Hoppa till innehåll
Anime.se

Fråga om Neon Genesis Evangelion


Taro_kun84
 Share

Rekommenderade inlägg

eller kan man se RahXephon som är väldigt lik NGE fast där får man ett bättre slut och framför allt fattar man slutet i alla fall ..

 

eller så ser man på NGE om e en av det bästa animerna som gjorts, och om man e intresserad av slutet men inte fattar så får man helt enkelt kolla upp det

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

eller kan man se RahXephon som är väldigt lik NGE fast där får man ett bättre slut och framför allt fattar man slutet i alla fall ..

 

eller så ser man på NGE om e en av det bästa animerna som gjorts, och om man e intresserad av slutet men inte fattar så får man helt enkelt kolla upp det

 

NGE är bra men långt ifrån " en av dom bästa som ha gjorts "

och vadå intresserad av slutet .. jag tänker inte sitta och diskutera slutet då varandra person har olika åsikter och vägra diskutera olika teroier

och sen är det liksom uppdelat i 2 läger

 

läger 1 - värsta fanboys till NGE dom är helt omöjliga

läger 2- dom som kan prata både bra och dåligt om serien ( men det är tydligen få som kan )

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

ungefär mina tankar, men mer

 

läger 1: Skitbra serie, världensbästa genom tiderna, och inget kan få dem att ändra åsikt

 

läger 2: urkass, hade sina bra stunder, men kass överlag, inget kan få dem att ändra åsikt

 

SLutsats: NGE är en antingen eller anime

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Självklart är det ju en fråga om personlig smak, och självklart finns det ju ingen "bästa" serie (vad skulle kriterierna vara?)... så det är en ganska löjlig sak att diskutera.

 

Serien i fråga innehar delad förstaplats på min favoritlista, för den faller mig i smaken som få andra serier. Jag gillar handlingen, karaktärerna, psykologin, bildspråket, symboliken o s v. Jag har faktiskt inga direkta invändningar mot något i serien, så är jag då i "läger 1"? Vad har jag då för åsikt som borde kunna ändras?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Självklart är det ju en fråga om personlig smak, och självklart finns det ju ingen "bästa" serie (vad skulle kriterierna vara?)... så det är en ganska löjlig sak att diskutera.

 

Serien i fråga innehar delad förstaplats på min favoritlista, för den faller mig i smaken som få andra serier. Jag gillar handlingen, karaktärerna, psykologin, bildspråket, symboliken o s v. Jag har faktiskt inga direkta invändningar mot något i serien, så är jag då i "läger 1"? Vad har jag då för åsikt som borde kunna ändras?

¨

 

Kunde inte sagt det bättre själv :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

NGE har sina stunder typ första halvan av serien är bra ..sen spårar den bara ur och huvudpersonerna bara "lipar" och man ska få medlidande med dom och dom ställer såna där klassiska meningslösa frågor som

 

"varför lever jag" / "varför mår jag dåligt" / "varför händer detta mig"

 

" varför är vi här på jorden för " / " varför gillar ingen mig för"

 

medmera .. och det är bara så enformigt ..

 

första halvan är en bra blandning mellan mecha action . drama . lite personlighets fördjupning medmera

 

andra halvan är bara allmänt hopplös .. och slutet är en katastrof som är gjort för att reta gallfeber på folk och dom som avgudar NGE ska få ett slut som dom kan höja upp till himmlen pga dess mystisk som ingen riktigt kan få en bra diskussion om

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

huvudpersonerna bara "lipar" och man ska få medlidande med dom och dom ställer såna där klassiska meningslösa frågor som

Öh... det är det som är den stora poängen med Evangelion.

 

Det var det som gjorde att den blev känd, omtyckt, omtalad och omskriven. Hade det bara varit action hela vägen hade den bara varit en animé i mängden.

 

andra halvan är bara allmänt hopplös .. och slutet är en katastrof som är gjort för att reta gallfeber på folk och dom som avgudar NGE ska få ett slut som dom kan höja upp till himmlen pga dess mystisk som ingen riktigt kan få en bra diskussion om

Andra halvan av Evangelion är när den börjar på allvar och slutet är något utav det mest lysande slut som någonsin påtänkts i någon berättelse överhuvudtaget.

