Hoppa till innehåll
Anime.se

Animeköp


kakan
 Share

Rekommenderade inlägg

Så, någon som går i samma tankar som jag? Det finns nämligen en del serier som jag hade tänkt beställa, men att beställa dem på DVD nu känns ungefär som det kändes att köpa något på VHS för 10 år sedan. Helt fel med andra ord.

Definitivt. Fast min noja är mer angående enhetlighet. Det hjälps inte av de begränsade resurser jag har i nuläget heller. Vad jag inte vill ha är en slumpartad samling av amerikanskt och japanskt, av budgetutgåvor och lyxutgåvor, av DVD och BD. Vill hellre vänta tills jag verkligen har råd att punga ut med minst femtusen i månaden på en enhetlig och fin samling. :P

 

(Fast jag har som princip att inte se om något jag inte har köpt, så att jag åtminstone bidrar till någon form av pengainförsel.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så, någon som går i samma tankar som jag? Det finns nämligen en del serier som jag hade tänkt beställa, men att beställa dem på DVD nu känns ungefär som det kändes att köpa något på VHS för 10 år sedan. Helt fel med andra ord.

Definitivt inte. Speciellt inte när det gäller anime. Blu-Ray-kvalitet i all ära, men när det gäller tecknat tycker jag inte bildkvalitetsskillnaden är såpass stor( jämför med 720p-filer som fansubbare ger ut) att jag vill vänta på en eventuell BD-release; jag vill inte ens gissa hur många år det kommer ta innan animeutbudet har nått samma storlek som finns på DVD nu. Dessutom tror jag inte det kommer bli riktigt samma problem som med VHS-till-DVD; så vitt jag vet stödjer alla Blu-Ray-spelare även DVD, så i slutändan blir det bara en skillnad i bild/ljud-kvalitet.

 

Det känns för mig inte som om Blu-Ray har slagit igenom tillräckligt mycket ännu får att det ska kännas aktuellt. Dagens datorer har till exempel inte BD-spelare än (eller har dem? Tekniken går ju så fort...). Personligen kommer jag definitivt inte att köpa om det jag har, men nog kan det hända att jag "hoppar över" till formatet om ett antal år och köper de nya titlarna till Blu-Ray... om det inte blir alltför dyrt förstås.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så, någon som går i samma tankar som jag? Det finns nämligen en del serier som jag hade tänkt beställa, men att beställa dem på DVD nu känns ungefär som det kändes att köpa något på VHS för 10 år sedan. Helt fel med andra ord.

Definitivt. Fast min noja är mer angående enhetlighet. Det hjälps inte av de begränsade resurser jag har i nuläget heller. Vad jag inte vill ha är en slumpartad samling av amerikanskt och japanskt, av budgetutgåvor och lyxutgåvor, av DVD och BD. Vill hellre vänta tills jag verkligen har råd att punga ut med minst femtusen i månaden på en enhetlig och fin samling. :P

 

(Fast jag har som princip att inte se om något jag inte har köpt, så att jag åtminstone bidrar till någon form av pengainförsel.)

 

Jo, den enhetlighet du beskriver är helt klart #2 på min grubblerilista. Om det inte vore en sådan påtaglig skillnad i kvalitet på de japanska och de amerikanska releaserna så skulle det inte vara något problem, men det är det ju verkligen. Själva dubben är visserligen väldigt lätt att undvika med ett par knapptryck, men bildkvalitet, extramaterial, design, förpackning och så vidare går inte att göra någonting åt. R1-utgåvorna är allt som oftast ett skämt i jämförelse, även om det finns vissa *host* Bandai *host* som verkar lägga ner åtminstone lite energi på att ta fram lite vettigare DVD-boxar. Att R2-releaserna är i en klass för sig är dock ett faktum.

 

Samma quote

Definitivt inte. Speciellt inte när det gäller anime. Blu-Ray-kvalitet i all ära, men när det gäller tecknat tycker jag inte bildkvalitetsskillnaden är såpass stor( jämför med 720p-filer som fansubbare ger ut) att jag vill vänta på en eventuell BD-release; jag vill inte ens gissa hur många år det kommer ta innan animeutbudet har nått samma storlek som finns på DVD nu. Dessutom tror jag inte det kommer bli riktigt samma problem som med VHS-till-DVD; så vitt jag vet stödjer alla Blu-Ray-spelare även DVD, så i slutändan blir det bara en skillnad i bild/ljud-kvalitet.

