Hoppa till innehåll
Anime.se

Vad ser du på för anime just nu?


Sadokan
 Share

Rekommenderade inlägg

KÖR DET FOLK KÄNNER TILL! >.</

Över min döda kropp. Att omtala tjingtjongtecknat med direktöversatta titlar är hälften av nöjet, framförallt för att det inspirerar andra till att göra detsamma och det slutar med att någon sprutar ur sig en titel som vida överstiger originalet, ungefär som "I djungeln var det alltid trevligt, sen kom Guu".

 

Men av någon anledning har det inte blivit någon glimrande taktpinne på sistone, istället började jag kolla på Tjena Att Min Lillsyrra Är Så Där Söt, och den var typiskt liksom vadå ska det här vara kul. Till och med "Jag Har Nästan Inga Vänner" (ej animé) var bättre. Fast jag måste erkänna att jag hade askul åt att ett hörn av hennes spelsamling såg ut som om någon kollat på min. Jag menar, visst att Squaresofts spel var poppis på sin tid, men är det verkligen SÅ vanligt att nördar idag har en komplett samling Square-RPG till Super Famicon att de spelar på dem? Och Live-a-live av alla!? Hur jäkla vanligt är det spelet, knappt mina japanska kompisar vet vad det är, men Kirino satt på det också. Och Seiken 2 och Seiken 3. Ju smalare intertexten är desto roligare.

 

Sen ville jag kolla in hur Kärlekstrubbel animerats, men den var så mossig så den orkar jag nog inte följa, även om jag älskar Haruna; på samma vis som folk bölar när Hollywood trycker på knapparna kan man servera tystlåten brud 1A och jag faller pladask. (Fast i Min Lillsyrra så var det givetvis glasögonbruden som ägde allt.)

 

Ska försöka kolla på Staden Som Ändå Snurrar senare, men det går så förbenat långsamt för mig att kolla. Måste ju kolla klart på Macross Frontier också.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hoppsan. Jag fick visst min önskan beviljad i femte avsnittet av Soremachi. Lite mera tid i skolan och i hemmet. Om man inte räknar med avsnittet med tavlorna så är maidkaféet verkligen det tråkigaste stället, men det är där serien spenderar mest tid. Så få karaktärer och inget som händer. Jag hade så väldigt gärna hellre sett karaktärerna i en vanlig, klichéartad skolsetting. Var har man gått fel när man lyckas skapa något sämre än standardmodellen?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det var förmodligen helt överflödigt för handlingen [...] (Vi har pratat om detta på IRC, men fan vad det hade varit bra om han hade varit ihop med henne från början.)

 

Angående grannflickerelationen

Jag tycker då att relationen mellan Storebror och Grannflickan har varit "mentalt ett par" redan sedan start, det är åtminstone så jag valt att uppfatta det redan sedan de pratade med varandra på någon bänk för några avsnitt sedan. Det har varit en slags "mer än bara kompisar" känsla hängade i luften skulle jag nog våga påstå, och senaste avsnittet har ju, enligt mig, bekräftat detta. Incestfest inställd, förhoppningsvis till seriens fördel. Men vem vet, det är ju bara halvlek.

 

 

Fortsatt halv/fjärdedels-check av säsongens serier!

 

 

Bakuman drar i övrigt på ordentligt med feelgood just nu. Deras hårda arbete lönar sig och ännu visar inga tecken på att några konflikter i serien, just nu väntar jag bara på att hon-som-vill-bli-röstskådespelares kompis skall börja "editera" med killarna! Dunno varför, men jag har väntat på att något sånt skall hända sedan... ptja... serien började, ungefär. I övrigt var ju slutet på senaste avsnittet riktigt gulligt :D

 

Dock en sak som förbryllar mig lite i senaste Bakuman-avsnittet (~6)...