 

Berättelsen och slutet i Evangelion inte är det minsta mystisk. Den är solklar hela vägen. Det är bara det att det handlar om symbolik halva tiden och man måste inse var det konkreta slutar och det abstrakta börjar. Bara för att det är symbolik som du uppenbarligen inte förstår med i spelet betyder inte att det är "mystiskt". För de som fattar vinkarna är det fullkomligt lysande. Ett fulländat mästerverk. Utan tvekan.

 

Du kan lika gärna anklaga Brott och Straff för att det inte är några biljakter i den. Vill du bara ha action action och cool mecha-action så är Evangelion inte för dig. Inse.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

huvudpersonerna bara "lipar" och man ska få medlidande med dom och dom ställer såna där klassiska meningslösa frågor som

Öh... det är det som är den stora poängen med Evangelion.

 

Det var det som gjorde att den blev känd, omtyckt, omtalad och omskriven. Hade det bara varit action hela vägen hade den bara varit en animé i mängden.

 

andra halvan är bara allmänt hopplös .. och slutet är en katastrof som är gjort för att reta gallfeber på folk och dom som avgudar NGE ska få ett slut som dom kan höja upp till himmlen pga dess mystisk som ingen riktigt kan få en bra diskussion om

Andra halvan av Evangelion är när den börjar på allvar och slutet är något utav det mest lysande slut som någonsin påtänkts i någon berättelse överhuvudtaget.

 

Berättelsen och slutet i Evangelion inte är det minsta mystisk. Den är solklar hela vägen. Det är bara det att det handlar om symbolik halva tiden och man måste inse var det konkreta slutar och det abstrakta börjar. Bara för att det är symbolik som du uppenbarligen inte förstår med i spelet betyder inte att det är "mystiskt". För de som fattar vinkarna är det fullkomligt lysande. Ett fulländat mästerverk. Utan tvekan.

 

Du kan lika gärna anklaga Brott och Straff för att det inte är några biljakter i den. Vill du bara ha action action och cool mecha-action så är Evangelion inte för dig. Inse.

 

 

vi tycker inte likadant om serien punkt slut

 

angående slutet såvisst jag har en uppfattning kring det .. men jag tycker fortfarande det är knäppt och jag tycker bara det är för mkt ..

 

då tycker jag RahXephons slut är betydligt bättre och serien igenom det hela är väldigt mkt bättre än NGE och RahXehon är nästan en klon av NGE

 

det var det här jag menade med "fanboysimen kring NGE" jag fick tydligen inte säga nåt om den föräns nån kommer och tar serien till himmlen typ ..

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

RahXehon är nästan en klon av NGE

Bevisar väl om något vilken genomslagskraft Evangelion hade.

 

Och jag upprepar, slutet i Evangelion är inte knäppt alls. Det var inte alls särskilt svårt att förstå. End of Evangelion, erkänner jag däremot, tog både en och annan hjärncell för att begripa vad de menade.

 

det var det här jag menade med "fanboysimen kring NGE" jag fick tydligen inte säga nåt om den föräns nån kommer och tar serien till himmlen typ ..

Så bara för att jag hävdar att jag förstår precis vad Anno ville säga med Evangelion, och för att jag tycker det är ett mästerverk... så är jag en fanboy? För att jag inte tycker som du, då? Hmm.....?

 

btw så är det från GSD inte GS

Det där sa nästan mer än någonting annat.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

RahXehon är nästan en klon av NGE

Bevisar väl om något vilken genomslagskraft Evangelion hade.

 

Och jag upprepar, slutet i Evangelion är inte knäppt alls. Det var inte alls särskilt svårt att förstå. End of Evangelion, erkänner jag däremot, tog både en och annan hjärncell för att begripa vad de menade.

 

det var det här jag menade med "fanboysimen kring NGE" jag fick tydligen inte säga nåt om den föräns nån kommer och tar serien till himmlen typ ..

