Hoppa till innehåll
Anime.se

Studio Ghibli


Jocke
 Share

Rekommenderade inlägg

  • Svar 69
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

hmm... jo, lite synd att den inte e orginal utan en re-make av en bok.. ( inte så ovanligt i USA) men för ghibli.. tror det är nån engelsk författare eller nått som skrev boken.. Men miyazaki gör ju självklart sin egna version och tolkning... får se hur det blir..

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Howl's Moving Castle! Så var det!

 

Trailern var inte något att hurra för, kan jag säga på en gång. Man fick i stort sett bara se 5 sekunder från animen, resten var text.

 

Fick ett litet hum hur den kommer att se ut i alla fall. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Mina Ghibli favoriter (dvs några av de anime filmer som toppar min bästa anime-film lista ;)):

Hotaru no Haka (Grave of Fireflies),

Omoide Poroporo (Only Yesterday),

Mononoke Hime (Princess Mononoke),

och ev. Kaze no Tani no Naushika (Nausicaä of the valley of Wind) (bättre än Mononoke, men Ghibli bildades ju rent tekniskt sett efter Nausciaä)

 

Inte för att de andra är specielt dåliga, de enda Ghibli jag inte gillat hitills är "The Cat Returns", som jag tyckte hadde alldeles för tråkig story och tyckte tecknigarna var ganska tråkiga också.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det finns visst en officiell Ghibli-box. "Ghibli ga ippai" heter den och innehåller alla filmer fram till och inklusive Om du lyssnar noga (Whisper of the Heart), och utöver det en skiva med samlade TV-reklamer för Ghiblifilmerna, en intervju med Miyazaki och Akira Kurosawa, och en dokumentär om hur de gjorde Tårfyllda minnen (Only Yesterday).

 

Det är bara det att det inte är en DVD-box. Dessutom lär den inte gå att få tag på längre. Den kom ut 1995, eller om det var 1996 och trycktes mig veterligen i bara 10000 exemplar. Eller åtminstone i den storleken.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Zimeon:

aah, fick för mig att det enbart var en gigantisk OST-collection med soundtracks från alla Ghibli-filmer.

I stand corrected.

 

Nädå, du har helt rätt. Det finns även en CD-box som heter "Ghibli ga ippai" och som innehåller alla soundtracks till och med Om du lyssnar noga. Det roliga med den är att metallagret i skivorna är i guld(!) -- de är alldeles guldgula.

 

Nackdelen med bägge dessa boxar är att omslagen är så fula att man kräks på dem. Och då blir det så kladdigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...
Har Howl no Ugoku Shiro haft premiär än?

 

Den 20:e november har den premiär i Japan, fast jag har hört att den ska visas på filmfestivaler innan dess.

 

Ja, Trollkarlens slott kommer att visas på Venedigs filmfestival den 5 september kl 17.00, enligt nausicaa.net.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 months later...
  • 2 months later...

Såg att mäster Miyazaki plannerar att vara involverad i tre nya filmer. Lite sena nyheter men för mig var det en väldigt överaskande nyhet då jag inte håller reda på datum så bra, utan tar dagarna som de kommer.

Hoppas att han vill regissera för inga speciella detaljer gavs.

Vill helst att det blir en äventyrsfilm, en romantisk och ett drama.

 

http://www.labiennale.org/en/cinema/new ... 02-09.html

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...
According to Nanjing Morning Post, Studio Ghibli has decided that its next feature movie project will be an adaptation of chinese children's novel, "Wo Diu Shile wo de Xiao Nan Hai (I Lost my Little Boy)."

 

Despite being only 5000 words long, the recently published novel topped several Chinese best sellers lists when it was released. Writen by a Chinese author by the name of Yishu, I Lost my Little Boy tells the story of Mimi, a young boy suffering from heart disease.

 

According to the Nanjing Morning Post the movie will be released in 2006, however Studio Ghibli has yet to announce the project. The Nanjing Morning Post makes no mention of who will direct the movie.

Källa

---

Jag känner redan hur tårarna sväller up. Fast... en pojke i huvudrollen? Då regisserar nog inte Miyazaki.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 5 months later...

Från listan som Jocke hänvisade till tidigare har jag sett följande filmer.

 

Studio Ghibli-filmer regisserade av Hayao Miyazaki:

 

Nausicaä of the Valley of Wind

Laputa: The Castle in the Sky

My Neighbor Totoro

Kiki's Delivery Service

Porco Rosso

Princess Mononoke

Spirited Away

Howl's Moving Castle

 

Studio Ghibli-filmer regisserade av Isao Takahata:

Grave of the Fireflies

Only Yesterday

 

Andra filmer av Studio Ghibli:

Whisper of the Heart

The Cat Returns

 

Andra filmer regisserade av Hayao Miyazaki:

Lupin III: Castle of Cagliostro

 

Men vad tänkte de egentligen på när de gjorde porco rosso?

 

Personligen får jag lov att hålla med Jocke här; Porco Rosso (Kurenai no Buta) är en alldeles fantastisk film, både sett ur en grafisk och handlingsmässig synvinkel. Om man jämför den färdiga animerade versionen med den originella idén som framskrider i mangan av Miyazaki, Hikoutei Jidai (The Age of the Flying Boat), ser vi med en gång att en hel del jobb har lagts ner på historien bakom huvudkaraktären, något som Ghibli alltid lyckas porträttera med brillians, enligt mig.

 

Porco Rosso's individuella djup gör den till en av mina absoluta favoriter i Ghibli-historien.

 

jo, lite synd att den inte e orginal utan en re-make av en bok.. ( inte så ovanligt i USA) men för ghibli.. tror det är nån engelsk författare eller nått som skrev boken..

 

Howl's Moving Castle (Hauru no Ugoku Shiro) är baserad på Dianna Wynne Jones novell från '91, som helt enkelt kallas Castle in the Air. Som Jocke tidigare påpekade ligger det oftast faktiskt en grund till alla Ghibli's filmer, i form av redan utgivna böcker/noveller eller gamla folkberättelser. Kiki's Delivery Service är till exempel baserad på boken med samma namn av Eiko Kadono.

 

Jag känner redan hur tårarna sväller up. Fast... en pojke i huvudrollen? Då regisserar nog inte Miyazaki.

 

Enligt Nausicaa.net letar Studio Ghibli efter författaren till Earthsea-serien, Ursula K. LeGuin - kanske en ny filmidé?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...