Killarna på "Jack" nämnde att det kommer bli svårt för dom att arbeta tillsammans och att konflikter alltid uppstår. Personligen gillar jag den här "inga problem, vi arbetar hårt och får lön för mödan"-andan som serien haft hittills, så jag gillar inte att man börjar jonglera med Chekovs pistoler helt plötsligt :/

 

Ika-musume är fortsatt barnsligt rolig på olika nivåer. Liksom många andra kan jag inte annat än att hålla med om att stumfilmssekvensen i senaste avsnittet (5) var guld, för att inte nämna dumkul!

 

The World God Only Knows är även den löjligt rolig. Inte bara för situationskomedin som de drar på, utan även för att varenda karaktär som han är tvungen att ragga upp är enorma stereotyper, vilket serien i själv bekräftar när de hela tiden jämför dom med karaktärer från spel. Suveränt!

 

Panty and Stocking... kiss och bajs, powerpuffpinglorna, sexskämt och en tämligen ball tecknarstil. Jag kan hålla med om att de må korsa gränsen ibland, men det känns som att det är lite grejen med hela serien. Den är inte bara osmaklig, utan den är så osmaklig att man (läs: jag) inte har mage att släppa den, för det kan alltid bli osmakligare :D Visst är det kanske inte en serie jag ser så fort den kommer ut (även om avsnitten brukar förtäras under den följande helgen), men ner går den trots allt.

 

Den där maid-serien är lagd på hyllan, tappade rytmen så har inte kommit längre än första-andra avsnittet någonstans. Den verkade ju otroligt intressant innan den började gå, sedan var den ju lite halvdan när den väl började :/

 

Yosuga no Sora är dumpad! Skiten är hemsk! Jag förväntade mig något sött litet kärleksdrama och vad får jag!? Rakt igenom stenhård tvincest-porr! De förstörde en serie jag hade ganska goda förhoppningar på och gjorde det till en av de där sakerna man inte kan klara av att kolla på! Likförbannat skulle det inte förvåna mig om jag såg klart den i vilket fall, bara för att kunna skriv arga recensioner! Jag har ju trots allt bara sett ett avsnitt, men jag vet hur illa det blir mot mitten av serien >.</

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Eftersom jag f n följer både eminenta Patlabor och utsökta Galaxens hjältar känns alla pågående serier som ett beskt piller som måste sväljas för att undvika en allt för ensidig kost.

 

Det konstiga är att det beska pillret bestående av OreImo, MM och annat jag råkar hitta om något är tomma kolhydrater medan Ginei och Patlabor är mästerligt tillredda anrättningar som man bara inte kan få nog av.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag kollar, i maklig takt (sånt här textas inte särskilt snabbt), på Lady Georgie, eller som den skulle ha hetat om den kom idag – Min adopsyster kan inte vara så här söt. Har kollat på den i tio år, om man utgår från första gången jag hyrde den på VHS, och serien har, trots alla skavanker, åldrats med värdighet.

 

En nybyggarfamilj i Australien hittar en stormig kväll en dödligt sårad man som bär på en liten blond bebis. Fadern tar med sig barnet hem och döper flickan till Georgie. Georgie växer upp som ett av familjens barn, med två storebröder, Arthur och Abel. Georgie anar inte att hon är adopterad, men Abel och Arthur vet, och eftersom Georgie både är bedårande söt och den enda flickan på mils avstånd uppstår mer än bara syskonkärlek för henne.

 

Serien bygger på en manga tecknad av Yumiko Igarashi (Candy Candy) med manus av Man Izawa, och eftersom Igarashi aldrig kommer överens med sina medarbetare har serien befunnit sig i ett upphovsrättsligt limbo i många år. Därför finns det mig veterligen ingen japansk dvd-utgåva.

 

Mangan klarar av barndomsåren på några sidor, men eftersom tv-serien är från den tiden då normen var 50 snarare än 13 avsnitt har man vikt halva serien åt uppväxtskildringen. Nu befinner jag mig på avsnitt 21, och serien har just börjat lämna det allra gulligaste "barn som leker med koalor"-stadiet.

