Hoppa till innehåll
Anime.se

Vad ser du på för anime just nu?


Sadokan
 Share

Rekommenderade inlägg

Nurarihyon no Mago: Dussinshounen, fast den blir bara 24 avsnitt istället för 240, så jag ser nog klart. Jag gillar nog slutlåten mest. Kitch vafan.

Äsch. Öppningslåten har mer sväng!

Öppningslåten hör till "dussinshounen", typiskt korsmarknadsföringsval. Och så kan Monkey Majik vara mycket svängigare, åtminstone med lite hjälp av shamisenbröderna Yoshida. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tyckte att jag hade lite tid att döda och har nästan sett ikapp på Seitokai Yakuindomo. Den är mysig. På något sätt är det väldigt väl sammansatt humor även om skämten kanske inte är hur roliga som helst. Det är inget så överdrivet att det blir dumt i alla fall. Sexskämten funkar ofta rätt bra. Man vet väl alltid att det ska komma ett sexskämt, men inte hur. Fun is had. Jag gillar hur avslappnade karaktärerna är hela tiden, vilket också speglas väl i tecknarstilen. Humorn har bra timing. Skådespelarna gör sina roller väl. Om det är något jag verkligen ogillar så är det alla skämt med tvetydiga ord. Fast jag kan ju inte japanska :/

 

Halvrolig. Väldigt trevlig.

 

...

 

Inte högljudd ಠ_ಠd

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Började se Turn-A Gundam. Några avsnitt in är den typ okej, typ, fast det känns lite virrigt och osammanhängande, främst figurernas handlingar och dialog. (Spoiler: Yoshiyuki Tomino regisserar.) Och musiken är underanvänd -- när man anlitar Yoko Kanno kan man gott och väl låta henne arbeta också!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Jag instämmer med Sceleris. Så hade även jag gjort.

 

Men "vad ser jag då på för anime just nu"? Jo, jag har tagit mig i kragen och börjat titta på Durarara!, en serie som har legat och skräpat ett tag i väntan på att en viss översättning skulle bli klar. Den översättningen kommer emellertid aldrig att bli klar så nu kan jag lika gärna börja titta.

 

Jag har bara sett 6 avsnitt än så länge men av vad jag hittills har sett får jag nog säga att den lever upp till de hyfsat höga (dock ej jättehöga) förväntningar jag hade på den ända sedan det stod klart att det var gänget bakom Baccano som höll i tyglarna. Karaktärerna är rätt tilltalande och berättarstilen är skön, precis som i den icke relaterade föregångaren.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo, men missade man Haruhi när det kom ut så försvinner ju även halva nöjet med att alla "wtf"-ade samtidigt som en själv. Precis som man missar halva nöjet med EE då alla blev förbannade i realtid.

Jag såg inte Haruhi 06 när det sändes, men jag är väldigt glad över att jag såg den i tv-ordning. För mig är det absolut inte bara wtf-moments utan det är ett mycket mer spännande och intressant sätt att presentera serien. Det har väl alla sina egna åsikter om, men jag skulle aldrig råda någon att se serien i kronologisk ordning först och således förstöra möjligheten att uppleva tv-ordningen för första gången, bara utifall det skulle falla en i smaken.

 

Men on topic. Jag påbörjade mitt återbesök av Bakemonogatari för ett par dagar sen för att kunna avrunda med webavsnitten i slutet som jag inte sett än. Den är precis så go som jag mindes den hittills. Nästa avsnitt kommer Kanbaru :colonthree:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det blev så att jag såg den i kronologisk ordning. Men om jag köper serien på Dvd (vilket jag lär göra, då jag vill se alla 28 avsnitt) så kanske jag ser avsnitten i Tv-ordningen.

