet maj 6, 2004 Anmäl Share Skrivet maj 6, 2004 Jag tycker inte så speciellt mycket om datoranimerade snuttar i Anime. Men det finns undantag som i några Mecha serier och vissa effekter i Witch Hunter Robin... Säkert fler, men inga jag kan komma på nu på rak arm... Och CG är något som jag älskar. Som typ i Gundam Seed är det ju CG och i vissa andra animeserier... Gillar det. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
grunt Skrivet maj 6, 2004 Anmäl Share Skrivet maj 6, 2004 Alla trix med datorer och allt möjligt jox är okej för mig så länge som det smälter in bra och man inte direkt lägger märker till det. Så länge det funkar så funkar det :D Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
zimeon Skrivet maj 6, 2004 Anmäl Share Skrivet maj 6, 2004 Det vill till att det hanteras bra. I Last Exile lyckades de bättre än ofta annars. Men jag håller med om att Shirow tecknade klart mycket bättre när han inte hade dator. Å andra sidan kanske det inte är datorn som gjorde hans teckningar ointressanta. Vissa tecknare utvecklas väl åt det hållet ändå. Se bara på Ryusuke Mita (Dragon Half) Jag har slutat hänga upp mig på datoreffekter, men det är jobbigt när de skryter med dem. Det åsido var jag hundraprocentigt impad av Final Fantasy Unlimited. Det känns som om någon någonstans i skaparprocessen tänkt att "nu jävlar ska vi göra något RIKTIGT SKUMT". I retrospekt är serien väldigt udda. Vissa avsnitt var kanonbra. Den låtsas som om den följer konventioner och så gör den inte det alls. Avsnitten hänger nästan inte alls ihop; hur vanligt är det i animé? Skalar man bort alla standardinslag i FF:U blir den klart sevärd. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mr Mustachio Skrivet maj 7, 2004 Författare Anmäl Share Skrivet maj 7, 2004 Men jag håller med om att Shirow tecknade klart mycket bättre när han inte hade dator. Å andra sidan kanske det inte är datorn som gjorde hans teckningar ointressanta. Vissa tecknare utvecklas väl åt det hållet ändå. Temat i hans bilder har väl kanske inte ändrat sig så mycket över åren. Det är fortfarande huvudsakligen lättklädda töser, och inget ont med det :P, men utförandet av dem är uselt nu. Förr i tiden ritade han vackra 80-talsfrisyrer på sina tjejer, nu känns det mer som en kontur-klump frisyr som han använt photoshophinken och en hårtextur på. Det åsido var jag hundraprocentigt impad av Final Fantasy Unlimited. Jag ville inte på något sätt klanka ner på serien i sig, jag har bara sett ett par av de första avsnitten. Det var bara CGeffekterna som jag gnällde över. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
yidaki Skrivet maj 7, 2004 Anmäl Share Skrivet maj 7, 2004 [. . .] vackra 80-talsfrisyrer [. . .]Wow, snacka om motsägelsefullt.80-tals animer som är kända för just dom fula frisyrerna (speciellt från Leiji Matsumoto och dylikt), och ändå står det ett ord som "vackra" i samma mening :D Smaken är som baken, men det är inte ofta folk gillar stilen från 80-talet. Jag hatar den. Jag gillar mycket anime från 70, och 90, men allt däremellan är oftast riktigt dåligt... Musiken var oftast bra dock, och animationen var inte så dålig, men designen... Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Exile Skrivet maj 7, 2004 Anmäl Share Skrivet maj 7, 2004 Ibland saknar jag faktiskt CG effekterna när man tittar på de äldre filmerna. Såg Castle in the Sky härom dan, den var riktigt bra men man saknar de fina sekvenserna från senare filmer, när man ser molnen och när hon faller ner från luftskeppet, det har ingen känsla i fallandet, vilket nog Cg och annan modern teknik är bra på Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Krunaldo Skrivet maj 7, 2004 Anmäl Share Skrivet maj 7, 2004 Nästan alla animer efter 2001 har cg-effekter men när det är bra implenterat så märker du inte av det. