Hoppa till innehåll
Anime.se

Gissa mangan


docster
 Share

Rekommenderade inlägg

Tycker det är roligt med ordet "fuska" här. Jag har då inte läst några regler någonstans. Eftersom målet är att "gissa rätt", är det väl även upp till var och en i hur man "gissar". Visst att sitta och göra research om var och varannan bild skulle ju i längden bli fruktansvärt tråkigt, samtidigt som jag tvivlar på att någon skulle orka och ta sig tiden att göra det på varje enstaka bild. Sen är det väl även dumt att kanske skriva ut det, men engångsförteelser här och där gör väl ingenting? Jag tror ju knappast att Anonym2 är ensam om att ha gjort såhär.

 

Nä, nu tycker jag att My får bestämma om hon vill ta en ny bild eller överlåta turen till valfri deltagare.

 

Nä, nu tycker jag att Anonym2 får ladda upp en bild på den mangan han har valt ut.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tycker inte att det är någon fara att man googlar sig fram till namnen på karaktärerna, det har jag gjort i något fall där man kunde se namnet på två bikaraktärer och till slut lyckades lokalisera en manga där den kombinationen av namn på karaktärer fanns.

 

Vanligtvis censurerar jag bilderna lite, men i det här fallet har jag vare sig läst mangan eller sett animen, så jag kunde inte avgöra om det var ett viktigt namn i pratbubblan eller ej. Dessutom kände jag mig lat. :P

 

Bara att lägga upp bilder, Anonym2!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tycker det är roligt med ordet "fuska" här. Jag har då inte läst några regler någonstans.

Det är dock uppenbart att poängen med lekar som "gissa mangan", "gissa animen", "gissa spelet", "animeblindtest" och sådant ska belöna kunskap om ämnet. Antingen genom att minnas vad man sett/läst/hört, att känna igen en stil eller känna till någon trivia som kan leda till ett svar. Det handlar inte om att belöna informationssökningsförmåga -- det heter ju inte "Google-leken".

 

Men det är bara en lek, så det blir förstås ingen återverkan. Det tål bara att påpekas att det inte är inte är så man ska leka.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du nöjer dig inte med att bara fuska i forumleken, utan till och med skyltar med det? :P
Du kanske skulle kunna vara så vänlig och tala om var man kan hitta reglerna för forumleken så att man vet vad som räknas som fusk? Jag har alltid tolkat det som att man får använda vilka hjälpmedel man vill för att komma på vad svaret är.
Tycker inte att det är någon fara att man googlar sig fram till namnen på karaktärerna' date=' det har jag gjort i något fall där man kunde se namnet på två bikaraktärer och till slut lyckades lokalisera en manga där den kombinationen av namn på karaktärer fanns.[/quote']Tja, hela syftet med att så utförligt beskriva hur jag kom fram till svaret var ju att påpeka hur dumt det är att ha bilder med figurnamn eftersom man då lätt kan finna serien utan att ha läst den. Namn kan dyka upp efter några dagar om ingen kommer på svaret, så att man i alla fall kan lämna över bollen till någon annan.
Nä' date=' [i']nu tycker jag[/i] att Anonym2 får ladda upp en bild på den mangan han har valt ut.
Oj, då måste jag ju leta rätt på något att scanna! Hm, det får bli en väldigt enkel bild, för jag har rätt så ont om tid att scanna just nu. Hoppas någon identifierar den direkt.

 

oNzkZptvy.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Att det är en lek innebär att det ska ligga på en avslappnad nivå utan fasta regler, men det måste ju också finnas något slags samförstånd om vad tanken med leken är. Eftersom du menar att det är dumt att visa namn och andra saker som gör det enkelt att ta reda på vad det är för manga (eller animé eller låt eller spel) utan att ha läst (eller sett eller hört eller spelat) verket, så bör ju det betyda att inte heller du har tänkt att man ska kunna knipa svaren utan kännedom om verken. I och med det så tycker jag nog inte att regelfrågan bör ältas mycket mer, speciellt om nu din avsikt var att, som du säger, föra uppmärksamhet till "kryphålet".

 

Nog om det. Angående bilden så... vet jag inte vad det är, men stilen såg inte obekant ut... :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Inga gissningar? Den förra bilden visade upp de fyra viktigaste figurerna i serien, så jag har inte så stora förhoppningar om att någon kommer på vad det är för något, men Sceleris sade att stilen inte var helt obekant, så jag gör ett försök till.

 

Jag slog upp ett uppslag på måfå:

humLSJrKM.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ahh, Love x Rob x Stockholm.
Rätt!
Läste det första kapitlet förra året, resten finns dock inte på annat än japanesiska så det blev inte mer.
Ingen av bilderna var dock från första kapitlet. Var det ingen som kände igen Nordbankens kontor vid Norrmalmstorg, som var med på första bilden? ;) Visserligen var det bara en rånare vid det riktiga rånet men tre på bilden. Inredningen är nog inte heller helt rätt.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nähä, den bilden väckte inte alls lika starka reaktioner. Men den här bilden däremot, den är så mycket guld att det finns nästan inte...

 

MfVCYYKtP.jpg

 

Dags att uppdatera Kamratposten, älskar man någon så vill man bli deras sexslav, fatta! :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...