Hoppa till innehåll
Anime.se

DB
 Share

Rekommenderade inlägg

  • Svar 281
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

Nu kanske jag borde förtydliga och säga att jag inte har köpt BD-boxen. Jag är ständigt luspank, så femtusen för en serie jag inte ens är speciellt förtjust i hade varit lite overkill. :P

 

Fast flaskis, den täta saten, fick väl ge närmare 8000 eller nåt. ^^; That's dedication!

 

men dvd versionen är väl helt slutsåld, så några direkta alrternativ har man väl inte heller?

Det är bara begränsade utgåvan som är slutsåld. Vanliga kan man fortfarande köpa, och det för bara 3460 kr, men det är utan engelsk text.

 

Och menar du amerikansk utgåva så har ju Funimation tagit över licensen från ADV, och de är ju lite stabilare än ADV var vid den tiden. Så det ska väl inte vara otillgängligt. Den här boxen för 380 kr kanske hade varit till belåtenhet.

 

Om man ändå hade 4800 över... då skulle jag köpa 15st kompletta dvd-boxar av andra serier istället.

Amerikanska ja. Men det är ju ingen prestige i det. ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hörru flaskis, cappa från DVD så jämför vi! :)

Nu blir jag en sad panda ;_;

 

Jag köpte åtta dvd-skivor, utan engelsk textning, för totalt 5000 kr. Upplösningen är.. ja.. 480p :/

 

Skulle köpa det om den inte var så förbaskat dyr.. och om jag hade en Blu-ray spelare :P

 

 

Sen var Kanon inte precis SÅÅÅ bra. Eller ja, jag älskar serien, och den har sina riktigt fina stunder... eller alltså.. Vad jag försöker säga är att om Clannad släpps på detta sätt så kommer 4,8k försvinna från mitt konto på direkten ¦3

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hörru flaskis, cappa från DVD så jämför vi! ^_^

Nu blir jag en sad panda ;_;

 

Jag köpte åtta dvd-skivor, utan engelsk textning, för totalt 5000 kr. Upplösningen är.. ja.. 480p :/

Jag menade inte att retas eller nåt, jag är genuint nyfiken på att se om serien vinner på den högre upplösningen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag menade inte att retas eller nåt, jag är genuint nyfiken på att se om serien vinner på den högre upplösningen.

Vet att du inte retas. Men jag blir en sad panda ändå :(

 

Och nej, det där är klart mer högupplöst. Animationskvalitetsmässigt lär det vara densamma, dvs alla saker som fixades i dvd-releasen finns med även här. Tror inte de satte sig ner och fixade ytterligare saker för BD-releasen.

Men, vafan. Ge mig Clannad i detta paket så kommer jag lugnt att köpa den.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fan sceleris. Nu blev jag ju sugen... :S

Enda haken är att om jag handlar den samt rumbling hearts, som jag har funderat på ett tag, så kommer det bli mer hyllmeter "söt" animé än "cool" animé. :rolleyes:

Min hylla domineras annars aw masamune shirrow grejer, lupin, lain, Alita och sånt.

lättare att komma undan med dem utan att bli allt för hårt nördstämplad.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Någon som vet hur det ligger till med regionsfria BD-spelare; går de ens att få tag på ännu?

Det finns, men kräver hårdvarumod, t.ex

"Blu-ray:

Moddas till region A&B på blu-ray discar samt region 1&2 på DVD.

Sony BDP-S300/350

Sony BDP-S500/550

Samsung BD-1400

Panasonic DMP-BD30/35

Panasonic DMP-BD50/55

Kostnad 1495:-"

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Synd bara att Japan (och USA) har Blu-Ray-region A, medan vi i Europa har B. Någon som vet hur det ligger till med regionsfria BD-spelare; går de ens att få tag på ännu? Annars kommer nog Kanon ges ut på Blu-Ray även i USA i sinom tid.

 

Jag tror att många Bluray filmer/serier är regionsfria. Annars så kanske just ps3an kan funka? Åtminstone till amerikanska släpp.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Igår släpptes Kanon på Blu-ray, med engelsk text (WHAT?!), för den nätta summan 4780 kr.

Om det inte var för det höga priset hade jag utan tvekan köpt boxen.