 

Det känns för mig inte som om Blu-Ray har slagit igenom tillräckligt mycket ännu får att det ska kännas aktuellt. Dagens datorer har till exempel inte BD-spelare än (eller har dem? Tekniken går ju så fort...). Personligen kommer jag definitivt inte att köpa om det jag har, men nog kan det hända att jag "hoppar över" till formatet om ett antal år och köper de nya titlarna till Blu-Ray... om det inte blir alltför dyrt förstås.

 

Jo visst. Övergången från DVD till BD sker inte alls lika fort som den från VHS till DVD, men det är ju nästan självklart. För Svensson var den skillnad som övergången från VHS till DVD förde med sig mer påtaglig, och den här gången är dessutom formatet bakåtkompatibelt. Man behöver med andra ord inte slänga sina DVD-skivor i papperskorgen bara för att man har stampat sönder sin DVD-spelare och ersatt den med ett HD-system.

 

Men... i mina ögon är kvalitetsskillnaden enorm och jag kan inte låta bli att tänka i de här banorna. Jag tittar aldrig, och då menar jag verkligen aldrig, på TV. Det var snart ett år sedan som jag kopplade ur sladden mellan TV:n och Comhem-uttaget, och jag har inte saknat den en sekund. Det jag använder TV:n till är att titta på film/serier från skiva. Vad ska jag ha en bra HDTV till om jag bara stoppar lågupplöst material i spelaren? Jag har aldrig kunnat nöja mig med att betala lite mindre för något som är sämre än det bästa och jag har därför alltid varit en som handlar sällan men dyrt snarare än ofta och billigt.

 

När övergången från VHS till DVD stod för dörren så var jag tonåring och bodde hemma. Jag försökte övertala mina föräldrar att man faktiskt inte kunde ha en VHS-spelare nu när DVD:n hade lanserats, men videon stod kvar i vardagsrummet. Jag kastade min egen video på tippen och började köpa DVD-filmer istället, trots att vi inte hade någon DVD-spelare (och på den tiden hade jag inte råd att köpa en egen). Jag började också ge bort DVD-filmer i julklapp till alla familjemedlemmar, och tillslut köptes en DVD-spelare. De 20-30 DVD-filmer som stod på hyllan utan att kunna spelas gjorde susen. Det jag ville säga med detta var inte att jag var/är konstig (vilket jag var/är), utan understryka att jag helt enkelt inte klarar av att lägga en mindre summa pengar på något som inte håller högsta tänkbara kvalitet när det finns ett dyrare och bättre alternativ.

 

Utbudet idag är, precis som du säger, väldigt smalt. Detta kommer naturligtvis ändras, och för mig är det inget större problem att utbudet är så pass litet som det för tillfället är. 99 av 100 serier som släpps är i mina ögon på tok för kassa för att jag ens ska överväga ett inköp, oavsett vilket medium vi talar om. De "godbitar" jag väljer att införskaffa lägger jag då hellre en betydligt större slant på. Nu är det ju visserligen som så att det är onödigt att släppa något som saknar högupplöst källa på ett högupplöst format, och därför finns det en massa inköp som känns helt okej för mig att göra på DVD. The Second Raid ska jag köpa som DVD till exempel. Tengen Toppa Gurren-Lagann och framför allt Code Geass är däremot två titlar som jag är extremt skeptisk till att jag kommer införskaffa på DVD. TTGL vet jag visserligen inte om den kommer släppas som BD, men att bägge Geass-säsongerna ska lanseras på BD bekräftades ju för länge sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Att R2-releaserna är i en klass för sig är dock ett faktum.

