Hoppa till innehåll
Anime.se

Hajime no Ippo


docster
 Share

Rekommenderade inlägg

hni_5.jpg

Till min fasa så ser jag att det inte finns en enda tråd dedikerad till en av mina favoritserier. Efter har skjutit upp det allt för länge så bestämde jag mig för att själv skriva en kort introduktion till serien :)

 

Snabb fakta:

- Hajime no Ippo 75 avsnitt + ett extra, 76 totalt.

- Hajime no Ippo Champion Road (film)

- Hajime no Ippo Mashiba vs Kimura Shikei Shikko (film/ova)

- Finns som manga och den fortsätter även efter serien.

 

Länkar:

- Animenfo - Hajime no Ippo

- Animenfo - Hajime no Ippo Champion Road

- Animenfo - Hajime no Ippo Mashiba vs Kimura Shikei Shikko

 

Hajime no Ippo

Serien kretsar runt den unga studenten Magunochi Ippo som tyvärr varken har några speciella intressen eller vänner pga. att han alltid hjälper sin mamma med hennes företag. En kille som helt enkelt inte hänger inte med på några aktiviteter med sina klasskamrater. Om dett inte vore nog så är Magunochi också mobbad av ett gäng i skolan som förpestar hans vardag ännu mer.

 

En dag drar Magunochis mobbare ner honom under en bro för att spöa skiten ur honom, efter några slag så dyker en man vid Takamura upp. Takamura skrattar åt mobbarna och säger att de är veklingar och lyckas få ner alla tre utan att använda sina nävar på bara några sekunder. Magunochi förlorar medvetandet och vaknar helt plötsligt upp i ett boxningsgym, det visar sig att Takamura är en professionell boxare. Helt plötsligt får Magunochi upp ögonen för en sport som kommer att förändra hans liv för alltid.

 

hni_1.jpghni_2.jpg

 

Och på denna väg är det, att vara en boxare i Japan är inte lätt och vi får följa många tajta matcher mot välgenomtänkta motståndare som alla har ett speciellt trick i rockärmen (ungefär som i Punch Out fast utan King-Hippo ;)).

 

Det som gör serien så unik är att den speglar och visar motståndarens känslor såväl som Magunochis. Detta ger större djup till alla motståndare och boxare, ibland så vet man inte vem man vill ska vinna även om man har följt Magunochi sen steg ett. Alla boxare får en bakgrunds historia till varför de boxar, vissa har den stereotypiska motivationen jag vill slåss mot någon stark medan vissa slåss för att hedra sina fäder, för att försörja sin familj eller för att man inte kan göra något annat. I vissa matcher vill man helt enkelt att båda ska vinna.

 

hni_3.jpghni_4.jpg

 

Karaktären är seriens starka sida, så många färgstarka och intressanta karaktärer så man nästan blir yr i bollen. Vem kan glömma Perversernas kung-Takamura, Rocky-Sendo, Groddan-Aoki, kommer inte ihåg hans smeknamn men var jäkligt grym och ondskefull under hela serien- Mashiba. En annan viktig del i serien är humorn vilket det finns en stor dos av. Skrattet ligger alltid nära tillhands, med karaktärer som Takamura och Aoki så är det svårt att inte dra på smilebanden.

 

Serien hade samma effekt på mig som Great Teacher Onizuka, äsch jag hinner ett avsnitt till effekten. Jag kunde pressa tio-tolv avsnitt per dag vilket är djävulskt mycket för att vara mig och animetittande. Jag kunde helt enkelt inte sluta titta.

 

Musiken var riktigt härlig och passande alla situationer, alla vet väl vad Eye of a Tiger är för låt som spelas i Rockyfilmerna? Hajime No Ippo har en låt som har tagit över dess plats som den perfekta träningslåten (Shocking Lemon Inner Light). I början av filmen Hajime No Ippo - Champion Road (som utspelar sig direkt efter serien) så får man se en återblick av sista fajten där de har klippt om den och lagt in den här låten, den är så himla bra, den scenen så jag har säkert sett ett tiotal gånger.

 

Ett varningstecken måste dock utfärdas, har hört att många har dumpat serien efter ett-två avsnitt pga. dåliga animationer och att den verkar seg. Har bara en sak att säga er, Your loss.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du skrev inget om humorn? Den är, för den som inte vet, ganska burdus och simpel (tänk kuk- och fjärtskämt), men trots (eller tack vare) det väldigt skrattframkallande.

 

Och Mashibas smeknamn var "Shinigami". ;)

 

Oh fasen, det är ju en av grundstenarna i serien. Tack för påminnelsen ang. Mashiba :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, Hajime no ippo är verkligen en av de bästa serierna som jag sett.

Det är mycket tack vare det du säger att personligheterna i serien är så, eh, personliga ^^;

Det här är en sådan där serie som man bara måste se, inte för att den är anime kult utan för att den är så in i H bra.

 

Min personliga favorit i serien är Sendo "WAAAAIIIIIOOOOOO!" (ohio) Takeshi.

En annan sak, är inte Mashibas smeknamn den vita apan ;D

 

ot: Snyggt upplägg och snyggt skrivet Docster.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hajime no Ippo var sannerligen mycket bra. Som sagt egentligen ganska simpel humor, men på något sätt blir det ändå mycket roligt.

 

Får hoppas att mangan släpps på svenska eller så någon gång. Skulle vara spännande att läsa fortsättningen. Jag misstänker att serien är klar?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bra initiativ Docster, kunde inte gjort det bättre själv.

 

Som många säger, mycket bra serie. Kan vara min favorit om inte. Motivationen till nästan allt jag gör får jag ifrån denna serien. Kommer ihåg tiden då jag såg, rysningar, skrik, klapp, gap, allt osv - kan väl förkortas med adrenalinkickar till tusen.

 

Ursäkta om jag är lite gammalmodig nu men... Har hört att Zaphod är en tjej, och jag har även hört att tjejer (de flesta) ogillar boxning (sport/tuff sport i allmänhet) osv.

 

Kan det finnas en chans att inom en snar framtid att man kan få höra lite nya penisskämt från Aoki m.fl sida? Miyata vs Ippen? Takamura vs ALI! osv.

 

fred.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 year later...

Någon som vet om det kommer något mera om denna serie ? lästa att det kommer kanske komma en till "spinn-off" som kommer handla om någon utav karaktärerna i filmen.

 

 

http://alindholm.wordpress.com/2008/03/05/morikawa-ritar-en-fortsattning-pa-hajime-no-ippo/

 

Vill gärna se en fortsättning och en utveckling mellan ippo och tjejen(minns dock inte vad hon heter)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

mangan fortsätter ja... lite mer än dubbelt så långt som animen, så ja det finns en fortsättning. Animen täcker ca 300kapitel av mangan och vad är det ute nu... tror det är 750+ och kommer ett kapitel i veckan. Är själv på kapitel 550 nånstans.

 

Huruvida det blir en animerad fortsättning så finner jag det lite tveksamt, om än absolut ingen omöjlighet.

 

EDIT: såg nu att du vet om att mangan fortsätter.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag gillade idén med att släppa hela animen i två billiga samlingsboxar (jag hade förbokat den första) men eftersom det tydligen var Geneon som gav ut dem så blev det inget. Eller ja, det verkar som att det släpptes några exemplar men Axelmusic fick tydligen inga då min beställning aldrig blev av.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...