Så bara för att jag hävdar att jag förstår precis vad Anno ville säga med Evangelion, och för att jag tycker det är ett mästerverk... så är jag en fanboy? För att jag inte tycker som du, då? Hmm.....?

 

btw så är det från GSD inte GS

Det där sa nästan mer än någonting annat.

 

 

jasså men då kan ju du berätta för mig om det .. jag förstår ungefär vad ni menar med det men jag vill gärna höra från dig vad du menar med det ..

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

NGEva är en av få TV-serier/filmer som fått psykologer att skriva avhandlingar om serien!

 

Som Zimeon sa är väldigt lite i NGE helt solklart bara sådär utan kräver lite analys och att man ibland ser om det några gånger.

 

Anyway, en komplett beskrivning av Death & Rebirth och The End of Evangelion och även avsnitt 25-26:

 

Det var från början tänkt att avsnitt 25 skulle bestå av det som så småningom kom att bli Rebirth (well, inte 100% samma sak, but you get the point) och sedan skulle avsnitt 26 ta vid. Avsnitt 26 skulle vara likadant som den version som till slut släpptes (TV, VHS, DVD, you name it).

 

Men p.g.a. tidsbrist (NGE sändes på japansk TV) var Anno Hideaki och kompani tvugna att klippa ihop avsnitt 25 så som det till slut blev.

 

Missnöjda med detta bestämde de sig för att göra Death & Rebirth (<-- luddigt minne, inte säkert, det kom iaf innan EoE). Death är en sammanfattning av avsnitt 1-24 + extra material t.ex. en scen där Asuka snackar med Kaji på skeppet när de reser till Japan och en extra scen där Asuka vägrar tro på att Kaji är död.

 

Senare skulle Death(True) sändas på Japansk parabol TV. Det var en "Director's Cut". Viss footage lades till. Konstigt nog togs viss footage bort! XD

 

Senare när Revival of Evangelion (DVD box) släpptes släpptes även Death(True)2, en ny Director's Cut av "Death", fast den här gången lades saker till och inget togs bort :P.

 

SPOILER SPOILER SPOILER: I nån av Deathsen (tror det är (True)) får vi t.ex. se hör hur vetenskapsmännen får panik när Adam håller på att explodera p.g.a. att de stack Lancea Longini i honom.

 

Rebirth är vad som kan beskrivas som de 25 första minuterna av "End of Evangelion", fast med annan musik.

 

4 månader efter att Death & Rebirth kom ut släpptes The End of Evangelion. Det är kort sagt avsnitt 25 & 26 fast "in action" istället för med bildspråk och psychobabbel (fast det finns fortfarande mycket symbolism och psykobabbel). (psychobabbel = term som används flitigt när man beskriv avsnitt 25-26 på engelska forum. Jag kommer inte på en bra översättning)

 

EoE består av två delar, Air/Love Is Destructive och Sincerely Yours/My Pure(st) Heart For You och även med en mini-del i slutet av andra delen kallat "One More Final: I Need You".

 

Revival of Eva är en sammanslagning av Death(true)2 & Rebirth och The End of Evangelion. Det är vad Project Eva ville skulle vara slutet på serien om de inte hade haft problem med tid och pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

jasså men då kan ju du berätta för mig om det .. jag förstår ungefär vad ni menar med det men jag vill gärna höra från dig vad du menar med det ..

En avatar från Gundam Säd ger informationen (eller i alla fall intrycket) att det är en person som ser mycket på Gundam Säd (att han dessutom valt den som avatar tyder på att han tycker den är väldigt bra).

 

Anmärkningen "Den är är inte från Gundam Seed, den är från Gundam Seed Destiny" (jfr "Det är inte en Barbie, det är en Rock Barbie") antyder att han inte förstår att skillnaden mellan Gundam Säd och Gundam Säd Öde är fullkomligt likgiltig när det gäller om en figur är från Gundam Säd eller inte, (ytterligare förstärkt av att han använder förkortningar) vilket i sin tur tyder på... ja, vad ska man säga? Lite väl inne i sin värld och oförmåga att se saker i perspektiv?