 

Nu har jag börjat se Ocult Academy, och än så länge verkar den intressant. Fast jag har bara sett två avsnitt ännu, men än så länge ser det bra ut. Jag har alldeles nyligen upptäckt Crunchyroll, och jag måste säga att det är en fantastisk tjänst. min förra dator klarade inte av att spela upp avsnitten med text, men med min nya dator är det inga problem.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Black Lagoon: Roberta's Blood Trail

 

Det börjar lika bra som serien slutade och utöver ledstjärnorna är alla figurer man älskade på plats, från Triaden över bartendern till (moé!) combat-meidos. Den ena stunden åsyftas Full Metal Jacket och massakern i My Lai men inte långt därifrån smids politiska intriger i Sydamerika och naturligtvis är Roanapur samma ultravåldsamma skithål som alltid. Fördelningen av action och uppbyggnad var lagom och jag har höga förväntningar på de kommande avsnitten.

 

Introt har fått sig en remix också, dessvärre ingen bättre engelska.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Titel: Panty & Stocking with Garterbelt

Varför: Arbetslaget bakom Gurren Lagann är tillbaka för att göra en stiliserad actionserie full med sex och våld, med TV-sändning på en kanal med utlovad frihet från censur!

Så skrev jag för sex veckor sedan. Efter första avsnittet måste jag säga att, tja, en stiliserad actionserie med sex och våld var precis vad det var. Synd bara att det inte verkar finnas någon som helst annan poäng med serien än att vara superstiliserad. Det var ingen komik att tala om -- knäpphet är ju inget skämt i sig självt. Men det är en helvild serie, och det märks att animatörerna har haft kul. Preliminärt får den 4/10, men jag kommer nog att fortsätta följa den för att se om de hittar på något oväntat.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Titel: MM!

Varför: Ser ut som en dålig lättroman-animé. Med de låga förväntningar som det för med sig så finns det en liten, liten chans att jag kan bli glatt överraskad.

Från regissören av Idag i klass 5-2 och författaren av Kanokon-OVA:n. Masochistisk fjant går till en skolklubb som hjälper elever med sina problem och drivs av en tsundere, för att försöka bli av med sin smärtfetisch.

 

Jag blev inte överraskad. Eller jo, kanske lite, fast bara negativt: det är otroligt själlöst och dåligt skrivet. Ingen originalitet och ingen som helst hantverksmannamässighet av vare sig regissör eller manusförfattare. Nej, den här serien ska jag inte fortsätta se, och det är sällan jag ger upp. 3/10.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så Powerpuff Sluts. Första halvan var en usel start på en serie. Andra halvan var... meh. Någorlunda kul, men inte tillnärmelsevis så mycket som den försökte. Om den inte tänker vara mer än en knäpp monster of the week-serie så är den inte så värd men jag kommer ändå tycka om den. Om det kommer någon form av handling alls och/eller om monstrena blir lite mer innovativa så kommer den bli längder bättre än vad vad första avsnittet hade att erbjuda.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Iron Man

Stan Lee övergår från Heroman till Iron Man inom animébranschen. Från första avsnittet att döma finns det potential till ett stabilt projekt gentemot Heroman som inte hade lika bred grund att stå på. Med andra ord var den tidigare inget att skryta om i mina ögon. De lyckades fånga Tony Starks personlighet iallafall.

 

Panty & Stocking with Garterbelt

Intensiva eskapader full av knäpphet, besynnerliga monster och ett omaka systerpar som slåss mot underligheterna i en roligt tecknad miljö. Jag vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig, det kan gå åt alla håll. Galenskaperna kommer det med största säkerhet inte dras ner på, och det är nästan värt att se på serien bara på grund av dess slumpmässighet.

 

Yumeiro Pâtissière Professional

Två år har passerat sedan "The Cake Grand Prix" i första säsongen och Amano Ichigo börjar nu gymnasiet. Jag ser fram emot utvecklingen. Jag får känslan att det kommer fokuseras mer på gymnasiedrama och romans än bakelser, vilket får mig att känna mig bestulen på sötman från föregående säsong. Och vad ska man tycka om den här öppningslåten? :tireddrop:

 

Tegami Bachi Reverse

Forsättningen av Tegami Bachi och Lag "Herr Storgråtare" Seeing kommer garanterat följas varje vecka. Inte nog för att veta vad som hänt Gauche så älskar jag färgsättningen lika mycket varje avsnitt.