Själv ser jag det på det rakt motsatta sättet. Visst har jag hört att de japanska R2-DVDerna har ypperlig kvalitet när det gäller bild, men brukar de inte även ha färre avsnitt på varje DVD? Många serier har jag sett säljs tydligen med 2 avsnitt per DVD, vilket kan komma upp 13 volymer på en 26-avsnittare, och då får man varken dubb (förneka det hur mycket ni vill, men det finns dubbar därute som står sig lika bra som originalet) eller subb. Ska man exempelvis köpa Cowboy Bebop måste man alltså betala, låt oss säga, 200kr per DVD; 200 gånger tretton blir 2600kr, jämtemot den amerikanska samlarboxen som ligger på strax under 300, inklusive dubb och subb och extramaterial. Nu vet jag förstås inte hur det ligger till med DVD-boxar i japan eller hur mycket extrapris de har på äldre serier, och jag kan inte heller uttala mig om japanskt extramaterial.

 

Våra bushido-koder är helt enkelt olika på den här punkten. Jag bryr mig inte så fasligt mycket om bildkvalitet så länge det inte är helt ruttet (*host* Sverige-utgåvorna av Ragnarök the Animation), och värdesätter mer att jag får valuta för pengarna. På min 26"-TV blir skillnaderna helt enkelt inte så stora (även om det hjälper att jag använder en HDMI-sladd), så jag köper hellre den engelska Haruhi-boxen som även innehåller en ypperlig dubb och roliga dokumentärbonusar än att behöva beställa sex separata volymer av überbildkvalitet. I själva verket -- och jag inser att inte en människa håller med mig nu -- är jag inte helt glad på den nya HD-eran; det såg ju hur bra som helst ut med DVDer på bildrörs-TV, och så kommer den nya teknologin och krånglar till alltihop.

 

Som man säger här i Sverige: för varje sin egen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag håller faktiskt med dig (delvis) angående HD-eran. Trots att jag helt och hållet älskar teknologin och den kvalitet som medföljer så känner jag samtidigt att det, och det är nog främst min plånbok som talar nu, är lite synd att det som man lade en massa pengar på för ett gäng år sedan nu måste bytas ut. Hade inte den nya tekniken kommit så hade man troligtvis inte suttit och varit missnöjd med det som faktiskt fungerade utmärkt innan.

 

Jag har själv ingen erfarenhet av att importera japanska R2-utgåvor, men jag tänkte ändå bemöta det du sade. Visst, jag har också fått för mig att det i regel rör sig om fler volymer när man köper japanska R2:or men på de amerikanska releaserna så får man ju 4 avsnitt per skiva, vilket inte är så jättemycket det heller. Ett bra exempel är Kanon. Japanska utgåvan: 3 avsnitt per skiva --> 8 skivor. Amerikanska utgåvan: 4 avsnitt per skiva --> 6 skivor. Det är ingen jätte-skillnad. Enda anledningen till att jag har köpt amerikanska utgåvor är att jag i dagsläget inte klarar mig utan subs. ;)

 

Jag hade nog inte uttalat mig lika starkt angående min åsikt om DVD vs BD och hur jag resonerar kring inköp av serier i dessa format om det inte vore så att det knappt finns några titlar som jag ens vill ha i bokhyllan. Det är väl kanske en 5 till 10 titlar som jag skulle vilja lägga vantarna på i dagsläget, och eftersom det inte rör sig om fler än så så känns det betydligt mer acceptabelt att lägga mer pengar på de inköp man gör. Om det fanns en massa titlar som jag egentligen skulle vilja ha så skulle skillnaden i pris säkert kunna medföra att jag resonerade annorlunda.

 

Edit:

För referens, här är en jämförelse från Full Metal Panic? Fumoffu: amerikansk utgåva vs japansk utgåva.

 

Jag blir alltid så ledsen när jag ser sådant. Ge fan i mina skygglappar Sceleris! =P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så, någon som går i samma tankar som jag?

Ja och nej. Köper mindre anime nu än vad jag gjorde samma tid förra året men jag kan inte påstå att jag är sådär jättepedantisk med hur bildkvalitén är. Så en R2J-dvd skulle jag aldrig betala nypris för, mer för mindre är mitt motto. Då passar amerikanska budgetsläpp mig som ett smäck, senast var

Kashimashi, 250kr för hela serien. Om man jämför det med det japanska släppet som kostar 400kr st och är utspritt på 7 dvder, blir alltså mer än 10x dyrare. Är bildkvalite verkligen värt så mycket för vissa?