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Spazer Skrivet maj 7, 2004 Anmäl Share Skrivet maj 7, 2004 80-tals animer som är kända för just dom fula frisyrerna (speciellt från Leiji Matsumoto och dylikt), och ändå står det ett ord som "vackra" i samma mening :D Som sagt smaken är som baken, men det skulle vara intressant att veta var du fått för dig att Leiji Matsumotos animer är kända för sina (enligt dig) fula frisyrer? Leiji Matsumoto är en Japans genom tiderna absolut största och mest erkända och respekterade tecknare, som har en stil som har varit densamma sedan 70-talet (vilket också gäller frisyrerna) så att säga att det skulle vara 80 - tals frisyrer i en stil som varit densamma sedan 70 -talet är bara det ganska motsägelsefullt. Själv har jag inget emot dessa 80-tals frisyrer, tvärtom jag tycker de är ganska sköna :) Men som sagt det skulle vara kul att veta vad du grundar påståendet på att Leiji Matsumoto's verk är kända för sina 80-talsfrisyrer när där inte ens finns några sådana i hans filmer/serier? Leiji Matsumoto firar för övrigt 50 års jubileum i år som mangatecknare bara det är värt en applåd och respekt... Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
zimeon Skrivet maj 7, 2004 Anmäl Share Skrivet maj 7, 2004 Smaken är som baken, men det är inte ofta folk gillar stilen från 80-talet.Jag gillar mycket anime från 70, och 90, men allt däremellan är oftast riktigt dåligt... Du lär vara ruskigt ensam om den åsikten. Den generella uppfattningen, åtminstone bland de som hängt med ett tag, är att 80-talet oomtvistat var animéns guldålder. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Spazer Skrivet maj 8, 2004 Anmäl Share Skrivet maj 8, 2004 Datorgrafik i anime stör jag mig oftast inte på längre... Men bra handtecknade animationer imponerar mer på mig dock. Det är ju mer liv och själ i handtecknade animationer tycker jag... Så jag tycker inte datoranimation ska ta över för mycket i alla animer :S Om det bara skulle finnas animer med enbart datoranimation i eller handtecknade animer som använder sig av mycket datoreffekter skulle det nog i längden bli ganska stelt och trist... Fritt fram för helt datoranimerade animer, men jag vill inte att utvecklingen ska leda till att handecknade animer försvinner :S Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
ElgeN Skrivet maj 8, 2004 Anmäl Share Skrivet maj 8, 2004 Spazer: Jag håller faktiskt med den lilla insikten. : > En fin balance är nog det dem flesta vill ha! Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
yidaki Skrivet maj 8, 2004 Anmäl Share Skrivet maj 8, 2004 80-tals animer som är kända för just dom fula frisyrerna (speciellt från Leiji Matsumoto och dylikt), och ändå står det ett ord som "vackra" i samma mening :D Som sagt smaken är som baken, men det skulle vara intressant att veta var du fått för dig att Leiji Matsumotos animer är kända för sina (enligt dig) fula frisyrer? Leiji Matsumoto är en Japans genom tiderna absolut största och mest erkända och respekterade tecknare, som har en stil som har varit densamma sedan 70-talet (vilket också gäller frisyrerna) så att säga att det skulle vara 80 - tals frisyrer i en stil som varit densamma sedan 70 -talet är bara det ganska motsägelsefullt. Själv har jag inget emot dessa 80-tals frisyrer, tvärtom jag tycker de är ganska sköna :) Men som sagt det skulle vara kul att veta vad du grundar påståendet på att Leiji Matsumoto's verk är kända för sina 80-talsfrisyrer när där inte ens finns några sådana i hans filmer/serier? Leiji Matsumoto firar för övrigt 50 års jubileum i år som mangatecknare bara det är värt en applåd och respekt... var tittar du då?är det inte uppenbart att stilen som Matsumoto kör med är precis samma som är den generella 80-tals stilen? han fortsätter likadant på 90 och 00 talet så han är egentligen ett undantag. men vill man vet hur 80-tals stilen ser ut så är det bara att titta på någon av hans animer... sen sa jag inte att Matsumoto är känd för frisyrer, utan att 80-talets stil är fylld av fula frisyrer (av vilken Matsumoto är ett gott exempel på). sen har dom avlånga huvuden och långa kroppar, som utomjordingar. men det är väl ett annat kapitel :D Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Spazer Skrivet maj 9, 2004 Anmäl Share Skrivet maj 9, 2004 Edit Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
tetsuo-shima Skrivet maj 9, 2004 Anmäl Share Skrivet maj 9, 2004 Det som är med i Cowboy Bebop hjälper väl serien lite (alltså tänk er utan den grafiken,då hade den nog inte gått hem os oss i västvärlden) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommenderade inlägg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.