 

Bakuman

Bakuman är den animé jag längtat efter allra mest den här säsongen, och första avsnittet öppnade starkt och lämnade mig inte besviken. Den levde upp till mina förväntningar. Det är skaparna bakom Death Note som ligger bakom Bakuman, och tecknarstilen är en personlig favorit. Delvis vad som fängslar är att man får en viss insikt i hur det är att skapa en manga, vad som händer bakom kulisserna. Det är bara en tidsfråga innan jag börjar läsa vidare på mangan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Titel: Bakuman

Varför: Baserad på Death Note-skaparna Ohba och Obatas senaste succémanga. Den väldigt verksamma manusförfattaren Reiko Yoshida har medverkat i serier av väldigt varierande kvalitet, så jag tror att det hänger på regissörerna här: Kasai (Major, Honey & Clover, Nodame Cantabile, Aoi Hana) har väl varit hyfsad, men Akitaya, den andra halvan i duon, har inte varit serieregissör.

14-åring som kan teckna slår sig ihop med 14-åring som kan skriva manus för att göra manga. Lite lustigt, lite intressant, lite potential, men också lite väl käckt -- kanske: när de säger "vi blir inte nästa Dragonball Z eller One Piece" så känns det en aning som att de vill föra uppmärksamhet åt att de nämner andra existerande titlar, som att det ska vara något slags "edge"... men å andra sidan kanske det inte alls är vad de vill göra, och då är det ju inte Bakumans fel lika mycket som det är animéindustrins, som ju aldrig kan (vågar) referera direkt till verkliga människor och titlar. När de gör så, så är det ju klart att alla eventuella utstickare som vill kunna använda direkta referenser i realistisk (icke-parodisk) mån drar uppmärksamheten till sig.

 

Ibland får vissa amerikanska TV-serier dubbelavsnitt i säsongsstarter. Det hade jag velat ha till Bakuman. Ett dubbelavsnitt så att man kommer lite mer in i berättelsen den första veckan. 7/10.

 

Titel: Star Driver

Varför: Från Bones (Eureka Seven, Soul Eater, Darker than Black, Sword of the Stranger, Xam'd, Heroman) väntar jag mig hyfsat animerade actionscener med skön figurdesign. Regi av Igarashi som gjorde Soul Eater (bra timing i action och humor) med manus av mini-pretto-Yoji Enokido (FLCL, Melody of Oblivion, Diebuster) som inte sällan smyger in sexuella motiv i sina manus.

Kille kommer till en ö med en skola och konstiga maskerade människor som gör konstiga saker med robotar(?). FABULÖS!

 

Mycket riktigt vältecknad med en del hyfsat animerade actionsekvenser och snygga specialeffekter. Jag gillade "rymd"-bakgrunderna. Outgrundligt första avsnitt. Förmodligen för tidigt för att analysera det, men jag ska kolla in första avsnittet lite mer noggrant senare och se om man kan hitta några angreppspunkter.

 

Kul att höra Chiemi Chiba som Benio, för jag hör också samma röst i Daa Daa Daa som jag också ser nu, där hon spelar en liten, rultig rymdkatt. 7/10.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ore no Imouto ga Konnani Kawaii Wake ga Nai

Tyckte det var rätt bra animerat (förutom den manliga huvudkaraktärens frisyr, den var fruktansvärd), men jag är orolig över hur bra storyn kommer vara en hel säsong framöver. Gillar dock hur nördig systern är. Försöker dock ha rätt höga förväntningar, och kommer hoppas på det bästa. Alltid svårt att sätta betyg efter ett avsnitt, men om man bara ska bedöma första så... 6/10

 

