Hoppa till innehåll
Anime.se

Sokyuu no Fafner


Dread
 Share

Rekommenderade inlägg

Ni som läst mina rekommendationer kanske märker att ja tar serier som jag uppskattar väldigt mycket och ger ett högt betyg, och här kommer nog den enda serien jag har sett alldeles för många gånger.

 

Sokyuu no Fafner - Dead Aggressor a.k.a Fafner in the azure - Dead Aggressor

25511nj.jpg

 

Längd: 25 avsnitt + 1 Ova (Sokyuu no Fafner: right of left som inträffar före dead aggressor)

 

Den sändes vintern 2004-07-04 till 2004-12-26.

Genre: Drama, mecha, science-fiction, psykologi (anime-news-network och [...] klassar den även som shounen, men det är något jag bestämt vill utelämna)

 

 

Är du där??

 

Med de orden så inleds den genom tiderna bästa animen, för min del så att säga. Jag är mecha fantast så kan se det mesta som innehåller mecha. Men den här serienbygger egentligen inte kring mecha striderna, utan är istället fokuserad på karaktärerna och deras utveckling. Introt och outrot som har gjorts av Angela. Musiken är oerhört passande och skapar en alldeles perfekt stämning i serien. Men jag kanske ska börja med att förklara handlingen.

 

Vi befinner oss på en ö, Tatsumiyajima island, man skulle kunna kalla den för ett lugnt paradis. Inga större händelser här alltså.

Men en dag så går flyglarmet (är egentligen inte ett flyglarm, men...), alla skärmar på ön visar texten "ALVIS".

Alla ö-invånarna (utom de som jobbar med ALVIS) beger sig ner i skyddsrummen i öns innanvälde. Ungdomarna på ön saknade kännedom om skyddsrummen, men något ännu viktigare som de inte heller hade någon kännedom om är att Tatsumiyajima island är en av de öar som är tillför att bekämpa Festum, varelser som invaderat jorden och hotar att utplåna mänskligheten.

Serien kretsar kring Kazuki Makabe kamp i fafner (en stor robot) om världens framtid, men även Soushi Minashiro, Maya Toomi, Kouyou Kasugai, Shouko Hazama, med flera. Den handlar om deras syn på världen, deras kamp och deras känslor. Man får följa deras tankegångar och hur dem utvecklas. Serien får även tittarna att känna och tänka efter om olika saker, man blir helt enkelt emotionellt engagerad i serien och dess karaktärer.

 

När jag först såg serien, så gjorde jag misstaget att döma serien efter två avsnitt. Något jag skäms över nu om jag ska vara ärlig, för att jag inte riktigt förstod allt efter två avsnitt dömde jag serien att vara icke sevärd. Det dröjde två månader innan jag satte mig och började se den igen. Men efter ~4 avsnitt så var jag fast.

 

Första gången jag såg serien misstog jag ofta personerna för varandra, men när man sett några avsnitt så har man mycket lättare att hålla reda på det.

 

Gillar man Gundam seed älskar man serien, gillar man inte gundam seed så älskar man nog serien ändå.

 

Hur som helst en serie som är guldvärd. Jag tror detta är en sån serie som på vissa sett liknar Neon Genesis evangelion i och med att antingen dyrkar man den eller så hatar man den. Har i alla fall läst på andra forum där vissa personer Dumpat den i ett bottenlöst hål. Sen är det även en del som gnäller om hur mycket den har stulit från Neon Genesis Evangelion... och massa annan idioti svamel, och mer om det skriver jag inte

a387015thumbnail903gd.jpg

 

 

Mindre redigering i recensionen 2008-12-18. Märkte hur mycket extra frågetecken och andra fulheter som gjorde texten dålig när jag skrev den för en tid sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hellis har rekomenderat denna åt mig, har dock inte tagit mig tid åt den än men har haft ett vakande öga på den under ett längre tag nu. Verkar jäkligt bra så nån gång måste jag ta ett stadigt tag om min krage och se efter om det är nåt för moi.

 

Bra skrivet Dread! Alltid lika kul att läsa sånna här inlägg!

 

Btw, nån mer än jag som tycker att huvudkaraktären här påminner om Kira i Gundam Seed?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tro det eller ej alla som inte gillar shounen(som jag) men den här är faktiskt bra. Jag håller med Dread när han säger att den inte är shounen, den kanske börjar lite som en sådan men den utvecklas bort från det. Tror att många är lite för snabba att klassa serier som antingen shounen eller shoujo, har hört många som har kallat t.ex. Air och Kanon för Shoujo vilket är ganska fel.

 

Jag rekomenderar allafall den här serien för att som gillar lite små tragiska berättelser, skulle nästan kunna kalla den för en Saikano med lite mer action och lite mindre romance.

 

För er som har sett serien så rekomenderar jag verkligen Ova:n, den är riktigt sorglig.

 

Edit: Jag måste även nämna att OP och ED låtarna är väldigt bra. OP har liggat på min playlist sen jag först såg serien, ED har inte gjort det av den enkla anledningen att jag känner till kontexten till andra versen(personligen kallad dödslåten).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tycker personligen att Fafner är en skräpserie som inte drar sig för att skylta med allt den har stulit från Evangelion (DVS väldigt mycket*)- men den drar sig inte heller för att riktigt förkasta allt vad självdistans heter och bara köra gasen i botten när det gäller tragik och melodramatik.

 

Vilket uppskattas. Ibland.

 

Och att angela gör både OP och ED är knappast dåligt.

 

 

 

*Att Evangelion leker mycket med klichéer är en annan femma.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Då kan man även fråga sig vilken serie som inte har snott någonting från någon annan, börjar själv tröttna lite på att den enda gången folk reagerar på att någon serie har snott någonting från någon annan så är det när det handlar om Evangelion. Enligt mig så spelar det ingen roll så länge serien är underhållande.