 

Synd bara att Japan (och USA) har Blu-Ray-region A, medan vi i Europa har B.

Väldigt synd ja. Men denna Blu-ray box är regionsfri enligt cdjapan.

 

Annars kommer nog Kanon ges ut på Blu-Ray även i USA i sinom tid.

Isåfall blir det antagligen Funimation som ger ut den och dom kommer med stor sannolikhet regionskoda den som alla andra Blu-ray utgåvor som dom ger ut >:(.

 

Annars så kanske just ps3an kan funka? Åtminstone till amerikanska släpp.

Blu-ray spelaren i PS3 är lika regionskodad som alla andra Blu-ray spelare på marknaden. Det ända som är regionsfritt på PS3 är spel lagrade på Blu-ray och Blu-ray filmer som är regionsfria.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Synd bara att Japan (och USA) har Blu-Ray-region A, medan vi i Europa har B. Någon som vet hur det ligger till med regionsfria BD-spelare; går de ens att få tag på ännu? Annars kommer nog Kanon ges ut på Blu-Ray även i USA i sinom tid.

 

Det hade kunnat vara ett problem ja, men jag har aldrig sett en enda BD-anime vara låst till en specifik region. Samtliga har varit, som Kanon i det här fallet, regionsfria. Det spelar ingen roll vilken region din spelare är begränsad till.

 

Nu hävdar jag inte att det absolut inte finns regionsspärrad BD-anime, jag säger bara att jag aldrig har sett någon vara just det.

 

Det verkar för övrigt som om de lyckades betydligt bättre med BD-versionen av Kanon än de gjorde med BD-versionen av Air vilket enligt mig på sätt och vis är jäkligt synd då Air i mina ögon är KyoAnis främsta visuella prestation och det hade varit riktigt trevligt att se den i HD. Alla dessa releaser är ju naturligtvis upscales då de inte animerades i 1080p, men en studio-upscale är gjord av de som sitter inne på allt lossless råmaterial och har därför överlägset bäst förutsättningar. Sedan är det också som så att även om vissa alltid klagar på upscales så kommer man inte ifrån faktumet att en finputsad renderad upscale är ljusår bättre än den realtidsupscale som din spelare blir tvungen att göra on-the-fly när du spelar upp materialet på en skärm som har en betydligt högre upplösning än det ursprungliga materialet, vilket i princip alltid är fallet.

 

Det ska bli skönt att få plocka bort den lågupplösta versionen av Kanon ur samlingen och ersätta den med BD-versionen. =)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Synd bara att Japan (och USA) har Blu-Ray-region A, medan vi i Europa har B. Någon som vet hur det ligger till med regionsfria BD-spelare; går de ens att få tag på ännu? Annars kommer nog Kanon ges ut på Blu-Ray även i USA i sinom tid.

 

Det hade kunnat vara ett problem ja, men jag har aldrig sett en enda BD-anime vara låst till en specifik region. Samtliga har varit, som Kanon i det här fallet, regionsfria.

Om man bortser från BD-anime utgiven i USA som för det mesta är regionskodad då Funimation är den utgivare som ger ut mest BD-anime i USA.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Synd bara att Japan (och USA) har Blu-Ray-region A, medan vi i Europa har B. Någon som vet hur det ligger till med regionsfria BD-spelare; går de ens att få tag på ännu? Annars kommer nog Kanon ges ut på Blu-Ray även i USA i sinom tid.

 

Det hade kunnat vara ett problem ja, men jag har aldrig sett en enda BD-anime vara låst till en specifik region. Samtliga har varit, som Kanon i det här fallet, regionsfria.

Om man bortser från BD-anime utgiven i USA som för det mesta är regionskodad då Funimation är den utgivare som ger ut mest BD-anime i USA.

 

Det är sant. Jag skulle ha uttryckt mig annorlunda. När jag skrev BD-anime så tänkte jag på de japanska originalen. Att de för övrigt har valt att inkludera engelsk textning är enligt mig ett stort steg i helt rätt riktning. Det är något jag sedan länge har efterfrågat.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Att de för övrigt har valt att inkludera engelsk textning är enligt mig ett stort steg i helt rätt riktning. Det är något jag sedan länge har efterfrågat.