 

Jag kan verkligen rekommendera serien, den ser barnslig ut och går väldigt långsamt fram, men det finns något otäckt ominöst i bakgrunden hela tiden, till skillnad från andra gamla shôjoserier om blonda styvbarn som råkar ut för otäcka saker. Dessutom är vinjetten av Yoshiaki Kawajiri underbar.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Oj. Första halvan av avsnitt 7 (=12) av Panty och Stocking var ju hysteriskt rolig. Väldigt snabb humor som nytjade standardskämten väl och parodierade Transformers och flera klichéer. Jag blev förvånad.

 

Del två (13) var mer standard. Det verkar som vi får vänta ett tag på "den seriösa handlingen".

 

Jag ser föresten inte heller på Lillasyrran. Den verkar som något medelbra fast jobbigare. Palla.

Redigerad av Volbla
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Seriösa handlingen? Jag har inte förväntat mig någon sådan alls, skall det komma en sådan?

Nja, rivaliteten till demonsystrarna (<3) och deras hemliga boss är väl lite utav en pågående handlig även om jag tvivlar tvivlar på att det kommer att utvecklas särskilt djupt eller vara relevant för alla avsnitt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Seriösa handlingen? Jag har inte förväntat mig någon sådan alls, skall det komma en sådan?

Seriös och seriös. Jag antar i alla fall att det kommer hända något utöver "det kommer ett spöke och änglarna slåss, har sex och svär" nu när det introducerats mer än veckomonster. Jag hade lite väntat på att något sådant skulle hända redan nu - en lite mer vanlig shounenstory av gott mot ont - men att se Scanty och Kneesocks i ett vanligt humoravsnitt bekräftade att så inte är fallet. Inte just nu i alla fall.

 

Men jag tror inte att Borgmästaren kommer vara inaktiv ända till slutet av serien.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Koe de Oshigoto! Jag såg då första avsnittet, nåja en bit... Beskrivningen av serien var ju rätt sägande vad den ska handla om men jag trodde inte den skulle vara såhär rakt på sak och framförallt...det är i princip ren hentaiporr. Visas den här på primetime i Japan undrar jag? Censoreringen räcker inte långt det vill jag påstå i så fall.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Koe de Oshigoto! Jag såg då första avsnittet, nåja en bit... Beskrivningen av serien var ju rätt sägande vad den ska handla om men jag trodde inte den skulle vara såhär rakt på sak och framförallt...det är i princip ren hentaiporr. Visas den här på primetime i Japan undrar jag? Censoreringen räcker inte långt det vill jag påstå i så fall.

Nej, det är väl köpfilm.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bakuman fortsätter vara suverän, åtta avsnitt in!

Så den stora bomben var ju standard-äcklet från grannklassen som, enligt mig, verkar en karaktär som stämmer överrens med med en stor del av animenördar idag. Kanske inte just den delen att han kastar skit på någon annan och försöker ta dennes plats, utan mest hans rit-kunskaper. De flesta animetittande personer som vill "måla anime" har en tendens att fokusera just på ansikten (kvinnliga sådana), ibland även överkroppar, som tittar åt något håll... inte så mycket mer. Vilket gör att man blir bra på att måla just "den statiska bilden", men värdelös på att måla karaktären i en annan ställning.

 

Just det gör mig lite obekvämt arg varje gång karaktären kommer i bild, för han är ju ett troligt svin >.<

 

I övrigt kul hur Plugghästens framtida flickvän äntligen fick reda på vad som gäller, nästa avsnitt ser lovande ut med mer av henne :D

 

Sist men inte minst är ju Tecknaren... kommer han bli den svaga länken i historien med sin ångest över hans bristfälliga teknarstil, eller kommer han att hämta sig inom något avsnitt och återgå till att vara ett superteam tillsammans med Plugghästen?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Personligen gillar jag "kan", för det handlar trots allt att det är bara den här killen med gudastatus som verkligen "kan" den här världen med moeklyschor.

 

 

För övrigt börjar jag lite smått tröttna på Kämpebutlern; ibland är skämten hysteriskt roliga, men merparten av humorn verkar vara att Hayate åker ut för diverse stryk, och sådan humor har aldrig varit min kopp té. Åtta avsnitt kanske får räcka.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...