Panty & Stocking

Jag är helt mållös när jag ser den här serien. Jag förstår inte varför alla är så tjockskalliga när de ser denna serien och inte försöker se utifrån ett annat perspektiv ibland än bara sitt "min-animé-ska-vara-animé-så-förändra-inte-min-animé". Mina känslor när jag såg serien var "Vad fan är det jag kollar på..." ihop med "Detta är helt fantastiskt", samtidigt som jag skrattade igenom nästan hela avsnittet. Jag gillar förändringar, jag gillar parodier, jag gillar Panty & Stocking. 10/10, och ett långfinger till alla troll.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Världen bara Gud vet: asocial datingspelnörd råkar ingå i kontrakt med demontjej för att jaga förrymda själar som tagit hemvist i unga flickors hjärtan. För att locka ut dem måste han få dem att bli kära i honom. Kommer hans spelförmågor fungera på riktiga tjejer?

 

Jag följer mangan, som är en lättviktare. Den försöker inte vara för allvarlig för sitt fåniga lilla koncept, utan kan driva med sig själv på lämpligt sätt. Skämten är som korta små avstickare på någon bildruta, och designen är enkel och lite söt. I animéform blir det (nästan av nödvändighet, förvisso) mindre flams och enkelhet, och då tappar den lite charm... men lite kul var det att se. Litet minus för att inte Jun Fukuyama gör huvudpersonen Keima (sättet som Keima självsäkert talar om sina planer (att "erövra" tjejer) är ju helt klart en vink till Lelouch), men litet plus för att Atsuko Tanaka gör lärarinnan. Jag hade aldrig funderat på vilken röst hon borde ha, men det var ett bra val. 6/10.

 

Zakuro, en andlig ungmö: Kring sekelskiftet (1800/1900), Japan, där andar och vålnader är verkliga. Tre manliga militärer får ingå i en spökbekämparliga med fyra andliga ungmör med rävöron. "Romance ensues", antar jag. Jag gillar shoujo-killen som kan frammana rosor och glimmer med ren vilja. Hjältinnan Zakuro lät sig bevekas jättefort av hans rosiga charm, vilket var en överraskning -- de brukar vara ganska motvilliga från start... Jag gillar figurdesignen av Hasegawa (Utena): markerade läppar, lätt rodnad på näsan... Lite fint. Förutom öppnings- och slutvinjetterna (typiskt själlöst högtemposkräp istället för något mer passande Meiji-eran) så tyckte jag om vad jag såg. För att bygga på en seinenmanga kändes det en aning shoujo. Regissör Chiaki Kon såg till att avsnittet var förhållandevis kul att se på trots så lite innehåll, men det känns inte som att det kommer att bli något substantiellt den här gången heller. 6/10.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är ju början av höstsäsongen, så jag har inte börjat droppa de serier jag påbörja ännu, är dock förvånad över mängden serier-jag-kan-tänka-mig-att-slutföra som erbjuds.

 

Ore no Imouto [...]

Bådar gott som vanlig enkel dubbellivs-humor, sköter man den lilla karaktärsutvecklingen bra och hittar på kul moment (och ett bra slut) så kan det bli en ganska bra träff.

 

The World God Only Knows

Den här serien plockas enbart på grund av att studion som gör den uppenbarligen heter "Manglobe". Efter ett avsnitt verkar den dock lite smårolig och inger en slags "gammaldags" känsla rent konceptmässigt.

 

Yosuga no Sora

Fullkomligt bottennapp! Det som jag trodde skulle bli någon underlig tvilling-incest-romanskomedi ála Onegai Twins eller liknande verkar ju bli Porr AB <.< Varenda tjej är rodnar omotiverat, alldeles för mycket naket, och mängden snusk passar inte in i min lilla vision av hur serien borde ha varit. Är den dock bara ~13 avsnitt lång kan den väl gå an, för de fick till omgivningarna riktigt snyggt i första avsnittet :D

 

Bakuman

Läste någonstans att den hade giftemål i sig, vilket nästan garanterar feelgood, ett avsnitt in är detta en klar premiumserie den här säsongen. Omtyckliga karaktärer, helskön handling och tidigare nämnd feelgood. Är det guld som glimmar tro?