 

Lägg märke till att jag säger "tyder på". Jag säger inte att du är så, jag säger att det är det intryck du ger.

 

En person som tittar så mycket på Gundam Säd att han tycker skillnaden mellan Gundam Säd och Gundam Säd Öde är viktig tyder också på att han har sett på animé under ganska kort tid, eftersom alla som såg Gundam för länge sedan är trötta på Säd då de vet att Säd bara är en moderniserad story om exakt samma sak som första Gundam. Och oförmågan att förstå att skillnaden är oviktig i det här fallet tyder också på att personen är ganska ung.

 

Återigen, jag säger inte att du är så, utan att det är intrycket du gör.

 

En person som är ung och dessutom sett på animé under ganska kort tid av sitt liv har en mindre jämförelsebas när det gäller film, vilket normalt betyder att han/hon har mindre tolerans när det gäller långsamma filmer filmer som kräver eftertanke för att smälta och framförallt symbolik. Vilket Evangelion till ganska stor del består av.

 

Så, din replik "Det är inte GS, det är GSD" gav ganska mycket information.

 

Jag påstår inte att man måste tycka om Evangelion. Men att kalla den dålig bara för att man inte fattar den är bara ren och skär dumhet. Jag stod inte ut med James Joyce's "Ulysses" mer än 10 sidor för för mig var det bara ett ändlöst dravel om skit. Men jag skulle aldrig ha mage att påstå att boken var dålig. Det var bara att konstatera att jag inte är litterärt bevandrad nog för att fatta vad Joyce ville med sin bok.

 

Bara att jag läst "DaVinci-koden" och inte kunde garva åt att Dan Brown bara sa det som Umberto Eco sagt för decennier sen säger nog om hur obeläst jag är. Men bara för att jag är obeläst -- eller nej, just därför -- tänker jag inte börja racka ner på de litterära storverken.

 

Men den här diskussionen har jag haft tillräckligt många gånger för att jag ska orka ha den igen. Poängen är att det är skillnad på att "inte tycka om något" och att påstå att det är dåligt. Uttrycket "det är dåligt" innehåller ganska stora spår av påstådd objektivitet som ekar mycket illa från personer som är obelästa (eller, som i det här fallet, ger intryck av det).

 

Och därmed är diskussionen från mitt håll avslutad. Man må tycka vad man vill om Evangelion, förstå det eller inte, men att det är ett av animévärldens storverk går inte att komma ifrån. Sådan extrema subjektivitetskrav är orimliga och ointressanta.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Zimeon, h*n har en Gundam Säd-avatar...

 

Alltså ledsen för att jag tar upp diskutionen men vad menar du med det? Det låter som du antyder för att en person som gillar gundam inte har nån uppfattnignen om nån annan anime eller att hans Talan inte har nån som helst meningen eftersom han gillar Gundam Seed / Destiny mer än NGE ... Samnt att bara säga den meningen och gå och gömma sig bakom Zimeon och hoppas på att han ska skötta resten av denna avhyvling*avhygling eller hur det stavas* eller vad man ska säga detta är för nåt... är ett av det fegaste och mest äckligaste saker man kan göra annser jag... och detta är inte ett påhopp på Zimeon. Så ta inte åt dig, du skrev bara vad du tyckte...

 

Åter till ämnet jag tycker att NGE är en bra serie med både för och nackdelar som dom flesta serier har.. och jag var tvungen att se om serien för att förstå och att hägna med om vad som hände och meningen med det hela... Samnt så är det en serie som man antingen hatar eller älskar. Den uppfattningen har jag iaf fått.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Zimeon: Word... eller OpenOffice.org Writer som det ska vara i dessa open-sourcefanatiska tider. Annars gillar jag ju att använda "kotoba".

 

(Jag har tänkt föreslå det förut, men... Du borde skaffa ett kortkommando för texten i det där inlägget, så du bara kan klicka fram den varje gång den här typen av diskussioner kommer upp... ^^)

 

Boda: Läs Zimeons inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...