 

Det känns lite motsträvigt att vara köpande anime-fans i dagens läge, det måste jag medge, men jag tycker ändå att bluray-utbudet på den engelskspråkiga marknadenriktigt taskigt och det finns i princip bara en film jag skulle kunna tänka mig att köpa. Håller trots allt bra koll på bluray-frontet (trots avsaknad utav spelare) men det enda som verkar dyka upp är enstaka filmer och totalt ointressanta samurai-serier, Samurai 7 och Shigurui för att exakt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Visst, jag har också fått för mig att det i regel rör sig om fler volymer när man köper japanska R2:or men på de amerikanska releaserna så får man ju 4 avsnitt per skiva, vilket inte är så jättemycket det heller.

Jovars, visst är det olika med olika DVDer; jag äger själv en japansk volym av Pokemon, som faktiskt innehåller 4 avsnitt (119-122). Ett skräckexempel som jag har sett med egna ögon är dock Lucky Star, som säljs i 12 separata DVDer med just 2 avsnitt på varje. Jag kan vittna om att den amerikanska DVD-releasen av just den serien har utmärkt bildkvalitet (men så är det också en ganska färgglad och lättanimerad serie) samt en dubb som smiskar rumpan av allt annat i dubbväg, till och med det japanska originalet.

 

Men, tillbaka till trådens huvudämne. Idag damp det ner något i brevlådan som i och för sig inte är anime, men ändå såpass nära besläktat att det är värt att postas här. Nämligen Adventures in Voice Acting, en dokumentärfilm om amerikanska röstskådespelare i anime (mer info). Trehundratjugo kronor kostade skivan, men det var det banne mig värt; det gav en otrolig insikt över hur mycket jobb det egentligen är att dubba en anime, och hur svårt det är för nya talanger att komma in, för att inte tala om stanna, i branschen. En hel drös av professionella röstisar delar med sig av sina erfarenheter och råd, och man får lära sig hur det egentligen går till att spela in rösterna. Denna DVD är full av inspiration om liv och drömmar, i synnerhet om man siktar på att bli röstskådis.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bilder under hide-taggarna på begäran*

 

Macross

0065picae4.jpg

Så jäklans glad att jag väntade med att köpa den här serien. Översättnings kommentarerna och liner notes-sektionen är verkligen väldigt informativa. Synd att majoriteten utav intervjuerna är med de amerikanska röstskådisarna. Commentatorsspåren har dock med Mari Iijima men tråkigt nog akopanjeras hon oftast utav någon kass engelsk röstskådis och tvingas prata engelska (hon är dock bättre än de flesta japaner på engelska). Deras remaster är dock rätt tam, de har enbart mixat med färgerna och lagt på ett filter för skärpa vilket gör att allt ser grynigt ut men vad gör det när man i slutändan har en riktigt trevlig serie.

 

Kashimashi Complete Collection

0069pictla4.jpg

Har inte sett något utav denna ännu men det allt indikerar på att det är ännu en 6/10-serie = rolig och trevlig att titta på men lämnar ingen eftertanke och storyn kommer med all säkerhet sakna någon större substans i favör för fanservice. Inte för att jag blir särskilt missnöjd om det nu är fallet ;)

 

läses som hot :'(

 

Kostade 15kr/st förutom Cowboy Bebop som kostade 45kr. Som hittat! :D

Var? Och kom inte och säg att det var på det lokala öb för då blir jag ledsen i ögat.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

[...]

Kostade 15kr/st förutom Cowboy Bebop som kostade 45kr. Som hittat! :D

Var? Och kom inte och säg att det var på det lokala öb för då blir jag ledsen i ögat.

Jag köpte dem från animefilms.se. Om du var ute efter Black Lagoon så blir du tyvärr ändå ledsen då de alla är slutsålda. Försvann kort efter jag beställde dem så verkar som jag fick (några av) de sista...