 

Shinryaku! Ika Musume

En av säsongens sista-minuten-bubblare. Bläckfisktjej invaderar ett litet strandcafé men blir till slut utnyttjad och verkar stanna för nöjesskull. Är inte jätteförtjust i tredelade avsnitts-formatet med den där skylten som åker upp ur havet med varje sektions titel, men den kan man väl stå ut med för lite enkel och skön tentakelhumor.

 

Panty and Stocking

Den andra sista-minuten-bubblaren som dök upp, satt bara förvånad första avsnittet och kunde inte sätta fingret på vad är jag kollar på. Det ser ut som någon slags powerpuffpinglorna, fast inte riktigt lika barnvänligt, och med någon slags parodisk stämning över det hela. Är lite småkluven, men det är ju inte omöjligt att den ses klart.

 

 

 

Utövder dessa kommer säkerligen någon skum serie att nästla sig in inom kort, dessutom kommer man följa den där övernaturliga café-serien (Soredemo Machi wa Mawatteiru) så snart man får tid till det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Soredemo Machi wa Mawatteiru bjöd inte på något direkt speciellt, men den är rätt kul och jag har förhoppningar för att nya karaktärer kan göra serien värd. Jag vet inte om Omigawa riktigt passar till en sån här karaktär, men lite trevligt var det att höra henne. Får se om jag vänjer mig.

 

Det vi fick se av Star Driver var rätt bra. Fast den gick väldigt snabbt fram. Inte världens bästa pacing i ett första avsnitt. En del explosioner/ljusblixtar/annat smått och gott verkade ha klämts in bara för att det var coolt. Tycker det blev lite överflödigt, men det är bara ett litet klagomål för det mesta var rätt coolt. P g a tempot så vetefan var handlingen kan gå, men ska det bli 24 avsnitt så ska det väl bli 24 avsnitt.

 

Första Togainu no Chi innehöll inte så mycket. Det var mest bara en prolog. Väldgit tysta och coola karaktärer, men därför också ganska tråkiga. Censur av lemlästade kroppar var en besvikelse. Ändå någorlunda trevlig. Det är ju bögar, blod och hårdrock. Vad mer kan man be om? :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och ändå snurrar staden (Soredemo Machi wa Mawatteiru): Gymnasietjej jobbar på ett pyttelitet kafé med hembiträdesuniformer. Säsongens nya Shaft-serie. Så typiskt gamla vanliga "knäppa Shaft/Shinbo" att man inte ens höjer ett ögonbryn åt det. I serier med typ faktisk humor (som Farväl magister Förtvivlan) kan det vara kul, här är det inte det. Som med Arakawa Under the Bridge. Jag delar också Volblas skepsis till Chiaki Omigawas lämplighet som huvudperson, men jag gillar henne och tänker mest att jag skulle vilja ha en avslutande säsong Sommarstorm (Natsu no Arashi), för Jun var bäst. 5/10.

 

Apropå mer av gamla vanliga så började ju Ett visst magiskt Index 2 också. Samma saker jag gillar och ogillar med det: strider mellan övernaturliga förmågor är kul att se, och jag gillar "animékänslan" i det (det är ju så jäkla modern pop-animé med övernaturligheter och söta tjejer och fånigheter och en tilltrasslad handling :wink:); det trista är som vanligt Toumas långa, tråkiga utlägg i stridens hetta. 6/10.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En värld där lolis är detektiver och har unika, övernaturliga förmågor som kallas 'toys'. Där utspelar sig Tantei Opera Milky Holmes. Den här skulle passat jättebra med lite olika skurkar eller fall varje vecka, men istället så slängs vi in i en handling där de fyra huvulolina utan förklaring förlorar sina toys och måste få tillbaks dem för att kunna fortsätta vara detektiver. Inget speciellt att se här. Det är mest bara sött och klichéartat.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...