Helt klart. Om de nu kunde sluta sälja DVDer/Blu-Ray med två-tre avsnitt på vardera, och bjuda på samma typ av säsongsboxar som Funimation -- eller åtminstone 6-7-avsnittreleaser som Bandai -- vore saken biff. Dock är jag nyfiken på kvaliteten av deras undertexter.

 

Och jag kan inte sluta förundras över Funimations policy att hålla icke-amerikaner ute. Om inte ens japanerna regionskodar det finns det väl ingen som helst anledning att göra det i USA. Det känns som Funi bara blir mer och mer tillbakadragna; de har till och med spärrat deras hemsida med regionskodning. Lite off-topic, men värt att nämnas.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vet att du inte retas. Men jag blir en sad panda ändå :(

Meen! Kolla om DVD-skivorna har tre promotionvideor: en på 1m44s, en på 1m01s, en på 3m20s. (Det är från dem jag tagit bilderna.) I så fall rippar du dem (oomkodade) och skickar till mig. :-)

 

Sedan är det också som så att även om vissa alltid klagar på upscales så kommer man inte ifrån faktumet att en finputsad renderad upscale är ljusår bättre än den realtidsupscale som din spelare blir tvungen att göra on-the-fly när du spelar upp materialet på en skärm som har en betydligt högre upplösning än det ursprungliga materialet, vilket i princip alltid är fallet.

Ljusår är en stark överdrift. Om spelaren eller TV:n är dåliga på att skala bilden så kan det vara en märkvärd skillnad, men de dåliga blir väl förhoppningsvis mindre och mindre vanliga. Man bör nog ta reda på vad man kan förvänta sig av sin utrustning och vad som ligger på BD:n innan man lägger 5000 eller mer (speciellt om man redan har verket på DVD).

 

Och jag kan inte sluta förundras över Funimations policy att hålla icke-amerikaner ute. Om inte ens japanerna regionskodar det finns det väl ingen som helst anledning att göra det i USA.

De har bara betalat för rätten att distribuera verken i USA. För företaget är det ju dock bara en fördel om utlänningar importerar, så vi kan gissa på att avtalen innehåller bestämmelser om regionskodning. Varför vill japanerna att amerikanerna ska regionskoda? För att japanerna vill kunna sälja licenser till andra regioner till pris som inte påverkas av att amerikanerna har en licens, och vi kan anta att det är just vad som händer om importeringen ökar på grund av regionsfrihet. Då kommer företag i andra regioner kunna säga att "våra vinstmarginaler har minskat på grund av USA-import, så vi kommer inte att kunna betala lika mycket för licenserna". Samma med Internet-visningar som på Crunchyroll. Globalt webbvisade grejer har något av en "damaged goods"-stämpel på sig för vissa företag.

 

Regionsfria japanska Blu-ray-utgåvor med engelsk text måste ju dock ha importerande nördar i åtanke. Det är inte många utlänningar som köper så snordyra boxar, men med tanke på att det inte heller är så många japaner som gör det så borde det om något bli en positiv effekt. Vi kanske kan se fler engelsktextade animé-BD-filmer från Japan i framtiden.

 

Samma positiva effekt borde gälla för DVD-utgåvorna, men där är det nog farligare (mer konkurrens) än med BD i utländska företags ögon eftersom Blu-ray åtminstone fortfarande inte är så vanligt. När det blir det så kanske det är helt slut med internationellt halvriktade släpp, om inte sådant som Gundam Unicorn gör bra ifrån sig även utomlands och kan kompensera för minskade licensintäkter. (Jag ska nog köpa den fastän jag inte har någon BD-spelare.)

 

Här är förresten en lista på japanska BD-släpp med engelskt språk som jag har hittat på CD Japan; textat om inte annat påpekas.