 

Givetvis så har jag inget imot att du tycker den är dålig, snarare tvärtom. Det enda jag inte gillar är dom ständiga anklagelserna för stöld från Evangelion.

 

Själv så gillar jag tragiska serier, därför så faller den här mig ganska väl i smaken.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Låter som en intressant serie, efter ha sett klart Evangelion och Saikano (om den går att jämföra med denna typ av serier) så jag lust att se en "tung" serie. Denna serie verkar fylla mitt behov av det, tack för tipset och bra skrivit Dread!

 

Editerade din rubrik då den var felstavad, gjorde detta så folk som söker på forumet efter serien ska hitta tråden.

 

EDIT: Är det utomjordingar som anfaller världen med andra ord? Går det att jämföra med Evangelions/Gunbusters motståndare? Typ gigantiska varelser eller är det ett helt "folkslag" med rymdflottor och soldater?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Många som har rekommenderat denna till mig :)

 

Tyvärr hittar jag den inte någonstanns ( varken lagligt eller mindre lagligt :P )

 

finns att köpa på www.webbhallen.se ( den är förkortad till fafner )

 

finns även att köpa på www.axelmusic.com (fafner där med)

 

så svårt var det att hitta den serien :)

 

Jo jo :)

 

Är inte helt handfallen , men jag vill ha tag i hela serien på en gång :P - Det finns verkligen inget värre än att sitta och vänta på releaser :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Många som har rekommenderat denna till mig :)

 

Tyvärr hittar jag den inte någonstanns ( varken lagligt eller mindre lagligt :P )

 

finns att köpa på www.webbhallen.se ( den är förkortad till fafner )

 

finns även att köpa på www.axelmusic.com (fafner där med)

 

så svårt var det att hitta den serien :)

 

Jo jo :)

 

Är inte helt handfallen , men jag vill ha tag i hela serien på en gång :P - Det finns verkligen inget värre än att sitta och vänta på releaser :D

 

vänta tills sista volymen kommer då sen köper du alla på engång ? ..eller kan du ju köpa dvd:erna på R2JP om du kan japanska så slipper du vänta.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

först tack för alla kommentarer, och som jag tror jag skrev i en annan "recension" kom gärna med kritik.

 

Btw, nån mer än jag som tycker att huvudkaraktären här påminner om Kira i Gundam Seed?

 

Jag med :D eller inte till utseende och personlighet, men man får ändå starka Kira vibbar ifrån honom, vilket jag inte har något emot. Till utseende så är han i så fall mer lik Shinn från Gundam seed destiny.

 

Tycker personligen att Fafner är en skräpserie som inte drar sig för att skylta med allt den har stulit från Evangelion (DVS väldigt mycket*)- men den drar sig inte heller för att riktigt förkasta allt vad självdistans heter och bara köra gasen i botten när det gäller tragik och melodramatik.

 

Vilket uppskattas. Ibland.

 

Och att angela gör både OP och ED är knappast dåligt.

 

 

 

*Att Evangelion leker mycket med klichéer är en annan femma.

 

lite hård kritik tycker jag, visst de har snott en del, men på det som du skrivit så verkar det som ja inget är orginal... men som Orrin skrev så tror jag att man får leta efter något som är helt nytt i alla de nyare serierna i alla fall.

 

Själv tycker jag att serien är överlägset mycket bättre än Evangelion, då jag inte är nåt större evangelion fan. f.ö. tror jag att jag skrivit det iEvangelion tråden. Men nog om det.

 

 

EDIT: Är det utomjordingar som anfaller världen med andra ord? Går det att jämföra med Evangelions/Gunbusters motståndare? Typ gigantiska varelser eller är det ett helt "folkslag" med rymdflottor och soldater?

 

det är typ gigantiska varelser, som på det ena eller andra sättet kommit till jorden.

 

Kan inte kommentera Saikano delen, men man kan nog på många sätt dra likheter mellan Fafner och Evangelion. Den är som Orrin redan kommenterat ganska sorglig under vissa delar av serien.

 

Den som väntar på något gott väntar alltid för länge!

 

Eller hur var det nu :)

 

tchee, nu har mitt personliga ordspråk blivit stulet också.

 

Har sett de 4 första avnitten och kan säja att det är en ok serie.

Har tyvär slutat se den då jag orkar inte se den absålut fulaste mecha jag har sätt i en anime.

 

det kan jag inte hålla med om, tycker faktiskt designen är helt okej faktiskt. Har sett betydligt fulare robotar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 years later...
Många som har rekommenderat denna till mig :)

 

Tyvärr hittar jag den inte någonstanns ( varken lagligt eller mindre lagligt :P )

 

finns att köpa på www.webbhallen.se ( den är förkortad till fafner )

 

finns även att köpa på www.axelmusic.com (fafner där med)

 

så svårt var det att hitta den serien :)

 

Annars funkar www.webhallen.com bättre om man inte vill köpa tvivelaktiga vitaminer. XD

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Tycker nog inte den är så bra som recensenten. Mycket melodrama utan djupare handling och logik om man synar den, men visst funkar en del av känslorna. Tyckte dock den efterföljande OVA:n var bättre.

 

Angående en del paralleller till Evangelion så håller jag med, även om jag inte ser något problem med dem. Då passar jag hellre på att lägga till RahXephon, som jag tycker den är närmare i så fall.

 

Inte heller konstigt att karaktärerna ser ut som från Gundam SEED (Destiny), med tanke på att det är samma character designer. Samma med Heroic Age till exempel.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...