Cowboy Bebop Best Sessions finns iaf kvar. Den finnes under "REA-film" med lite annat smått och gott.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

[...]

Kostade 15kr/st förutom Cowboy Bebop som kostade 45kr. Som hittat! :D

Var? Och kom inte och säg att det var på det lokala öb för då blir jag ledsen i ögat.

Jag köpte dem från animefilms.se. Om du var ute efter Black Lagoon så blir du tyvärr ändå ledsen då de alla är slutsålda. Försvann kort efter jag beställde dem så verkar som jag fick (några av) de sista...

Cowboy Bebop Best Sessions finns iaf kvar. Den finnes under "REA-film" med lite annat smått och gott.

Hittade lite annat smått och gott faktiskt :D känner mig dock lite elak att jag köpte de resterande Blue Submarine no.6 dvderna då jag har alla redan... men sen så är de i kasst skick och "first come first served"-principen gäller ju alltid vid sånt här så jag är nöjd ändå. Synd att deras normala priser är helt vansinnigt överdrivna dock...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Synd att deras normala priser är helt vansinnigt överdrivna dock...

Jo jag såg att de var väldigt dyra med nästan alla filmer. Så var det inte för lite mer än ett år sedan när jag beställde tre Haruhi Limited Ed-boxar. Då kostade dem, och de flesta andra filmer, 50-100kr mindre än på övriga webbutiker. Lite trist att det är tvärtom nu.

 

Fick hem Genshiken volym 1-5 i fredags, och tittade på första volymen.

Den svenska texten är under all kritik. Stavfel, typos och ord som står på engelska plågade volymen, och fick mig nästan till tårar. Nu gav jag "bara" 35kr/st, men hade de tagit över 100kr/st så hade jag klagat och skickat tillbaka dem. Riktigt hemskt att en produkt håller så låg nivå.

 

Övrigt så var bildkvalitén fin och jag fick sett första avsnittet av Kuji-An. =)

Alltid nåt...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Synd att deras normala priser är helt vansinnigt överdrivna dock...

Man har märkt att priserna har höjts sedan finanskrisen började.

Jo men prishöjningen hos just animefilms är väl nästan extrem om man jämför med exempelvis webhallen. Var väl runt 2001 en anime dvd kostade 300kr senast.

 

Fick hem Genshiken volym 1-5 i fredags, och tittade på första volymen.

Den svenska texten är under all kritik. Stavfel, typos och ord som står på engelska plågade volymen, och fick mig nästan till tårar. Nu gav jag "bara" 35kr/st, men hade de tagit över 100kr/st så hade jag klagat och skickat tillbaka dem. Riktigt hemskt att en produkt håller så låg nivå.

 

Övrigt så var bildkvalitén fin och jag fick sett första avsnittet av Kuji-An. =)

Alltid nåt...

Tråkigt att höra men sen så betalade jag 10kr mindre än dig också för mina dvder. Tur att bildkvaliten håller sig i alla fall, i övriga svenska releaser så brukar allt ligga på en relativt låg nivå.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Obildad som jag är trodde jag att new dominion tank police var en film. men det var tydligen en hel serie på en skiva. Win! :D

 

Du vet att NDTP är en uppföljare till DTP? :D Är tvungen att kolla bara eftersom du skrev så. ;)

 

Ja jag vet. Och nej jag har inte sett den heller XD

Skiljer den sig mycket från mangan?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

[Den svenska utgåvan av Samurai Champloo]

Värt att notera är att denna box använder sig utav dubtitles. Det är alltså dialogen i den engelska dubben som översats, inte den japanska, och dubbens dialog måste ju skilja sig en del för att funka med läpprörelserna och sånt.

 

Dessutom visar de bara introt en gång per skiva, och har klippt bort utrot helt och hållet (om det ens fanns något; eller så visas det kankse i slutet av skivan).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dessutom visar de bara introt en gång per skiva, och har klippt bort utrot helt och hållet (om det ens fanns något; eller så visas det kankse i slutet av skivan).

Beror helt på om man väljer att spela upp den direkt från startmenyn eller väljer en episod i scen-väljaren.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...