Spoiler
Akira

The Animatrix

Blood the Last Vampire

Ex Machina - Appleseed Saga

Final Fantasy VII Advent Children Complete (dubb)

Freedom

Full Metal Panic! (dubb)

Full Metal Panic! TSR (dubb)

Ghost in the Shell (BD+DVD)

Ghost in the Shell 2.0

Ghost in the Shell 2: Innocence

Ghost in the Shell S.A.C.-filmtrilogin

Ghost in the Shell: Stand Alone Complex (dubb)

Ghost in the Shell S.A.C. 2nd GIG (dubb)

Jin-Roh

Kanon (2006)

Mobile Suit Gundam Unicorn

Patlabor the Movie

Patlabor the Movie 2

Patlabor WXIII

Ponyo on the Cliff by the Sea

Tenchi Muyo! (dubb)

Tenchi Muyo!-filmtrilogin

Utawarerumono (sub och dubb)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vilka priser! :rolleyes:

 

Vad är liksom den stora skillnaden på den här boxen och den här?

 

Det är ju rätt så stora skillnader i priserna men ändå kan jag inte se så stora skillnader i vad som ingår i själva boxarna, eller missar jag något?

Förutom att själva boxen förmodligen är en aning snyggare så antar jag att bilden i sedvanlig ordning är bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För att japanerna vill kunna sälja licenser till andra regioner till pris som inte påverkas av att amerikanerna har en licens, och vi kan anta att det är just vad som händer om importeringen ökar på grund av regionsfrihet. Då kommer företag i andra regioner kunna säga att "våra vinstmarginaler har minskat på grund av USA-import, så vi kommer inte att kunna betala lika mycket för licenserna".

Men tjänar de verkligen SÅ mycket pengar på just att sälja licenser? Det låter rimligare att de skulle tjäna mer på DVD/BD-försäljningar, och då vore det kanske mer gynnsamt att öppna upp för resten av världen. När det gäller DVDer är dessutom regionskodningarna inte direkt något hinder längre, bara en smärre otymplighet (min regionsfria DVD-spelare kan till exempel inte spela 4:3-filmer på min Widescreen-TV utan att dra ut bilden).

 

Och med tjänster som Crunchyroll och Funimation Video slår jag vad om att det skulle gynna precis alla att slopa regionerna. Större utbud för alla är lika med större användarbas är lika med mer pengar. Folk skulle säkert vara villiga att betala en högre summa för en animetjänst där allt är tillgängligt för alla.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men tjänar de verkligen SÅ mycket pengar på just att sälja licenser? Det låter rimligare att de skulle tjäna mer på DVD/BD-försäljningar, och då vore det kanske mer gynnsamt att öppna upp för resten av världen.

Jag letade frenetiskt, men jag kunde inte finna; det var en artikel där Production I.G.:s VD Ishikawa (om jag minns rätt) pratade lite om världsmarknaden och sånt. Han nämnde att utländska licenser gjorde Blood+ till en vinstaffär istället för en förlustaffär, så jo, skillnad gör det nog.

 

Och med tjänster som Crunchyroll och Funimation Video slår jag vad om att det skulle gynna precis alla att slopa regionerna.
There are actually good reasons for licensors to keep rights divided up by territory. Most income for anime still comes from good ol' fashioned DVDs. That goes through local DVD companies like FUNimation and Bandai USA, and those companies do all the important things like subtitle production, dubbing, marketing and distribution -- things that Japanese companies that don't know local customs and fan expectations (not to mention the quirks of the local media distribution market) have a hard time getting right. These local companies need to be involved in order for the licensor to have any hope of making substantial money overseas.

 

The value for those companies -- the FUNimations, the Madman Entertainments, the Manga UKs -- in spending a big chunk of change for rights in their slice of the world is that they have those rights exclusively. After all, if they're not the only ones with the right to distribute Ultimate Mop Daisuke GX or whatever, it's pretty unlikely they'd spend the money on the rights, the dubbing, the subtitling, the authoring and compression, etc. (After all, if there are official ways to get the show without them, who's to say anybody will buy THEIR product?) Offering internet streaming to those areas effectively means that they'll never sell the full show rights to that territory, and right now the money from internet streaming doesn't even come close to making up the difference. When you realize that many parts of Europe still regularly show anime on television, you realize that there's a lot to give up if a licensor is going to legally make their anime available for worldwide streaming.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det ska bli riktigt kul att få byta ut den TV-sända versionen mot denna BD-utgåva. Något som tål att poängteras är faktumet att de jämförelsebilder som hittills har dykt upp på nätet är tagna från en BD-rip som använde halvtaskiga h264-inställningar. Redan i detta skick ser materialet väldigt inbjudande ut. =)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...